nog meer donker

Had ik het al over een donkere kamer 100, stond er van de week dit in de krant;

“Den Haag – Veertig procent van de jongeren fietst geregeld zonder verlichting. Dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties. Uit nieuw onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de jonge automobilisten daarom wel eens bijna of echt een aanrijding heeft gehad met een fietser zonder licht.”

Onze regionale radiozender besteedde er ook aandacht aan en liet wat mensen onderweg interviewen die zonder licht reden en wat bleek?
De drie eerste kinderen die ze  vroeg waarom ze zonder licht reden bleken gewoon goed functionerend licht op de fiets te hebben, ze waren het alleen maar “vergeten”aan te zetten.
Totaal niet doordrongen van het feit dat zoiets je in het schemerdonker vrijwel onzichtbaar maakt voor het overige verkeer.

We zijn snel geneigd ouders de schuld in de schoenen te schuiven, dié moeten zorgen dat fiets in orde is, maar ja, als zo’n kind het dan niet áán zet  werkt het niet. Misschien wat meer in de auto wijzen op fietsers zonder licht maar of dát indruk maakt betwijfel ik.
Zo herinner ik me nog dat kleinzoon Maikel na zijn eerste rijles zei; ” ik heb me nooit gerealiseerd dat je zó slecht zichtbaar bent op de fiets als je geen licht hebt”. Maar toen zat hij zélf achter het stuur en dat is nog anders dan naast iemand meerijden, net zoals het anders is als je een bekende weg met een vers rijbewijs op zak voor het eerst alleen rijdt.

Maar oke, dat is nog alléén maar de verlichting, dan hebben we het nog niet over doof en blind zijn voor de rest van het verkeer omdat de telefoon belangrijker is. En het met meerdere naast elkaar rijden op plaatsen waar dat helemaal niet veilig kan.
We zien  regelmatig flink stunten op onze rit naar Scheveningen op dit soort wegen. Links de vluchtheuvel voor de tram die er óók rijdt, rechts een stippellijn voor een smal fietspad en waar iets meer ruimte is óók nog geparkeerde auto’s .

stafiets
Ja goed gezien, hier een vader die wel een héél slecht voorbeeld geeft aan zijn kind.  Voor zover ik kon zien is er zelfs geen veilig sta plekje, maar afgezien daarvan, iédere verkeerde beweging kan het kind het leven kosten want de auto’s kunnen niet uitwijken als het zou vallen.

stafiets1
Hier schrik ik dan echt van, ouders hoeven weliswaar niet volmaakt te zijn maar dit kan toch iédere ouder wel als levensgevaarlijk inschatten.
En vergis je niet áls het fout gaat draait de automobilist voor de schade op.
Natuurlijk maken automobilisten ook fouten soms gevaarlijke fouten maar soms alleen maar lastig omdat er niet gedacht wordt om ruimte te laten voor verkeer uit kruisende richting als je voor een verkeerslicht moet wachten….. voorál zo ver mogelijk doorrijden natuurlijk en het verkeer van rechts lekker laten wachten.

verkeer-d
Nou ja, dit keer hadden ze geluk en konden ze eromheen rijden omdat ik wél ruimte overliet, dat gaf mij mooi even de tijd om de camera te pakken en met mijn automaat Suus kan ik tóch wel zodra het groen alvast naar m’n voorganger rollen die meestal méér werk heeft om in gang te komen. Verkeer is gewoon een beetje mee- én vooruit denken.

51 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Okt 21, 2016 @ 09:09:14

    Raar he, je kind zo mee te nemen? Snap het niet hoor. Op een stil landweggetje, okay, maar hier??

    Beantwoorden

  2. Melody62
    Okt 18, 2016 @ 01:39:44

    tja…. wij kunnen er nog zo veel van vinden maar als een politie-agent in uniform op de nationale tv verkondigt dat zij er niets aan zullen doen omdat het onbegonnen werk is…..

    welke ouders kunnen dan motivatie verzinnen die bij de jeugd binnenkomen zal???

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 18, 2016 @ 13:32:49

      Nou dáár kan ik toch nog wel iets bij bedenken, Wat zo’n politieagent ook zegt, ik zou m’n kinderen toch altijd willen overtuigen het stikonveilig is en ik ze graag weer veilig thuis zie komen.

      Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Okt 17, 2016 @ 23:23:50

    De meeste fietsers hebben het idee dat ze alles mogen en crossen overal doorheen. Je houdt je hart vast zo nu en dan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 18, 2016 @ 13:34:50

      Ze kunnen ook niets fout doen in de ogen van de politiek want dié beschermt ze tegen de financiële gevolgen van hun fouten door de automobilist ten alle tijden voor de schade op te laten draaien.

      Beantwoorden

  4. majaer
    Okt 17, 2016 @ 22:37:45

    Foutje….Je moet toch gek zijn om je kind zo mee te nemen. Maar fietsers halen de gekste capriolen uit als of dit allemaal kan. Ze hebben geen idee als je in de auto zit hoe je daar van schrikt. Owee als je ze aan rijd dan krijg jij de schuld.

    Beantwoorden

  5. majaer
    Okt 17, 2016 @ 22:29:23

    Je moet toch gek zijn om je kind

    Beantwoorden

  6. terrebel
    Okt 17, 2016 @ 20:05:46

    Ook ik verbaas mij er regelmatig over hoeveel mensen zich slecht gedragen in het verkeer. Heel vaak blijkt het antwoord op de vraag: ‘Waarom doe je dat?’ -‘Ik heb haast!’ Zelf denk ik dan: ‘Waarom vertrek je dan niet wat eerder?’ Als mensen zichzelf in gevaar willen brengen dan mag dat van mij, maar anderen en kinderen? Onbegrijpelijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 17, 2016 @ 20:13:50

      Ja hier snap ik ook helemaal niets van, die man spoort niet. Er is maar zó weinig nodig om dit fout te laten gaan .Als het kind valt is er áltijd een auto in de buurt die haar niet zal kunnen ontwijken.

      Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Okt 17, 2016 @ 19:49:23

    Verkeer doen we allemaal samen, dus moeten we ook allemaal alert zijn.

    Beantwoorden

  8. Zus
    Okt 17, 2016 @ 17:22:59

    oh Riet wat laat je mij aan vroeger denken. Als 3-4 jarige werd ik ook door mijn vader achter op de fiets gereden.Ik zat me voor te stellen hoe hard mijn pa voor mij moest trappen. Ik was hem zo dankbaar vond hem zo lief daar moest een kusje op. Dus stond ik net als dat kind mijn vader een kus op zijn oor te geven,en het ging nog goed ook.Maar toen was het nog niet zo druk op de weg of fietspad.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 17, 2016 @ 17:26:48

      Nee ik denk dat het destijds een stuk minder gevaarlijk was omdat je niet tussen zoveel ánder verkeer door moest rijden. Er waren toen immers nog nauwelijks auto’s. Maar wat een mooie herinnering heb jij er aan overgehouden, leuk dat ik die met m’n verhaaltje boven kon halen.

      Beantwoorden

  9. minoesjka2
    Okt 17, 2016 @ 16:56:11

    De jungle van het verkeer ………… spreek me er niet van!!! Zoveel weggebruikers die denken dat ze alleen op de wereld zijn, zowel fietsers als voetgangers, als scooterrijders als automobilisten!!
    Het aantal verkeersongevallen/doden neemt niet voor niets toe,gewoon omdat zoveel denken dat het bij een ander gebeurd en bij hun niet………… Ik ga bijv. niet meer met de fiets naar het centrum, gewoon omdat ik daar door andere fietsers/scooters van het fietspad word afgereden…… te gek voor woorden, maar ik heb daar geen zin in.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 17, 2016 @ 17:24:36

      Inderdaad, het juiste woord “een jungle” waar zowat het recht van de sterkste geldt. Te gek voor woorden dat je eigenlijk niet met goed fatsoen op de fiets de stad in kunt.

      Beantwoorden

  10. willy
    Okt 17, 2016 @ 16:38:21

    die man met dat kind achterop de fiets …

    bijna niet te geloven

    in het verkeer moet je zien en gezien worden…

    en dat geldt voor iedereen

    toch vind ik dat het de goede richting uit gaat, reflecterende kledij en een zelfs de valhelm zijn bij fietsers relatief goed ingeburgerd..

    maar het gebruik van de smartphone daarentegen, lijkt ondanks de hoge boetes, niet uit te roeien, ..

    prettige dag

    Beantwoorden

  11. tagrijn
    Okt 17, 2016 @ 15:02:43

    Er is veel te weinig controle op fietsers. Als ik als brildrager in de regen fiets met bedruppelde glazen is een zonder licht rijdende fietser nauwelijks zichtbaar. En die smartphones idem: meer controle en direct beboeten. Je bent verkeersdeelnemer en dan mag je niet bellen. Dat geldt niet alleen in de auto.

    Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    Okt 17, 2016 @ 14:30:27

    Wat een idioot die vader… En die andere fietser heeft ook al maling aan haaientanden. Weet je, ik houd van doorrijden, maar waar het niet kan doe ik het echt niet. En mijn telefoon blijft ook in mijn tas.,

    Beantwoorden

  13. Mammalien
    Okt 17, 2016 @ 14:16:25

    Doodsdbenauwd ben ik, als mijn kinderen alleen uit fietsen gaan. Ik denk (uit eigen ervaring) dat het jaren duurt voor ze écht verkeersinzicht hebben en gaan opletten. Ondertussen hoop ik dat de medeweggebruikers dat al wat meer hebben.

    Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Okt 16, 2016 @ 22:53:52

    Wat een idioot om je kind zo achterop op de fiets mee te nemen, is toch ongelooflijk dom en levensgevaarlijk pfffff…..

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    Okt 16, 2016 @ 22:17:45

    Verkeer is levensgevaarlijk, en zonder licht in het donker fietsen moet verboden worden!

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Okt 16, 2016 @ 21:23:28

    Ja soms snap je ouders inderdaad niet om een kind zo mee te nemen. Gisteren reden we toevallig over een donkere weg door de weilanden en kwamen we ook weer een paar fietsers zonder licht tegen. Levensgevaarlijk. Heb altijd gehamerd bij kind en gezorgd voor goede verlichting op fiets maar zoals je zegt als ze het niet aanzetten dan doe je er ook niets aan. Heb best wel eens wakker gelegen als ie ’s morgens in mist en nog heel donker de krant ging doen op de dijk waar soms onwijs hard gereden wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 21:36:16

      Kan ik me álles bij voorstellen, zelfs áls ze alles goed doen is een fietser best kwetsbaar in het verkeer. Maar dat zonder licht rijden snap je dan niet, voorál niet als ze ook nog een donkere huid hebben dus het gezicht óók al geen lichte vlek is, dat zie je hier vaak.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Okt 16, 2016 @ 22:28:56

        Ja dat hebben wij op zondag altijd met de mensen van de zwarte kousen kerk zoals ik dat noem. Altijd in het donker gekleed, naast elkaar lopend, zeker op de dijken ook heel gevaarlijk. Een fiets heeft nog reflectoren maar die mensen helemaal niet.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Okt 17, 2016 @ 12:46:21

          Klopt helemaal, donkere kleding helpt ook niet echt als het buiten donker is. Als mensen zich dat niet realisren houden ze er ook géén rekening mee dat slecht gezien worden.

          Beantwoorden

  17. Villasappho
    Okt 16, 2016 @ 20:32:48

    Tja foto’s maken tijdens het rijden is ook niet alles maar je hebt gelijk hoor. Ik vergeet mn licht ook wel eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 20:56:51

      Nee niet tijdens het rijden natuurlijk, ik stond stil voor het rode licht en de fietser haalde me in. Ik ken de situatie daar goed dus wist ik dat ik de tijd ervoor had en anders had Henk het nog kunnen doen.

      Beantwoorden

  18. beaunino
    Okt 16, 2016 @ 20:15:23

    Dit bedenk je toch niet. Waar zit het verstand van sommige mensen toch?
    Arm kind! Je zou er overheen rijden.

    Beantwoorden

  19. Marja
    Okt 16, 2016 @ 19:52:49

    Fietsers gedragen zich vaak alsof ze onkwetsbaar zijn. Terwijl een wettelijk “gelijk” niet veel helpt als je bent verongelukt. Zo ontzettend dom.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 19:58:50

      het is ook dom dat ze door de overheid altijd het “slachtoffer” zijn gemaakt, ze zijn héél vaak gewoon zélf de veroorzaker van wat ze overkomt. Ik wil bést rekening houden met fietsers maar dan moeten zij zich wél aan de regels houden.

      Beantwoorden

  20. Kakel
    Okt 16, 2016 @ 19:42:05

    Te gek voor woorden om je kind zo achterop de fiets mee te nemen! Je zou bijna denken dat-ie een hekel aan zijn kind heeft.
    In Denemarken is het verboden iemand achterop je fiets te hebben. In plaats van dat de regering ons weer met een nieuw spotje om meer groente te eten lastigvalt, kan ze beter eens iets nuttigs doen. Het voorbeeld van Denemarken volgen, bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 19:45:53

      Nou in een goed zitje is het geen probleem maar dit is écht spelen met het leven van je kind. De regering zou dit niet jhóeven te verbieden, die man moet zélf z’n verstand gebruiken, en we zien écht veel gekke dingen hoor.

      Beantwoorden

  21. margrietspanjaard
    Okt 16, 2016 @ 19:37:34

    Zou het met 4 paar ogen en oren veiliger worden ??? … ik denk het niet, want dan kunnen we nog meer neven-aktiviteiten tegelijkertijd uitvoeren. Maar inderdaad…als er al een reden zou zijn om jongeren op jonge leeyijd te leren auto rijden, dan zou dit er één kunnen zijn 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 19:43:58

      Nou ja ze dénken dat het kan, maar het kán natuurlijk niet. Ik doe op de fiets helemaal niéts behalve opletten en m’n hand uitsteken. Wij rijden altijd een erg drukke route door Den Haag en ik vraag me regelmatig of fietsers denken dat ze het eeuwige leven hebben.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

