appeltje voor de dorst

Ja, twee  2 miljoen Euro kun je best een leuk appeltje voor de dorst noemen.
Zéker als je dat enige tijd jaarlijks toegeschoven krijgt zoals   het Haagse theater “de Appel” dat mocht meemaken.
Maar de koek is op,  ze krijgen geen subsidie meer en moeten voortaan de eigen broek ophouden.

Gelukkig,  zegt cultuurbarbaar Rietepietz  die het een doorn in het oog is dat er zoveel geld in “cultuur” gestopt wordt. Het gaat  bij subsidie vaak om “vernieuwende  projecten” waar ik nog niet gratis heen wil, ik herinner me bijv. een toneelstuk waarin uitsluitend  honden acteerden, wat mij betreft lusten de honden daar geen brood van.

orkestToegegeven, ook een prachtig orkest als het Residentieorkest kreeg lang subsidie en raakte zwaar in paniek toen het erop leek dat ook dáár de subsidie verleden tijd zou worden.
Eigenlijk heb ik niet zo gevolgd hoe dat afgelopen is maar wat mij betreft mag het dus afgeschaft worden.
De gedachte dat iedereen die dat wil met een klassiek concert moet kunnen kennismaken mag dan sympathiek lijken, menigeen zit er helemaal niet op te wachten.

Veel  concertbezoekers  gaan liever naar een concert van bijv de Toppers en betalen daar graag, en blijkbaar met gemak, héél veel Euro’s voor, ook als ze niet héél royaal bij kas zitten. Een kwestie van prioriteiten stellen denk ik want  een DVD tje kopen is natuurlijk een stuk economischer.

topBij zo’n gesubsidieerd  orkest zit het dan weer vaak vol met mensen die liever niét zo diep in de knip willen duiken. Ik ken wel wat  mensen, die het financieel (veel) beter hebben dan ik,  maar  uitsluitend  naar goedkope  klassieke concerten gaan,(liefhebbers ja)  zodra de prijs boven 29 euro komt haken ze af. Terwijl er toch heel wat mensen in dat orkest van moeten leven en ik dáárvoor een tamelijk hoge prijs rechtvaardiger vind dan voor alweer   bijv.de  Toppers! Desnoods op de zwarte markt!

Maar goed de Appel likt z’n wonden en dat kan ik me voorstellen, 2 miljoen Euro op jaarbasis is geen kattendrek ,dat wil je niet kwijt, daar wil ik zélf wel een voorstelling voor geven, kássa!

43 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. ria
    Nov 11, 2016 @ 12:45:58

    Ze kunnen het daar beter aan uitgeven dan aan die ongeloofelijk hoge topsalarissen

    Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Nov 11, 2016 @ 11:27:42

    Nou je krijgt sowieso een groot publiek als jij een voorstelling gaat geven. Even hier melden en je zaal zit vol! En die subsidies, soms lijkt het een bodemloze put voor projecten waar geen mens naartoe wil…

    Beantwoorden

  3. RenéSmurf
    Nov 10, 2016 @ 22:58:48

    Ja, zij doen ook wat ze kunnen om te blijven voortbestaan, maar dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan. Wat mij betreft kan er niet genoeg geld naar kunst en cultuur, hoe meer hoe liever.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 11, 2016 @ 08:15:54

      Nou van mij mogen ze daar toch wel flink wat selectiever mee omgaan, een groep die na 40 jaar nog steeds de eigen broek niet op kan houden heeft dduidelijk niets in huis dat publiek trekt.

      Beantwoorden

  4. Suskeblogt
    Nov 10, 2016 @ 17:32:56

    Ik heb ook nog van die alternatieve projecten gezien waar er meer volk op het podium stond dan er toeschouwers waren en volledig gesubsidieerd dan nog.
    Er moet daar dringen een en ander bekeken worden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 10, 2016 @ 18:13:36

      Tja, waarom zóu je je druk maken als het toch wel binnenkomt. Er zijn vast óók wel groepen waar het goed aan besteed is maar meestal zijn het gewoon “vreemde types” die dat bréngen alsof ze iets nieuws uitgevonden hebben.

      Beantwoorden

  5. meninggever
    Nov 10, 2016 @ 14:56:18

    Wij leven in een land waarin de subsidies jaren lang zijn rondgestrooid in en buiten de culturele sector. Je moest eens weten hoeveel geld er om gaat in de ‘immigratiehandel’. Hoeveel geld men geeft voor flauwekulprojecten waarvan je de vruchten niet tot nauwelijks ooit zul zien of proeven. Bij die cultuursector is daartoe nog een keuze. Ik denk dat de Toppers aan een vraag voldoen, meezingen met zijn allen, en als mensen daar de volle mep voor betalen is het mij prima. Als ik maar niet hoef. Niet om die muziek, maar gewoon om al die mensen. Maar dat geldt ook voor andere zaken. Ik heb exposities bekeken waarvan ik echt dacht: ‘wat doe ik hier?’. Onherkenbaar gerommel met materialen zonder dat het leidde tot resultaten die ergens over gingen. De pot is minder groot als de VVD aan de kassa zit. Bij de PvdA, Groen Links en D66 weten ze van uitgeven, het is immer geld van een ander. En dat is ook voor ons een groot genoegen…uitgeven van geld dat niet van jezelf is…heerlijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 10, 2016 @ 15:07:01

      Ja helaas is cultuur niet het enige departement waar veel geld “weggegooid”wordt. En zeker weten, de “vluchtelingezaak ” laat menigeen een flinke cent verdienen zonder dat het al te veel bijdraagt aan goede regelingen. Maar ook daar wil iedereen zijn deel incasseren.
      Uitwassen als de pindakaasvloer in de kunst liggen me ook nog vers in het geheugen. Alsof er niet genoeg wél zinnige projecten te bedenken zijn , al kwam het maar de kinderen ten goede!

      Beantwoorden

  6. datzalwel
    Nov 10, 2016 @ 13:02:26

    100 % met je eens.

    Beantwoorden

  7. willy
    Nov 10, 2016 @ 10:55:08

    in tijden van besparingen wordt “cultuur” altijd geviseerd..

    die toneelgroep moet nu wel door de zure appel doorbijten…
    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 10, 2016 @ 11:01:58

      Nou men heeft zich niet gehaast met de Appel te korten, ze draaien al heel lang op die jaarlijkse subsidie. Ze wilden nú hun best gaan doen meer publiek binnen te krijgen, dat hádden ze natuurlijk al jaren eerder moeten doen maar subsidie maakt lui..

      Beantwoorden

  8. Koen
    Nov 10, 2016 @ 07:37:54

    Als je morgen ook een stukje schrijft over de aanschaf van bijvoorbeeld een JSF, een mislukte Fyra of duikboten dan pardonneer ik je redenering over kunst-subsidies. En vergeet niet om er bedragen bij te vermelden dan lijkt 2 miljoen plots heeeeeel weinig. Een hartelijke groet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 10, 2016 @ 08:54:33

      Ja hier raak ik jouw vakgebied en nee, niet morgen een stukje over andere geld over de balk gooierij. Maar je hebt gelijk, er wordt door onze overheid te vaak met geld ( dat ze niet hebben) gesmeten. Dat ik dit onderwerp oppakte is omdat het wat dichter bij me ligt dan bijv. die JSF.
      Het Haagse Appeltheater bestaat al héél lang, werk vrijwel alleen op subsidie en kan nog stééds de eigen broek niet ophouden.
      Ook het feit dat de gesubsidieerde concertzaal meestal vol zit met snobs die geld genoeg hebben om “de volle mep”te betalen zit me dwars. Dan zie ik liever dat er op de scholen weer muziekles voor kinderen komt en “de z.n. elite” voor z’n pleziertje betaalt.Er zijn maar weinig mensen die niet naar het theater gaan omdat ze het niet kúnnen betalen, meestal is het een kwestie niet willen betalen (voor de minima zijn er vaak andere regelingen)
      Kijk naar de grote evenementen van BN ners, daarvoor trekt men grif heel veel geld uit en betaald op de zwarte markt zelfs nog het dubbele.
      Maar ik ben ook altijd blij met mensen die een tegen geluid laten horen hoor met of zonder pardon ben je een welkome aanvulling;-)

      Beantwoorden

  9. Rebelse Huisvrouw
    Nov 10, 2016 @ 00:22:33

    Voor 1 miljoen geef ik ook wel een voorstelling, ik verzin wel iets. Wat zeg ik? Voor een ton doe ik het ook! 😂😂

    Beantwoorden

  10. gewoonanneke
    Nov 09, 2016 @ 22:30:55

    Het is een heel bedrag voor het Haagse toneel. Het is wel zo door projecten van beginnende of alternatieve kunsten te subsidiëren dat daar wel vaak mooie dingen uit voort komen. Op den duur moeten ze wel zelf supporting zijn maar als opstart vind ik het wel goed. Het mag toch niet zo zijn dat alleen de geijkte dingen waar mensen wel voor willen betalen zoals de toppers als voorbeeld blijven bestaan. Ik zou dat echt een enorme verarming vinden van het culturele leven in Nederland. Daar moet echt wel geld beschikbaar voor blijven.

    Beantwoorden

  11. beaunino
    Nov 09, 2016 @ 21:56:51

    Je slaat de spijker weer op zijn kop Riet. Thuis geven we het geld ook pas uit aan luxe producten als we het over hebben. Kwestie van prioriteiten stellen ipv potjes.

    Beantwoorden

  12. Melody62
    Nov 09, 2016 @ 21:36:24

    overal moet geld naar toe tegenwoordig….. en waar halen ze het vandaan? Daar waar het al jaren niet meer gemist kan worden…. de zorg en het onderwijs maar ja dat is kennelijk veel minder belangrijk….

    Daarbij de theaters maken ook (te) vette winsten over de ruggen van hun artiesten hoor….. en dan de fiscus nog een keer… dus ja dan moeten de artiesten zelf maar beknibbelen want die zien echt geen rooie cent van welke subsidie dan ook… schande.

    Beantwoorden

  13. Kakel
    Nov 09, 2016 @ 21:03:03

    Helemaal met je eens. Twee miljoen…lekker in de zorg stoppen! Dat is veel harder nodig.

    Beantwoorden

  14. matroos
    Nov 09, 2016 @ 21:00:12

    Wat denk je van al die achterlijke onzinnige beelden waar geen kop of staart aan zit op rotondes b.v Of van die roestige ‘kunstwerken’die gewoon van damwand zijn gemaakt. Plant een boom veel beter.

    Beantwoorden

  15. Marja
    Nov 09, 2016 @ 20:13:44

    Mee eens. Geen miljoenen pompen in kunst of muziek die zichzelf niet kan verkopen. Ook pindakaasvloeren en ingepakte gebouwen moeten ze maar uit hun eigen spaarpot bekostigen.

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Nov 09, 2016 @ 20:03:20

    Ik vind dat er sowieso te veel subsidie gaat naar stompzinnige doelen.
    Wist je dat er ook subsidie gaat naar popgroepen, om de promotie in het buitenland te bekostigen? Belachelijk!

    Beantwoorden

  17. Hartelijke Hot Hulk
    Nov 09, 2016 @ 19:52:16

    ff een brieffie naar Bussemaker, met daarin vermelden dat je blog koningin bent en een kwart miljoen voor nodig heb.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

