nabeschouwing

Ze is een jaar of 10. We schrijven ongeveer 1951 en de buurman beneden verhuurt auto’s. Ze mag wel eens mee om een klein ritje te maken in de buurt en met haar jongere broertje mag ze de auto’s wassen als dat nodig is. De buurman is niet gierig, als de zaken goed gaan kan er wel een héle gulden af als de wasbeurt goed gedaan is.

nutsbusjeZe heeft  sinds kort thuis zo’n spaarbusje van de nutsspaarbank, zo één waar je wél geld in kan stoppen maar waar alleen de meneer op de bank met een sleuteltje het geld er weer uit kan halen.
Ze heeft er ook een spaarbankboekje bij maar daar mag ze zelf nog geen geld afhalen,  daar is een ouder voor nodig.
Hoewel ze geen zakgeld krijgt staat er na verloop van  tijd, dankzij de buurman, toch een paar tientjes spaargeld op het boekje.

Ze kan wél zelf de spaarpot laten legen in een bijkantoor in de buurt en als ze weer een keer het busje wil gaan laten legen ziet ze tot haar schrik dat vrijwel ál het spaargeld van het boekje is afgeschreven.
De enige die het eraf kónden halen waren haar ouders  die het in die tijd inderdaad nog niet breed hadden en een gezin met 5 kinderen moesten voeden.
De  paar tientjes hadden blijkbaar op dát moment even “het verschil” kunnen maken en inderdaad, een volwassen man met een gezin verdiende in die tijd per week nog geen 50 gulden.

loon
De boodschap was “dat het geld nodig was” en of ze dat nou wel of niet eerlijk vond, “het was toch háár gespaarde geld” maakte geen indruk, ze wilde toch ook wel eten?
Het meest verdrietig was ze nog omdat het niet gezegd was, laat staan gevraagd, en al helemaal geen afspraak over eventueel later terug betalen. Kinderen hádden gewoon niets van zichzelf én hadden niets in te brengen.

met-mollieMeer dan een  halve eeuw later voelt het meisje van toen  zich weer precies eender als “toen”, haar zélf gespaarde centjes, ze worden dan pensioen genoemd, zijn van hogerhand flink afgeroomd.
Zonder inspraak, omdat ze het nodig hadden.

De door “de spaarbank” gemaakte afspraken, dat het waardevast zou zijn en een gegarandeerd bedrag zou opleveren  waren ineens niet meer ter zake doend.
Een deel van haar spaargeld werd gewoon  ingepikt doordat “de ouders” (dit keer de politiek genoemd)  hun zaakje niet op orde hadden.
Het meisje wil er niet aan dénken in welke zakken haar spaarcentjes verdwenen zijn en  ook dit keer stoort haar het meest  dat er geen sprake was van enig overleg of afspraken over terugbetalen.
Zeker, ze heeft het nog steeds niet slecht dat is waar, maar toch hé, ze zóu zo graag iedereen willen vertrouwen maar helaas …….  dát lukt niet meer!

 

Advertenties

52 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Rebelse Huisvrouw
    Sep 29, 2016 @ 21:11:54

    Wat er toen met dat meisje gebeurde is nog wel een beetje begrijpelijk maar wat er nu met heel veel mensen gebeurt is dat niet. Wat er nu gebeurt is diefstal, gelegaliseerd door de overheid. Dat is het allerergste. De overheid staat erbij en kijkt – lachend – toe. Het is om uit je vel te springen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 29, 2016 @ 21:15:02

      Helemaal mee eens, te gek voor woorden dat er gewoon een greep in andermans kas gedaan werd toen ze wat tekort kwamen, alleen maar omdat een ander wél z’n zaakjes op orde had.

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Sep 26, 2016 @ 11:02:20

    Ook mijn ouders schakelden over op een zekere ‘zakelijkheid’ toen ik zelf begon te verdienen. Ik werkte me zes dagen lang gek, deed nog een avondstudie ook en nam op dat moment 85 hele guldens per maand mee terug naar huis. 80 gulden daarvan werden door mijn ouders gevorderd. ‘Huishoudgeld’ en zo meer. Ik vond en vind dat onrechtvaardig. Het zou leiden tot een definitieve breuk. Ik ga op enig moment niet meer op wat ik verdiende, zeker niet na opslag. Dat stak ik zelf op een spaarrekening. Zo kon ik me een brommer veroorloven en meer. Nu ben ik na 54 jaar werken gestopt. Het pensioen wordt afgeroomd, elk jaar weer. 5-7% jaarlijks omdat men het geld nodig heeft voor andere dingen. Dat harde werken niet beloond. En het spaargeld niets meer waard. Bij 0,5% rente moet je wel van goede huize komen om er nog een brommer aan over te houden…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 26, 2016 @ 13:38:21

      het ging in die dagen vrijwel overal zo, maar bij de éen ging het er iets redelijker aan toe dan bij de ander. Op zich niets mis met “kostgeld betalen”, op jezelf wonen is écht duurder, maar je hield vaak een onredelijk klein bedrag over om jezelf te bedruipen met kleding, je uitje en eventueel je rokertje. Je zou bijna zeggen dat de generatie van “toen”nu aan het stuur staat, ze bedienen zich van dezelfde streken.

      Beantwoorden

  3. hanscke
    Sep 25, 2016 @ 20:09:20

    Ook mijn ouders hebben gebruik gemaakt van mijn spaarpot. Ik was echt helemaal ontgoocheld. Maar ik heb dat niet in verband gebracht met mijn pensioen. Echt heel rijk heb ik het niet maar Ik kan mij redelijk goed redden, als ik niet al te rare bokkensprongen doe. Ik troost mij altijd maar met de gedachte dat het grote meer toch nooit vol genoeg is, er kan altijd wel meer bij, dat is waar, maar of het een bijdrage levert aan het welbevinden weet ik niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 25, 2016 @ 20:19:18

      Nou wij hebben het gelukkig ook niet slecht hoor, en ik vraag niets waar ik geen recht op heb, maar die greep in de pensioenpot van een vorige regering staat voor mij op hetzelfde niveau als ouders die spaargeld van kinderen inpikken, het is het eigendom van iemand anders en als je daar aan komt is dat gewoon diefstal.

      Beantwoorden

  4. Spontanity
    Sep 25, 2016 @ 16:09:13

    Je kunt je stukjes laten bundelen!
    Innovatie 🙂
    Alsof ik het zelf bedacht hebt, dat niet, maar in jouw geval zou het een mooie verzameling zijn.
    Ik ben het dus weer eens met je, meestal wel!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 25, 2016 @ 16:20:15

      Het zou inderdaad makkelijk genoeg zijn er op de drukkerij in eigen beheer een boekje van te laten maken, het stomme is dat als ik er met dié ogen naar kijk helemaal niets mee kan.
      Bovendien vind ik dat mijn logjes zónder reacties aan waarde verliezen want die reacties voegen echt veel toe.
      Maar zelfs áls ik er toe zou komen, waar breng je dat in roulatie en wie zit daar op te wachten;-)

      Beantwoorden

  5. Kakel
    Sep 24, 2016 @ 20:15:47

    Begrijp helemaal hoe je je voelt. Ik heb begrip voor de situatie waarin je ouders verkeerden, maar het klopt niet! Ze hadden het minstens moeten vragen aan je.
    Lieve groet

    Beantwoorden

  6. John
    Sep 23, 2016 @ 08:20:39

    Ik vrees voor wanneer ik mijn pensioen mag aanspreken. Normaal gezien zou ik het een stuk beter moeten krijgen met pensioen, maar er blijft steeds minder over en we hebben straks een Europees fonds wat ik niet vertrouw.
    Wat Villa S zegt klopt ook. Als je als ouder in de bijstand terecht komt (wat tegenwoordig zomaar kan gebeuren) Kun je het spaargeld van je kinderen opvreten..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 23, 2016 @ 14:35:03

      Kan ik me iets bij voorstellen, in Europa zitten de grootste zakkenvullers .
      De overheid heeft dus goed gekeken naar de ouders van vroeger, als je het geld van “je kinderen nodig hebt” dan néém je het. het was vroeger tamelijk normaal maar het stak me tóen al.

      Beantwoorden

  7. Villasappho
    Sep 23, 2016 @ 00:03:18

    En nu nog als je als ouders leuk spaart voor je kind en in de bijstand komt dan telt dat geld van je kind mee. Snap hoe je je voelt het is waardeloos.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 23, 2016 @ 14:31:54

      Ergens begrijp ik dan nog dat wanneer je geld van de overheid krijgt voor je onderhoud dat je dat niet krijgt als je zelf veel geld hebt, maar zolang het niet om héél grote bedragen gaat is dat toch het eigendom van het kind en zou dat er buiten moeten blijven. Maar lastig waar dan de grens moet liggen.
      Net als “je huis op eten”niet erg zinvol is, je moet toch ergens wonen en kunt dus beter in je eigen blijven wonen en mocht dat afbetaald zijn kan er altijd een regeling getroffen worden voor later, een soort terugbetaling wanneer het huis verkocht wordt.

      Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    Sep 22, 2016 @ 23:29:54

    Op is op en weg is weg, en de rijken worden de rijker en de armen moeten dat betalen. Ik vind het een goede vergelijking, want het is onrechtvaardig allemaal, hoewel een kind er niet, en wij er wel voor gewerkt hebben.

    Beantwoorden

  9. margrietspanjaard
    Sep 22, 2016 @ 20:52:28

    Ja, joh, het gaat er niet altijd eerlijk aan toe, toen niet en u niet. De enige troost is dat ik wel altijd zelf kan bepalen of ik eerlijk ben 🙂

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Sep 22, 2016 @ 20:52:04

    Ik wet van dichtbij dat zoiets gebeurde, ok dat “Flappie “rond kerst zgn ontsnapte, vreselijk kinderleed.Tja, en dan de overheid, er zijn zo vreselijk veel millionairs, die toch evengoed afhankelijk zijn van het personeel zonder die mensen draait ook het bedrijf niet, En dan ook nog naar het buitenland met de poen. Triest.

    Beantwoorden

  11. ria
    Sep 22, 2016 @ 19:41:29

    Het vertrouwen in de politiek is bij mij helemaal tot het nulpunt gedaald.

    Beantwoorden

  12. Marja
    Sep 22, 2016 @ 17:38:04

    Ik begrijp helemaal dat je op die manier je vertrouwen verloor. Het is geen stijl om dat zonder overleg te doen en het later ook niet goed te maken.
    Over de politiek laat ik me al helemaal niet uit. Ik heb er simpelweg geen goed woord voor over.
    Zo’n spaarpot van die bank had ik ook. Gelukkig ben ik niet op die manier bedrogen.
    Wat me wel diep heeft gekwetst is het feit dat mijn moeder in mijn dagboek had gelezen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2016 @ 18:07:39

      Het was in die tijd niet eens heel vreemd, kinderen hadden gewoon geen enkele inbreng en a helemaal niets “voor zichzelf” . Geen eigen kamer, zelfs geen eigen kast of zoiets. Daarom heb ik zelf nooit een dagboek durven schrijven, ik kon het nergens opbergen.
      Ik snap best dat het moeilijke tijd was voor gezinnen zo kort na de oorlog maar dit heeft inderdaad wel m’n vertrouwen geschaad. Ik heb niet écht een slechte jeugd gehad maar toch ook geen fijne jeugd door meerdere oorzaken. Gelukkig kun je daar als volwassene “oorzaken” voor vinden .
      Mijn dochter had wél een dagboek dat ze goed opgeborgen dacht te hebben. Maar natuurlijk kom je dat tegen als je de kamer schoonhoud. Maar natuurlijk heb ik er niét ingekeken, ik heb het niet aangeraakt, ik zou wlgen van mezelf!

      Beantwoorden

      • Marja
        Sep 22, 2016 @ 18:21:24

        Wij hadden ooit te maken met lekkage in het huis van goede vrienden, waar wij in de vakantie voor de katten, planten en post zorgden. Daar lag ook een dagboek van haar. Geen seconde bij na hoeven denken. Dat is privé!

        Beantwoorden

  13. Melody62
    Sep 22, 2016 @ 15:46:28

    Afschuwelijk ! Triest en wel zodanig dat ik er geen woorden voor heb, laat staan een ‘goed woord voor over’ …

    Beantwoorden

  14. safealove
    Sep 22, 2016 @ 15:34:09

    Mooi geschreven. Goed vergelijk. Zo zal het inderdaad voelen als je steeds maar weer gekort wordt op je geld, terwijl je er zelf zo hard voor hebt gewerkt. Niet eerlijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2016 @ 15:50:52

      Dankjewel, ik breng “grote zaken”altijd graag terug naar “de huiskamer” dan wordt het meestal duidelijker waaróm het niet klopt. Wij zijn zelf nog niet gekort maar hebben al een flink aantal jaren op rij geen indexatie meegekregen wat wel de beloofd was. De prijzen gaan gewoon omhoog en dan lever je ieder jaar dus toch in terwijl het steeds weer afwachten is of je zelfs gekort zal worden, dat overkwam al velen.

      Beantwoorden

  15. Regenboogvlinder
    Sep 22, 2016 @ 15:22:58

    Och wat een verhaal Riet… heb zoiets ooit inderdaad wel vaker gehoord. Mijn ouders hebben gelukkig nooit geld van mijn spaarbankboekje af hoeven halen, hoewel ze het ook echt niet breed hadden. Dat gebeurde gewoon niet.
    En nu met het pensioen, ja nu gebeurt het me wel. Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt om mensen te vertrouwen, zeker als het om geld gaat. Want natuurlijk was jij dat meisje… 😦
    Heb je het ooit teruggekregen? Nee zeker?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2016 @ 15:46:27

      We schelen niet zo héél veel in leeftijd maar in die tijd maakte een kleine 10 jaar een groot verschil . Ik kreeg nog met de nasleep van de oorlog te maken en die eerste 10 jaar na de oorlog was menigeen straatarm, veel spullen waren geruild om aan eten te komen dus er moest ook veel vervangen worden. Ik snap wel dát het gebeurde, maar niet de manier waarop.
      Nee ik heb het nooit terug gekregen maar eind jaren 50 werd het wél snel allemaal beter . Toch moest ik van de armzalige 12,50 die ik als bijna 14 jarige verdiende het grootste deel afdragen als kostgeld, van de rest moest ik zelf voor m’n kleding zorgen. Maar dat was geen uitzondering in die tijd.
      Maar die greep in de pensioenkas is natuurlijk minstens nét zo erg, een grof schandaal, en dan nu jubelen dat “de oudjes” er wat bij krijgen….. nog niet genoeg om de verhoging van het ziekenfonds te kunnen betalen.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Sep 22, 2016 @ 16:34:43

        Inderdaad, dat zal zeker gescheeld hebben. Maar ik snap dat de manier daarop wel heel erg schrikken is geweest. Temeer daar ze geweten moeten hebben dat je zelf er zo mee bezig was en dus heel goed wist wat er op stond.
        Ja die pensioenen, ik houd mijn hart vast af en toe.. Ze jatten aan de ene kant en geven zogenaamd aan de andere kant iets terug. Maar dat onze generatie of nog eerder heeft bijgedragen aan de welvaart vergeten ze maak voor het gemak…

        Beantwoorden

  16. beaunino
    Sep 22, 2016 @ 15:01:30

    Nee, dat is gewoon niet eerlijk. Helaas ben ik de illusie dat het leven eerlijk is ook al lang en breed verloren.

    Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Sep 22, 2016 @ 14:53:19

    Zo ging het bij ons thuis ook. Wij spoorden iedere week op school een kwartje daarvoor kreeg je een zegeltje. Met December werden de boekjes leeggehaald om cadeautjes voor Sinterklaas te kopen en met kerstmis wat extra. Ik wist niet beter en snap best dat het hard nodig was. Heb met terugwerkende kracht nog bewondering hoe mijn moeder het allemaal deed met 5 kinderen en een karigloontje bij de boer. Heb er eigenlijk meer moeite mee als ik de dure bungalows van die boer zie dan denk ik vaak dat heeft
    Mijn vader verdient. Maar snap wel wat je bedoelt. Tja die pensioenen hebben we inderdaad allemaal boor betaald en dat komt wel in de verkeerde zakken terecht. Zelf hoef ik me geen illusie te maken over een pensioen. Met 13 jaar eigen zaak. Scheiding baanverlies zal het niet veel zijn .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 22, 2016 @ 15:14:34

      Maar waarschijnlijk kreeg jij dat kwartje wél van thuis mee en was het dus niet écht jouw geld. Ik kreeg geen zakgeld maar had het zelf “verdiend” . Verder kan ik je goed volgen natuurlijk, zo was het ook in die tijd en er werd vaak over de rug van anderen verdiend. Zelfs in de kerk ging het zo.
      Maar uit die pensioenpotten had natuurlijk nooit gejat mogen worden, dat geld was niet van de overheid en ze hebben daarmee heel veel mensen benadeeld. Ik heb zelf ook geen volledig pensioen maar Henk wel en dat staat al minstens 5 jaar op hetzelfde niveau en kan volgend jaar zelf gekort worden, met dank aan de politiek.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Sep 22, 2016 @ 20:35:30

        We kregen ook wel eens wat van oma of als we bloemen weg brachten waar we dan ook zegeltjes voor kochten. Ja en ook spaargeld wat je krijgt is toch je eigen geld. In ieder geval heb ik het nooit zo ervaren ook nooit zo bij stil gestaan. Ja die pensioenen, ik snap de verontwaardiging, ik moet er bijna 2 jaar langer op wachten dat is eigenlijk ook rechtvaardig dus teruggerekend zijn jullie dan nog voordeliger uit ;)….. Zulke maatregelen zijn voor niemand leuk natuurlijk zeker niet voor mensen met een heel klein pensioentje die voelen het nog het hardst in hun portemonnee..

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Sep 22, 2016 @ 20:53:46

          Je wist in die tijd ook niet beter natuurlijk en het was een feit dat er gewoon van alles te kort was.
          Maar op een greep in de pensioenpot hadden ze geen recht , dat sloeg nérgens op.
          Ik zou het berijpen wanneer de AOW bevroren wordt, dát moet opgebracht worden door de werkenden. En al heeft onze generatie dus al die jaren betaald voor oudere generaties ( zelfs voor de eerste generatie Dreestrekkers die zélf natuurlijk nooit premie betaald kónden hebben) als er niet genoeg mensen werken komt er niet genoeg binnen, zo simpel is het is.
          Er zit ook meer aan vast, ze hadden die leeftijd jaarlijks met een maand aan moeten passen om deze grote sprong te vermijden, of een minimum aantal dienstjaren dat is wel zo eerlijk omdat meestal de mensen in de zware beroepen al jong werken, wie doorleert begint later met werken en heeft meestal geen zwaar lichamelijk werk.

          Beantwoorden

          • gewoonanneke
            Sep 22, 2016 @ 20:58:43

            De AOW bevriezen zou nog erger zijn, er zijn echt heel veel mensen die het moeten doen met alleen AOW en misschien een heel klein pensioentje. Ik kom die verhalen vaak tegen van mensen die niet eens een keer een cadeautje of zo voor de kleinkinderen kunnen kopen. Die zouden het dan helemaal niet meer redden of eens iets extra’s kunnen doen. En ja voor mensen in de zware beroepen is het gewoon veel te lang werken wat ze moeten doen. Wat dat betreft is er nog genoeg onrechtvaardigheid. En wat voor de een een goede maatregel is voelt de ander als een onrecht. Het blijft gewoon een moeilijk verhaal om het goed te doen denk ik.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Sep 22, 2016 @ 21:15:47

              Heel lastig ja, en téveel belangen die eigenlijk niet mee zouden moeten wegen.
              Ja klopt, alléén AOW is te weinig maar voor die groep zijn er toch gelukkig veel aanvullende regelingen, maar die weet dan weer lang niet iedereen te vinden. Vaak is het nog moeilijker als je een klein pensioen er naast hebt, dan val je buiten dat vangnet want ik ken wel mensen met alleen AOW die niet klagen maar dan ook alle mogelijkheden benutten.

              Beantwoorden

              • gewoonanneke
                Sep 22, 2016 @ 21:37:09

                Dat klopt hoor. Ga maar eens een kwijtschelding aanvragen het is gewoon absurd wat je daar allemaal voor moet doen. Terwijl het wel veel geld oplevert voor die mensen geven ze het toch maar vaak op. Heb zelf een jaar in de cliëntenraad gezeten toen ik ook een tijdje na mijn scheiding in de bijstand zat omdat ik nog geen baan had. Daar heb ik veel geleerd wat er allemaal is en hoe je dat aan moet vragen. Dat scheelt op jaarbasis ongeveer een maanduitkering. Veel mensen ontlopen dat. Misschien op dat gebied eens wat vrijwilligerswerk gaan doen dat lijkt me best mooi werk. Tja we kunnen er over blijven praten en dat is ook prima hoor. Dat heeft je blog toch wel bij me weer naar boven gebracht. Dus een “nuttig” blog haha……

                Beantwoorden

                • rietepietz
                  Sep 22, 2016 @ 21:50:13

                  Ik zou óók niet zo 1,2,3 de weg weten dus als jij er een béétje in thuis bent kun je inderdaad héél nuttig werk doen.
                  Ja we zijn lekker bezig, en dit kwam allemaal boven doordat ik Trix liet zeggen” die oudjes kenne d’r wat bij krijge” , ach, het kan niet altijd leve de lol zijn, ik ben er best trots op dat m’n lezers meegaan in m’n onzin maar ook hiérin hun zienswijze durven geven. Dankjewel.

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: