latten

Echt sportief zijn we niet, echt reislustig óók al niet maar “op wintersport gaan” leek toch iets dat z’n charme kon hebben.
Ik heb het over pakweg  de jaren 80  in de vorige eeuw ja dat klinkt zo leuk dat vorige eeuw, alsof we nu al ver in de 100 zijn. 
We waren “in de bloei van ons leven”  en de kinderen waren zo goed als volwassen en dus tijd om wat dingen te gaan doen “die er nog niet van waren gekomen”.

Niet dat skiën op het verlanglijstje stond maar zo’n wit Oostenrijks dorpje leek ons wel wat, temeer omdat de reis per trein mét slaapplaats gemaakt kon worden.
Dat betekende minstens een halvering van de reistijd, de rest kreeg je niet mee omdat je die “schijnbewusteloos”doorbracht. Héérlijk dat gedender van de trein  op je schuddende tot bed verbouwde bankje.

Heerlijke herinneringen hebben we bijvoorbeeld aan Persisau waar we uiteindelijk tóch op de latten stonden, maar dan de langlauflatten.

pertisau-1
Wordt door de sportieve skiër uiteraard op neergekeken maar is uiteindelijk onwijs  hard werken. Je moet immers ieder heuveltje op eigen kracht op, al mag je als beloning dan net als de skiër naar beneden glijden. Nee  jaren 80, nog niet de tijd van de flitsende outfits dat is wel duidelijk op de foto maar het was héérlijk om in je eigen tempo door de stille besneeuwde bossen te glijden.

Soms even stoppend om rond te kijken of  in een berghut  iets te eten en/of  drinken, opwarmen was meestal niet nodig. Dat zei ik toch, het was hard werken.
Het gemoedelijke sfeertje in zo’n berghut is me altijd bijgebleven. Maar ook dáár moest soms gewerkt worden voor je naar binnen kon. Waarschijnlijk sta ik hier het briefje te lezen dat je van harte welkom bent  maar alléén wanneer je twee blokken hout mee naar binnen bracht.  Het vuurtje blijft immers niet vanzelf branden!

pertisau

We gaan al járen niet meer maar ik moest er aan denken toen ik van de week op zolder aan het ruimen was en de langlauflatten tegen kwam.
Tja, wat doen we ermee!
lattenGeen idee of ook op dát gebied veel veranderd is aan het materiaal dat gebruikt wordt. Het ziet er nog wel goed uit maar bij het skiën zijn zowel latten als bindingen sterk veranderd.
lattenbindingDe bijbehorende schoenen heb ik nog niet gevonden, moeten er wel zijn maar ja, zo’n 30 jaar oud, zijn die niet verteerd?

En dan nog,  wie “lauft” er nog “lang”? Het had zelfs tóen al een beetje oubollig imago.  In ieder geval leert een belletje naar de kringloop dat men dáár geen interesse heeft. Jammer, ik heb er toch moeite mee ze in de vuilcontainer te stoppen, áls dat al zou gaan want de latten zijn langer dan we zelf zijn.

Zoekt er nou niémand nog een fijne  “lat relatie”?
pertisau2

51 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Nov 30, 2016 @ 10:15:27

    Ook al was ik diverse malen in Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Duitsland te gast, om het over Tsjechie maar niet eens te hebben, ik keek er graag rond tussen die bergen vol sneeuw, maar waagde me nooit aan die lange latten. Niks voor mij. Trouwens schaatsen ook niet. Of ik moet zeker weten dat ik beschermd ben door airbags overal en het ijs tien meter dik is. Dus aan mij heb je niks in dit verband. Ik wandel, fiets, maar zal nooit skiien. Maar de omgeving…? Prachtig….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 30, 2016 @ 12:47:51

      Goh, dat er dan toch nog dingen zijn die ik wél gedaan heb en jij niet, ik kán zelfs nog zeggen dat ik een paar tochten van tientallen kilometers heb geschaatst, vraag me niet hóe maar het is me gelukt. …ooit, heel lang geleden’;-)

      Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Nov 29, 2016 @ 19:23:22

    Joepie een lat-relatie heb ik al..
    En sneeuw, no way voor mij.. Heb er zo’n hekel aan…
    Nooit discussies ook gehad gelukkig.. Ik zal het net als John nooit opzoeken…
    Wat enig dat je die spullen nog hebt zeg..

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Nov 29, 2016 @ 13:45:57

    Lefgozer ben je toch………oeps…. lefmeid dan natuurlijk…. ik doe het je niet na

    Beantwoorden

  4. John
    Nov 29, 2016 @ 08:04:55

    Nee hoor, laat die latten maar waar ze zijn. Ik heb echt niets met sneeuw en zal het nooit uit mezelf opzoeken. Laat staan dat ik er voor zou betalen zeg.. Nee, vrieskou oké, maar sneeuw en skiën is niets voor mij 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 29, 2016 @ 08:44:33

      Nou ik wil ze toch wél van de zolder af hebben maar ik ben bang dat ze inderdaad nooit meer in de sneeuw zullen belanden. Sneeuw in bijv. Oostenrijk is toch iets anders dan sneeuw in Nederland, dáár kun je veel stukken ongerepte sneeuw vinden in de natuur en in de dorpen weet men ermee om te gaan. Dat is totáál anders die die blubberzooi die we hier in Nederland meestal tegenkomen, in ieder geval in de randstad is het meestal viezigheid.

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Nov 29, 2016 @ 02:30:37

    Ze zeggen dat we een echte winter gaan krijgen, dus ik zou de schoenen maar opzoeken dan kan je eerdaags op de latten door Rijswijk 🙂

    Beantwoorden

  6. terrebel
    Nov 28, 2016 @ 21:59:41

    Staat je goed, die latten, Riet! Skiën is ook voor mij lang geleden. Vond het wel leuk maar bleek geen bochten naar recht te kunnen maken vanwege een onwillige heup. Best onpraktisch! Heb je al iemand gevonden die jullie kuierlatten wil overnemen?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 29, 2016 @ 08:37:50

      Klopt, je moet wél een beetje wendbaar zijn om te skiën. Maar troost je, skiën is niets voor jou, net als voor mij. Wij kletsen te graag en dan is skiën te “eenzaam”, dan kun je beter langlaufen dan kun je makkelijker onderweg praten.
      Nee helaas, en ik vind het vervelend om ze aan stukken te moeten zagen want dán doe ik er liever iemand een plezier mee.

      Beantwoorden

  7. hanscke
    Nov 28, 2016 @ 20:55:17

    Ik heb hetzelfde verhaal als jij, ook wij zijn een aantal malen naar de wintersport geweest toen de kinderen net het huis uit waren, alleen wij hebben nooit op de latten gestaan. Wij hebben gewandeld “in de kerstkaart” zoals wij dat noemden. Wij gingen naar gebieden waar winterwandelingen waren uitgezet. Ik heb mooie herinneringen aan die tijd. Leuk dat we het gedaan hebben, maar nu zou ik dat niet meer durven, zelfs niet meer wandelen door de sneeuw. we maakten best lange tochten van ongeveer 15 km. en kwamen van allerlei moeilijkheden tegen, maar dat losten we op. Dat kan ik nu niet meer. Jammer, maar aan alles komt een eind. Wat blijft zijn de mooie herinneringen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 21:21:22

      Ja echt kerstkaarten dat klopt helemaal, bééldschoon! Wij hebben er ook veel gewandeld, meestal om en om een dag langlaufen en een dag wandelen. Maar ook wel rodelen, vooral toen het gezin van onze dochter een keer mee was, dát was pas grote pret. En ritjes met een slee. We hebben er echt van genoten. Wat mij betreft véél leuker dan zomervakanties.

      Beantwoorden

  8. Villasappho
    Nov 28, 2016 @ 18:17:09

    Nog even en dat pak is gewoon weer hip!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 18:22:54

      Had dat nou eerder gezegd dan had ik het gewoon 46 jaar bewaard;-) hoewel….. misschien zou er nu toch een piepklein beetje “Riet “teveel zijn voor dat pak;-) ik heb het wél veel gedragen want in die tijd liepen we nog hard en dan zat het in de winter gewoon lekker.
      Oeps, foutje , ik was daar 46, dus het pak zou nu een kleine 30 jaar oud zijn.

      Beantwoorden

  9. willy
    Nov 28, 2016 @ 17:57:58

    die slaaptreinen..dat was pas gemakkelijk

    ik kwam er altijd als bijna geradbraakt uit..

    die latten huurden we wel…

    voor een lat-relatie ben je bij mij aan het verkeerde adres

    als ik op die dingen sta, lig ik zo omver

    leuke foto’s heb je daar bij geplaatst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 18:13:24

      Voor mij was die trein een oplossing, ik reis niet graag en nu sliep ik de helft van de reis en dat ging prima.
      Jammer, ik dacht al dat ik de latten nu eindelijk kwijt was want in België heb je toch wat meer hoogteverschillen dan hier in de buurt;-)
      Ik ga het zelf nu ook niet meer proberen hoor, maar het was leuk de foto’s te herontdekken.

      Beantwoorden

  10. schrijfselsvanmij
    Nov 28, 2016 @ 15:42:48

    Ik ben een echte liefhebber van Oostenrijk, bergen, sneeuw, skiën en – in het verleden ook – langlauf. Aantal jaren geleden naar een WorldCup-wedstrijd biatlon (langlauf plus schieten) gaan kijken, dat was mooi om te zien, het wordt nog veel gedaan trouwens, langlauf.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 16:10:18

      Wat een prachtig land hé, en ook heerlijk eten en fijne hotelletjes, hoewel ik niet erg reislustig ben kon ik dáár in de winter goed m’n draai vinden. Jammer dat de slaapwagens in de trein zijn verdwenen want “wakker”vind ik de reis te lang.
      heb op TV wel eens iets gezien van een biatlon maar ik ben meer van doen dan van kijken. Zowel schieten als langlaufen vind ik leuk om te doen, maar ja, we blijven geen veertig natuurlijk;-)

      Beantwoorden

  11. Petr@
    Nov 28, 2016 @ 15:25:46

    Wat een heerlijke winterfoto’s Riet!
    Ik heb nog nooit geskied of gelanglaufd en het trekt me ook niet zo eigenlijk.
    Ik zou best eens naar Oostenrijk willen maar dan om foto’s te maken haha.
    Leuk blogje weer 😉

    Beantwoorden

  12. tagrijn
    Nov 28, 2016 @ 14:16:48

    Aan mij raak je ze ook niet kwijt. Zelfs aan de straatstenen niet , want daar glij je zo moeilijk op. Maar toch eens proberen op Marktplaats. Misschien dat er daar nog wel iemand te vinden is die nog wel eens een uitglijder wil maken. Iemand van het kabinet of zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 14:25:12

      Dan zóu ik ze beter op het binnenhof kunnen gaan brengen;-) Nee marktplaats is niets voor mij, wat moet ik met vreemd volk aan de deur.
      Misschien wachten op een flink pak sneeuw hier, en dan in de duinen gewoon zelf m’n benen breken;-)

      Beantwoorden

  13. Mrs. Brubeck
    Nov 28, 2016 @ 12:37:56

    Inderdaad hard werken dat langlaufen, mijn ouders hebben het ook gedaan, het was zelfs de laatste vakantie die mijn mama mee mocht maken.
    Ikzelf heb niks met wintersport, B en de jongens wel 😀
    Mooie foto van je!

    Beantwoorden

  14. cornma
    Nov 28, 2016 @ 11:17:13

    Latten en ik gaan niet zo goed samen in welke betekenis dan ook. Ik heb nooit begrepen dat mensen vrijwillig de kou en de sneeuw op gaan zoeken. Doe mij maar lekker warm en dan een kopje latte erbij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 12:17:40

      Knap,jij hebt nog méér latte gevonden;-)
      Maar ieder z’n eigen vakantie invulling natuurlijk, maar ik heb het daar eigenlijk nooit als “koud”ervaren, ze zijn er zó goed op berekend en buiten ben je te bezig om kou te voelen.

      Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Nov 27, 2016 @ 23:00:02

    Die latten passen in je eigen persoonsmuseum, mits je daar ruimte voor hebt.
    Leuke herinneringen kleven er aan.

    Beantwoorden

  16. matroos
    Nov 27, 2016 @ 22:36:26

    Oh wat schrijf je het weer treffend op,die eerste foto prachtig met die bergen.

    Enkel eens op de latten gestaan in de hal,dacht de schipper er warm voor te krijgen.Totaal mislukt hij heeft zo’n hekel aan sneeuw dat als hij er naar kijkt het al smelt.Maar ik schaats heel graag en zonder hard water in de sloten en vaarten,in de hal.Dus nee een lat-relatie zit er niet in.

    Kijk nou eens..nog een matroos leuk hé

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 28, 2016 @ 08:30:07

      De schipper weet niet wat hij mist, maar ja, een schipper ziet water natuurlijk liever niet in een andere vorm daar kan ik inkomen.
      Schaatsen ben ik geen held in maar ook dát is leuk, laat de winter maar komen hoor!
      Grappig hé, ik vraag me dan meteen af of die matrozen op hetzelfde schip varen . In ieder geval hoed ik niet meer “te roeien met de riemen die ik heb”daar ik ik matrozen voor;-)

      Beantwoorden

      • matroos
        Nov 28, 2016 @ 14:45:36

        De schipper houd niet van de winter in geen enkel opzicht.Ik heb een tijd geschaatst met een groepje dames de oudste was toen 82 jaar.Ze zijn één voor één gestopt heel jammer maar nu ga ik gewoon wanneer het uitkomt.Soms ook in de hofstad.Nee die matrozen hebben elkaar ook nog maar net ‘ontmoet’via Japans gedicht bij Marion.

        Beantwoorden

  17. Marja
    Nov 27, 2016 @ 22:36:13

    Ik heb ooit een poging gedaan en lag binnen een paar meter op mijn kont. Het was steenkoud, guur en nat. Terwijl alle enthousiastelingen hadden beloofd dat je in je bloesje buiten kon zitten. Wintersport ….. mij niet gezien!
    Jij ziet er prachtig uit. Gelukkig heb ik er geen plaatjes meer van.

    Beantwoorden

  18. Matroos Beek
    Nov 27, 2016 @ 21:47:36

    Telkens ik foto’s of films zie van skiënde mensen, ben ik gebiologeerd… wat had ik dat graag gedaan. Het gaat mij niet zozeer om de latten, maar wel om de sneeuw. Van maagdelijk witte sneeuw word ik zó gelukkig. Duimen voor een paar vlokjes in Zeeland deze winter.
    Fijn jouw blog ontdekt te hebben. Jouw verhaalstijl bevalt me zeer.
    Hartelijke groet,

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2016 @ 21:51:38

      Welkom hier, altijd gezellig hoor.
      Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, je kunt er ook héérlijk wandelen en zo’n wit dorpje is magisch, het heeft een heel speciale sfeer en als je er buiten loopt ruik je overal de open haarden. We hebben er altijd genoten.
      Ik duim mee hoor want ik wordt ook gelukkig van een flink pak sneeuw.

      Beantwoorden

  19. Kakel
    Nov 27, 2016 @ 21:38:27

    Een lat-relatie (-: Volgens mij weet jij van niets nog iets te maken!
    Wat was je nog jong en adembenemend om te zien. Dat zie ik zelfs door je dikke skikleding aan. En jullie hebben het toch maar gedaan. Ik heb nog nooit lang gelauft (-: Genoten van je gruwelijke humor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2016 @ 21:43:54

      Ik was daar ergens tussen de veertig en de vijftig . Mooie tijden, doordat we nog jong genoeg waren géén last van het lege nest syndroom weer terug naar “samen” met alle nieuwe mogelijkheden. We hebben ervan genoten. Zijn ook nog eens geweest met het gezin van onze dochter met haar toen nog jonge kinderen, alwéér feest natuurlijk.

      Beantwoorden

  20. Hartelijke Hot Hulk
    Nov 27, 2016 @ 20:23:30

    Heb ik al!
    Is die slogan uit die reclame.
    Snap niet dat je die dingen ooit gekocht hebt.
    Hier valt nooit sneeuw, toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 27, 2016 @ 20:32:02

      O ja, dat is waar, maar nu even niet toch? 😉 was destijds wel de moeite om ze te kopen, als je steeds moet huren kost ook veel geld en je eigen schoenen is toch wel ff frisser.

      Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Nov 27, 2016 @ 20:10:44

    Heb al een latrelatie zonder sneeuw haha……. Ben zelf ooit een keer wezen alpine skiën vond het heerlijk maar mijn ex had slechte knieën en om nou ieder jaar zonder hem op vakantie te gaan…. Maar dat machtige gevoel van zo’n berg af te skiën ik vond het heerlijk. Zou het nu denk ik niet meer durven hoor.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

