opoffering…

In de media worden we natuurlijk over van álles en nog wat geïnformeerd, zo hoorde ik van de week ook iemand op de radio zeggen “dat mensen vaker verdrinken”!
Nou kómt het wel eens voor dat iemand twee keer “bijna” verdrinkt maar volgens mij kun je echt maar één keer verdrinken.
Maar goed de boodschap was dat er dit jaar al net zoveel mensen verdronken zijn als vorig jaar in het héle jaar en als oorzaak werd genoemd dat kinderen niet, of niet goed genoeg leren zwemmen.

Niet tegen dove”vrouws”oren gezegd  en ik bel metéén met onze oudste kleindochter, de moeder van Levi en Amber, en maak de afspraak dat ik ze op kom halen.
Een uur later zijn we hier…..

kl.zwem2
Nee natuurlijk niet duiken op de Bahama’s of zoiets, zwemmen leer je gewoon in een zwembad en het Haagse Hofbad heeft gewoon een leuke manier gevonden om de badhokjes te decoreren.
kl.zwem1
Staat leuk hoor zo’n hele gang met onderwaterparadijs.
Het zwembad was er al een poosje bij ingeschoten omdat de kleintje veel gedoe met oortjes hadden.
Ondertussen hebben ze “buisjes” en oordoppen dus ze kunnen “te water”.

Als Grootje neem ik natuurlijk mijn taak serieus en plons mét het kroost te water want tja, voor kleindochter Jennifer alléén is het niet te doen om  die twee kleintjes in de gaten te houden.
Dat is wel nodig ook want Levi is ondertussen zo vrij in het water dat hij, als hij maar éven de kans krijgt zo in het water springt.
kl. zwemMet drijfbandje  natuurlijk maar toch, je weet het, zelfs in het zwembad verdrinken wel eens kindjes  en dan heb je de poppen aan het dansen over de schuldvraag.
Echt een opoffering dus dat ik mee ga, om ongelukken te voorkomen , omdat ik m’n plichten ken en niet wil verzaken……….
Whahahaha, dat geloof je toch zeker zélf niet hé, oke, ik zóu het uit plichtsbesef ook doen….

kl.zwem3
Maar geloof me, het is zó leuk met dat spul in het water!
Amber lijkt heel stiekem al te crawlen, nou ja als je de vleugeltjes even vergeet.
Kijk ze een lol hebben…….

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Aug 07, 2016 @ 13:42:18

    Als kind ben ik zelf echt twee keer bijna verdronken… Drijfzand en moeras ware de oorzaak. Later, ik beschreef het ook al eens, moest ik zwemmen voor mijn leven toen de kano waarin ik zat onder water ging op een grote plas bij Almere. Dat was best heftig. Gelukkig kon ik toen zwemmen. Geleerd van vriendjes toen ik het op school maar niet onder de knie kreeg. Dat lukte die jongens van toen wel. En dus ben ik daarna nooit meer bang geweest om de armen en benen op de juiste wijze te benutten als ik te water ga….Ik ben ervoor dat kinderen al heel vroeg aan de zwemles gaan. Slechts Jezus was het gegeven over dat goedje heen te lopen volgens de overlevering, en in een land met zoveel water is het een zeer nuttig trucje om er op de meer normale wijze doorheen te bewegen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 07, 2016 @ 15:03:12

      Ja ik herinner me dat je daar ooit over schreef. Ook herkenbaar dat je leerde zwemmen van je vriendjes, ik leerde het ook niet op les, nooit les gehad én ik had watervrees. Toen de kinderen eenmaal zwommen konden zij wél mijn vertrouwen hebben en leerde ik uiteindelijk tóch zwemmen. Voor in zee ben je er dan nog niet ,dan moet je ook nog iets weten over over stroming, getijden muien, er verdrinken in zee meestal redelijk goede zwemmers omdat ze zich verkijken op al die zaken.
      Ik waar me in ieder geval nooit verder in zee dan tot heuphoogte en zelfs dát kan al slecht uitpakken.

      Beantwoorden

  2. Spinnetje
    Aug 06, 2016 @ 15:25:19

    Das inderdaad een hele opoffering als ik de foto’s zie….wat schattig!
    Wat het verdrinken betreft, ik heb met verbazing aan de kust van Kreta rondgelopen. Rode vlag, hoge golven en dan toch jonge kinderen alleen in de zee. Ouders zaten op een strandbedje met een boekje. Ik denk dat men vaak het risico te klein inschat.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 15:30:57

      Ik heb hier in zee zélf wel eens ouders gewaarschuwd die met een kleintje op een luchtbedje aan het spelen waren in water zo hoog als hun heupen, ze vonden het maar onzin dat ik er iets van zei, kon geen kwaad. Dan ga ik maar een eind verderop “spelen” want dat kan ik niet aanzien, áls het kind erafvalt en in de golven zoek raakt zou ik nog in dubio staan of ik m’n nek moet riskeren voor het kind van die eigenwijze ouders.

      Beantwoorden

  3. majaer
    Aug 06, 2016 @ 14:38:37

    Jij heb wel snel en drastisch maatregels genomen om tegelijk de kids op te halen en het water in te plonsen goed hoor.

    Beantwoorden

  4. Leonoras life
    Aug 06, 2016 @ 11:36:07

    Heb 22 jaar zwemles achter de rug… pffff Dat was wat.. 😉

    Beantwoorden

  5. Petr@
    Aug 06, 2016 @ 10:20:31

    Wat leuk Riet, en wat zijn ze “vrij” in het water!
    Menig kind zou willen dat ze zo’n leuke en actieve overgrootmoeder hadden!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 13:10:16

      Heerlijk hé, dat scheelt zóveel als ze op les gaan. En dat watervrij maken is het leukste dat je met kinderen kunt doen in het water. Ik heb zelf heel lang watervrees gehad dus weet nog goed wat ze kan beangstigen, misschien lukt het daarom wel zo goed.;-)

      Beantwoorden

  6. schrijfselsvanmij
    Aug 06, 2016 @ 10:10:05

    Ik vind/vond het altijd héél belangrijk, kinderen met (meer dan) voldoende zwemdiploma’s. Ze konden dus allemaal al jong goed zwemmen. Mijn jongste was een jongetje dat altijd kans zag aan mijn aandacht te ontglippen …. en dat terwijl ik een echte kloek was, 24/7.
    Heerlijk dar jij al achterkleinkinderen hebt, hier zal het nog wel even duren voordat ik oma word ….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 13:08:09

      Daar heb je zonder meer gelijk in in ons waterrijke landje. Het is bovendien nog heel léuk!
      Eén van de kleinzoons was ook zo’n “dondersteentje” altijd de randjes opzoeken héwe al voor de derde keer een generatie mogen zien opgroeien en zelfs nog fit genoeg zijn om met ze mee te kunnen hobbelen.
      De huidige generatie moeten vaak erg lang op kleinkinderen wachten waarddor ze vaak al van onze leeftijd (74 en 80) zijn als ze oma en opa worden Eigenlijk jammer voor alle partijen want tjongejonge wat hebben wij vréselijk veel met onze kleinkinderen gedaan, en nog een keer in de herhaling als overgrootjes.
      Ja zó leuk dat

      Beantwoorden

  7. John
    Aug 06, 2016 @ 09:48:37

    Het zijn niet alleen kinderen die meer kans maken op verdrinking. Ook volwassenen denken de zee te kennen. Het is geen zwembad en de gevaren worden onderschat.
    Wij zwemmen altijd in zee maar weten waar maar ook wanneer we kunnen zwemmen. Dat is ook als we met een roeibootje de Schelde op gaan. Dat doen we alleen op bepaalde tijden…
    Leuk filmpje 🙂 Zwemmen kan je niet vroeg genoeg leren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 13:03:04

      Klopt helemaal, in zee verdrinken vaak juist mensen die wél redelijk kunnen zwemmen maar geen idee van de gevaren hebben. Ik zwem zelf heel af en toe in zee maar omdat ik niet veel van de stromingen weet zorg ik áltijd dat ik nog grond onder de voeten kan voelen, want zelfs als je maar tot aan je middel in het water staat kún je nog verdrinken wanneer je in een mui terecht komt en er niet mee om kan gaan.. Ze zwemmen nog niet echt maar stel dat ze met bandjes om van een bootje in het water vallen weten ze in ieder geval al dat ze blijven drijven en voelt dat “bekend”.

      Beantwoorden

  8. beaunino
    Aug 06, 2016 @ 09:46:30

    Wat een waterratjes. Het lijkt echt al op crowlen. Ja, ik begrijp dat dat een hele opoffering voor je was;)

    Beantwoorden

  9. Blog Zonder Naam
    Aug 06, 2016 @ 09:05:50

    Kijk, wij leerden vroeger allemaal zwemmen. Ging je niet van huis uit op les, dan leerde je het wel via schoolzwemmen. Dat is door bezuinigingen uit het basis-les-pakket gehaald. Tel daarbij de honderen immigranten die nooit zwemles gehad hebben en de vakantiegangers die denken dat het water van de zee en de rivier overal even veilig is…… Dan kom je inderdaad aan een fikse score drenkelingen.
    Fijn dat de kleintje in ieder geval leren omgaan met water en hoe ze daarin zichzelf kunnen redden. Dat zou iedereeen moeten leren!! Verplicht zonder wegbezuinigd te worden!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 12:57:46

      Ik heb ook niet met school leren zwemmen hoor. Pas véél later toen ik al ruim volwassen was en zelf kinderen had die al konden zwemmen.
      Je kunt natuurlijk niet álles door de school laten regelen, mijn kroost had al een A diploma voor ze schoolzwemmen kregen, als het maar éven an moet je daar zelf snel voor zorgen.

      Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Aug 06, 2016 @ 00:46:50

    Heerlijk he als je ziet hoe die kinderen zo klein als ze zijn al zo genieten van het zwembad.

    Beantwoorden

  11. Corja
    Aug 05, 2016 @ 23:05:45

    Ach wat heerlijk om te zien, die blije snoetjes. Jij boft toch maar, Riet, dat je dit allemaal tot in den treure kunt meemaken; nu ook weer met je achterkleinkinderen. Optimaal genieten!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 06, 2016 @ 12:51:00

      Ja dat realiseer ik me héél goed, zo leuk dat onze kleindochter ons er zo betrekt we hoeven niets te vragen, ze bent zelf als ze iets leuks gaan doen waarvan ze denkt dat wij het ook leuk vinden.Heerlijke meid.

      Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    Aug 05, 2016 @ 20:42:17

    Oh wat heerlijk zeg… ja enig om erbij te zijn hè. En die bij elkaar passende oordopjes en vleugels van Levi, echt geweldig.
    Mooi dat ze niet bang zijn, hebben ze hun hele leven plezier van!
    Mijn kleindochters konden ook al heel snel zwemmen en zijn nog steeds waterratten! Wat is dat genieten hè Riet om mee te maken! TOP!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 20:58:25

      Ik vind het altijd een feestje als ik mee mag met ze, je ziet ze genieten en ik denk dat het mij ook wel aan te zien op die momenten;-)
      ja op zo’n tropisch eiland is waterpret natuurlijk nog veel makkelijker al moet je in zee natuurlijk wel mee oppassen met kleintjes.
      Ik ben nog steeds héél blij dat ik ooit mijn watervrees heb overwonnen.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Aug 05, 2016 @ 21:45:20

        Ja kan het me voorstellen hoor! Een overgrootmoeder die meegaat naar en zelfs IN het zwembad. Fantastisch!
        Ja eerst natuurlijk in het zwembad. Maria was nog maar een paar maanden. En ze was er toen al niet uit te slaan. Natalia een maand of 5 denk ik, ze woonden in die tijd in Nederland maar waren toen op vakantie. Ook geen probleem. En in zee ja, toen ze daar eenmaal weer woonden gingen ze natuurlijk ook daarin. Gelukkig is het daar geen wilde zee zoals in Nederland kan. Geen grote golven in die baai, maar ja, je moet er wel bij blijven en geen andere dingen gaan doen. We hebben ze nooit uit onze ogen gelaten, een van ons was erbij en de ander zat ook nog mee te kijken.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Aug 05, 2016 @ 21:54:51

          Leuk he. ik ben ook altijd met de kleinkinderen naar het baby en peuterzwemmen geweest.
          Klopt de zee dáár kun je niet vergelijken met de zee hier, kan héél gevaarlijk zijn en daar moet je inderdaad extra goed opletten. Met kleine kinderen moet je er van uit gaan dat je zélf even niet “aan de beurt bent”, maar dat vond ik geen probleem, is toch genieten als je ze bezig ziet.

          Beantwoorden

          • Regenboogvlinder
            Aug 05, 2016 @ 22:00:46

            Je gaat dan toch voor het plezier met die kleintjes, ik vond het trouwens ook heerlijk en zo leuk met ze. Later ging mijn ex met ze naar het strand, toen zat hij ook echt de hele tijd te kijken naar ze, liet ze niet uit het oog..
            En toen konden ze al lang zwemmen hoor..

            Beantwoorden

  13. Mammalien
    Aug 05, 2016 @ 20:21:00

    Heerlijk! Zo leuk als je kinderen lol hebben in het zwembad. En wat een geluk dat ze een oma hebben die meedoet.

    Waarom kinderen vaker verdrinken? Beetje krom klinkt het wel ja. Maar dat er vaker kinderen verdrinken dan vroeger vind ik raar. Als ik hoor heo mijn vader en zijn broers gewoon zonder diploma het kanaal insprongen vanaf een brug.. brrrrr.

    Ik ben zelf van de oplettende soort. Natuurlijk kan er eentje wegglippen, maar ouders die hun 3 jarige gewoon alleen bij het water laten spelen begrijp ik niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 20:32:25

      Nou ze hebben meerdere oma’s maar die moeten allemaal werken, ze zijn dus in het water met hun “overgrootmoeder” , het grappige is dat ik de moede van deze kleintje, onze oudste kleindochter zélf heb leren zwemmen. Ze zwom al helemaal zonder bandjes toen ze uiteindelijk op les ging om haar diploma te halen.
      Vroeger gebeurde er natuurlijk ook wel ongelukken maar meestal ben je vanzelf wel voorzichtiger als niét kunt zwemmen .In zee verdrinken vaak juist “de zwemmers”omdat ze denken dat ze niets kan gebeuren omdát ze kunnen zwemmen. Maar inderdaad, met kinderen blijft het altijd oppassen en wil ze op het strand of in een zwembad altijd “zien”!
      Ik ben nooit een kind kwijt geweest op het strand, kwestie van ze in de gaten houden en niet zelf gaan zitten lezen .

      Beantwoorden

  14. powerpointgreetje
    Aug 05, 2016 @ 20:19:45

    wat een leuk verslag met hele mooie foto’s….
    zwemmen….nee nooit iets voor mij geweest en nog steeds niet,
    fijn weekend toegewenst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 20:23:36

      Ik heb het ook pas wat later geleerd, dat ik meeging met de kinderen naar zwemles was het begin. Later waren m’n kinderen mijn grootste animators om zelf óók te leren zwemmen.
      Nu vind ik het héérlijk.

      Beantwoorden

  15. Kakel
    Aug 05, 2016 @ 20:05:38

    Zowel Levi als Amber zijn helemaal niet bang voor water! Ik zou bijna denken dat je kleindochter onder water bevallen is (-:

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 20:19:22

      We zijn ook al vaker geweest en leggen nergens dwang op, Levi is al een echt waterratje Amber wil nog wel graag grond onder voetjes en de handjes.
      Maar gespetter schrikt ze gelukkig niet af, het scheelt misschien dat we er zelf ook veel plezier in hebben, én dat er altijd bij ieder kind een volwassene is, ze kunnen zich dus áltijd vastpakken wanneer ze maar willen.

      Beantwoorden

  16. Hartelijke Hot Hulk
    Aug 05, 2016 @ 19:23:25

    Heb ik nooit begrepen, dat iemand plezier kan hebben in water.
    Zelfs tijdens het douchen probeer ik op mijn tenen rennend zo min mogelijk nat te worden.

    Beantwoorden

  17. datzalwel
    Aug 05, 2016 @ 18:32:27

    Wat leuk gedaan in Hofbad. En wat een genot die blije kinder snoetjes. daar “offer je ” je met liefde op.En twee vliegen in een klap , straks kun je ze veilig laten zwemmen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 18:35:43

      Het leuke is dat ik ook de kleinkinderen watervrij mocht helpen maken, dat is natuurlijk het állerleukste deel , lekker spelen en spetteren. Zo leuk dat ik die kans weer krijg.

      Beantwoorden

  18. Marja
    Aug 05, 2016 @ 18:31:57

    Dat is genieten met emmers. Wat een zalig spul.
    Prachtige plaatjes op die deuren trouwens.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Aug 05, 2016 @ 18:38:23

      O zeker weten, ik “offer” me met héél veel liefde op. Békaf zijn ze na afloop maar dan slapen ze lekker;-)
      Ja stom, vergat ik een foto te maken van de hele gang met deuren, het ziet er echt gaaf uit als een onderwaterlocatie.

      Beantwoorden

  19. Villasappho
    Aug 05, 2016 @ 18:27:02

    Badmeester heeeeeeelp oma te water!

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

