dark*room

Hoewel ik heus keurig opgevoed ben heb ik sommige dingen pas later aan moeten leren. Zoals het licht úit doen nadat je  in het kleinste kamertje   je afvalstoffen, al dan niet  milieuvriendelijk,  hebt weggespoeld.
Dat kón ik als kind thuis niet aanleren want er wás geen licht in de w.c.
Heel hoog in de muur die aan de keuken grensde zat een raampje dat nog een héél klein beetje daglicht doorliet (of in de avond iets van de keukenlamp) in het hokje van zo’n 80×80 centimeter.

Maar goed, in later jaren zat gelukkig in iédere toiletruimte  verlichting en we wéten niet beter meer. Je komt binnen, geeft een ram op het lichtknopje als je het kunt vinden tenminste want op een onbekend toilet sta ik vaak wild  om me heen te slaan  eer ik een treffer heb want er is blijkbaar géén vaste plaats voor en na gedane zaken is daar weer die tik op het lichtknopje om het licht netjes uit te doen.

toiletNou ja, je hebt het plaatje, op een bekend toilet is het een automatisme, deur open, knal op de lichtknop (én deur dicht natuurlijk) en gáán voor “de verlichting”  die het best in het kleinste kamertje verkregen kan worden.

Zo ook vanmorgen in de drukkerij waar ik met hoge nood de w.c. deur open trek en in één beweging een klap op de lichtknop geef en de deur dicht trek……
…….en dán sta ik opeens in het pikkedonker.
Bij die flitsende beweging FF  niet gezien dat  een ander  het licht had vergeten úit te doen…….!

Ben jij óók wel eens zo flitsend bezig?

43 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. beaunino
    Okt 16, 2016 @ 18:15:00

    O ja, zat in Barcelona opeens in het pikdonker. Zat een tijdschakelaartje op…

    Beantwoorden

  2. Desire
    Okt 16, 2016 @ 15:55:12

    Mensen in hoge nood doen rare dingen hahaha!
    Tegenwoordig heb je van die toiletten waar het standaard pikkedonker is. Als jij dan binnenloopt is het de bedoeling dat de verlichting automatisch aangaat … maar soms duurt dat aangaan wel heel erg lang … beangstigend vind ik dat.

    Beantwoorden

  3. meninggever
    Okt 16, 2016 @ 10:50:11

    Die raampjes herinner ik me nog wel ja. Van vroeger. Heel hoog zo’n 15x15cm groot gaatje in de muur met een gaasje er voor. Ontluchting en verlichting. Wat hebben we het dan nu goed. In ons huidige huis zijn twee van die faciliteiten. De onderste op de begane grond had een deur maar geen raam. Altijd kunstlicht aan. Na de grote verbouwing van een paar jaar terug heb ik daar nieuwe deuren laten aanbrengen, dus ook voor het toilet. Inclusief glas-in-lood glas van de moderne soort. Behalve in het pikkedonker van de nacht heb je daar dan altijd licht zonder dat je zichtbaar wordt in alle handelingen. Het licht via een lampje bleef ook, uiteraard, maar het scheelt toch veel dat je nu in 85% van de gevallen gewoon dat knopje kunt vinden….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 11:51:57

      ja er is veel veranderd, ook bij ons twee gelegenheden voor “verlichting” waarvan één stikdonker als er geen licht aan is. De andere, in de slaapkamer is overdag verder geen licht nodig omdat er ook een “bovenlicht”in de deur zit.

      Beantwoorden

  4. Suskeblogt
    Okt 16, 2016 @ 09:53:55

    Bij de Muizen zit de knop voor het licht in de gang naast de deur. Dus als iemand het licht uitschakelt terwijl je bezig bent zit je ook in het donker.

    Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Okt 16, 2016 @ 03:12:14

    Off Topic, ik schrijf het wel op en verdiep mij er in , maar je denkt toch niet dat ik alles over al die DJ;s weet 🙂

    Beantwoorden

  6. Melody62
    Okt 16, 2016 @ 00:43:31

    flitsend? ik? is my middle name…. maar dan wel nooit op kamer 100 😉

    Beantwoorden

  7. willy
    Okt 15, 2016 @ 18:44:29

    je tekst is wel heel herkenbaar Riet

    zo flitsend ben ik wel niet

    toch niet in the dark room

    prettig weekend

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Okt 15, 2016 @ 14:52:20

    Dat zijn van die automatische handelingen en als iemand het dan al gedaan heeft gaat het fout en ben je even een seconde op het verkeerde been gezet.

    Beantwoorden

  9. majaer
    Okt 15, 2016 @ 14:42:32

    Nu zo flitsend als jij bent zijn er wel meer hoor geen nood, ik zit ook vaak in het donker geen tijd voor het licht knopje, als ik weer weg ga doe het licht aan!!

    Beantwoorden

  10. Petr@
    Okt 15, 2016 @ 11:10:21

    Haha Riet ik heb wel eens gehad dat ik de deur open trok en er zat iemand op die vergeten was de deur op slot doen, ook heel genant.
    Of inderdaad de bewegingsmelder die het alleen in het halletje doet en niet in het toilet of douche zelf (camping). Sta of zit je ook in het duister 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 15, 2016 @ 13:03:52

      Oóóh wat erg, dat is inderdaad heel genant! Bewegingsmelders zijn leuk maar staan meestal te hoog ingesteld, zodra je zit ben je buiten “zich” en zit je al snel in het donker. Nou ja, misschien maar goed als je je met “kwalijk riekende zaakjes” bezighoudt.;-)

      Beantwoorden

  11. datzalwel
    Okt 14, 2016 @ 23:16:21

    En dan heb je nog die milieu vriendelijke toiletten waar het licht uitgaat als je even te lang zit 😦 De eerste keer zit je dan even beduusd (niet ) te kijken .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 15, 2016 @ 08:20:46

      O ja, hoor ik dochterlief altijd over want dat heeft ze op haar werk, moet dan weer even wild gaan zitten zwaaien tot de censor het oppikt want ook daar een hokje waar je geen straaltje daglicht in komt.

      Beantwoorden

  12. Marja
    Okt 14, 2016 @ 22:28:07

    Je actie was heel logisch. Niets mis mee. Ik zit het liefst in het donker en doe dus zelden het licht aan. Manlief doet altijd het licht aan. Ook als de zon door het raampje schijnt. En hij vergeet het 9 van de 10 keer uit te doen. Zonde van de centjes.
    Ik heb er weer beeld en geluid bij. Heerlijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 15, 2016 @ 08:18:53

      Beeld en geluid moet kunnen, er “de lucht van krijgen”zou dan weer minder leuk zijn;-) , Voor mannen is dat licht ook wel belangrijk, toch wel heel prettig als ze in de pot kunnen mikken;-)

      Beantwoorden

  13. Regenboogvlinder
    Okt 14, 2016 @ 22:26:21

    Heel erg licht hoeft van mij ook niet hoor. Kan het in het halfdonker best wel.
    Maar toch heb ik tegenwoordig maar weer een nachtlampje op mijn overloopje in het stopcontact geduwd. Die ram op het lichtknopje, ja dat is een automatisme.. En dan sta je toch raar te kijken als het juist pikkedonker wordt 😂😂😂

    Beantwoorden

  14. gewoonanneke
    Okt 14, 2016 @ 22:25:28

    Als ik maar weet waar de rol toiletpapier hangt maakt en de knop/touwtje om door te trekken het mij niet uit wel of geen lichtje aan ;)…

    Beantwoorden

  15. Kakel
    Okt 14, 2016 @ 21:31:59

    Meestal plas ik in het donker. Daar voel ik me heel comfortabel bij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 14, 2016 @ 21:39:26

      Wat heet donker, de wc dáár is stikdonker zonder ergens een raampje (ook niet in de deur)en de deur op een kier is beter van niet want ook de heren toiletten en de “handenwasunit” is in dezelfde ruimte.

      Beantwoorden

  16. RenéSmurf
    Okt 14, 2016 @ 20:59:36

    Nee, ik doe hem dus kennelijk wel altijd uit. Badkamer net zo, al moest ik wel wennen toen ik aan de andere kant ineens de knop moest gebruiken.

    Beantwoorden

  17. Zus
    Okt 14, 2016 @ 20:25:37

    Haahaha Je inlevingsvermogen is goed, maar je doordenkertjes waren nog op vakantie. Ik heb mijn portie humor weer gehad !

    Beantwoorden

  18. Leonoras life
    Okt 14, 2016 @ 17:59:08

    Haha . Ja en dan trek ik per ongeluk aan het alarmtouwtje 😂😂😂

    Beantwoorden

  19. margrietspanjaard
    Okt 14, 2016 @ 17:52:32

    Dat zoeken herken ik maar al te goed. Hoe moet dat toch voor blinde mensen zijn ?

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

