All over the world…

Grappig, in de reacties kwam wel naar voren dat er toch veel mensen zijn een mooi stuk graffiti wel kunnen waarderen.
De vraag is alleen “wat is nog  graffiti”, zijn de meeste mooie graffiti voorstellingen niet eerder “muurschilderingen? Ik heb wel een voorbeeldje bij de hand dankzij zoon Ruud.

fietsgraffiti
Gewoon gemáákt om langs het fietspad van de Vliet één van de pijlers te sieren toch?
Zoon Ruud stuurde me deze, en nog  32 andere  “murals”  en schreef erbij…..;

‘Ik las je blogje over graffiti – kwestie van smaak als je het mij vraagt, maar browse even door deze foto’s. Sommigen hebben we in 2011 in Vancouver gemaakt (toen Claudia daar woonde en ons een tour gaf) en anderen in 2014 in Miami toen we bij Andrea’s nichtje op bezoek waren.’

Natuurlijk zette ik ze alle 33  meteen even in een diashow zodat jullie ook even mee kunnen kijken maar  ik haal hier even wat  krenten uit de pap al is er héél veel moois te zien.

olifantgraffiti
Prachtig  hé, alleen zie ik er geen graffiti in, ik zou dit écht een muurschildering noemen!  Toch maar eens zien wat graffiti nou eigenlijk is.  Wiki zegt o.a.;

Graffiti is een verzamelnaam voor afbeeldingen of teksten die op straat of op een andere min of meer openbare plaats met verf, verfstift (paintmarker), inkt of krassen zijn aangebracht.

En ik maar denken dat de definitie ” graffiti ” ongeveer zou zijn  “met  een spuitbus verf aanbrengen in non figuratieve figuren”, en dan blijkt   eigenlijk de plááts waar de tekening is aangebracht van meer belang voor “de naam”!
Weer wat geleerd al blijf ik erbij dat in veel gevallen een muurschildering een betere naam zou zijn.
Bij deze moet ik moest ik metéén aan Kakeltje denken, misschien wel door  de illustratie op haar boek dat op haar site te zien is.

kakel
Onzin natuurlijk want haar boek is vast niet te koop in Miami of Vancouver . Deze tekening toch maar lieve niét op één van de brugpijlers, het zou enge mannen op een idee kunnen brengen.
Maar kijk even op je gemak de diashow, er zijn echt práchtige tekeningen bij al past wat mij betreft  de term Graffitti hoogstens bij een enkeling zoals bijv. de eerste,  En eh…. Ruud weer bedankt hé!

52 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Suskeblogt
    Aug 10, 2016 @ 19:47:17

    Ik heb niets tegen die schilderijen of hoe je het mag noemen. In de meeste gevallen vrolijken ze de boel op.

    Beantwoorden

  2. Koen
    Jul 29, 2016 @ 08:28:29

    Goed stukje. Interessant die tegenstelling. Graffiti – Muurschildering (mural). Ik heb er twee laten aanbrengen bij ons nieuwe huis / tuin. Half gebeeldhouwd in het natte cement en daarna geschilderd. En op Afrikaanse scholen staan de muren vaak vol met schilderingen. Lesmateriaal op de muren ilv boeken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 29, 2016 @ 13:43:53

      Dankjewel, Lijkt me een reuze originele decoratie die op het huis liet aanbrengen.
      Daar zul je ook vast veel positieve aandacht mee krijgen.
      Misschien wordt het tijd om de term graffiti aan te passen en uitsluitend te gebruiken voor die rommelig volgespoten stukken muur die vrijwel niemand mooi vindt. Voor de rest is muurschildering een véél betere naam.

      Beantwoorden

  3. Mammalien
    Jul 28, 2016 @ 19:22:22

    Tja, what’s in a name… Ik zie soms viezigheid op muren (simpele verfkrabbels) en soms echt hele mooie kusntwerken, zoals die hierboven.

    Dochter wil wel graag eens een “grafitti workshop verjaardagsfeestje”.

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Jul 28, 2016 @ 15:39:05

    Ik behoor tot de groep mensen die niets heeft met graffiti. Zeker als het wordt aangebracht op plaatsen of vervoermiddelen die daardoor alleen maar hun aantrekkingskracht verliezen. Zoals op splinternieuwe metro- of treinstellen. Zelfs op het nog in aanbouw zijnde nieuwe deel van het Station Amsterdam Zuid/RAI staan al weer de nodige ‘tags’. IK vind het vreselijk. Maar als het echt een tekening is die bijvoorbeeld de zijwand van een huis opfleurt, nou ja. Dan moet het maar….mits met toestemming van huiseigenaar of huurders. Anders blijft het vaak bekladden van eigendommen van anderen. En dat aspect moet even genoemd…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2016 @ 16:50:03

      Dat ben ik helemaal met je eens, alleen mét toestemming is het acceptabel en dan zijn er zéker wel kunstwerkjes bij hoor. Maar ook dan heeft het verder alles met smaak te maken wat je wel en niet mooi vindt.
      Maar er zit genoeg rommel tussen wat we zo om ons heen zien en dát is ergerlijk!

      Beantwoorden

  5. Spontanity
    Jul 28, 2016 @ 13:28:20

    Jeroen (zoonlief) had vroeger twee wanden met graffiti in zijn woonkamer.
    Zou het zelf nooit willen maar pastte bij hem, nu niet meer.
    Woont ook in een heel ander huisje inmiddels.

    Beantwoorden

  6. John
    Jul 28, 2016 @ 08:54:39

    Ik vind heel veel onder kunst vallen. Maar ja, veel mensen vinden het vernieling en vervuiling. EN dan denk ik, probeer het zelf eens. Maar ja, dat gebeurt natuurlijk nooit.
    Er zitten echt pareltjes tussen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2016 @ 13:19:40

      Ja klopt, er zit héél veel moois tussen. Dat het soms tóch als vernieling ervaren wordt begrijp ik ook, wanneer er ongevraagd op je huis of schutting wordt gespoten is dat natuurlijk héél vervelend. iK ken wel iemand die pas de alles had laten schilderen en een week later “een piece” op de deur aantrof, dat kan toch de bedoeling niet zijn. Iets moois maken is prima maar dan wél op een plaats waar men toestemming voor heeft gekregen.

      Beantwoorden

  7. sweetlake
    Jul 28, 2016 @ 07:13:38

    ja kijk dat is prachtig.Afgelopen winter in het echt gezien in Miami….Dit steunt mij even in mijn gepuzzel om toch echt het foto boek af te maken. Want was er veel prachtigs!!(lees ik heb veeeeel te veel foto’s gemaakt).Door je log ben ik nu weer helemaal in de juiste sfeer terecht gekomen. 1 probleempje…..ga zo werken dus…..nu niet verder met het fotoboek , In het weekeind je logje nog maar eens lezen dan 😉
    sweetlake

    Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    Jul 27, 2016 @ 23:12:39

    Ja, het kan wel mooi, hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen.
    Ook in Amsterdam zit er wel eens wat fraais tussen, maar overwegend is het rotzooi. En dan zegt men altijd smaak.

    Beantwoorden

  9. hanscke
    Jul 27, 2016 @ 22:06:59

    Ach, what’s in the name, als het maar mooi is en openbaar, dan kan ik graffiti heel erg waarderen. Het geknoei zou verboden moeten worden. Maar ja, niet iedereen die met graffiti aan de gang gaat is direct een kunstenaar.

    Beantwoorden

  10. Kakel
    Jul 27, 2016 @ 21:35:38

    Dit noem ik geen graffiti maar echt muurschilderingen, hoor. Van een grauwe muur maken mensen toch een feest voor je ogen? Kunst is natuurlijk (net als smaak) niet om over te twisten, maar iedereen ziet het verschil tussen iets moois en een lelijke berg opgespoten rommel.
    Die leeuw is mooi maar de fietsster steelt wat mij betreft de show!
    Wat lief dat je aan mijn boek moest denken ♥

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2016 @ 13:11:31

      Ik zou die fietser ook graag op de pijlers zien, is nog heel erg “ter zake doend”want er ligt een heerlijk fietspad langs de Vliet.
      Ja ik weet niet waarom maar het plaatje doet erg denken aan het meiske op jouw boek, misschien is het wel meer kleurassociatie , het is allemaal best wel roze,net als jouw boekomslag, leuk!

      Beantwoorden

  11. Regenboogvlinder
    Jul 27, 2016 @ 15:16:10

    Neeee, dit soort schilderingen zijn gewoon schilderijen en noem ik ook geen graffiti hoor.. Wat een kunst!

    Beantwoorden

  12. Hartelijke Hot Hulk
    Jul 27, 2016 @ 14:45:18

    Niks nieuws onder de zon.
    36000 jaar geleden deden ze dit al met rotstekeningen. 😉

    Beantwoorden

  13. Blog Zonder Naam
    Jul 27, 2016 @ 14:39:51

    Hoe je het ook noemt; het is een kunstuiting, soms blijvend sosm vergankelijk…

    Beantwoorden

  14. Melody62
    Jul 27, 2016 @ 13:22:29

    ik zag je blog gisteren toen ik in Katwijk op een terras zat… het reageren via mijn foon doen ik dan weer niet dus vandaar deze late reactie …..

    prachtige schilderingen en inderdaad zoiets kan ik ook niet graffity noemen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 14:17:07

      Maar het blijkt dus wél ze genoemd te moeten worden! Gezellig even in Katwijk, ben ik een tijd niet geweest. Vroeger reden we daar op de fiets heen maar dát is me nu tever en met de auto loop je leeg op het parkeren in de zomer .

      Beantwoorden

  15. datzalwel
    Jul 27, 2016 @ 12:49:48

    Graffiti heeft inderdaad een negatieve naam hier. Toch een beetje onterecht naar mijn mening er zijn tenslotte genoeg ” echte ” schilders die nog veel moeten leren. Dit zijn toch wel kunststukjes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 14:14:59

      Ja zeker weten, en vaak terecht omdat er op andermans eigendommen wordt geknoeid. Met de “kunstvorm”heet dat misschien niet een zoveel te maken want dat het soms gewoon kunst is wordt in deze diaserie wel duidelijk.

      Beantwoorden

  16. Leonoras life
    Jul 27, 2016 @ 12:02:25

    Super gaaf! Mag je zeker trots op zijn! Ik heb ook van die creatieve kinderen.. heerlijk!

    Beantwoorden

  17. cornma
    Jul 27, 2016 @ 11:36:50

    Ik hou d’r van. Alleen wanneer er slechts een naam in (kunstzinnige) letters wordt gezet, vind ik het wat minder, maar over het algemeen fleurt het saaie grijze muren in bijv. fietstunnels wel op.

    Beantwoorden

  18. riet(je)
    Jul 27, 2016 @ 11:22:48

    goedemorgen Riet, je blogjes blijven mooi! ik zit ook op Facebook en de groep oude bloggers willen weer eens bij elkaar komen in september op ’n zaterdag…..onze vraag is of jij er ook bij wilt zijn? liefs van ons allen……..Rietje

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 12:04:32

      He wat leuk weer eens van je te horen.
      Ik doe niets op Face Book dus de bloggers die alleen daarop schrijven ben ik uit het oog verloren, jammer natuurlijk. Voor een meeting zou ik toch iets meer moeten weten want ik ben nogal beperkt als er gereisd moet worden. En ik wil natuurlijk graag weten wélke voormalige medebloggers er dan zijn, kortom een heleboel vragen! Ik stuur je wel een mailtje.

      Beantwoorden

  19. terrebel
    Jul 27, 2016 @ 01:22:10

    Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, kunst. Wat de één mooi vindt, vindt de ander niets. En gelukkig maar!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 11:59:37

      Dat klopt als een zwerende vingen, de definitie “kunst” is ook al voor iedereen anders. Bij mij telt eigenlijk alleen “spreekt het me aan, kan ik ervan genieten” en in mindere mate ” zou ik dat zelf ook makkelijk kunnen maken” !

      Beantwoorden

  20. Leidse Glibber
    Jul 27, 2016 @ 00:39:47

    Veel graffity is ondertussen inderdaad gewoon kunst. Voordeel is als je een mooie tekening hebt staan ergens wordt er vaak niet meer overheen gekliederd

    Beantwoorden

  21. Zus
    Jul 26, 2016 @ 22:25:48

    Deze bedoelde ik toen ik zei dat ik ze wel mooi vind, Dit is op een enkele na kunst. Ben het met Marja eens, laat ze mijn planken maar komen versieren in de tuin.groetjes XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 11:57:15

      Ja dán is het eigenlijk niet eens modern want ook vroeger maakten schilders al voorstellingen op muren, zo’n tromplui moest dan vaak de indruk wekken dat de kale muur uitzicht gaf op iets moois buiten.

      Beantwoorden

  22. gewoonanneke
    Jul 26, 2016 @ 22:03:56

    Er zitten mooie bij. Afgelopen week zag ik in Rotterdam ook dat ze een muur van planken om een bouw af te zetten aan het graffitiën waren (zal wel niet zo heten natuurlijk). Bij de Rotterdamse metro is het ook mooi gedaan. Ik vind er echt kunstwerken bij zitten hoor. Ik denk dat de illegale kliederaars, hoewel daar ook kunstwerken bij zaten hoor moet ik eerlijk toegeven het wel eens een slechte naam geven. Zoals in Rotterdam werd het gewoon overdag gedaan dus ik neem aan met permissie. Ik weet dat een zoon van vrienden van me het illegaal deed en ook mooie dingen maakte alleen waar het niet mocht best veel last met de politie had gehad. (hij is later naar het grafisch lyceum gegaan)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 11:50:38

      Je ziet het steeds meer bij bouwwerken en dáár is het natuurlijk een pluspunt. Wordt dan ook mooi gedaan al blijven smeken natuurlijk verschillen. Maar alles beter dan de bouwrommel zien.
      Er zitten zéker kunstenaars tussen, het is toch een vorm van creatief zijn en daar kunnen ze vaak later hun brood mee verdienen.

      Beantwoorden

  23. schrijfselsvanmij
    Jul 26, 2016 @ 21:59:32

    Prachtige exemplaren zitten erbij! Nu heeft graffiti voor ons een negatieve klank ‘dankzij’ een zoon wiens hobby het ooit was …

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 11:47:29

      Op zich is er met de hobby niets mis natuurlijk, zolang ze maar niet op andermans eigendommen “knoeien”. As je ’s morgens je huisdeur volgespoten vindt wordt je daar niet blij van. Maar ik snap je probleem, ze proberen ook vaak op moeilijk bereikbare plaatsen hun “piece”te zetten en dat kan best gevaarlijk zijn.

      Beantwoorden

  24. Petr@
    Jul 26, 2016 @ 20:54:43

    Hoe je het ook noemt, ik vind het mooi hoor!
    Beter dan een saaie grijze tunnel of muur, het vrolijkt de boel op.

    Beantwoorden

  25. Marja
    Jul 26, 2016 @ 20:32:18

    Super. Ik vind het ook zo knap als ze op een grauwe buitenmuur een hele straat met winkeltjes en balkonnetjes schilderen en je dieptewerking krijgt. Dan mogen ze in mijn tuin ook nog heel mooie doorkijkjes schilderen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

