niets veranderd..

Toen ik kort geleden iemand hoorde mopperen over ” je man met pensioen thuis krijgen” en de nieuwe verdeling in de huishouding die dat met zich mee kan brengen moest ik aan een oud logje denken.
Ik schreef het, bijna op de dag af, 9 jaar geleden  en hier is eigenlijk helemaal niéts veranderd op huishoudelijk gebied in die 9 jaar……..

***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***   ***

…….Vanmorgen las ik een column van ene Susan Smit waarin  zij beweerde ;
“ik ben huishoudelijk minder begaafd “!
Een feest van herkenning voor mij want als ik dat over mezelf zou beweren  is dat eigenlijk nog een  “understatement” wanneer  ik, bij deze laaghangende zon , naar de serre ramen kijk die wel van matglas voorzien lijken .
Niet dat we écht omkomen in het vuil , zwakbegaafde mensen functioneren uiteindelijk door de kracht van regelmatige  herhaling meestal best goed en  in 46 jaar huwelijk heb ik die huishouding , op mijn manier, dus best aardig onder controle gekregen.

Een jaar of tien geleden kreeg ik bovendien hulp van Henk die, eerst in deeltijd VUT, en later met pensioen zijn aandeel in de huishouding op zich nam .
Helaas heeft ook Henk  een afwijking op huishoudelijk gebied, een latent aanwezige vorm van huisvuildyslexie, hij neemt aan dat de dingen zijn zoals hij ze ziet !
Een toilet zonder remsporen ziet er niet vuil uit = dus schoon, een vaatdoekje zonder vieze vlekken =schoon en kán geen viezigheid bevatten en een ( 5x) opgedroogde theedoek = droog dus geschikt om af te drogen.

Onze huishouding floreert tegenwoordig door een vorm van “de lamme helpt de blinde” , waarin we elkaar best aardig aanvullen .
Als ik met mijn aangeleerde routine maar tijdig de theedoeken en vaatdoekjes vervang lopen we weinig kans op het kweken van al die enge beestjes die  volgens div.onderzoeken juist dit soort hulpmiddelen als broedplaats gebruiken en onze gezondheid kunnen ondermijnen .
Ieder vanuit onze eigen “expertise ” roepen we elkaar regelmatig tot de orde al zal ik het wel uit m’n hoofd laten kritiek op het koken van Henk te geven , hij doet dat  beter  dan ik en soms moet je gewoon “de meester (kok)” erkenen  , toch?

E-hangschort.gif picture by rietepietz

 

54 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Okt 16, 2016 @ 10:56:11

    Ik ben een man van de regelmaat en discipline. Mijn deel van het huis, jawel, sinds ik niet meer buiten de deur werk doe ik 50% van het oppervlak thuis op mijn manier qua schoonmaak, wordt regelmatig beetgepakt. Stof gezogen, gelapt, gedweild, toiletten/badkamer, soms was op de vloer. Ik doe het. Niet met veel plezier, een man is toch meer van het nadenken en de creativiteit, maar het moet gebeuren en als ik er toch ben, waarom niet. Scheelt vrouwlief veel werk. Ook zij wordt ouder dus het hh is soms wel een opgave. Afgelopen week was ze even weg. Rome lokte. Ik moest dus het hele huis doen, koken, kortom, ik had er een taak bij. Prima gelukt. De kamers allemaal schoon, elke dag kon Maxima even op staatsvisite komen. De keuken blonk, elke pan die ik benutte schoon en opgepoetst. Maar verdraaid, ik hield vrijwel geen tijd over. Er moet ook nog gehobbied kunnen worden natuurlijk. Dus was ik maar wat blij dat zij weer terug was. Nu is alles weer normaal. Volgende week weer eens aan de poets….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 16, 2016 @ 12:00:36

      Whahaha, ja dat klopt,er gaat toch nog aardig wat tijd in zitten maar het is een misvatting dat je daarbij niét hoeft na te denken en geen creativiteit bij hoeft te gebruiken, integendeel, het kan je veel tijd schelen. Op Maxima zou ik maar niet wachten, die heeft het druk genoeg en komt echt niet controleren of jij je werk goedgedaan hebt. 😉

      Beantwoorden

  2. cornma
    Okt 14, 2016 @ 10:14:06

    Heerlijk blog. Het huishouden doen, zoals je vroeger werd geleerd, daar hou ik niet van. Mijn moeder gaf elke vrijdag de woonkamer een grote beurt en dan ging het haakje op de deur en mochten we de kamer niet meer in tot zondag, Dan was het in ieder geval één hele dag in de week schoon. Alleen was er niemand die het zag.
    Gelukkig doet echtgenoot heel veel in huis en hij kookt, maar de natte afdeling, zoals het doen van de was e.d. is voor mij. Ik heb een keer in een opwelling nieuwe stofdoeken gekocht, maar daar ben ik wel heel zuinig op.;-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 14, 2016 @ 12:47:52

      Ja zo ging dat vroeger, de tijd dat een stofzuiger nog niet vanzelfsprekend was en er nog kleden op zeil lagen. Een “nette kamer ” waar nooit kinderen mochten komen hadden we niet, misschien wel omdat er toch geen meubels voor waren.
      Stofdoeken gebruik ik nooit, ik ga overla met een vochtig doekje overheen om de stof niet te verplaatsen;-)

      Beantwoorden

  3. ria
    Okt 13, 2016 @ 10:28:45

    Ik doe mijn best het niet te zien, mijn hulpje doet de rest.Vloeren zijn zo wie zo al om overheen te lopen, niet om naar te kijken.

    Beantwoorden

  4. Sandra de Koning - van de Pol
    Okt 13, 2016 @ 09:45:33

    Heerlijk herkenbaar! En die huishoudelijke taken kunnen het ons zo moeilijk maken. Onzin besef ik nu, dank voor het delen…met een grote glimlach gelezen ;))

    Beantwoorden

  5. gewoonanneke
    Okt 12, 2016 @ 21:15:11

    Had dat nou niet gezegd van die ramen haha….maar ik had een smoes dat ik nog niet op de trap durfde te staan met een arm 😉 Een goede huisvrouw zal ik ook nooit worden hoor. Mijn mooiste tekst is my house is dirty enough to be happy and clean enough to be healthy

    Beantwoorden

  6. Jokezelf
    Okt 12, 2016 @ 09:00:52

    Dat van die ramen herken ik. Ik ga daar pas aan beginnen als het echt heel erg is!, maar dan regent het weer en dan hoeft het niet meer hahaha.

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Okt 11, 2016 @ 22:43:22

    Ja, ik vind het heel erg mooi, die mannenlogica! Gemak dient de mens!

    Beantwoorden

  8. Zus
    Okt 11, 2016 @ 16:32:14

    Toen Theo thuis kwam was hij gewend om orders te geven. Hij nam al gauw het HH over. Maar 2 kapiteins op een schip dat gaf de nodige strubbelingen. Op een gegeven moment heb ik hem de keuken uitgestuurd. want dat gaf ik niet zomaar op. Ik kook graag en dat was mijn redding want dat kan hij niet.Dat hij de rest overnam vond ik best en kwam heel goed uit toen ik ziek werd. Nu hebben we 3uur in de week hulp erbij en zo is alles spik en span hier.Dat het niet precies is als ik zou doen nou ennn? Gaat prima zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 11, 2016 @ 18:07:38

      Uiteindelijk dus toch alles in evenwicht, Het kan inderdaad best wel een lastige periode zijn als een man ineens niet meer naar het werk hoeft. Hij komt in een goed draaiend “bedrijfje” waar hij éigenlijk van onder af aan zou moeten beginnen, maar ja, dat dát moeilijk kan zijn is wel duidelijk.

      Beantwoorden

  9. margrietspanjaard
    Okt 11, 2016 @ 16:13:49

    Wij gaan steeds meer wandelen, dan wordt het huis minder vuil…toch ???

    Beantwoorden

  10. majaer
    Okt 11, 2016 @ 15:01:14

    Nu bij ons is er ook weinig veranderd op huishoud gebied. Ik doe eigenlijk alles maar als ik iets vraagt doet hij het wel. Maar meestal is het zo dat hij vraagt moet je ergens mee helpen maar dan ben ik al klaar haha

    Beantwoorden

  11. beaunino
    Okt 11, 2016 @ 14:40:51

    Ach, je wordt vanzelf uiteindelijk wel resistent. Schijnbaar;-)

    Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Okt 11, 2016 @ 12:20:55

    Eigenlijk verandert er niet veel he, maar wel allemaal heel herkenbaar. Tot het koken ana toe want al zeg ik het zelf daar ben ik de meester in, maar weer niet in strijken. Dat wordt hier dus weinig gedaan.

    Beantwoorden

  13. Melody62
    Okt 11, 2016 @ 11:26:02

    doe ik ook hoor….. .ik wil niet het risico lopen dat ik te horen krijg dat ik het zelf maar moet gaan doen als ik het toch beter weet 😉

    Beantwoorden

  14. willy
    Okt 11, 2016 @ 10:51:39

    de lamme helpt de blinde..

    gelukkig maar dacht ik…

    en een goede kok in huis , heeft niet iedereen

    houden zo

    prettige dag

    Beantwoorden

  15. Mrs. Brubeck
    Okt 11, 2016 @ 10:26:19

    Superleuk blogje!
    Ik stofzuig me te pletter met die witte hond van ons, maar ik vind het veel belangrijker dat er geleefd wordt in een huis dan dat je heel de tijd loopt te poetsen. Je zal bij ons wel een stofje tegenkomen, maar mijn huis staat altijd open! 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 11, 2016 @ 15:20:24

      Ja een huisdier veroorzaakt extra werk, dat merkte ik ook nu sinds een half jaar weer een poes hebben. Maar Ik vind gastvrijheid en sfeer óók belangrijker dat een superschoon huis. Het sanitair zal ik nooit op sjoemelen maar verder…..?

      Beantwoorden

  16. Suskeblogt
    Okt 11, 2016 @ 09:58:30

    Vuil is het hier niet, maar je kan zien dat er geleefd wordt. Geen van ons zit met een vergrootglas klaar om iedere zweem van vuil met mortiergeschut te lijf te gaan.

    Beantwoorden

  17. Rebelse Huisvrouw
    Okt 11, 2016 @ 09:50:17

    Dat van die theedoek herken ik maar al te goed 😂😂

    Beantwoorden

  18. Mrs. T.
    Okt 10, 2016 @ 23:09:44

    Echt he, wie heeft het verzonnen, dat huishouden!

    Beantwoorden

  19. schrijfselsvanmij
    Okt 10, 2016 @ 22:50:27

    Mijn man + huishoudelijke klusjes = foutieve combinatie

    Beantwoorden

  20. Kakel
    Okt 10, 2016 @ 22:27:51

    Riet, ik heb me bescheurd om je blog. Het was helemaal nieuw voor mij.
    Huisvuildyslexie 😀 😀
    Ken je de Engelse spreuk: “A clean kitchen is a sign of a waisted life.”
    Mijn moeder is zo’n type. Ze vond een schoon huishouden belangrijker dan mijn broer en mij. Als ik bij een vriendinnetje had gespeeld, vroeg ze niet: ‘was het gezellig?’ maar: ‘wat het er schoon?’ Als tegenreactie heb ik mezelf een totaal andere huishoudelijk beleid aangemeten.
    Sinds mijn cvs hebben we een zegenrijke hulp in de huishouding.
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 11, 2016 @ 15:12:35

      O ja vertel mij wat, ik kén dat soort types en die kijken uiteraard een beetje op mij neer.Vinden me op z’n minst lui, terwijl ik natuurlijk véél harder meer inspanning moet leveren dan iemand die het huishouden leuk vindt;-(
      Ik mag van mezelf nog nét geen hulp in de huishouding voor een gezonde (niet zo) jonge vrouw is dat toch éigenlijk een beetje gemakszucht, zeker als ze ook al hulp heeft van “een man” !

      Beantwoorden

  21. Regenboogvlinder
    Okt 10, 2016 @ 21:56:30

    Zo werkt het wel ja.. in mijn verleden ook.
    En nu vullen Jan en ik elkaar wel eens aan in elkaars huis haha.
    Hij vangt de spinnen en haalt met een plumeau de spinnenwebben weg die bij mij in de hoekjes aan het plafond zitten, zijn ogen zijn namelijk beter ;-). En ik doe wel eens iets met antical bij de kraantjes bij hem.. werkt prima hoor! 🙂

    Beantwoorden

  22. powerpointgreetje
    Okt 10, 2016 @ 21:35:35

    Sinds mijn man en ik 8 jaar geleden samen op dezelfde dag gestopt zijn met werken is er hier op huishoudelijk gebied helemaal niets veranderd hetgeen ik wel stilletjes gehoopt had. Ach….. het was ook maar een droom haha….
    Mijn man heeft helaas een afwijking op huishoudelijk gebied, kan er goed mee leven alhoewel het niet altijd leuk is.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 10, 2016 @ 21:39:50

      Dat is toch wel heel jammer, op deze manier kun jij nooit echt “met pensioen”. Toch is het soms ook niet makkelijk als ze wél gaan helpen in de huishouding, ze kunnen behoorlijk andere opvattingen hebben. Maar bij ons is het altijd goed gegaan.

      Beantwoorden

  23. Marja
    Okt 10, 2016 @ 19:58:43

    Een feest van herkenning. Wij barsten ook van de blinde vlekken op huishoudelijk gebied. Gelukkig hebben we nu een hulp voor 3 uurtjes per week. We hopen dat zij onze vlekken verwijdert en zo niet … dan krijgt zij de schuld. Lekker puh.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 10, 2016 @ 20:02:12

      Whahaha, gewéldige oplossing! Ik héb het wel eens overwogen maar heb toch moeite met “een vreemde”in huis halen. Nou wonen wij niet zo “ruim”als jij dus écht nodig is het eigenlijk (nog) niet en lijkt het niet zo netjes om mijn “luiheid”op een ander af te schuiven.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

