een oudje

In het kader van; “Ik heb heb géén vakantie maar neem gewoon een makkelijk dag” een logje uit 2008 in de herhaling!

He, he, nét toen het me bijna allemaal boven het hoofd wilde groeien was het weekend…..oftewel;
“Als de nood het hoogst is ….is de redding nabij”.
Je ziet wel rubriekjes op web-logs die regelmatig een paar spreekwoorden en/of gezegden plaatsen.
Meestal “staan ze als huis” en “is er geen speld tussen te krijgen” maar toch….. als je er wat over door blijft sudderen kun je bij sommige wel een kanttekening plaatsen.
Neem nou dat spreekwoord over de hoogte van nood zolang die met een D geschreven is!
hoge nootMet een  t geschreven kan de noot óók hoog zijn maar dan is het bijna kunst,  een noot kan zelfs hoog in een boom hangen zonder dat er sprake is van een probleem.

Het is volgens mij volstrekt willekeurig hóe hoog de nood is, laat staan dat er een zinnig woord valt te zeggen of de nood nog hoger kán.
Zo ontdekte de monteur van de droger dat er een klein brandje in de droger geweest moet zijn dat gelukkig vanzelf uitgegaan was bij gebrek aan nog meer voeding dan de stof prop die erin zat.
Onze nood hád dus heel wat hoger kunnen zijn als de boel echt in de fik gegaan was en dan had de redding mooi een stuk verder weg geweest!
spreukNee nee,…. dit is géén gezever ….. dit is een “filosofische overweging”, jawéhhell…….
In ieder geval vind ik het spreekwoord in de omgekeerde volgorde meer waarheid bevatten dus; “als de redding nabij is, is de nood het hoogst ” doodgewoon omdat de nood niet hoger kón worden omdat de redding al nabij was!

Nog eentje dan? “Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet”!
Klinkt prachtig en als we het over … bijv. “iemand verdriet doen” hebben heb ik geen twijfels, dat moet je niet doen, niémand wil verdriet !
Maar neem nou mijn reisaversie, kan ik dan nooit zonder schuldgevoel iemand een reisje cadeau doen ….. ik ben er zélf nooit zo blij mee en zou dus een ander die ellende óók niet aan moeten willen doen.
Moet ik iemand die ik graag een plezier wil doen meenemen op een heerlijke duinwandeling van flink wat kilometers, ik vind dat heerlijk en dat gun ik een ánder ook natuurlijk, een autoritje door wat dorpjes en de polders doe je mij dan weer geen plezier mee dus….. doe ik dat ook een ander niet aan …..?
Oke ,oke ….. ik sla weer op hol , ik bén al weg………

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Suskeblogt
    Aug 10, 2016 @ 19:51:31

    Ik was er hier toen nog niet bij dus scheelt er niets aan mijn geheugen of zie ik het verkeerd ?

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Aug 09, 2016 @ 19:32:55

    Ik had deze niet gelezen. En hij is nog steeds leuk . Zo zie je een letter kan een hoop verschil uitmaken .

    Beantwoorden

  3. Jokezelf
    Aug 09, 2016 @ 16:40:59

    Voor mij is het oudje nieuw. Erg leuk Riet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2016 @ 16:45:25

      Als ik iets “herblog”kijk ik altijd wel even hoeveel “oude bekenden” er bij de reacties staan. Ik mag graag af en toe even met onze taal stoeien, meestal niet heel “wetenschappelijk verantwoord” maar gewoon wat kronkels wegwerken.

      Beantwoorden

  4. Villasappho
    Aug 09, 2016 @ 09:41:47

    Volgens mij ben je je snor aan het drukken…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2016 @ 15:37:44

      Goh…. valt het op? 😉 We hebben het gewoon even razend druk , dan is dit een uitkomst én voor de meeste lezers is het toch nieuw! Beter goed gejat( van mezelf) dan slecht geschreven toch?

      Beantwoorden

  5. Petr@
    Aug 08, 2016 @ 23:12:45

    Voor mij is dit ook nieuw hoor Riet!
    En nu blijkt maar weer dat jij toen ook al leuke logjes schreef en nu nog steeds!
    Je hebt nu natuurlijk je (achter) kleinkinderen die leuke dingen doen waar je uit kunt putten!
    Altijd leuk om bij jou te lezen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 09, 2016 @ 15:36:16

      Ik begon op space in 2005, dat is dus al meer dan 10 jaar geleden en ik vind het nog steeds leuk die oude stukjes terug te lezen, ze staan dan wat verder van me af en ik kan ze dan wat meer als een vreemde lezen;-)

      Beantwoorden

  6. terrebel
    Aug 08, 2016 @ 21:47:02

    Leuk is dat niet, oude stukjes van jezelf teruglezen? Leuk dat je een oudje van jouzelf met ons hier deelt!

    Beantwoorden

  7. Kakel
    Aug 08, 2016 @ 19:29:44

    Ik dacht dat je met “oudje” jezelf bedoelde en wilde al meteen gaan protesteren want jij bent pas halverwege de dertig (-:
    Leuk hoor, oude logjes. Deze ken ik helemaal niet. Is nog van voor mijn blogtijd. Had ik geweten dat jij zo leuk schreef dan had ik je veel eerder bezocht.
    Ik houd ervan als je alles verhaspelt. Een wijze raad: vooral mee doorgaan!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 08, 2016 @ 21:26:24

      Ik heb zelf vaak het idee dat m’n oude logjes leuker zijn dan tegenwoordig. Kan óók komen omdat ik oude logjes meer “als een vreemde” kan lezen.
      Ik weet niet precies wanneer jij hier kwam lezen, na het weblogdebacle , ( volgens mij in 2012 was er nogal wat verandering door mensen die hun blog kwijt waren en zochten veel mensen naar ándere loggers die ze aan spraken. Maar ik heb altijd heel trouwe lezers die meestal alleen wegblijven wanneer ze stoppen met loggen óf, helaas, overleden zijn. Dat overkwam me (inclusief Marion) al vier keer. Maar je kunt natuurlijk in het archief al die oude logjes vinden.
      Maar stoeien met onze taal zal ik altijd wel blijven doen zo af en toe , dat is té leuk!

      Beantwoorden

  8. willy
    Aug 08, 2016 @ 17:36:06

    een oud logje maar voor mij is het wel nieuw..

    leuk zo met spreekwoorden spelen..

    zelf tracht ik van de nood een deugd te maken , want ik wil je niet lastig vallen..

    groeten

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 08, 2016 @ 17:59:14

      Ik doe het graag en wel vaker, altijd leuk een beetje stoeien met de taal. Acht jaar geleden lazen er nog maar een paar van m’n huidige lezers dus het is voor de meeste nieuw.
      In de loop van de jaren wisselt het altijd een beetje, sommige stoppen met bloggen en helaas overlijden er ook mensen. Ik mag niet klagen en toch aardig wat lezers die al meer dan 5 jaar hier komen. Een enkeling zelfs al sinds 2006

      Beantwoorden

  9. tagrijn
    Aug 08, 2016 @ 16:08:07

    Leuk, met spreekwoorden spelen. Ik dacht nu meteen: Als de nood het hoogst is is er toevallig ook geen wc in de buurt. Tja, en dan is het hoog water in Scheveningen.

    Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    Aug 08, 2016 @ 10:00:14

    Leuk zeg, weer zo’n oudje! Mag best vaker hoor.
    Wat dat 2e spreekwoord betreft, voel ik dat ook zo, Ik zal mensen ook nooit iets geven wat ik zelf niet leuk vind. Zo zet ik mensen ook geen eten voor wat ik zelf niet lekker vind. In overleg kom je een heel eind voor wat leuke uitstapjes betreft ook. Is ook beter! 😉

    Beantwoorden

  11. Blog Zonder Naam
    Aug 08, 2016 @ 09:47:11

    2008…… Volgens mij behoorde ik toen nog niet tot de lezers… Voor mij toch nieuw dus.
    (Ik ben pas in 2009 of 2010 bij de neven Interneppers gevraagd, en ben eigenlijk als enige overgebleven, gewoon voor de ontspanning)

    Beantwoorden

  12. beaunino
    Aug 08, 2016 @ 09:05:36

    De een een sabbatical, de ander een blogvrije dag… De ‘oudjes’ nemen het er ook maar van;-)
    Inderdaad kun je er vaak veel kanten mee op. Net hoe de eind staat en dan weer niet met alle winden meewaaien.
    Zeker niet als hoge boom.

    Beantwoorden

  13. John
    Aug 08, 2016 @ 08:47:44

    Ja, brand in een witgoedapparaat kan flink in de papieren lopen. De wasmachine vloog hier ook in brand een paar manden geleden. Ik stond er naast dus greep gelijk in.
    Volgens mij herinner ik dit log, of ik moet het goed mis hebben.

    Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Aug 08, 2016 @ 01:02:15

    Ongelooflijk, ik herken de blog. Met mijn geheugen is dus gelukkig niets mis.

    Beantwoorden

  15. Melody62
    Aug 07, 2016 @ 21:44:12

    die kids zal het een biet zijn….
    mij ook….
    want ik weet nu tot wie ik me moet wensen als mijn noden en noten het hoogst zijn

    Beantwoorden

  16. Marja
    Aug 07, 2016 @ 21:03:49

    Ik ben dol op die oude berichten van jou. Die heb ik gemist omdat ik toen nog niet in blogland vertoefde.
    En dat laatste spreekwoord vind ik juist een van de mooiste. Het gaat niet om hetgeen je iemand cadeau zou doen, maar hoe die ander zich dan voelt. Dus dat vergt enig inlevingsvermogen. Iets waar heel veel mensen vandaag de dag geen centimeter van bezitten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 07, 2016 @ 21:13:50

      In theorie kun je die natuurlijk allemaal in het achief vinden maar ik geef het toe, ik duik zelf ook nooit bij iemand het archief in omdat ik m’n handen al vol heb om m’n linkjes te volgen;-)
      Maar zo af en toe komt het me goed uit om er eens één van te herbloggen.
      Wat me dan opvalt is dat ik destijds nog consequent een spatie voor de punten en komma’s zette.
      Na een logje daarover dóe ik echt m’n best al lukt het nog steeds niet altijd helemaal. Hier heb ik ze nu zo veel mogelijk hersteld.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

