over de longen

Tjongejonge, komkommertijd  levert weer véél uitslagen van onderzoeken op!
Dat men daarbij soms in de buurt komt van  één van mijn stokpaardjes  levert natuurlijk weer een logje op.
Ik wil n.l. nog wel eens dwarsliggen wanneer  ex rokers “de roker” tot op de grond toe “afbranden”.
Wie zeurt over rokers tegen Rietenpietz kán de vraag krijgen “ben jij met de auto”?  bij een “ja”  zeurt ze  dan over de  fijnstof die ze over de longen krijgt als ze op haar fietsje of lopend  achter je auto zit.
Natuurlijk is het  al eens in een logje ter sprake gekomen dat ik me, jawel als ex-roker,  nog altijd solidair voel met de roker.

stopmet rookLaat men nu in een onderzoek de ingeademde luchtvervuiling door bijv. auto’s “vertaald” hebben naar  “ingeademde sigarettenrook” en zo weet ik nu dat we hier in de randstad  gemiddeld 6 á 7 sigaretten per dag meeroken zonder zelf één sigaret aan te steken.
Zo zie je maar, in  alle  onzin in mijn logjes zit toch,  meestal in m’n onbenul  maar daar kan ik niet mee zitten  soms een stevige grond van waarheid.

Ik hoor al mensen mopperen dat de vergelijking niet op gaat, ben ik het maar ten dele mee eens. Er zijn situaties denkbaar dat een auto onmisbaar is, ik zie een zieke niet achterop de fiets vervoerd worden om maar een voorbeeld te geven.
Maar als ik naar mezelf kijk is een auto strikt genomen niet nodig, wat ik meteen afzwak door met onze leeftijd te schermen. Ja hypocriet, ik weet het maar ik verguis rokers niet omdat ik zelf niet rook, leven en laten leven toch?
Helaas hebben fietsen en wandelen dus  ondertussen toch z’n beperkingen.  Hum…., maar ik moet toegeven dat het gemakszucht is om onze dochter per auto te bezoeken.
Ze woont een kleine  14 km verderop die we per auto in  zo’n 20 minuten kunnen overbruggen, met openbaar vervoer vraagt dat minimaal een uur en veel overstappen, tja dan is de keuze natuurlijk wel gemaakt.
Vroeger deden we dat inderdaad wel op de fiets en ik heb het zelfs vaak lopend gedaan….onderweg  naar nu blijkt, stevig “rokend”!

rolkarOm iéts goed te maken doe ik de meeste boodschappen gewoon lopend, het boodschappen karretje dat ik dan achter me aan sleep geeft geen uitstoot al zal ik zelf misschien wat meer koolstofdioxide uitademen door de inspanning, excuses daarvoor natuurlijk.
Om dát weer te compenseren hebben we een zéér groene voor en achtertuin.

Uiteindelijk kunnen veel leuke dagritjes, woon/werkverkeer,  ook met trein of bus gedaan worden waardoor er  grote aantallen mensen  in slechts  één vervuilend vervoermiddel rijden.  Oke,  ik geef het toe, het OV is daar totáál niet op berekend, verlengt de reistijd met minimaal 100% en is ook nog eens stervensduur.

Om pakjes/ boodschappen te vervoeren zou prima de bakfiets van stal gehaald kunnen worden maar ja,  dát heeft geen enkele status. Heus ik snap het allemaal wel, maar wie  bij mij  “rokersheksenjacht” bedrijft sla ik dus voortaan terecht met deze cijfers om de oren als hij of zij wél auto rijdt.

Advertenties

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. beaunino
    Aug 25, 2016 @ 06:31:32

    Ohhh…’ik wordt’ met DT, wat erg!!

    Beantwoorden

  2. beaunino
    Aug 25, 2016 @ 06:30:52

    Sinds ik gestopt ben (alweer bijna 4 jaar) vind ik het echt zo vies ruiken. Ik word er zelfs een klein beetje misselijk van.
    Heel soms kan ik er zelf nog wel eens zin in hebben. -Hoe tegenstrijdig hè?! –

    Beantwoorden

  3. Regenboogvlinder
    Aug 23, 2016 @ 09:45:37

    Soms zijn ex-rokers heel fel ja.. Waarom? Omdat ze het gevoel hebben dat ze goed bezig zijn denk ik. Ik ben zo’n 35 jaar geleden gestopt met roken, had toen 15 jaar gerookt of zo. Eerst gestopt met in de auto roken, de kinderen hadden er achterin last van. Daarna hadden wij een rookvrij huis. Een stel vrienden kwam niet meer helaas. En als ik ze eens ergens anders sprak hadden ze het er altijd over. Maakte me er niet druk om. Verder vond niemand het een probleem om even bij de buitendeur of buiten te gaan staan. De meesten rookten daardoor ook gewoon minder. De kinderen zijn allebei gaan roken maar hebben ook nooit binnen gerookt. Mijn dochter rookt in haar eigen huis (sinds 15 jaar) ook nooit binnen. Ik vind het niet altijd prettig als ik ergens ben waar er veel gerookt wordt. Maar ik maak er nooit problemen over. In moeilijke tijden heb ik wel eens gedacht, als ik nu sigaretten in huis zou ik er zo een opsteken, maar nooit meer gedaan.
    Je logje is leuk en dat oude ook! En pest jij maar lekker hoor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 23, 2016 @ 14:01:51

      Bij mij in huis mag gerookt worden, maar dat kan ik makkelijk zeggen want er rookt bijna niemand meer en de enkele roker die er nog is is tegenwoordig al gewend om dan even de tuin in te gaan dus doet dat hier ook bij voorkeur. Ik kán me iets voorstellen bij de rookholen van vroeger, toen liep je soms tegen een muur van stank als je een kamer inliep omdat letterlijk iederéén rookte. Mijn kinderen zijn nooit gaan roken, juist omdát wij aanvankelijk rookten wat ze verschrikkelijk vonden. Zo zie je maar dat slecht voorbeeld soms juist góed doet volgen;-)

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Aug 23, 2016 @ 15:33:45

        Tegenwoordig is het heel normaal en er staat ook geen asbak meer en een roker kijkt eerst of ie zo’n ding kan spotten natuurlijk. Bij mijn zus en zwager is het nog steeds zo. Ben daar vorig jaar wel een aantal keren geweest, ook gelogeerd, ook in de winter en dan roken ze nog heel veel ook. Dan had ik wel last hoor, na 2 nachtjes ging ik dan echt naar huis. Ja, helaas mijn kinderen wel. Wel allebei weer gestopt, maar inmiddels roken ze allebei weer. Jammer, maar ja, mijn dochter wil er wel van af dus wie weet.

        Beantwoorden

  4. meninggever
    Aug 22, 2016 @ 09:04:54

    Het probleem is dat we niet zonder wegvervoer zouden kunnen. Ons hele land, plus economie zou in elkaar ploffen als we zouden besluiten de auto te laten staan. We kunnen heel goed zonder roken. Het zou heel goed zijn dat te doen. Het is een van de grootste oorzaken voor allerlei kwalen die ik niet zal noemen. Rokers maken een heel grote kans hun pensioenleeftijd niet te halen. Het is en blijft schadelijk. Tot in lengte van jaren. De overige luchtverontreiniging komt zeker niet meteen of alleen van het wegverkeer. Onze eigen CV’s of stroom/verwarmingopwekking in totaal helpt niet echt mee. CO2 wordt ook door vee opgewekt en er waait nogal wat vuil uit de buurlanden binnen. De totale belasting van vervuilende stoffen is in de grote steden langs doorgaande routes ernstig. Daar zou wel iets aan te doen moeten zijn. Laat zware en vuile diesels niet meer toe in stedelijk gebied en je komt al een eind. Maar laten we dan ook afspreken dat die vervuilende rokers ook niet meer daar roken waar anderen er last van hebben. Nog steeds een lastig verhaal. Ga maar eens op ee terrasje zitten ernstig. Je wordt uitgerookt. ‘Ja, want we mogen binnen niet meer roken, dussuh’. Stoppen is beter! 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 22, 2016 @ 10:40:57

      Ik ga anderen toch maar niet voorschrijven dat ze niet moeten roken,( en als ze niet zeuren ook niet adviseren de auto weg te doen;-) ) en ik ken genoeg kerngezonde “oude rokers” dus het lijkt me allemaal toch behoorlijk overtrokken. Toch een beetje onzin dat de roker goed moet maken wat we met z’n allen aan het milieu verpesten. Geboortebeperking zou zelfs méér effect hebben maar dit terzijde.
      Natuurlijk zou gratis én goed aansluitend openbaar vervoer minstens net zoveel uitstoot kunnen verminderen en van dié uitstoot hebben we allemaal last, van het roken overwegend de roker zelf en eventueel z’n naaste omgeving. Voor z’n kosten draait de roker d.m.v een flinke accijns toch wel behoorlijk zelf op, de regering zou een rare pijp roken als de sigaret helemaal verdween.
      Zo ook bij de alcohol trouwens waar de volgende heksenjacht wel naar uit zal gaan als de tekenen niet bedriegen.
      Maar ieder z’n mening

      Beantwoorden

  5. Leidseglibber
    Aug 21, 2016 @ 21:00:09

    Ik ben ook als ex roker nog steeds solidair met rokers, dat gezeur van die stoppers wordt ik doodziek van.

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Aug 21, 2016 @ 19:37:16

    Ja ik ben wel zo iemand die zelf ook gerookt heeft maar er nu fel tegen ben. Misschien omdat ik voel hoe goed het voelt om niet te roken en gun ik dat een ander ook. Maar vooral als ze peuken in mijn tuin uitmaken gruw ik van. Ze mogen in mijn bijkeuken roken van mij. Droog en zo maar verder ga ik niet. Heb wel afgeleerd er met rokers over te beginnen. Misschien zijn niet rokers fel maar rokers lijken ook wel ontzettend gauw op hun teentjes getrapt en ik ben echt geen zedenmeester hoor. Weet precies wat roken is dus snap het best.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2016 @ 19:53:40

      Maar jij hebt dan weer geen auto dus kan ik er niets mee;-) Maar het is toch vooral leven en laten leven en ik heb zelf eigenlijk nooit vervelende ervaringen met rokers. Maar jij laat ze toch nog in de bijkeuken roken, dat is toch netjes, in de kamer hoeft iemand die dat niet wil het ook niet toe te laten, dát is niet zeuren. Ik heb dat helemaal niet trouwens dat ik rokers gun om niet roker te worden, ik weet gewoon nog veel te goed hoe prettig ik het roken vond en heb héél lang het gevoel gehad dat me iets fijns was afgenomen( eigenlijk nóg wel) terwijl ik toch écht uit mezelf gestopt ben, ‘k ben toch een beetje vreemd mens geloof ik;-)

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Aug 21, 2016 @ 19:59:25

        Mijn zus rookt ook als een stoomoven. En als we samen weg zijn zeg ik vaak nog moet je niet ff roken haha. Maar als ik haar aan de telefoon heb en zo hoort piepen een beetje gun ik haar gewoon een rookvrij leven..

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Aug 21, 2016 @ 20:05:51

          De enige zus die ik nu nog heb rookt ook als een schoorsteen( maar rookt nooit bij andere binnen) maar m’n andere zus stierf 68 jaar oud aan longkanker zonder ooit één sigaret gerookt te hebben…dus wat is gezond.

          Beantwoorden

  7. Melody62
    Aug 21, 2016 @ 18:58:41

    Zodra een ex-of nietroker tegen mij begint over mijn roken dan is mijn 1e actie opzij grijpen, 1 pakken en opsteken.

    Ik ben zonder enig probleem altijd bereid met mensen rekening te houden als ze er echt niet tegen kunnen, bijv. ons huis soppen en luchten voordat zulk bezoek komt en tijdens dat bezoek dan niet roken of buiten… maar ik krijg inderdaad acuut uitslag als de zeikerds hun muil opentrekken.

    Evengoed sta ik niet bij een restaurant ofzo met de rug tegen de buitendeur aan hoor, al ben ik dan buiten, dan nog hou ik rekening met de gasten die het restaurant willen betreden of verlaten

    Trouwens, afgezien van de uitlaatgassen…. ben je wel eens in het donker door Nederland over een snelweg gereden? Hier in het noorden is het dan ook echt nog donker… maar eenmaal in de buurt van Amersfoort en verder neerwaarts zie je lichtkoepels over het land hangen, en nee dat is geen licht maar ‘ simpelweg’ vuiligheid in de lucht van de industrie…

    Beantwoorden

  8. Blog Zonder Naam
    Aug 21, 2016 @ 13:31:16

    In mijn stal staat helaas geen bakfiets….. Daar staan al die andere milieuvervuilers die met de vinger nagewezen worden en toch dagelijks vele mensenmagen vullen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2016 @ 14:15:21

      In ieder geval heb jij geen aandeel in wat de állerbelangrijkste oorzaak van de luchtvervuiling is “de overbevolking”, waarschijnlijk helemaal niet je bedoeling maar toch, alleen grote geboortebeperking kan in de toekomst een gunstig effect hebben op luchtvervuiling en het behoud van natuurlijke habitats voor dieren.

      Beantwoorden

  9. Renesmurf
    Aug 20, 2016 @ 23:02:45

    Ik maak me wel zorgen, in die zin, dat ik wil dat we allemaal gezonde schone lucht moeten kunnen krijgen. En nu al is het zeer ernstig Want dit komt er allemaal bij, of men nou rookt of niet.

    Beantwoorden

  10. schrijfselsvanmij
    Aug 20, 2016 @ 22:11:29

    Ik ben een redelijk fanatieke ex-roker met zeer milde astma, vandaar dat redelijk fanatieke 😉 en ik rij graag auto, haha 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 21, 2016 @ 07:40:37

      Tja…. in wezen hebben we dus allemaal
      ” last” van elkaar 😉
      En je kunt natuurlijk niet het één tegen het ander wegstrepen maar toch blijf ik gaan voor “leven en laten leven”. En dan ga ik er van uit dat “de roker”rekening houdt met de niet roker ….maar dus óók omgekeerd , en ja, ik heb óók een luchtwegkwaal die een dagelijks pufje nodig maakt.
      Ik schrijf dat dan allemaal wel met een knipoog maar toch,….. nu er nog maar zó weinig rokers zijn hoor je mij niet over ze klagen.

      Beantwoorden

  11. Spontanity
    Aug 20, 2016 @ 16:55:14

    Het is echt een hetze tegen de rokers.
    Laat ze lekker hun sigaretje roken als ze dat willen.
    (Zeg ik als exrookster”)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2016 @ 17:29:11

      Gelukkig zie ik hier uitsluitend milde ex-rokers , ik snap niet dat juist sommige ex-rokers totaal geen begrip op kunnen (of willen) voor rokers.
      Ik vind het zelfs héérlijk als er iemand een sigaartje of sigaret op steekt. Misschien zijn die “fanatiekelingen” gewoon bang dat ze weer in hun “oude fout”terug zullen vallen als ze rook ruiken;-)

      Beantwoorden

  12. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 20, 2016 @ 10:51:35

    Lieve Rietepietz,
    Ik wil je hierbij iets laten weten.
    Er werd vroeger dmv vliegtuigjes DDT over de landbouwgewassen besproeid
    Wij werden destijds door mijn moeder naar binnen geroepen want dat spul was ZWAAR VERGIF.
    DDT is na 1000 jaar (ja, lees duizend jaar) nog niet afgebroken door de natuur.
    Dus maak je maar niet druk over uitlaatgassen/rokers of groene tuintjes.
    Wij zijn allen allang onderweg in vergiftige omstandigheden naar de verdoemenis!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2016 @ 13:00:27

      Klopt helemaal Hulk (hoe dacht je dat jij zo groen komt) We helpen inderdaad gezamelijk het milieu naar de knoppen met onze manier van leven . Maar tóch….. alle bewustwording van de laatste jaren zorgt toch af en toe voor piepkleine succesjes, neem nou dat logje laatst over het feit dat het gat in de ozonlaag aan het herstellen is…… dus wie weet wat bewustwording nog voor verbetering kan geven. Onder het motto “alle kleine beetjes helpen” zijn er toch wel zaken die je kunt veranderen maar wat ik hier bedoel is dus dat we niet selectief moeten , als ex-rokers zeuren dat ze niet de schadelijk sigarettenrook van een ander willen in ademen …. dan moeten ze óók niet voor schadelijke stoffen voor andere zorgen met een auto voor “hun plezier” . Maar verder hóór je me niet over auto rijden hoor;-)

      Beantwoorden

      • Hartelijke Hot Hulk
        Aug 20, 2016 @ 13:27:41

        Mijn ex buren waren ook van die milieuactivisten in een auto. Vond ik ook altijd zo leuk om hen daarmee te confronteren 😜

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Aug 20, 2016 @ 14:36:55

          Het schiet gewoon al lekker op als je van jezelf durft te zeggen dat je af en toe lekker hypocriet bezig bent, dan maai je een ander het gras voor de voeten weg, dus ik maak daar altijd graag gebruik van, dat is béter dan altijd anderen de les lezen 😉

          Beantwoorden

  13. John
    Aug 20, 2016 @ 09:03:24

    De Fijnstof uit een benzine wagen is te verwaarlozen. Voor diesels kun je dit wel gebruiken natuurlijk. De Fijnstof die door de industrie wordt uitgestoten is vele malen erger. We roken in Zeeland gemiddeld 4,8 sigaretten mee door luchtvervuiling. Hier in huis mag overigens niemand roken. Zelf rookte ik toen ik dat nog deed nooit binnen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2016 @ 12:50:08

      Klopt, luchtvervuiling is natuurlijk een samenstelling van heel veel stoffen en het geheel kun je wel samenvatten als “gevolg van een welvaartssamenleving” met véél te veel mensen.
      Maar je kent me, het kwam me natuurlijk wél goed uit het even uit z’n verband te rukken voor een logje met toch wel een “knipoog”!

      Beantwoorden

  14. datzalwel
    Aug 19, 2016 @ 22:03:37

    Wij zijn allebei ex rokers maar vinden de heksenjacht op de rokers vreselijk. Daarbij komt, is het niet het roken dan is het wel weer wat anders dat van een bepaald groepje niet mag.En bijna overal komen ze er na een tijdje weer van terug. Koffie? Oh toch niet zó erg. Eieren? Van hetzelfde. Zo heb ik er nog wel een paar, maar eerst altijd dat belerende / dwingende vingertje .Wij gaan geregeld met de auto, jammer dan. Onze hele familie woont buiten deze provincie, echt iets te ver om te lopen en niet te doen met het openbare vervoer daar er enkele heel idylisch ver achteraf wonen. We zouden ze nooit meer zien, Daarbij hoef ik alleen maar naar Brussel te kijken om me niet echt schuldig te vinden.Ik wil wel een beetje leuk oud worden 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 20, 2016 @ 07:25:50

      Ik weet ook niet waar ze mee bezig zijn, nu zijn oudere ook weer allemaal alcohol verslaafden, en die zúllen er best zijn maar zolang ik niet trillende handen bij het opstaan naar de fles grijp laat ik het me smaken hoor. Maar ik blijf het leuk vinden om ex-rokers die zo fanatiek rokers bestrijden aan te vallen op hun auto gebruik omdat ook dáárbij stoffen in de lucht komen die slecht zijn voor de longen. Maar natuurlijk , de auto is niet meer weg te denken uit ons leven en zeker niet uit het leven “ouderen”.
      Waarschijnlijk staan die felle antirokers niet zeker genoeg in hun “ik rook niet modus” en willen er daarom niet meer mee geconfronteerd worden, te bang om in een oude “fout”te vervallen.

      Beantwoorden

  15. Kakel
    Aug 19, 2016 @ 20:51:31

    Uche, uche… Ik heb ook gerookt als een schoorsteen. In 1992 ben ik gestopt maar ik heb totaal geen moeite als iemand op visite komt die wil roken.
    Mijn broer probeer ik heel af en toe aan te moedigen om te stoppen maar alleen omdat dat gezonder voor hem is.
    Die rookvrije zones vind ik wel een uitvinding. Voorheen zag het blauw in restaurants en cafés!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 19, 2016 @ 20:59:13

      Er rokrn nu nog maar zó weinig mensen dat je kamers meer hebt die onder de rook staan. Dát was inderdaad niet erg gezond vroeger, maar als je zelf rookte merkte je er niets van. Ik vind het nog steeds lekker ruiken als iemand een sigaar of sigaret opsteekt maar ik snap wel dat niet iedereen dat heeft.
      In ieder geval moeten ze rokers die al buiten staan niet óók nog eens gaan achtervolgen, uiteindelijk is er ook nog veel ándere vervuiling waar óók niet rokers zich schuldig aan maken zonder dat anderen daar moeilijk over doen.

      Beantwoorden

  16. Marja
    Aug 19, 2016 @ 18:21:43

    Dank u. Dan steek ik mijn sigaar nog maar eens op. Wel op de veranda natuurlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 19, 2016 @ 18:31:05

      Whahaha, nou je mag ‘m gerust hier even binnen weg paffen hoor, ik vind een sigaar héérlijk ruiken. De buurman rookt vaak een sigaartje in de tuin dan wil ik altijd even snuiven;-)

      Beantwoorden

  17. Koen
    Aug 19, 2016 @ 16:38:30

    Vaak zijn het ex-rokers die fel anti zijn. Ik heb nooit gerookt. Ik heb zelden geklaagd over rokers. Ik kan me 1 keer herinneren. Een kerstavond. We hadden lang zitten tafelen en nog langer zitten na-tafelen. Dat waren mijn vrouw en ik, onze dochter en haar toenmalige vriend en onze zoon met zijn toenmalige vriendin. Vijf rokers. Ik niet, zei de gek. Ik zat midden in een blauwe wolk. En toen moest ik voor de een of andere reden iets boven doen. Enfin, ik kwam na 10 minuten terug in de kamer … wat een nicotine-hol. Ongelooflijk. Ik had niets in de gaten totdat … vanaf toen hebben we er afspraken over gemaakt. Nu veel jaren later roken zoon en dochter niet meer, ook hun partners niet en Isabel rookt vijf sigaartjes per jaar – als het er al zo veel zijn. Uch uch uch …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 19, 2016 @ 16:47:54

      Ja klopt, daar heb je helemaal gelijk in, het zijn mééstal de ex-rokers die heel fel tegen zijn. Ik ruim 20 jaar gerookt en kén natuurlijk de situatie die jij schetst nog van vroeger toen een niet roker een uitzondering was. Die “paar”rokers die er nu nog zijn veroorzaken nauwelijks last als je het vergelijkt met vroeger. Bij mij thuis mág dus gerookt worden, (ondanks dat ik cara patiënt ben) maar van één roker in de kamer heb ik echt geen last, temeer daar de meeste rokers er tegenwoordig zelf al op letten waar de rook heen gaat. Het ergert me gruwelijk dat, nu de roker naar buiten gejaagd is, men nóg niet tevreden is en ook dáár weer rookvrije zones wil..

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: