m’n gram halen

Rustig maar ik bén niet boos. Misschien  was de titel van dit logje zelfs  meer van toepassing op het logje hiervoor.
Je gram halen betekent; ” genoegdoening zoeken (na een teleurstelling) ” en het  gééft natuurlijk wel veel genoegdoening wanneer er dan zoveel bijval is, maar zonder “een reactie uit de zorg” is het toch niet “het volle pond”.

gewichtenMet  dat volle pond lig ik trouwens een beetje  overhoop,  een pond is 500 gram dat weet ik. Is een vol pond dan méér dan 500 gram? En  is 495 gram dan nog steeds een pond ondanks dat de 500 gram niet helemaal gehaald wordt?  Misschien  zoek ik het in m’n onbenul zelfs wel in de goed richting ,  op internet  kom ik  dit  tegen; “gewichtsmaat, 1 pond = 16 ons, = 430-494 gram.
Misschien is dát dan wel het verschil en is “ons” pond van 500 gram het volle pond als tegenwicht voor dat ándere pond dat nét even wat minder vol is.

Maar wacht eens, misschien was déze verwarring  wel de oorzaak dat enige jaren geleden ineens “het pond” net als “een ons” in ongenade viel in Nederland. En dan vergeet ik de kilo nog.
De middenstand moest ineens met “grammen” gaan werken, een pond moest op de bordjes en in advertenties als  500 gram aangeduid worden, het ons als 100 gram.
Oke, je “gram halen” mag dan hierdoor flink opgewaardeerd lijken, waar blijven we met “wachten tot je een ons weegt”, “wachten tot je 100 gram weegt” klinkt toch voor geen meter? (en die meters moeten ze écht van af blijven).

gonsHet viel me op dat in de notenwinkel waar dochter Inge werkt het al  zó consequent doorgevoerd  is dat ook  de klanten in grammen shoppen, behalve jullie Rietpietz.
Natuurlijk heb ik, behoudend typetje als ik ben, daar weer wat moeite mee, ik haal nog altijd onsjes, hele of halve ponden en kilo’s. In mijn oortjes klinkt “mag ik 100 gram ham” een beetje bekakt, en krenterig  die natuurlijk nu óók in grammen moeten alsof ik 3 gram meer niet kan of wil betalen.
En moet ik dan om “1000 gram aardappels” gaan? Een gemiddelde  aardappel weegt toch al gauw rond 60  gram zie dán maar op 1000 gram uit te komen.
Ach, aan mij wordt natuurlijk weer niets gevraagd bij dit soort beslissingen, misschien vindt men mij niet wijs genoeg omdat wel iets in deze tegeltjes wijsheid zie;

“Beter 100 gram een ons geluk dan 500 gram een pond wijsheid.“!

 

 

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Blog Zonder Naam
    Sep 20, 2016 @ 16:36:23

    Aardappels…… Die gaan toch per MUD? Hoeveel BUNDER moet je daar tegenwoordig wel niet van hebben staan om nog een beetje meet te verdienen. Als je die dingen per gram gaat vekopen ktijg je denk ik ruzie met al die ‘boerderij-winkeltjes’ op het platteland. Mijn man verkoopt de kaas ook liever per kilo. En al die mensen die stof verkopen op de markt, die hoor je toch ook niet meer vragen hoeveel EL stof je wilt hebben? Die vragen per meter, niet per centimeter! Het zal wel aan de nieuwe manier van rekenen liggen……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 20, 2016 @ 16:51:23

      Ik meen beggrepen te hebben dat een ons en een pond geen vástgestelde gewichten zijn en daarom al enige jaren niet meer op bordjes en in reclame gebruikt mogen worden, dat moet in grammen of kilogrammen.
      We mogen dus nog wel om een ons vragen maar het niét als ons geprijsd staan.
      De mud werd vroeger óók bij kolen gebruikt, dat herinner ik me nog wel, maar bunders zijn toch meer iets voor de landbouw al hebben we dat nog wel op school geleerd.

      Beantwoorden

  2. Melody62
    Sep 20, 2016 @ 14:16:41

    Valt wat mij betreft allemaal onder taalverloedering….
    ik spreek ook nog altijd in termen van onsen en ponden hoor…

    Die prammen-uitspraak kennen we hier in t noorden overigens ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 20, 2016 @ 14:19:55

      Dat is het natuurlijk ook een beetje, jammer want op den duur verdwijnen die “gewichten” toch doordat de jeugd ze niet meer leert en gebruikt.
      Ja wat prammen zijn is echt wel overal bekend denk ik;-)

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Sep 19, 2016 @ 21:41:41

    gram ken ik ook in mijn dialect maar “ons” werd voor zover ik me herinner hier niet gebruikt.

    Beantwoorden

  4. willy
    Sep 19, 2016 @ 19:49:39

    van jou krijgen we tenminste het volle pond

    en hoeveel gram dat nu precies is, mag Joost weten

    voor enige tijd bestelde ik in Engeland een pint en ik kreeg 536 ml

    en dat vond ik wel wat veel

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 19, 2016 @ 20:23:40

      Graag gedaan hoor;-) maa er zijn inderdaad wel meer lansen die met pond en ons werken en dat zijn dan weer ándere gewichten dan bij ons. Maakt het niet écht makkelijker hé!

      Beantwoorden

  5. annaberg
    Sep 19, 2016 @ 16:31:58

    😊

    Beantwoorden

  6. meninggever
    Sep 19, 2016 @ 15:26:43

    Ook dat is EU-denken. De meest ingesleten termen vervangen door wat moet van de dames en heren ambtenaren. Vele voorbeelden van te geven. Maar ik ben nog van de onsjes en de ponden. Denk niet eens in grammen. Gram is de telvorm voor een onderdeel van kilogrammen of zo. Maar ja, de El werd ook vervangen door de centimeter, dus we zullen ooit wel een keer omgaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 19, 2016 @ 15:35:02

      Nee de El werd vervangen door de meter, en de duim voor de centimeter denk ik, ( of misschien is het decimale stelsel beter) maar dit terzijde. 😉 Ik denk hoogstens wel eens aan “m’n gram halen”maar dan bedoel ik dus iets anders dan een gewicht.!

      Beantwoorden

  7. tagrijn
    Sep 19, 2016 @ 14:37:04

    De uitdrukking mengele broek en pondje billen moet dus worden ‘mengele pantalon en 500 gram billen’.. Dacht het niet.
    Het volle pond is niet in onze taal gekomen door de kruidenier, maar door…een vertaling van de Koopman van Venetië van meneer Shakespeare. Shylock eist hierin het volle pond vlees uit het lichaam van zijn slachtoffer. Wist ik ook niet hoor, maar in het kader van ‘dat zoeken we op’ pakte ik Huizinga’s spreekwoorden en gezegden er even bij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 19, 2016 @ 15:02:27

      Whhahaha, aan jou héb ik wat! volgens mij komen zowel het ons als het pond ook niet van oorsprong uit onze taal maar dat mag de pret niet drukken.
      Je gooit er meteen nog maar even een uitdrukking tussendoor die ik nog niet kende, leuk. Maar dat wist ik natuurlijk wél alles dat met taal te maken heeft is aan jou zeer besteed.
      Knap gevonden want ik hád wel even vluchtig gezocht maar zo’n logje groeit dan onder m’n handen en dan gun ik me de tijd niet om uitgebreid te gaan zoeken anders loopt het logje dood. Daarom geniet ik altijd zo van jouw “taalgerelateerde”logjes, je bent er een kei in.

      Beantwoorden

  8. schrijfselsvanmij
    Sep 19, 2016 @ 13:45:08

    Ik vraag nog altijd een pond of 5 ons gehakt hoor 🙂

    Beantwoorden

  9. Paul
    Sep 19, 2016 @ 13:27:40

    Op school leren de kinderen de onsen en ponden nog steeds hoor! Volgens mij ligt het aan alle kant en klaar verpakkingen waarop alles in grammen staat…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 19, 2016 @ 14:22:18

      Dat in grammen vermelden werd op enig moment verplicht, ik weet alleen niet meer wanneer, kan zelfs nog wel net in de vorige eeuw geweest zijn. Het moest in grammen, pond en ons zouden geen vaste eenheid zouden zijn omdat die afstammen van div. oude gewicht eenheden die wél dezelfde naam hadden maar niet hetzelfde gewicht.

      Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 19, 2016 @ 13:14:11

    Raad eens hoeveel gram een Hulk weegt?

    Beantwoorden

  11. John
    Sep 19, 2016 @ 08:16:39

    Ik vroeg pas nog een pond gehakt voor de hond bij de slager. Dat meisje moest aan haar baas gaan vragen wat ik bedoelde. Complete waanzin toch?
    Ik denk dat ik volgende keer 5 ons ga vragen. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 19, 2016 @ 11:53:28

      Whahaha, dan worden ze helemáál gek! Maar zo gaat het natuurlijk, de jeugd groeit op met grammen en weet straks niet meer wat een pond is…… eigenlijk tóch raar, ik ben niet opgegroeid met duimen en ellen en tóch weet ik wel dat een duim vergelijkbaar is met de inch dus rond de anderhalve centimeter was en de el ongeveer 69 centimeter was.
      Maar op school schijnen ze de ponden dus al niet meer mee te krijgen.

      Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Sep 19, 2016 @ 01:06:59

    Ik blijf ook gewoon om een onsje, kilo of pondje vragen. Mijn moeder heeft trouwens nog zo’n houten blok met die gewichtjes staan. Vond dat als kind altijd heel leuk om er winkeltje mee te spelen.

    Beantwoorden

  13. terrebel
    Sep 18, 2016 @ 23:38:10

    Een nieuwe reclame serie met Zeeuws Meisje dan? ‘Geen éénhonderdste euro te veel, hoor!’

    Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Sep 18, 2016 @ 22:49:43

    Ze maken het knap ingewikkeld, ik heb geleerd dat een kilo is twee pond en een pond is 500 gram en een ons 100. En geen komma`s en gedoe. Met kaas doe ik altijd per kilo, en dat wegen ze dan ook en soms is het iets meer, of minder.

    Beantwoorden

  15. Villasappho
    Sep 18, 2016 @ 21:48:49

    Ik word niet echt blij van al die nummers en aanduidingen dat was al bagger toen ik nog een kind was en dat is het nu nog.

    Beantwoorden

  16. Marja
    Sep 18, 2016 @ 21:28:24

    Je slaat de spijker weer op zijn kop. Ik weet ook niet waarom de onsjes en ponden ineens verbannen werden. Had het iets met taal te maken of met Europese wetgeving? Hoe dan ook, ik heb weer genoten van je verhaal.
    Blijf lekker dwarsliggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 18, 2016 @ 21:41:25

      Zeker weten, dat leert de oudere generatie echt niet meer af. Ik heb er op gegoogeld maar het is een vaag verhaal over dat ons en dat pond dat geen vaststaande gewicht eenheden waren . Dat vond men onbetrouwbaar , schiet mij maar lek, een pond was hier al héél lang echt 500 gram. En bij kilo moet het dus eigenlijk kilogram zijn. Oók al zo bekakt. 😉

      Beantwoorden

  17. gewoonanneke
    Sep 18, 2016 @ 21:28:21

    Goh wist helemaal niet dat het niet meer gebruikt werd. Toen wij de winkel nog hadden gingen we letterlijk uitponden, hoewel het wel meestal kilo’s waren. Maar ik ga ook altijd nog voor een onsje worst of wat dan ook hoor. Ben het helemaal met je eens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 18, 2016 @ 21:35:12

      Ik herinner me nog wel dat het ineens verplicht werd in grammen aan te geven wat iets kost . Er was iets met het ons en het pond dat niet zuiver geregistreerd was ( of zoiets vaags) en daarom vond men dat het niet meer gebruikt mocht worden in de beprijzing. De oudere generaties zullen het wel blijven gebruiken maar onder jongeren sluiten de grammen er al aardig in.

      Beantwoorden

  18. Kakel
    Sep 18, 2016 @ 20:54:14

    Eigenlijk vergeet je het belangrijkste, maar ik neem het je niet kwalijk – zo bén ik nou eenmaal niet – want op ons beiden is het niet van toepassing: elk pondje gaat door het mondje (-:
    Lieve groet

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

