zit er muziek in?

Na alle oude foto’s maar weer eens iets héél moderns, mét filmpje. Sebastian kwam al menig maal langs, spelend op de baby vleugel die ze thuis hadden, ja hádden!
Het was een “tweedehandsje” want tja, je wilt natuurlijk wél weten of  je kind  voldoende muzikaal is om er een blijvertje van te maken. Hoewel Sebastian ondertussen ook graag trompet speelt is de piano toch onmisbaar geworden  maar helaas….. de verhuizing heeft weinig goed gedaan aan de conditie van “het oudje”.

Nou kost een béétje vleugen bepaald geen “peanuts” maar ja, een keyboard is dan weer weinig vleugel……. dacht ik tot voor kort want natúúrlijk staat ook op dat gebied de techniek niet stil.

vl1Als je vluchtig kijkt zie je hier een (niet te grote) vleugel, maar dat is het niet….
Bekijk je de mogelijkheden zie je hier een ( niet te klein)  keyboard maar dat lijkt het niet……

De  Yamaha AvantGrand  is een  digitale vleugel met heel veel mogelijkheden waarover ook een keyboard beschikt.
Maar ook meer,  ik citeer maar iets uit de folder….;
Uniek aan de Yamaha AvantGrand N3X is dat deze beschikt over een heus vleugelmechaniek, dat exact hetzelfde aanvoelt als een echte akoestische vleugel. Door tevens gebruik te maken van houten toetsen met Ivorite-toetsbeleg wordt er een ongekende belevingswereld voor u geopend. Door meerdere optische sensoren per toets te gebruiken wordt elke nuance van uw pianospel vastgelegd.”

vl2Zo  gaat het nog wel even door maar laat ik het maar op mijn manier vertellen, je kunt je eigen spel opnemen, mengen met opnames  van jezelf waardoor je “met jezelf” mee kunt spelen, zoals op een keyboard kun je  ook div. andere instrumenten en ritmes kiezen enz. Onder de klep zitten (als ik het goed heb)  nu speakers i.p.v. snaren.
vl3
Sebastian “knutselt” graag met muziek, maakt soms zelf muziekstukjes en vindt het réuze leuk om te experimenteren met alle nieuwe mogelijkheden.
De oude  instrumenten  waar  Bach voor componeerde kan hij met één druk op een knopje laten weerklinken.
En dat dóet hij dan ook, dan prutst hij nét als Bach  een dagje, en maakt een (bescheiden) compositie die natuurlijk toch héél anders klinkt dan wanneer Bach het gedaan zou hebben.

37 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. cornma
    Okt 26, 2016 @ 11:51:55

    Muziek maken en luisteren is sowieso fijn, maar zelf iets componeren lijkt me helemaal fantastisch. Knap hoor.

    Beantwoorden

  2. Corja
    Okt 25, 2016 @ 23:07:16

    Klasse! Wat leuk is dit. En ontzettend knap om zelf zo’n vrolijk stuk te componeren, met toch iets van een weemoedige ondertoon. Een nieuw wonderkind? Wat zul je trots zijn, oma!

    Beantwoorden

  3. terrebel
    Okt 25, 2016 @ 18:52:02

    Fantastisch, dit instrument! En ook fijn om iemand te horen die er daadwerkelijk muziek uit weet te halen.

    Ot: voor mij is iemand die Zwarte Piet graag als iemand met een zwart gekleurd gezicht écht geen racist, hoor! 🙂 Ik kan mij niet voorstellen dat ik dat ooit zou beweren. (Dit naar aanleiding van jouw reactie bij mij)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2016 @ 19:17:22

      Het heeft zóveel mogelijkheden dat er natuurlijk wel iets moois uit kan komen als je ermee om kunt gaan.

      Ot. Nee jij waarschijnlijk niet maar er is een groep mensen die dat wél vindt. Lig ik niet wakker van hoor, er zijn veel mensen die het woord racisme anders interpreteren dan ik .
      Maar bij de huidige hetze voel ik me solidair met “de Zwarte Piet racisten”.
      Maar omdat jij een virtueel gesprek met een racist had vond ik dit er wel in passen;-)

      Beantwoorden

  4. margrietspanjaard
    Okt 25, 2016 @ 11:23:15

    Ontzettend leuk en mooi en knap. Zelfs de kat blijft dralen 🙂 die van ons wist noout hoe snel hij zich uit de poten moest maken als ik speelde 🙂

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Okt 25, 2016 @ 11:13:51

    Ik neem de pet graag af voor echt talent. Het muzikale deel daarvan is grotendeels aan mij voorbij gegaan. De triangel was zelfs ooit boven mijn niveau verheven. Gelukkig bleven er wat andere zaken over. Zoals goed lezen en luisteren. Want van echte muziek valt ook zonder zelf uit te voeren, goed te genieten..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2016 @ 12:09:44

      Ja hoor, muziek maken is niet voor iedereen weggelegd, ook voor mij niet. maar genieten van ándere die muziek maken mag gelukkig wél.
      We kunnen nou eenmaal niet allemáál muzikant worden hé!

      Beantwoorden

  6. Petr@
    Okt 25, 2016 @ 09:25:07

    Wat leuk voor hem dat zijn ouders dit voor hem hebben gekocht!
    Zo kan hij zich nog meer muzikaal ontwikkelen.
    En wat wordt hij groot, nu weer met lekker kort haar. Het is een knapperd hoor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2016 @ 09:37:19

      Nou niet alléén voor hem hoor, zijn moeder en oudere (half)broer spelen ook piano, maar hij is wél de meest intensieve speler.
      Hij wordt inderdaad ineens groot, en heeft volgens mij van beide rassen het beste meegekregen, de licht getinte huid en donkere haardos van Colombiaanse zijde, de blauwe ogen(hoewel zijn moeder die óók heeft) en z’n lengte van Nederlandse kant.

      Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Okt 24, 2016 @ 23:58:13

    Prachtig hoe de techniek doorgaat he. Ziet er goed uit en hij klinkt ook goed. Off topic zonder verzaken werd ik na drie potjes derde met 5331 punten netjes toch.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2016 @ 09:32:15

      Wie weet worden jouw kleinzoons ook muziek verslaafden, kan bijna niet anders met zo’n opa.
      Gefeliciteerd, dat is zeker netjes , zó lang geleden dat ik een spelletje klaverjas deed.

      Beantwoorden

  8. Kakel
    Okt 24, 2016 @ 22:43:30

    Ik vind het zo knap dat hij piano speelt terwijl de camera draait. Wát een doorzetter. Maar wat wil je met zoveel talent (-:

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2016 @ 09:28:47

      Nou ik zie ook wel dat hij daar toch wat gespannen door is, als hij ongemerkt gefilmd wordt zit er toch wat meer “leven in” maar inderdaad, dus extra knap eigenlijk 😉 muziek hoort gewoon bij zijn leven en hij speelt dus eigenlijk voor zichzelf.;-)

      Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    Okt 24, 2016 @ 21:40:08

    Ik vind het knap hoor, klinkt leuk! Duidelijk te horen dat het echt is en dat maakt het mooi.

    Beantwoorden

  10. Marja
    Okt 24, 2016 @ 20:21:17

    Geweldig. De techniek blijft zich ontwikkelen. Wat heerlijk om hem zo geconcentreerd bezig te zien.

    Beantwoorden

  11. willy
    Okt 24, 2016 @ 19:40:36

    de techniek evolueert snel..

    en de jeugd speelt daar terecht op in..

    en op zo’n muzikale kleinzoon, ben je terecht trots

    prettige avond

    Beantwoorden

  12. Tessa | 52druppels.nl
    Okt 24, 2016 @ 18:15:43

    Ik ben onder de indruk joh! Als die Bach er nou ook eens iets meer tijd in zou steken…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2016 @ 18:47:55

      Nou zóveel tijd hebben Amerikaanse kinderen meestal niet, tenzij het écht een levensbehoefte is om muziek te maken. Nou is het dat wel een klein beetje bij Sebastian maar toch, met slechts een uurtje piano- en trompetles in de week is genie worden toch niet écht een optie;-) Maar hij heeft er héél veel plezier mee en dat hoofdzaak natuurlijk.

      Beantwoorden

  13. minoesjka2
    Okt 24, 2016 @ 18:11:09

    Leuk hoor, zo’n muzikale kleinzoon. Klinkt echt niet verkeerd 🙂

    Beantwoorden

  14. Regenboogvlinder
    Okt 24, 2016 @ 17:45:54

    Componistje in de dop! Superleuk om te zien én te horen!
    Doet ie dat nou op een digitale vleugel?

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Okt 24, 2016 @ 17:00:08

    Ja de techniek staat niet stil. Wat leuk dat het zoveel mogelijkheden geeft en ik denk ook dat zeker voor de jeugd dit een stimulans is, zonder dat ze het op een gewone vleugel misschien saai zouden gaan vinden, zich verder te ontwikkelen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2016 @ 17:08:03

      Sebastian vindt het sowieso heel leuk om zélf muziekjes te maken. Toen zijn moeder eens met hoofdpijn thuis kwam zei hij”ga even op de bank liggen dan speel ik wat voor je, dat helpt. Hij improviseerde wat en de hoofdpijn van mams verdween inderdaad, grappig hé!

      Beantwoorden

  16. Melody62
    Okt 24, 2016 @ 16:05:08

    Gelukkig maar toch dat de techniek voor niets staat…. iedereen kan nu van alles uit de hoed toveren… zelfs de talentlozen…. en zij die wel talent hebben kunnen zich uitleven met veel apparatuur in het klein…. luxeeeee en een trotse oma op te koop toe wie wil dat nou niet?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2016 @ 16:08:45

      Nou ik dénk dat ik er geen fatsoenlijk stuk muziek uit zou kunnen halen, ik ben een hopeloos geval op dat gebied.
      Maar voor Sebastian is het een leuke uitdaging en hij maakt er goed gebruik van.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

