eikels!

Eikels ja,  uiteindelijk gaan we in snel tempo richting herfst.

eikels3
Ha ha, je dacht natuurlijk éven dat ik ergens boos over ben en ga zitten schelden op de veroorzaker van mijn boosheid.(meestal de bank)
Niets van dat alles, we waren gewoon aan de wandel en zagen dat het een goed “eikeltjesjaar” kan gaan worden.
Eigenlijk schánde dat de naam van de eikel zo vaak “ijdel gebruikt” wordt,  al is het altijd beter  dan verwensingen waarin enge ziektes een hoofdrol toebedeelt krijgen. Kijk nou eens, hoe beeldschoon de eikeltjes hier aan het kleuren zijn.

eikels
Van geel, via lichtgroen, naar cognacbruin….(of in een andere volgorde daar wil vanaf wezen)  je zou van minder lyrisch worden toch? Misschien zouden  we “eikel” zelfs beter als een compliment kunnen gaan gebruiken, waarom niét!
eikels2En dan gebruiken wij dat om mensen  (vooral van het mannelijke geslacht) aan te duiden als een gemeen/slecht/onaardig iemand.
Dat we daarbij eigenlijk iets anders bedoelen, nee dat ga ik niét omschrijven  dat doet Wiki wel, (De eikel verwijst naar het uiteinde van de penis) doet niet ter zake.
Déze eikels hebben daar geen boodschap aan en voelen zich tot diep onder hun “hoedje” gekwetst omdat het toch als  een “soort van” generaliseren overkomt.

Al met al is de aanstaande grote oogst goed nieuws voor  het kaboutergilde, ’t komt wel goed met de eikeltjeskoffie waar Paulus de boskabouter zo’n groot liefhebben van is. fles1
Ik denk zelfs éven  een rode puntmuts van een kabouter tussen de struiken en  boomstammetjes te zien, die ongeduldig wachtend op de eerste rijpe eikeltjes  dit gebied heeft “geclaimd”, zou toch kúnnen?
Maar nee hoor, als ik omzichtig de boel ga verkennen zie ik dit,  en denk dan ondanks wat ik hierboven allemaal schrijf…….!
Wát een eikels!!

fles

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Villasappho
    Sep 07, 2016 @ 22:34:39

    Melody had er zondag 1 op dr bakkes heb d’r niet uitgelachen, eikels op mn werk heb er al genoeg van, ook buiten. Moest door je blogje ana mn ‘werkbeker’ denken waarop staat; ‘je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn’.

    Beantwoorden

  2. ria
    Sep 07, 2016 @ 21:59:51

    Er groeien hier en er lópen hier veel eikels 🙂

    groetje, Ria

    Beantwoorden

  3. schrijfselsvanmij
    Sep 07, 2016 @ 21:21:28

    Onze eik hangt ook weer vol, de eerste lading vruchten ligt al in de tuin. Dat wordt weer kilo’s bij elkaar vegen en uit het gras plukken.

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hot Hulk
    Sep 07, 2016 @ 12:35:57

    Op de werkvloer heerste de alom bekende kreet, “je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn!”
    Hier laat ik het bij want als ik mij laat gaan?
    GLOEIENDE, GLOEIENDE!

    Beantwoorden

  5. John
    Sep 07, 2016 @ 09:22:19

    JA, het eerste wat ik dacht was, ow jee, de ING heeft weer wat geflikt, maar nee, een natuurpraatje en wat anatomie 😀
    Tja, dat soort afval stoort me ook. Hier zie je het in de polder ook. Gooien ze het uit het autoraampje of zo.. Neem het dan mee naar huis.. Maar dat zal de vrouw wel niet mogen weten..

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Sep 07, 2016 @ 00:57:21

    Zonde he dat mensen alles zomaar weggooien in plaats van even een prullenbak opzoeken.

    Beantwoorden

  7. RenéSmurf
    Sep 06, 2016 @ 23:07:06

    Is de eikel naar de eikel vernoemd, of andersom, dat vraag ik me elk jaar weer af. Mijmerend.

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Sep 06, 2016 @ 21:29:48

    Tsss, ruim je rotzooi op denk ik dan! Zoveel moeite is dat niet.

    Als ik naar het werk fiets moet ik door een straat met eiken. Dat wordt de komende tijd weer spannend. 😉

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Sep 06, 2016 @ 21:15:43

    Mooie omgeving met al die eikenbomen en eikeltjes. Helaas ontsierd door zo’n plastic fles met een rooie dop… Nou ja, je hebt de natuur er hopelijk van verlost.
    Prachtlogje Riet 😉

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Sep 06, 2016 @ 18:44:54

    Die kaboutertjes zie je voorlopig niet die liggen laveloos ergens onder een paddenstoel 🙂

    Beantwoorden

  11. Spontanity
    Sep 06, 2016 @ 17:07:51

    Ha ha, je dacht natuurlijk éven dat ik ergens boos over ben en ga zitten schelden op de veroorzaker van mijn boosheid.(meestal de bank)

    Of de overheid, de politiek.
    Kan je ook goed.

    Beantwoorden

  12. Marja
    Sep 06, 2016 @ 15:57:05

    Ze zijn prachtig om te zien. Wij hebben dit jaar een plaag van mini eikenbomen gehad. Wel honderd eikels hadden wortel geschoten.
    Nu hangt de nieuwe oogst weer klaar. We gaan ze goed in de gaten houden, want 1 eik is meer dan genoeg.

    Beantwoorden

  13. beaunino
    Sep 06, 2016 @ 15:18:56

    Ze zijn inderdaad heel erg mooi. En zo glad hé?! Hier in de tuin hebben we geen eikels maar noten. Pràchtige noten;-D

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 06, 2016 @ 15:29:51

      dat zal een mooi muziekje geven als de wind de noten laat klinken;-)
      Nee voor een eikenboom moet je wel een flinke tuin hebben, hebben wij niet dus we “behelpen”ons met de vrije natuur!

      Beantwoorden

  14. Melody62
    Sep 06, 2016 @ 14:10:13

    oh enne wat die afval betreft… ik heb tegenwoordig een plastic zak in de jaszak of tas en raap het op…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 06, 2016 @ 14:28:56

      Dat is soms ondoenlijk maar ik dt geval was de fles het enige, daar kun je je nog makkelijk over ontfermen zonder tas. Het was recratiegebied dus staan er hier en daar wel bakken.

      Beantwoorden

      • Melody62
        Sep 10, 2016 @ 14:32:24

        die bakken ….soms vraag ik me af of ze onzichtbaar zijn…..

        Laatst nog raapte ik in een dierentuin afval op terwijl (echt waar…) nog geen meter verderop een grote groene afvalbak stond, zeker wel een meter hoog en een halve meter in doorsnee…. triest!!!

        Beantwoorden

  15. Melody62
    Sep 06, 2016 @ 14:09:37

    Geweldig dit he, ik zag ze ook al… en alsof ik ze niet bewust genoeg opgemerkt had knalde er zondag 1 op mijn hoofd alsof het zeggen wilde…. rustig maar meisje, ik (de herfst dus) kom eraan….

    Beantwoorden

  16. Kakel
    Sep 06, 2016 @ 13:52:19

    Bij de eerste storm vallen al die eikeltjes als terroristen op je hoofd. Je bent gewaarschuwd (-:
    Ik spaar paddenstoelen. Foto’s dan. Hoe vaak ik al niet genept ben door een stuk mandarijnenschil, dat wil je niet weten!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 06, 2016 @ 14:04:37

      Whahaha, genept door een stuk mandarijnenschil. Gelukkig is dát organisch afval dat iop den duur vanzelf in de natuur verdwijnt, zo’n fles kán zelfs gevaar opleveren, met een zonnetje erop zóu het een brandglas kunnen worden.

      Beantwoorden

  17. margrietspanjaard
    Sep 06, 2016 @ 13:46:10

    ook wij verbazen ons regelmatig (dat heb je dan als je veel wandelt) over achteloos weg gegooid afval, maar ik heb alweer enige tijd geleden besloten me niet meer te ergeren aan dingen, waar ik geen invloed op heb…en dat bevalt me prima 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Sep 06, 2016 @ 14:02:44

      Ja en de kabóutertjes doen at soort dingen niet, er lag nu alléén maar die fles dus die konden nog wel meenemen en verderop in een afvalbak gooien, maar die heb je lang niet altijd dicht in de buurt.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

