Als een paar mensen met hard schreeuwen kunnen bereiken dat een grote zwijgende meerderheid overruled wordt…….
…….moet de grote zwijgende meerderheid dus gewoon méér van zich laten horen om te voorkomen dat een gewéldig kinderfeest over de rug van de kinderen verziekt wordt.
Wie in deze ruim drie minuten video racisme of discriminatie ziet heeft een wel héél verwrongen geest.
Mijn complimenten aan de gemeente Rijswijk die van de intocht van Sint Nicolaas een ouderwets fééstje maakte waar jong, oud en héél oud van hebben genoten.
(En tel je zegeningen, er is minstens 10 minuten “geknipt” meer lukte écht niet )
nov 27, 2016 @ 11:09:41
5% van de Nederlandse bevolking lijkt tegen een echte Zwarte Piet te zijn. Aangespoord door 0,5% gefrustreerde nieuwkomers die menen dat zij door dit volksgebruik aangetoond zien dat de hele bevolking hier racistisch is. Hoe ziek kan je zijn? Het gaat om een sprookje. Alsof je straks ook moet gaan protesteren tegen het verhaal van Sneeuwwitje die het met tien dwergen deed. Ik zie de Bond-voor-kleine-mensen zich al klaar maken voor acties in de Efteling en Disneyland Parijs. En natuurlijk boekverbrandingen, want dat volgt al snel bij die extremisten. Ik heb in voorkomende gevallen al vaak mijn mening gegeven over dit fenomeen. En over de linkse media die het vuurtje altijd weer lekker opstoken. Terwijl de oplossing zo simpel is. Wie het hier niet bevalt dient zijn conclusies te trekken. Of ging het vooral om het zoet en is het zuur even een tegenvaller,,.??
nov 27, 2016 @ 12:57:44
Ik blijf ook roepen hoor, iedereen vindt het blijkbaar maar normaal dat hier in Nederland altijd dezélfde groep water bij de wijn moet doen. Begrip hebben voor feesten die uit andere culturen stammen én begrip hebben voor mensen die onze éigen feesten aan willen passen naar hun inzichten. Dát gaat ‘m wat mij betreft niet worden, uiteindelijk zal onze zoon in de USA óók niet aan thanksgiving tornen, hij zal wel wijzer zijn.
nov 23, 2016 @ 17:37:36
Tis bijna moedig dat je dit onderwerp op je blog plaatst bij wijze van spreken. Ongeacht welke standpunt je ook hebt in deze kwestie…voor of tegen zwarte piet…zo ver als het nu over alle grenzen heen gaat om je gelijk te halen is echt zo bizar geworden. Bedreigingen over en weer…te gek voor woorden. Hoe heeft het zo uit de hand kunnen lopen en waar houdt het op vraag ik me af.
nov 23, 2016 @ 17:41:39
Ik ben zeker niét van plan zwarte Piet dood te zwijgen, écht niet. een véél te leuk feest waar het overgrote deel van Nederland géén verandering in wil.
Dat een zó klein groepje mensen uit over-politieke correctheid een grote meerderheid overruled vind angstig en dus nee, ik hou m’n mond niet al is bedreigingen uiten dan weer niet mijn ding, het kan best netjes.
nov 23, 2016 @ 17:55:46
Netjes schijnt lastig te zijn en niet alleen in dit onderwerp. Zit soms echt met verbazing naar de tv te kijken hoe makkelijk men naar elkaar uithaalt, nare opmerkingen maakt of dreigende taal uitspreekt omdat men het niet met elkaar eens is. Hier vieren we geen Sinterklaas meer, maar dat maakt niet dat ik nog enorm kan genieten van het Sinterklaasjournaal (okay…die gekleurde pieten vind ik geen gezicht) en het hele sfeertje erom heen. En dat moeten we zeker gewoon in ere houden. Ik kon me tot alle bedreigingen in beiden standpunten wel vinden. De strip Sjors en Sjimmie is destijds ook aangepast. Dus ik kon best leven met een ietwat ander uiterlijk van Piet (roetpiet of zwart zonder rode lippen….niet de gekleurde…die zijn raar) maar nu gaat het echt veel te ver allemaal.
nov 23, 2016 @ 18:13:47
Ik schreef er al eerder een logje over , het is dom dat men juist de karikaturale trekken van Piet weg wil hebben, juist dáárdoor lijkt zwarte Piet meer op “gewone bruine mensen” .
Maak Piet écht zwart( zwarte mensen hebben we nauwelijks, wél bruine. menen ) en maak knalrode lippen, kroespruik en grote oorbellen, zo lopen er echt niet veel gekleurde medemensen bij.
https://rietepietz.wordpress.com/2016/10/28/zwart-maken/
nov 23, 2016 @ 18:35:46
Ook dan heb je weer een volgend probleem. Dat karikatuur lijkt weer op de in de jaren 30 ontstane Blackface, die vooral door blanke amerikanen gebruikt werd. Of onze zwarte piet daarop gebaseerd is weet ik niet. Dat zou ik uit moeten zoeken.
En dat maakt de discussie ook des te lastiger. Men (ook ik) weten niet alle ins-en out omtrent de geschiedenis, de echte achtergronden en gedachtes bij het ontstaan van sommige tradities. Er wordt van alles geroepen en erbij gehaald. Geschiedenis wordt gekleurd gelezen om het vervolgens aan te halen bij de discussie zonder dat men echt weet wat er bedoeld wordt.
Als ik zoek op de geschiedenis van zwarte piet vind ik vele verschillende versies…maar net liggende aan het standpunt van de schrijver. Dus als iemand me -neutraal- de echte geschiedenis kan vertellen zou ik blij zijn.
nov 23, 2016 @ 18:41:19
Ik vind de vroege geschiedenis minder belangrijk, zoals het sinds ik me kan heugen gevierd werd is ver genoeg terug in de geschiedenis en zie geen enkele reden om uit te gaan pluizen óf er iets negatiefs te vinden is, diezelfde groeperingen vallen ook onze kerstsymbolen aan én onze middeleeuwen . Wat geweest is is geweest, laten rusten.
nov 23, 2016 @ 19:41:20
Ja, daar heb je een punt. Want hoe ver ga je dan inderdaad. Het kruis van Jezus zou je ook over kunnen discussiëren en zo zal er nog veel meer te vinden zijn.
nov 23, 2016 @ 19:43:26
Sorrie nog eentje….zit heel je log vol te spammen…maar toch blijf ik nieuwsgierig naar de echte geschiedenis. Maar das mijn tik 😉
nov 23, 2016 @ 19:47:21
Mag hoor, gezellig, ik vind nou juist de interactie met bloggers zo leuk. Je leert elkaar ook beter kennen. Ik heb niéts met geschiedenis, toevallig laat ik dat weer duidelijk zien in m’n nieuwe logje;-)
nov 23, 2016 @ 19:46:04
Daarom ga ik er niet over in discussie, de naam “zwarte” Piet laat aan duidelijkheid niets te wensen over zou ik zeggen. 😉
nov 22, 2016 @ 16:46:37
Het geeft nou ook weer niet aanleiding om die Silvana nou gaan te bedreigen, nou moet die tante ook nog voor veel geld beschermd worden, net als dat ‘dappere’ ventje uit Venlo, die kost ons ook al jarenlang handenvol geld.
nov 22, 2016 @ 16:50:08
Ben ik met je eens, bedreiging van uit wélke hoek dan ook is een zwaktebod en een slechte zaak. Maar Silvana ziet blijkbaar kans het slechtste in de mens boven te halen en ik moet zeggen…. ik vind haar op z’n zachts gezegd een vreemd gefrustreerd mens, maar ja, als je een béétje in de running wil blijven in medialand moet je wát als je nie echt iets kunt.
nov 22, 2016 @ 15:30:10
Het is nog te gek er aandacht aan te besteden. Gewoon dóen!!!
nov 22, 2016 @ 16:35:38
Helaas móeten we er gewoon aandacht aan besteden anders wordt het feest afgeschaft zonder dat we het in de gaten hebben.
nov 21, 2016 @ 21:02:10
Blij dat het nog kan! Genieten zo…
nov 21, 2016 @ 21:17:30
Het moet ook écht gewoon blijven, ze lijken wel gek.
nov 21, 2016 @ 16:32:07
Fans van schoorsteenpieten werden in Leiden keurig verzameld achter dranghekken en mochten bij de tocht door de stad even wat schreeuwen. Dat was tevoren al aangekondigd dus sintgelovige kinderen gingen met hun ouders ergens anders staan,. Veel baat hadden de opstandpieten er dus niet bij. Zo bleef het toch gezellig.
nov 21, 2016 @ 17:03:00
Ze moeten zich schamen om het zo te spelen maar ik ben wél blij dat ze zo hun eigen ruiten behoorlijk ingooien.
nov 21, 2016 @ 08:14:21
Een boot vol zwarte Pieten. Heerlijk om te zien. En ja, dat handjevol azijnzeikers moeten gewoon maar emigreren.
Een kinderfeest waar geen racisme in te vinden valt zo verzieken is niet leuk meer. Leuke video 🙂
nov 21, 2016 @ 15:21:36
Ha daar ben je weer, fijn.
Ja het is angstig wat zo’n klein groepje mensen voor elkaar krijgt, dat zou geweldig zijn als zich in zouden zetten voor écht wereldleed.
nov 21, 2016 @ 03:21:58
Wij hoeven elkaar gelukkig niet uit te leggen waarom Zwarte Piet moet blijven. Blij dat ook Rijswijk trouw blijft aan de traditie. Ik was zaterdag echt trots toen in Leiden de demonstranten in het niet vielen omdat het publiek massaal Sinterklaasliedjes gingen zingen. Jij hebt geen facebook , maar in onderstaande link staat ( na een beetje scrollen) een filmpje dat 30.000 keer bekeken is en en meer dan 200 positieve reacties opleverde. Ik geloof er in dat op deze manier Zwarte Piet gaat overleven. https://www.facebook.com/emile.vanaelst
nov 21, 2016 @ 07:09:39
De voorstanders moeten gewoon óók meer de publiciteit zoeken en daar is FB natuurlijk óók een goed middel voor.
nov 20, 2016 @ 23:57:14
Wat een leuk feest is het toch leuk hoor die pietenboot
Bij ons kwam sint ook langs voor de deur gelukkig was alles zwart zoals het hoort.
nov 20, 2016 @ 22:13:05
Zo hoort het ook! Een heerlijk welkom zo. En het filmpje is superleuk.
Nee, geen enkele wanklank, alleen maar vreugde! TOP!
nov 21, 2016 @ 07:08:19
Zo hoort het toch gewoon, daar moet iedereen afblijven.
nov 20, 2016 @ 14:19:12
een probleem dat er geen is
gelukkig leeft dit zo niet bij ons
alhoewel sommigen er trachten een probleem van te maken..
de invloed van de media is hierbij niet te onderschatten
die weten soms van een vlieg een olifant te maken
prettige zondagmiddag
nov 20, 2016 @ 13:22:09
De grachtengordelelite wil graag dat de meerderheid accepteert wat de soms geflipte of gefrustreerde minderheid wil door drukken. Met alle gevolgen van dien. Als iets scheuring en racisme aanwakkert dan toch dit. Het benoemen van een voorkeur voor een zwarte Piet vanuit het verleden, als racisme. Het verwijzen naar een slavernijverleden dat nog zou moeten worden afgerekend! Of het feit dat je mensen met een bepaald geloof zou kunnen frustreren door het eeuwenoude kruis van Sinterklaas op diens mijter. Stapelgek zijn we in dit land, stapelgek! En het is een compliment waardig dat bepaalde steden en dorpen maling hebben aan dat geleuter en gewoon vasthouden aan de traditie!
nov 20, 2016 @ 13:28:22
Ik denk ook echt dat we meer tegengas moeten geven, het gaat véél te makkelijk voor dat gefrustreerde groepje omdat veel mensen niet zien dat dit slechts een begin van het verlies van de eigen identiteit is.
Hierna komen andere feestdagen aan de beurt en ons historisch verleden wordt óók al aan geknabbeld.
Maar veel mensen redeneren dat het sop de kool niet waard is omdat het om een kinderfeest gaat
nov 20, 2016 @ 11:13:59
En zo hoort het. En niet anders!
nov 20, 2016 @ 12:01:13
Zeker weten! Ik blijf er dus ook gewoon over schrijven.
nov 20, 2016 @ 08:23:59
In Wormerveer gelukkig ook nog zwarte pieten. Wat gaat het er heerlijk relaxt aan toe bij jullie. Zo lief, die kleintjes.
nov 20, 2016 @ 09:58:07
Zo leuk joh, zo echt tussen de mensen en benaderbaar voor de kinderen. Kleindochter Jennifer was vorige week in haar woonplaats ook geweest maar daar was het zó druk dat je alleen over de hoofden heen Sint kon zien en was het hoofdzakelijk heel lang wachten om weinig te zien. Bij ons kun je als je dat wil Sinterklaas aanraken en zijn er zoveel zwarte Pieten dat ieder kind z’n deel krijgt van de pepernoten en mandarijntjes.
nov 20, 2016 @ 11:24:19
Ja, ik vond het een eye-opener. Bij ons is het dringen. Ik weet niet beter.
nov 20, 2016 @ 12:02:14
Bij ons is het alleen druk in het stukje waar de boor aanmeert maar daar waren we toch best dicht in de buurt en we hoefden tóch de ellebogen niet te gebruiken;-)
nov 20, 2016 @ 00:13:56
Van die hele commotie om zwarte piet word ik echt helemaal gestoord, wil er niets meer over horen of lezen. Vind het heel erg dat een jarenlang geweldig kinderfeest door enkelen in onze maatschappij zo wordt verstoord omdat ze zich gediscrimineerd voelen………………pfffffff..niet te geloven, in welk land leven wij vraag ik me soms wel eens af????
nov 20, 2016 @ 09:59:58
Het vervelende is dat zwijgen als instemming gezien wordt en het geschreeuw van dat kleine groepje gehonoreerd wordt, je ziet het op TV en in de winkels al, zó jammer.
nov 20, 2016 @ 00:13:13
Ongelooflijk dat hier zo serieus op in is gegaan, ik dacht veel geschreeuw en weinig wol maar het gaat maar door. Doordat de tv hier zo in meegaat maakt het er niet makkelijker op natuurlijk. Wat voor zure mensen zijn dat 🙂
nov 20, 2016 @ 10:02:36
Nee het loopt behoorlijk uit de klauwen en worden steeds meer vreemde eisen gesteld. Inderdaad worden we gewoon min of meer gedwongen de TV lijn te volgen als je de kinderen in de war wilt maken, en wij houden liever rekening met de kinderen, de antiepiet kliek juist niet en gaat bij de intocht staan demonstreren, echt schande.
nov 19, 2016 @ 22:02:45
Ja, een prima feest, hier net zo, en daar net zo, en zo zou het overal moeten zijn. We zullen zien wat de toekomst brengt.
nov 20, 2016 @ 10:03:46
Dat kunnen we beter niet afwachten maar goed laten merken dat dit groepje FOUT bezig is.
nov 19, 2016 @ 21:44:12
Let maar op: als straks alle pieten wit zijn, is het weer niet goed! Sint in Zaandijk had ook zwarte pieten bij zich, zag ik vanmiddag vanuit de verte. Zo hoort het ook.
nov 19, 2016 @ 21:50:31
Een zwarte Piet kán gewoon niet wit zijn, en als hard schreeuwen helpt moeten wij voorstanders óók maar hard gaan schreeuwen, en wij zijn met véél meer!
nov 19, 2016 @ 21:42:01
Super leuk!
Maar ik geloof er niet meer in. 😉
nov 19, 2016 @ 21:48:03
Dat valt me nou weer van je tegen, ik dacht dat jij het kind ik je wel bewaard had;-)
nov 19, 2016 @ 21:50:00
Tja 😑
nov 19, 2016 @ 21:39:46
Ik vind het Sinterklaasfeest één van de leukste feesten die er zijn.
nov 19, 2016 @ 21:47:14
Dat ben ik volmondig met je eens.
nov 19, 2016 @ 21:37:02
Bij ons ging het vandaag ook zo, dat is toch gewoon een feestje. Niks mis mee hoor.
nov 19, 2016 @ 20:26:17
Een aparte boot voor de Pieten! Wat een geweldige vondst ♥
Als je je ergens druk om wilt maken, doe het dan om iets nuttigs. Vrouwenbesnijdenis, ritueel slachten en kinderhuwelijken tegenhouden bijvoorbeeld. Laat onze oer-oude traditie met rust! Het is een stelletje jankerds bij elkaar, zeg, sjonge jonge…. Je merkt: hier laat iemand zich meeslepen (-:
nov 19, 2016 @ 20:41:39
Verhip, straks grijpen ze dát aan als “apartheid”, maar Sint komt hier sinds jaar en dag aan met een extra boot vol met zwarte Pieten, hij neemt er zóveel mee dat die tweede boot nodig is.
Ik sluit me bij jouw advies aan, laten die tegenstanders zich maar druk gaan maken om zaken die mens en dier schade toebrengen.
nov 19, 2016 @ 20:15:37
In Delft vandaag ook, gewoon zoals het hoort!!!!!!!
nov 19, 2016 @ 20:17:01
Gelukkig zijn de kleinere gemeentes niet zo snel het doelwit van de activisten. Maar het gaat “in het groot”toch veel te hard naar m’n zin.
nov 19, 2016 @ 19:57:33
Wat een heerlijk feest. Levi vond het iets te luidruchtig, volgens mij.
nov 19, 2016 @ 20:05:20
Ja Levi steekt gewoon z’n vingers in z’n oren als het spannend is;-) Maar zó leuk want Sint en z’n Pieten begeven zich heel dicht tussen de kinderen.
nov 19, 2016 @ 19:51:52
Als men zich aangevallen voelt door een kinderfeest dan is het merendeel van deze huidige maatschappij niet goed bij haar hoofd. En dan spreek ik nog niet over die personages die bij het minste “racisme” roepen.
nov 19, 2016 @ 20:03:51
Het vreemde is dat het een relatief kleine groep is die zoveel stennis maakt.
Dat is gewoon niet serieus genoeg genomen denk ik, want ze proberen steeds meer af te dwingen. Ze lijken wel gek.
nov 19, 2016 @ 20:05:18
Vandaag de dag lijkt iedereen bang te zijn niet politiek correct over te komen en dus zwijgen ze en knikken ze als die gekken met hun eisen afkomen.
nov 19, 2016 @ 20:06:35
Ja zo is ’t maar net, maar ik laat me niet intimideren, fout is fout en de gebruikte argumenten zijn gewoon FOUT
nov 19, 2016 @ 20:07:58
Intimideren en ook manipuleren. Zo zie je hoe makkelijk de meute te bespelen is. Zo zal het net voor de tweede wereld ook geweest zijn hier.
nov 19, 2016 @ 20:09:13
Ja klopt, er zijn te weinig mensen die zelf durven te denken én handelen.
nov 19, 2016 @ 18:46:47
En omdat het nóg kan,punt
nov 19, 2016 @ 18:53:28
én natuurlijk moet blijven kunnen!