van onder je nagels..

Ja dan hébben we het over bloed natuurlijk.  Omdat Henk schildklier patiënt is moet regelmatig zijn bloed nagekeken worden.  Geen probleem, lab West zit op loopafstnd, hij moet dan altijd “nuchter” komen  ál die oudjes zijn zuipschuiten bleek onlangs   en kan vanaf half 8 terecht dus geen probleem.
Maar nee,  er moeten wat aanvullende onderzoekjes gedaan worden en meneer hoeft  op grond van zijn leeftijd helemaal niet zélf te komen, het lab komt wel naar hém. Oke, een mooie aanvulling voor ouderen die géén lab op loopafstand hebben, en misschien geen vervoer  hebben . Voor ons niet nodig, maar nee…. daar denken “ze “anders over, als het lap aan huis komt komen de uitslagen tenminste daar waar ze nodig zijn……!!!!!
Mijn  kritische opvattingen over de zorg gonzen  “zié je wel, het gaat té vaak fout”  maar oke, de bedoeling is goed zal ‘k maar zeggen dus ik geef ze het voordeel van de twijfel.

bloed-prikken“Al ” na 2 weken  een briefje in de bus, vrijdagochtend tussen 8 en 12 komen ze bloedprikken én er moet een potje ochtend ochtendurine (waar niet over gesproken was) klaarstaan.
Als ik zélf urine inlever moet dat altijd binnen twee uur op het lab zijn…… vreemd,  nu blijkt het rustig maximaal 4 uur te mogen duren. ( en dan is het nóg niet in het lab.)
Er staat niets over nuchter zijn, voor de schildklier moet dat altijd wél, maar dán is tot 12 uur té laat.

Er staan  twee telefoonnummers voor als ik vragen heb. Het eerste nummer neemt niet op en de verbinding wordt domweg verbroken.
Nummer 2 dan maar, dat wordt opgenomen door een meneer die  mij nét zo slecht verstaat als ik hem.
Maar het lukt me  hem het juiste “dosier”te laten opzoeken al spreekt hij de naam zó uit dat ik me zorgen maak of ik ondertussen niet met een ándere man getrouwd ben !
“Ik moet geen sorgen make, staat alleen urine inleveren, “menil ” mag gewoon medicijn nemen.”
Ik vertel hem dat in mijn brief staat dat er óók bloed geprikt zal worden en dat ik wil weten of meneer nuchter moet blijven want dán moet dat vroeger gebeuren dan “misschien wel pas om 12 uur”.

plas“Nee “menil” mag gewoon medicijnen innemen, moet alleen urine zijn”,  herhaalt de man aan de telefoon die klaarblijkelijk geen idee heeft wat “nuchter”betekend.
Ik hang op en bel nog maar eens naar de assistente  van de arts die  er dan maar van uit gaat dat er gewoon ontbeten mag  worden als ze er niet direct om 8 uur zijn.

Ik spreek haar nog even aan op een kanjer van een fout die in de beknopte ziektegeschiedenis staat.
In de praktijkcomputer staat dat Henk in 2011 darmkanker had, terwijl  dat (de hemel zij dank) al in 2001 achter de rug was
Misschien toch niet zo’n goed idee destijds  de  handgeschreven patiéntendosiers  door “buitenstaanders” te laten digitaliseren  zoals ik al  hier  schreef.
De zorg…..? ik maak me er zorgen over, m’n bloeddruk  stijgt regelmatig tot grote hoogte,  het bloed lijkt soms rechtstreeks van onder m’n nagels  te komen…..
Je begrijpt, volgende keer lopen we zélf wel even langs het lab, dat “zorgen door de zorg”  kost ons écht teveel tijd!

49 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    sep 19, 2016 @ 15:32:08

    Bij de zorgsector is het klantvriendelijk denken slechts in theorie overgenomen. Zolang je nog ergens ‘mag gaan zitten’ van de dame aan de balie, je dan moet rekenen dat de afgesproken tijd vaak met een half tot heel uur wordt overschreden zonder enig excuus (H.A.praktijk, tandarts, ziekenhuis,bloedlab) mankeert er wel iets aan dat denken. Wellicht ook wel omdat men te veel mensen in dienst heeft of neemt die niets snappen van waar ze mee bezig zijn. Wat je beschrijft is toch echt te gek voor woorden. Duidelijkheid voor alles zou ik denken in dit geval. Je bent al niet zo blij met dat geprik door de familie Dracula, en dan ook nog die vaagheid. Wonderlijke vruchten van een geprivatiseerde zorgboom.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 19, 2016 @ 15:40:25

      En het ergste is dat dit allemaal klantvriendelijk bedoéld was, men verzuimde alleen even te luisteren naar wat “de klant”zélf prettig vindt. Dat is gezegd maar dan ging “het eigen belang “van de organisatie toch ongevraagd voor. Maar inderdaad, vanaf dat de “patiënt” cliënt werd moest er verdiend worden en dus verdwijnt het meeste personeel.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    sep 18, 2016 @ 21:31:41

    Pff wat een gedoe als het nu echt niet anders kan is het natuurlijk een uitkomst. Heeft hij ook last met zijn medicijnen. Sprak van de week iemand die 30 jaar voor haar schildklier medicijnen slikte en ze nu niet meer kon krijgen. Ze is helemaal ontregeld daardoor. Volgens mij had je daar wel al een keer wat over geschreven maar was het even kwijt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 18, 2016 @ 21:43:58

      Ja klopt, Henk heeft tot nu toe nog de juiste medicijnen gekregen, tot onze verbazing maar ook dán moet je ieder jaar voor controle maar hij had ook wat klachten waar naar gekeken moet worden en op zijn leeftijd rol je makkelijk van het één in het ander. Maar ik ga het zéér zwaar in de gaten houden natuurlijk.

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    sep 18, 2016 @ 11:58:39

    Duidelijk afspraken maken is niet iedereen gegeven. Jammer want anders lopen vele dingen mis.

    Beantwoorden

  4. cornma
    sep 18, 2016 @ 11:31:04

    De zorg blijft een grote zorg. Heel vaak is het zo dat men doet alsof men luistert naar de patiënt, maar horen ze niet wat de patiënt zegt. Hoezo slechte communicatie? Er is geen communicatie! De dokter beslist, omdat hij/zij ervoor geleerd heeft en dus “alles” weet.

    Beantwoorden

  5. Leonoras life
    sep 17, 2016 @ 19:52:28

    Oh oh oh oh

    Beantwoorden

  6. datzalwel
    sep 17, 2016 @ 18:33:42

    Iedereen heeft wel ergens voorbeelden van hoe het mis ging, liever niet boos worden het vreet energie.

    Beantwoorden

  7. ariadnesdraad
    sep 17, 2016 @ 15:47:46

    Het blijft een mallemolen !

    Beantwoorden

  8. majaer
    sep 17, 2016 @ 12:21:10

    Het is zeker droevig gesteld met de zorg, en ik zou ook pissig zijn als je maar heen en weer wordt gestuurd. Er gaat een hoop fout helaas heb ik het zelf ook ondervonden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 17, 2016 @ 13:56:52

      ja helaas heeft bijna iedereen wel voorbeelden van misstanden in de zorg. Ik snap bést wel dat het “mensenwerk”is maar veel gevallen van miscommunicatie zouden voorkomen kunnen worden als je de zorg weer kleinschalig zou kunnen werken.
      Gelukkig ben ik redelijk goed gebekt want Henk zou , mede door zijn slechte gehoor, een flinke dobber hebben aan dit soort geregel.

      Beantwoorden

  9. schrijfselsvanmij
    sep 17, 2016 @ 10:02:50

    Ik was – toen mijn pa nog ‘zelfstandig’ en alleen thuis woonde – blij dat hij thuis werd geprikt. De keren dat hij nuchter is geprikt? Geen idee, ik schat geen enkele keer. Want hij vergat iedere keer weer dat hij niks mocht eten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 17, 2016 @ 13:53:26

      Ja dat kan ik me voorstellen, voor alleenstaande mensen is het een uitkomst en prachtig dát het kan. Ook als het lap ver weg zit en er is geen vervoer aanwezig…prima, maar dat is bij ons allemaal niet aan de orde, het lab is 7 minuten lopen en, zo nodig, staat er een auto voor de deur.

      Beantwoorden

  10. John
    sep 17, 2016 @ 08:59:07

    Wat ik vooral ook zorgelijk vind is dat ze mensen die gewoon goed ter been zijn niet lekker zelf laten komen. Maar ja, nu kunnen ze weer meer declareren want dat autootje rijd ook niet op lucht.
    Ik zou knettergek worden van de antwoorden die jij kreeg. Hoog tijd dat e recht wat veranderd in de zorg.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 17, 2016 @ 13:50:47

      Ik bén gelukkig al knettergek zoals je weet;-) Ben ik met je eens, omdat het in hun systeempje moet passen wordt je, als je niet oppast, door hen gedemobiliseerd . En als ik dan hoor dat goed Nederlands sprekende werknemers gepasseerd worden voor beheerst bij het verdelen van de banen vraag ik me écht wie hier verantwoordelijk voor is. Zeker in de zorg moet je toch heel secuur zijn met gegevens overbrengen en dat moet verstaanbaar kunnen.

      Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    sep 17, 2016 @ 04:57:43

    Ik begrijp dat je pis-nijdig bent …. zou ik ook zijn als ze he bloed onder mijn nagels vandan zouden halen. Zeer zorgelijk……..

    Beantwoorden

  12. terrebel
    sep 17, 2016 @ 00:11:12

    Op te veel plekken werken te veel mensen zonder verstand van zaken. Zogenaamd ‘vanwege bezuinigingen’ maar in feite kost deze methode nog meer geld, tijd, en zelfs mensenlevens. Ik blijf pleiten voor beter onderwijs en betere opleidingen. Op de lange duur is dat echt beter dan daarop te bezuinigen. In maart zijn er weer verkiezingen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 17, 2016 @ 07:36:45

      Ik ben bang dat het weinig met opleiding te maken heeft, het is “de top” die vanuit de politiek leuke baantjes na jaagt en geen verstand van zaken heeft. Management dat niet uit de sector wordt gekozen, dus géén mensen van “de werkvloer” die doorstromen naar management, terwijl dié mensen weten wat er speelt. En dan de grootschaligheid die voorkomt dat men de patiënt persoonlijk beter leer kennen.
      Zo leer je niet meer dat de éne patiënt de andere niet is.

      Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    sep 16, 2016 @ 23:03:23

    Off topic, vroeger altijd in de rij gestaan nu loop ik er langs te hollen met mijn camera , ook vermoeiend 🙂

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    sep 16, 2016 @ 23:02:46

    Valt mij op als je je mond niet opendoet dan val je tussen de wal en het schip bij de zorg. Helaas momenteel voorbeeld bij de hand met iemand die terminaal ligt en men het na tien dagen niet meer nodig vond dat er nachtzorg komt. Even mond opengetrokken en gelukkig weer bijgesteld.

    Beantwoorden

  15. RenéSmurf
    sep 16, 2016 @ 22:52:19

    Ja, als ik het zo lees lijkt het wel een schildersbedrijf, daar loopt ook wel eens wat fout en wordt er gemanoeuvreerd. Maar dit gaat om mensenlevens…!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 17, 2016 @ 08:19:57

      Klopt, je komt het in meer beroepen tegen maar in de meeste beroepen maakt het geen slachtoffers.In de zorg kán dat wel gebeuren al blijft het ook daar gelukkig vaak tot ongemak beperkt.

      Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    sep 16, 2016 @ 20:55:39

    Wat een gedoe allemaal, hier kan ik me echt zorgen over maken.
    Vraag me sowieso af waar het met de ZORG heen moet……….

    Beantwoorden

  17. Kakel
    sep 16, 2016 @ 20:35:11

    Over gezeik gesproken (-: Je zal maar op je mondje gevallen zijn! Daar hebben jullie gelukkig geen last van. Het is treurig gesteld met de zorg. Wat Den Uyl en Kok hebben opgebouwd, heeft Balkenende afgebroken, inclusief “het beste kabinet na de WOII.”

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 16, 2016 @ 21:06:43

      Zo is het maar net, en dan dóen alsof de zorg zaligmakend is, je moet inderdaad knap mondig zijn om niet ondergeschoffeld te worden. maar je zal maar alleenstaand zijn en hulp nodig hebben, dan móet je wel!

      Beantwoorden

  18. Villasappho
    sep 16, 2016 @ 19:32:15

    Pfff wat een gezeik. Hoop dat je iemand treft die kan prikken. Ik ben al geen ochtendmens en als ik dan ook nog nog nuchter een stagiair tref die 3 keer misprikt dan kan je je voorstellen dat ik niet meer zo lief ben. Veel succes!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 16, 2016 @ 19:38:57

      het was een prima “prikster” en ze was er gelukkig nog voor 9 uur. Henk heeft makkelijke aderen dus prikken is nooit een probleem.En dan zijn we óók nog allebei ochtend mens dus dát is het probleem niet !

      Beantwoorden

  19. Regenboogvlinder
    sep 16, 2016 @ 18:03:05

    Zolang je kunt doen zoals je het gewend bent zal dat toch het beste zijn, zoals je al zegt. Over hoeveel schijven gaat dit nou weer allemaal? Net als jij kan ik me daar dus echt zorgen om maken. Hoe vaak zou er niet iets verkeerd gaan, zeker met oudere mensen, die misschien niet alles meer zo goed op een rijtje hebben. Jullie gelukkig niet dus… 😉
    Pffffff

    Beantwoorden

  20. Marja
    sep 16, 2016 @ 17:54:36

    Ik voel helemaal met je mee. Het is tenenkrommend. Het lijkt wel of ze onderling niet communiceren. Ik schreef er ook al meerdere keren over. #$*!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 16, 2016 @ 18:06:28

      Ja klopt, ik herinner me dat natuurlijk nog wel! Je begrijpt het niet hé! Of nou ja, eigenlijk wel, sinds de schaalvergroting gaat alles langs véél te veel mensen en kennen de meeste in dat rijtje de patiënt ,( o nee dat is tegenwoordig “de cliënt” ) niet kennen. kort gezegd, het ging fout toen de patiënt cliënt werd. Er moet nu geld verdiend worden aan de zieke!

      Beantwoorden

  21. ria
    sep 16, 2016 @ 16:33:25

    Het is inderdaad droevig gesteld met de zorg, daar maak ik me ook zorgen over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 16, 2016 @ 17:08:42

      De bedoeling is vaak wel goed maar ze werken véél te omslachtig, is toch ónzin dat iemand die makkelijk zelf bij het lab kan komen thuis bezocht moet worden.
      Zó moeilijk kan het toch niet ijn om die uitslagen bij de juiste mensen te krijgen.

      Beantwoorden

  22. Melody62
    sep 16, 2016 @ 16:29:23

    Hou op schei uit…. Zo moet ik bij elke anesthesie melden dat ik allergisch ben voor bepaalde zaken die ze tegenwoordig als narcose middel gebruiken… en ook altijd dat ik bepaalde pijnstilling die slikken mag ….die “toevallig” nou net die middelen zijn die ze bij iedereen in de strot duwen….

    Mondigheid patiënt prima maar de verantwoordelijkheid ook bij de patiënt leggen gaat mij te ver

    Beantwoorden

    • rietepietz
      sep 16, 2016 @ 16:33:09

      Het blijft mensenwerk, dat snap ik wel, maar er gaat zo heel veel fout dat helemaal niet fout hóeft te gaan, domweg omdat er niet gelezen wordt en men vaak niets doet met de wél verkregen informatie.

      Beantwoorden

  23. Hartelijke Hot Hulk
    sep 16, 2016 @ 15:49:29

    Hulk schat, dat de ware zorgkosten een kwart, van de huidige zorgkosten zijn.
    Toverwoord: Efficiëntie !!!

    And I’m not allways right, but I’m never wrong!

    Beantwoorden

Geef een reactie op rietepietz Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.