zendtijd voor….

Klopt, verkiezingen in aantocht en dus weer regelmatig zendtijd voor de politieke partijen. Nou is politiek niet écht aan mij besteed maar om  nog een béétje zinnig je stem te benutten moet je toch hier en daar wel iéts proberen te volgen.

Ons kiesstelsel heeft  schreeuwend gebrek aan een kiesdrempel, door al die kleine partijtjes moet er  héél veel water in de wijn gedaan worden om een regering te kunnen vormen, je hoeft er maar wat sop bij te doen en je kunt de witte was er in doen……….

eh….. tjongejonge, zou ik bijna een heus politiek logje gaan schrijven en dat moet ik helemaal niet willen want ik heb er “de ballen verstand niet van”.
Meestal kom ik ( juist door al die kleine partijtjes) niet verder dan een protest stem uitbrengen. Dat wil zeggen, ik kies een partij die never nooit aan regeren toe zal komen maar met iets leuks komt om in de  oppositie lekker dwars te liggen bij zaken die ik helemaal niét wil.
Dit meestal omdat de grotere c.q. regeringspartijen er  een zooitje van gemaakt hebben dat ik dáár zeker niet bij wil horen.  Godfried van Bouillon…. dit gaat wéér de verkeerde kant op………

Oke… ik kom ter zake, ik zag het spotje van de 50plus partij en dát vond ik reuze origineel. Ook wel met een item waar ik het kortgeleden nog over had, het gerommel met de pensioenen en dat heeft natuurlijk mijn aandacht.

Of ik er op ga stemmen is behoorlijk twijfelachtig, regeren is méér dan je druk maken over één onderwerp. Bovendien willen ze de pensioenleeftijd terug naar 65 en dat is niet erg reëel,  daar schreef ik al in 2009 m’n mening over en daar sta ik nog vierkant achter.
Maar dat spotje vind ik leuk bedacht, géén stemadvies hé, dat we het daar over eens zijn.

28 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Corja
    Okt 07, 2016 @ 18:17:39

    Ik begin echt zo’n enorme hekel aan politiek te krijgen! En aan de politici. Wat zijn dat toch voor een stelletje simpele zielen? Kijk om je heen: de VS, Frankrijk, Turkije, Nederland, Groot Brittannië. Ik stop mijn hoofd onder een heeeel groot kussen tot alle gedoe weer achter de rug is. (Wat betekent dat ik er voorlopig wel onder kan blijven…. 🙂 )

    Beantwoorden

  2. Koen
    Okt 06, 2016 @ 13:11:05

    Ik ben het helemaal eens met je dat er een kiesdrempel moet komen. Ik denk aan 5%. Weg met de versplintering. Of het daarna overzichtelijker wordt is natuurlijk maar de vraag. Kiezen in maart. Waarschijnlijk wordt het dit scenario: PVV Wilders de grootste. Hij mag een weekje proberen of er een regering in zit met hem aan het roer. Dat gaat niet lukken. Daarna volgt Rutte. Die gaat heel lang bezig blijven om er een 4 of 5 partijen coalitie te boetseren. Rutte III vlak voor Prinsjesdag 2017 met VVD, CDA, D66, 50 Plus en mogelijk CU.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 06, 2016 @ 13:30:20

      het enige waat bij dit scenario nog tamelijk gunstig is kan zijn dat alles dat toch weer een beetje “in het midden”uitkomt. Maar inderdaad, er zijn nu zelfs vrijwel geen grote partijen meer en als Wilders de grootste wordt zal er niemand mét hem willen regeren, ik denk trouwens dat hij zelf ook niet op regeren zit te wachten.
      Toch heeft ook hij met zijn partij wel iets goed gedaan, er zijn door andere partijen gemaakte fouten bespreekbaar geworden, dat was heel lang ondenkbaar. Veel van zijn “aandachtspunten”zijn ondertussen overgenomen door andere partijen.

      Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Okt 05, 2016 @ 22:40:56

    Ben benieuwd wat ons de komende maanden allemaal weer beloofd wordt 😦

    Beantwoorden

  4. Petr@
    Okt 05, 2016 @ 19:50:49

    Haha ik had het geluid iets te hard staan dus ik schrok me een beroerte haha.
    Leuk gedaan zeg.
    Ja pfff waar moeten we op stemmen? De komende tijd zullen de loze beloftes ons weer om de oren vliegen, dus wat is wijsheid. We kunnen er nog even over nadenken gelukkig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2016 @ 19:56:48

      Ja hij gaat er vól in hé!
      Het maakt niet zo veel uit waar je op stemt, het moet tóch weer een coalitie met minstens 4 partijen worden.
      Dan krijgt geen énkele stemmer waar hij/zij voor gekozen heeft.

      Beantwoorden

  5. willy
    Okt 05, 2016 @ 18:44:33

    dat is wel een heel goede clip…..

    in een verkiezingsperiode krijg je heel wat slecht theater te zien..

    maar dit is pas origineel

    Beantwoorden

  6. Jokezelf
    Okt 05, 2016 @ 14:11:57

    Erg leuk spotje. Jammer dat Peter Koelewijn het zelf niet heeft gedaan. Maar desalniettemin; aardig bedacht! (En ook als je de ballen verstand hebt van politiek, mag je er gerust een mening over hebben hoor).

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2016 @ 15:15:04

      Ja gemiste kans voor Peter Koelewijn maar misschien was hij het niet zo eens met de tekst!
      Ik denk dat iederéén wel een mening zal hebben maar ik probeer toch om te ingewikkelde zaken maar aan anderen over te laten. Maar als we het over ordinaire diefstal hebben tja, dan héb ik zeker een mening;-(

      Beantwoorden

  7. Villasappho
    Okt 05, 2016 @ 09:53:23

    Sorry zie die kop en ben pleite. Protest stemmen snap ik wel.

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Okt 04, 2016 @ 23:15:13

    Wat je ook van politiek vind, je moet het maar doen. De meeste politici zijn bevlogen mensen die meestal bakken bagger over zich heen krijgen en dat doet hen, vind ik, geen recht.
    De beste stuurlui staan in deze volgens mij nog altijd aan wal. Jammer vind ik. Als het echt zo slecht is allemaal ga dan of in een ander land wonen of doe er zelf wat aan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2016 @ 15:10:54

      het probleem zit’m naar mijn ide dat we teveel kleine partijen hebben, daardoor heeft iederéén het gevoel dat er niet naar hem/haar geluisterd wordt. Er zijn natuurlijk be’st wel mensen bij die bevlogen zijn maar de politici weken helaas zelf nogal mee aan de slechte indruk die we van ze krijgen. Als je dingen beloofd waarvan je weet dat je niet waar kunt maken maak je jezelf ongeloofwaardig. En die greep in de pensioenkas destijds “omdat er erg veel geld in zat” slaat natuurlijk nérgens op, gewoon diestal. En het “tijdelijke “kwartje van Kok dat de benzine nog steeds onnodig duur maakt. De 1000euro voor iedere burger die nooit kwam en de plucheplakkers die wél hun beloning opstrijken maar zelden aanwezig zijn….. ach ik begrijp wel dat veel mensen er nog weinig vertrouwen in hebben.
      Hoorde vanmorgen dat tot nu toe toneelgroep de Appel 2 miljoen subsidie per jaar kreeg ik weet niet of dat soort keuzes past in een land waar de zorg tot op het bot kaalgekloven wordt , ik weet niet of die keuze dan wel gemaakt moet worden.

      Beantwoorden

  9. gewoonanneke
    Okt 04, 2016 @ 22:13:56

    Had het nog niet gezien,ben aardig allergisch voor reclames. Maar hij is inderdaad grappig. Of ik ze ga stemmen, heb nog geen flauw idee. Net als jij heb ik er ook weinig verstand van en ben ik echt een wiebelende kiezer die dan dit en dan dat kiest……Als ze eenmaal in het pluche zitten is mijn ervaring komen er toch weer compromissen en dat kan denk ik ook niet anders. Maar toch… dan voel ik me toch wel een beetje belazerd voor de zoveelste keer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2016 @ 14:48:56

      Ja zo is het, en dat komt omdat er véél te veel kleine partijen zijn, ze moeten nu met veel compromis sluiten om te kunnen regeren dus vallen hun principes al vóór ze überhaupt door de oppositie aangevallen kunnen worden.

      Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Okt 04, 2016 @ 22:00:30

    Geen denken aan dat ik langer doorwerk, ze bekijken het maar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 05, 2016 @ 14:45:59

      Gelukkig verkeer jij in goede financiele omstandigheden, dan kun je je dat permitteren, dat is niet voor iedereen weggelegd. Je hoeft ook geen partnerpensioen te regelen dus dat sheelt héél veel.

      Beantwoorden

  11. Kakel
    Okt 04, 2016 @ 20:38:52

    Ik heb nergens voor gestudeerd maar ik zou bijna zeggen dat “Jan Lul” er meer verstand van heeft dan de overheid. Mensen langer door laten werken en dan verbaasd opkijken dat de werkeloosheid onder jongeren zo hoog is.
    En dat gepluk aan de pensioenen moet nu maar eens afgelopen zijn! Eigenlijk is er maar één die daar het hardste om roept en dat is die nare man met dat gebleekte haar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2016 @ 21:17:52

      Het is óók niet zo handig om als overheid zo te automatiseren, niet goed voor de werkgelegenheid. En een betere screening van vluchtelingen zou óók helpen. Maar verder zegt iédere partij wel eens iets zinnigs maar kan ik geen enkele partij noemen die alléén maar zinnige dingen zegt dat maakt het lastig ja! Pensioenen is door de werknemer gespaard geld en daar moet de overheid dus met de fikken vanaf blijven en dat brengt 50 plus erg leuk, of ze dat ooit waar kunnen maken is weer een ander verhaal!

      Beantwoorden

  12. Trees
    Okt 04, 2016 @ 19:54:42

    Geweldig nummer… de pensioenen worden gekort, de AOW leeftijd verhoogd…
    Ik volg de politiek niet echt hoor.. word er alleen maar verdrietig van.

    Beantwoorden

  13. Marja
    Okt 04, 2016 @ 17:52:12

    Kijk, dat is meteen duidelijk. Heel goed spotje. Daar valt niet mee te spotten.
    Ik hoef me niet druk te maken over de Nederlandse partijen en hier snap ik er helemaal niks van.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 04, 2016 @ 18:08:26

      Grappig hé, ik hoorde het de eerste keer vanuit d keuken en dacht , hé Ben Kramer met “kom van dat dak af”? Maar toen ik ging luisteren hoorde ik de afwijkende tekst, héél grappig.
      Nederlandse politiek is ook bijna niet meer te volgen!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

