zwart maken

Ja hoor,  ik bén me bewust van alle wereldleed én van het feit dat ik misschien “te weinig  ellende van mezelf heb”  dat ik me  druk maak om een kleinigheid
Alleen….. ik vind het geen kleinigheid dat men probeert ZWARTE PIET  uit te roeien door “de Nederlander” die zijn cultureel erfgoed wil behouden “zwart te maken”.

En dat dit schattige kleine droppie (sorry pepermuntje want drop is ook ZWART) hier in het filmpje dus volgens  een kleine groep “Nederlanders” het  racisme met de paplepel ingegoten, wat zeg ik , ingestámpt krijgt.

Bij de gedachte dat ze ZWARTE PIET al uit moet zwaaien vóór hij goed en wel aangekomen is overvalt haar een sombere blik. Ze wéét, dat is  het werk van mensen die er niet voor terug deinzen te midden van het  kinderfeest te demonstreren  en heibel te trappen,  je ziet haar rond de 20 sec. denken “fu*ck de antipietenmaffia.

Maar geneer je niet als je het niét met me eens bent al zal ik op voorhand natuurlijk wel de meeste drogredenen hier ontkrachten.

1. Het moet een feest voor iederéén zijn, nou geloof me, ik heb nog nooit gehoord dat iemand het niét mag vieren. Maar wie niét wil hoeft niet.
Dat is óók zo met van oorsprong uitheemse feesten als het suikerfeest, chanoeka, offerfeest en noem maar op wat hier tegenwoordig allemaal gevierd kan en mag worden.
Wie niet mee wil doen doet dat niet,  maar de feesten aanpassen omdat men  in Nederland leeft….? No way, en hóeft ook niet (maar blijf dan ook van óns feest af)

2. ZWARTE PIET zou met slavernij te maken hebben,
….ben jij slaaf? Of was je vader slaaf? Heb jij slavernij meegemaakt?  Waar zéur je dan over. Moeten wij ons druk maken  over “vrijwilligers” die zich zwart schminken?

3. Er worden in de maanden november en december soms mensen gepest om  hun bruine huid en, tjongejonge,  voor ZWARTE PIET uitgescholden.
-Gaan we nu ook allemaal ons haar rood verven zodat kinderen met rood haar niet meer opvallen en niet  meer het hele jaar rond gepest worden?
-Gaan we ons allemaal tonnetje rond eten zodat dikke kinderen niet meer opvallen en niet meer het hele jaar rond gepest worden.
-Gaan we nu allemaal een dikke bril dragen om….enz…enz… (al is pesten nóóit goed te praten)

4. Roetveegpieten  doen niet aan het feest af zegt “men”…..
Onzin natuurlijk want dat doet het wél. Eén van de leuke kantjes  van het feest is dat een vriend of familielid ZWARTE PIET speelt en dat kán alleen als hij onherkenbaar is.
Een vreemde  roetveeg piet  weet niets van de kinderen én de volwassenen en de pret is nou juist altijd dat “tussen neus en lippen door” de volwassenen even in de tang genomen worden door Sint en Piet, dat kan alléén als men elkaar kent. Wég met de roetveeg!

5. “Discrimineren”  is volgens mij iemand slechter  behandelen dan anderen  omdat hij/zij(o.a.)  een andere huidskleur heeft, ZWARTE PIET hééft geen andere huidskleur, hij bestaat niet echt en heeft vrijwillig een lading kriebelschmink op z’n gezicht. Iédereen ouder dan een jaar of 8 wéét dat, kleintjes die het niet  weten hebben dan weer geen notie van  discriminatie  WAAR ZIT HET PROBLEEM DAN

Kortom, bij alle ruimte die andere uitheemse feesten hier in Nederland zónder problemen krijgen ben ik niet van plan ook maar één veeg ZWARTE schmink of een mijter kruis in te leveren van ons eigen, zo gewéldige Sinterklaasfeest. Laat dát duidelijk zijn!

En eh…. wie dit bericht op FB wil delen heeft mijn zegen, al was het maar om dit filmpje te delen.

Advertenties

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Nov 02, 2016 @ 10:42:48

    De ellende is dat we ons door minderheden laten ringeloren. En dat er altijd Nederlanders zijn die mee gaan staan huilen in het politiek correcte bos. Want vergis je niks, het gaat nog veel verder. Tien jaar geleden al had ik beroepsmatig te maken met een ingebakken afkeer van moslims tegen het kruis op de mijter van Sinterklaas. Dus liepen we met beveiliging over de markten en straten die we toen bedienden. Zwarte (stevige) beveiligers voor Sint en Zwarte Pieten. Maar bij uitdelen van snoepgoed stonden de allochtone kinderen vooraan. Die zagen helemaal niet dat Sint ween kruis op de mijter had of de Pieter zwart waren. Die zagen slechts snoepgoed. In de verwrongen geesten van sommige frustro’s zit die afkeer gebakken die ons land langzaam aan in twee delen splitst. Want…niet denkbeeldig, na opruimen van de Sint-tradities, komen Kerst, Pasen, Pinksteren en zo meer aan de beurt….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 02, 2016 @ 16:17:06

      Ja wie vertel je het, er wordt al flink geknabbeld aan onze tradities, kerstversiering in winkelstraten is al “neutrale” versiering geworden en zo verdwijnt er steeds meer van onze oude tradities, mede door de mensen die te laks of te angstig zijn om de eigen cultuur te blijven aanhangen.
      Het ergste is dat “men blijkbaar toestemming krijgt om bij de intocht van de Sint te demonstreren, NB tussen de kinderen dat heeft voor mij alle deuren dicht gedaan en ik doe geen énkele concessie meer.

      Beantwoorden

  2. Internettoerist
    Okt 31, 2016 @ 20:02:30

    Wat ??? Bestaat zwarte piet niet echt ???!!!
    Een sterk pleidooi ! Als ik ooit een advocaat nodig heb, dan weet ik je te vinden. 😉

    Vriendelijke groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 31, 2016 @ 20:28:56

      Hé wat vervelend nou dat ik je mooie droom heb stuk gemaakt over Sint en zwarte Piet;-)
      Als advocaat ben ik niet zo geschikt, ik zou geen mensen willen verdedigen die héél foute dingen doen en dát moet je dan hoofdzakelijk doen.

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Okt 31, 2016 @ 09:23:33

    en wat als bleek dat sinterklaas in feite Afrikaans was ?

    Beantwoorden

  4. Regenboogvlinder
    Okt 30, 2016 @ 16:25:01

    Lieve Rietepietz… Je bent geweldig! Ik ben het helemaal met je eens en wordt echt ziek en verdrietig van dat onzinnige gedoe.. Dus ik houd me er maar liever niet mee bezig. Want dit is echt te gek voor woorden… 😔

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 30, 2016 @ 17:14:57

      Ja net wat je zegt, het is in verdrietig wat er gebeurt en het érgste is dat wij dan als “onverdraagzaam en racistisch” worden neergezet. Ze zetten zélf aan tot rassenhaat. Maar ik heb de aard niet om dan m’n mond te houden, dat mag dan wel eens lastig zijn maar ik kán niet anders.

      Beantwoorden

  5. hanscke
    Okt 30, 2016 @ 15:44:07

    Ik vind je argumenten zo goed, ik zou ze wel van de daken willen schreeuwen en dan het liefst als een roet- pik- en inkt- zwarte piet en zeker niet als een schoorsteenpiet of hoe die vage figuren nu moeten gaan heten. Jammer voor mij is de lol er ook wel wat af.

    Beantwoorden

  6. cornma
    Okt 30, 2016 @ 11:44:59

    Hear hear! Ik ben het zo ontzettend met je eens, dat ik er niets meer aan toe te voegen heb.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 30, 2016 @ 12:29:33

      je bent beslist niet de énige gelukkig, de meerderheid wil zuinig op dit mooie feest zijn. Een enkeling komt dan met een vreemde motivatie die nergens op slaat en die voor mensen met nuchter verstand goed te weerleggen is. Anneke zegt dat zij denkt dat 95 % van de mensen zwarte Piet met discriminatie in verband gebracht heeft, ik ga nog verder en dus best 100% te zeggen. Wie dacht dáár nou aan!Niemand toch?

      Beantwoorden

  7. Mammalien
    Okt 30, 2016 @ 09:49:43

    Ik zag het probleem ook nooit zo, heb nooit de link gelegd met zwarte mensen of slavernij. Zwarte piet is gewoon net zoiets als elk ander niet bestaand sprookjesfiguur. Alsof Sinterklaas een normale witte bejaarde is? Zo liepen ze niet rond in het bejaardentehuis van mijn oma in ieder geval.. Raar stel, maar wel leuk..

    Sinterklaas is een tóp feest. Maar nu de discussie er is en steeds meer mensen er een punt van maken en het echte feest helemaal ondergesneeuwd raakt is de lol er een beetje af vind ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 30, 2016 @ 10:02:07

      Het is héél erg dat “de lol er een beetje af is” je hebt gelijk, in de winkels is vrijwel geen Sinterklaassfeer meer te vinden, men buigt voor een klein groepje dat bedreigingen uit naar winkeliers toe ( als ik een HEMA medewerker mag geloven) als men wél zwarte Pieten in de winkel zet.
      Ik wil en zál daar niet voor buigen en ook mijn achterkleinkinderen, die nu de juiste leeftijd een beetje hebben, zullen een échte zwarte Piet zien.
      Maar we wórden gemanipuleerd door zogenaamd politiek correcte media en hotemetoten door ons ándere Pieten voor te schotelen , leg het je kinderen maar uit. Ik vind het allemaal zó laf over de rug van de kinderen gespeeld worden.

      Beantwoorden

  8. gewoonanneke
    Okt 29, 2016 @ 21:45:40

    Ja ik ken jouw opvattingen en standpunten en eigenlijk wil ik ook best dat zwarte Piet zwarte Piet blijft. Maar ik word wel helemaal ziek van al die filmpjes op FB en de commentaren daar onder dan van voor en tegenstanders die elkaar uitmaken voor rotte vis. Dat vind ik het erge van dit gedoe allemaal. Dat maakt het Sinterklaas feest meer kapot dan het feit dat Zwarte Piet pikzwart is. Dat ze allemaal hun gelijk willen krijgen over de ruggen van de kinderen heen. Ik denk dat 95 % van de mensen voor dat dit begon nog nooit in de racistische richting gedacht hebben, ik niet tenminste. Gewoon een verkleedspel en ook zo leuk om te zien dat kinderen mensen die ze soms wekelijks tegenkomen niet herkennen. Maar die haat tegen elkaar vind ik echt vreselijk en dat neem ik de initiatiefnemers van de actie tegen zwarte Piet wel heel erg kwalijk. Het is trouwens jammer dat er geen prinsjes geboren zijn want de manier waarop je kleindochter zwaait mag best koninklijk genoemd worden haha……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 29, 2016 @ 22:06:32

      Ja het is verschrikkelijk, net wat je zegt en inderdaad afgeroepen door de onredelijkheid van de ( op zich kleine) actiegroep die tégen zwarte Piet is. Afschuwelijk dat zij wilde scoren door tussen de kinderen te demonstreren tijdens de intocht, en dat ieder jaar weer. Dat de proteste dáár weer tegen steeds sterker worden snap ik ook wel omdat men zich niet gehoord voelt nu nogal wat mensen politiek correct bezig denken te zijn door “te begrijpen dat er verandering moet komen”.
      De argumenten van die groep slaan helemaal nérgens op maar ze wórden gehoord en gaan steeds een stap verder in hun onzinnige eisen. Maar ik ben het met je eens, je kunt ook zónder onbeschoft te worden wel je zegje doen. Helaas willen heel veel mensen er dáárdoor niets meer over zeggen.
      Gelukkig ben ik niet bang uitgevallen, bovendien wéten mijn lezers dat een afwijkende mening mág zonder dat je een onbeschoft antwoord krijgt.
      Oke, wat ik Amber laat denken is misschien ook niet helemáál netjes maar zo’n kleintje moet nog veel leren natuurlijk;-)
      lekker ding hé! typisch een achterkleindochter van mij met haar koninklijke wuifhandje !

      Beantwoorden

  9. Kakel
    Okt 29, 2016 @ 13:36:40

    Tijdens de 80-jarige oorlog werd ook al Sinterklaas met zwarte Piet gevierd. Hadden die mensen toen al van slavernij gehoord? Het is gewoon een k*tsmoes. In ben die intolerantie zo zat en wij moeten daarbij onze tolerantie aanboren.
    Amber riep op het juiste moment in het fimpje “yeah.” Het leek het Lager Huis wel!
    Wat is ze alweer groot….
    Ik heb me heel boos gemaakt op Jumbo. Ze staken met Sinterklaas maar doen wel mee met het offerfeest. In wat voor land leven wij??
    Kortom: ik sta 600% achter je!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 29, 2016 @ 15:05:06

      En het eind is nog lang niet in zicht, nu worden er standbeelden beklad omdat verre voorvaderen verkeerde dingen deden, alsof wij dat op ons kerfstok hebben. Mijn tolerantie is in ieder geval helemaal óp en ik erger me rot in de winkels waar geen greintje Sinterklaas sfeer hangtKerst verlichting bestaat óók al niet meer maar wordt vrijwel overal omgedoopt in feest verlichting. Ik kon het ook niet laten er tóch weer een logje over te maken, ondanks dat veel mensen ondertussen al niet meer voor hun mening uit durven te komen en politiek correct mee roepen dat de sop de kool niet waard is en dat het tijd voor verandering. Ik herken Nederland soms niet meer en dat is érg in een land waar “men” vindt dat iedereen naar zijn eigen cultuur moet kunnen leven…… maar onze eigen cultuur daarvan uitgesloten lijkt te zijn.

      Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Okt 28, 2016 @ 23:37:12

    Wat een leuk liedje! Ik heb niks tegen zwarte piet, moet kunnen!

    Beantwoorden

  11. Leidse Glibber
    Okt 28, 2016 @ 23:36:47

    Je weet dat ik het helemaal met je eens ben, we waren niet voor niets allebei op het Malieveld een paar jaar geleden. Weet je wat pas echt discriminatie is, negerjongetjes en meisjes mogen geen Pietje meer spelen omdat ze zwart zijn.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Okt 28, 2016 @ 16:36:27

    Overigens, ik heb het gedeeld op facebook, day mocht toch zei je, anders haal ik het er weer af, maar ik vind het zo’n goed verhaal, dat moeten meer mensen lezen!

    Beantwoorden

  13. J@n.
    Okt 28, 2016 @ 16:31:30

    Hoi rietepietz!
    Zoals je bij mij hebt gezien ben ik het helemaal met je eens.
    Overigens vind ik het discriminatie als er iemand weg moet omdat hij zwart is.

    Beantwoorden

  14. Mrs. Brubeck
    Okt 28, 2016 @ 15:01:07

    Oh jawel, het speelt hier ook, allemaal jullie schuld 😂😂😂😂… grapje hé!!!
    Ik kan me er zo druk over maken, waar gaat het eigenlijk over???
    Nee, Mrs B, niet doen…
    Ik begrijp het niet, kan het ook niet. Een feest waar nooit een haan naar Zwarte Piet gekraaid heeft, en nu??
    Wij hebben het NOOIT in verband gebracht met slavernij, nooit! “Ze” waren helpers van de Sint, die vuil zagen van door de schoorstenen te kruipen.
    Mijn god, zijn er geen belangrijker dingen?

    Beantwoorden

  15. willy
    Okt 28, 2016 @ 14:10:06

    ZWARTE PIET ..

    een probleem dat er eigenlijk geen is….

    en waarom sommigen dat willen oplossen is me een raadsel..

    bedankt voor je “zegen” Rietepietz

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 28, 2016 @ 14:12:17

      Whahaha, ja hoor, ik ben niet zo moeilijk;-) Volgens mij speelt het probleem in België niet zo. En je hebt gelijk, er wás nooit een probleem totdat wat onverdraagzame mensen er “een mening”over kregen.

      Beantwoorden

  16. Marja
    Okt 28, 2016 @ 14:02:37

    Haha. Je bent weer op je stokpaardje geklommen. Goed zo. Ik had niet anders van je verwacht.
    Wat een schattig filmpje van jullie droppie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 28, 2016 @ 14:05:56

      Ja natúúrlijk klim ik op m’n stokpaardje;-)
      Eh… pepermuntje hoor, we moeten niemand op de zere tenen trappen, maar inderdaad, Amber laat héél goed zien hoe ze er over denkt.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: