nog even hoor

Ja hoe gaat dat als je een doos oude foto’s op schoot hebt…… dan kom je weer van alles tegen dat je wilt digitaliseren. En daar zit dan ook meestal nog wel een logverhaaltje in. ( ik héb nou eenmaal weinig nodig om een een eind in de ruimte te kletsen)
Het vorige logje was dus WO2 gerelateerd maar zélfs in die tijd ging op veel momenten het gewone leven toch door.
De liefde tierde welig in de grote familie  van Henk (z’n moeder was  de oudste  van 12 kinderen)  en dan werd er óók getrouwd.
Herken je Henk ook zónder branie snuit en op z’n lip bijtend van de spanning?

henkbruidskind-muis
Bruidsjonker zijn was een serieuze taak en hij wordt hier bij de hand gehouden door zijn jongste tante. In die grote families kwam het wel voor dat  moeder én dochter zwanger waren. In dit geval was Henk slechts 4 jaar jonger dan zijn tante, de jongste zus van zijn moeder die zijn gelegenheidspartner als bruidsmeisje was.  Zij is de enige tante die  nog in leven is .
Ook de man van de bruidsdame rechts is nog in leven, nu 92 jaar oud.
Henk was de eerste van “een nieuwe generatie” in een grote familie en dan krijg je dit soort foto’s (+/- 1955)  van een familiefeestje.

henk-grotefam
Dat gaan wij niet redden, tegenwoordig zijn de families niet zo groot meer nu de meeste echtparen maar 2 kinderen hebben. Eigenlijk was het best gezellig die verjaardagsfeestjes bij Henk thuis waar alle ooms en tantes in de voorkamer van de “kamer en suite” zaten en “de jeugd” in  de achterkamer.
Naarmate de oudere garde uit dunde schoof de jonge garde door naar de voorkamer…. de achterkamer overlatend aan alwéér een nieuwe lichting …… een  lichting die ondertussen óók grotendeels al oma en opa is.

43 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Leidse Glibber
    Okt 24, 2016 @ 23:56:21

    Blijft heerlijk he snuffelen in de oude foto’s.

    Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Okt 24, 2016 @ 17:42:00

    Ja die oude foto’s blijven je dan boeien.. leuk toch?
    Die foto is schattig, de spanning is van zijn koppie af te lezen 🙂
    En die familiefoto.. mijn hemel, wat een mensen. Nee, dat ga ik ook niet redden hoor hahaha..

    Beantwoorden

  3. Ilse Verhoeven
    Okt 24, 2016 @ 13:46:31

    Ohhh, oude doos foto’s zijn zo geweldig!
    Bij mijn man zijn ze met vier en ze hebben nu allemaal kinderen en dat maakt het super gezellig!

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Okt 24, 2016 @ 09:38:19

    Ik smul van die oude foto’s Riet!
    Hoe ze er uit zien op de eerste foto, de kleding geweldig!
    Je zal zo’n grote familie over de vloer krijgen met een verjaardag haha.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2016 @ 12:59:01

      En ik weet nog dar m’n schoonmoeder altijd heel veel kleding zelf naaide dus de bruidsjonkerkleding is wel zeker door haar gemaakt. En misschien nog wel meer van de bruidsmeisjeskleding.
      Meestal waren dat dan feestjes in een verenigingsgebouw want zó groot waren de huisjes vroeger nou ook weer niet;-)

      Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Okt 23, 2016 @ 19:58:41

    Leuk die oude foto’s. Ja bij mijn moeder was dat leeftijdsverschil ook het geval. Haar jongste zus zat twee klassen hoger dan de dochter van haar oudste zus. Ook best een uitgebreide familie maar die kwamen nooit zo bij elkaar tegelijk om er een foto van te maken. Heb heel weinig foto’s van mijn nichten en neven ook terwijl we destijds wel vaak met zijn allen op oma’s verjaardag kwamen. Weinig mensen met camera’s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2016 @ 20:08:42

      Dat was vroeger vrij normaal doordat vrouwen kinderen kregen zolang ze vruchtbaar waren en al jong trouwden.
      Had je soms inderdaad vreemde familierelaties door. In Henk z’n familie zijn redelijk veel foto’s gemaakt, geen idee hoe dat komt, van mijn familie heb ik helemaal niets uit die tijd.

      Beantwoorden

  6. terrebel
    Okt 23, 2016 @ 17:47:31

    En dan een taart op elke verjaardag…;-)

    Beantwoorden

  7. IngridMoorenBlogs
    Okt 23, 2016 @ 15:37:37

    Heerlijk deze logjes……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2016 @ 16:17:52

      Mooi zo’n oud bruidspaar hé.
      Dankzij alle neven en nichten met aanhang van Henk zóuden we nog wel een aardig groepje op de been kunnen brengen maar tegenwoordig woont iedereen door het hele land verspreid en soms zelfs niet meer in het land.

      Beantwoorden

  8. Melody62
    Okt 23, 2016 @ 13:37:10

    als je ergens bewust wordt van hoe snel tijd vliegt is het wel bij het doorkijken van ‘oude’ foto’s…. en ja dat gescheiden in voor – & achterkamer herken ik wel…. bij mij thuis was het mannen voor en vrouwen achter… kinderen buiten spelen of boven in bed…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2016 @ 13:40:47

      Ja vertel mij wat, zelfs van de voorste 2 rijen is al niet meer iedereen in leven, en natuurlijk is het merendeel van de rest al overleden. Maar ze leven nu toch weer een heel klein beetje voort.
      Nee bij ons was de achterkamer voor “de jeugd” en was alles gemengd;-)

      Beantwoorden

  9. Spinnetje
    Okt 23, 2016 @ 12:20:49

    Wat gaaf zo’n grote familie foto. Inderdaad heel anders dan de families nu…wij passen makkelijk in één kleine kamer 😉

    Beantwoorden

  10. powerpointgreetje
    Okt 23, 2016 @ 11:54:05

    hartstikke mooi die oude foto’s, altijd erg leuk om te zien, fijne zondag toegewenst

    Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    Okt 23, 2016 @ 10:44:00

    Altijd mooi, oude foto`s tonen en dan de verhalen er bij vertellen. Dat maakt de foto`s meer waard.

    Beantwoorden

  12. beaunino
    Okt 23, 2016 @ 08:05:42

    Mijn oudste nicht is ook maar een jaar jonger dan mijn jongste tante die tien jaar ouder is dan mij. Mijn jongste oom (vz) heeft een heel mooi familieboek gemaakt met ook hele oude foto’s. Misschien laat ik er ook eens wat uit zien. Zo leuk altijd dit soort logjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2016 @ 13:31:37

      Wat lijkt me dát leuk dat boek. Ik wou dat er iemand in mijn familie zoiets had gemaakt, ik weer er maar zó weinig van.
      Van Henk’s familie weet ik veel meer en dat is best leuk. De jongere ooms en tantes hadden ook vriendschappen met de oudste neven en nichten want dat scheelde inderdaad maar weinig in leeftijd.

      Beantwoorden

  13. safealove
    Okt 22, 2016 @ 23:00:54

    Gezellig, die familiekiekjes! 😊

    Beantwoorden

  14. Kakel
    Okt 22, 2016 @ 20:50:57

    Weet je wat me als eerste opviel? Dat de ondeugende snoet mét bijtlip als twee druppels water op Levi lijkt. Nou ja, omgekeerd dan (-:
    Die verhalen hoorde ik ook van mijn moeder: dat moeder en dochter allebei in verwachting waren. Als vrouw had je het in die tijd niet gemakkelijk. Ik druk me weer bescheiden uit…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2016 @ 20:58:20

      Ik heb meer foto’s gevonden waar zéker familietrekken in terug te vinden bij Levi, zó leuk is dat.
      Het kwam natuurlijk door die grote gezinnen dat het oudste kind zélf aan kinderen toe was als moeder ook nog steeds kinderen kreeg. Mijn vader was er 1 van de 16, daar is dat óók het geval geweest (al ken ik die niet) maar daar stond men erop dat “het neefje” de “oom” die dus net zo oud was ook met oom aansprak. Wij waren lange tijd bevriend met de jongste “tante” en zij kreeg later dan wij kinderen 😉

      Beantwoorden

  15. Spontanity
    Okt 22, 2016 @ 19:59:07

    Dat zijn echt oude foto’s!!!!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2016 @ 20:32:45

      En omdat ik al sinds 1958 bij de familie over de vloer kwam ken ik ze ook allemaal. In die tijd ging je “je meisje”nog bij alle oom’s en tante’s voorstellen. Ik ken zijn familie beter dan de mijne;-)

      Beantwoorden

  16. Marja
    Okt 22, 2016 @ 19:57:19

    Geweldige foto’s. Henk staat er inderdaad een stuk braver op. Ze moeten dan toch wel in de buurt hebben gewoond om op verjaarsvisite te komen.
    Mijn vaders familie was verdeeld over het hele land, dus die zagen we niet zo vaak. De Haagse tak van de Wulpen verzamelde zich altijd wel bij verjaardagen en trouwdagen. Dat was mijn moeders kant. Heel veel moppentappers en een kamer vol rook, bessenjenever en bierluchtjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2016 @ 20:30:31

      Ja vroeger bleven kinderen veel vaker in de buurt wonen. Veel van de familie woonden in Den Haag . Slechts 2 ooms zijn naar de USA geëmigreerd, dat scheelde in totaal 19 personen die er niet bij waren want ff op en neer zat er in de jaren 50/60 nog niet in natuurlijk.
      het was een familie van toneelstukjes doen bij bruiloften. Deze foto was waarschijnlijk een huwelijksjubileum. Ja rook was in die tijd nog gewoon, ook bij m’n schoonouders thuis nog tot in de jaren 80 .

      Beantwoorden

  17. datzalwel
    Okt 22, 2016 @ 18:38:56

    Heerlijk, zo’n grote familie en wat leuk dat je nog foto’s hebt van zó lang geleden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2016 @ 18:44:22

      Alleen van Henk z’n kant helaas maar die ken ik eigenlijk beter dan m’n eigen familie, leuk om uit te puzzelen wie wie is want ik kwam pas een paar jaar ná deze foto in de familie.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

