toch jammer…

Ja natuurlijk woon ik reuze prettig in Rijswijk dus ik wil niet echt klagen, we hebben groen genoeg om te wandelen en je zou zeker niet zeggen dat we zó dicht in de buurt van  een grote verkeersader wonen.

A4
Met zo’n 20 minuten lekker doorstappen  over het jaagpad (wat op zichzelf al een leuke wandeling is)  langs de Vliet komen we in de buurt van het Elsenburgerbos  maar dan moeten we  onder de A4 door, en de E30 geloof ik en misschien vloeien er nog wel meer snelwegen daar min of meer in elkaar boven onze hoofden.

trekvlietbrug
Zelfs op een zonnige dag ziet zo’n doorgang er een altijd een beetje  luguber uit.
Over een sombere dag héb ik het maar niet eens!

trekvlietbrug2
De grote betonnen pijlers doen al niet veel voor “de gezelligheid” maar het is blijkbaar ook een uitdagend item voor graffiti spuiters en aanplakkers.

trekvlietbrugonder
Maar als je goed tussen de pijlers doorkijkt zie je dat het ook ánders kan, er is een geslaagde poging gedaan.
Ik moet daarvoor, achter de pijler om,  griezelig dicht  langs de waterkant gaan staan maar de passerende schippers van de grote container schepen (zoals op foto 2)   kunnen het makkelijk zien.

brug
Jammer toch, waarom niet op iedere pijler aan beide kanten  zo’n prachtig plaatje, en dan liefst over de héle breedte zodat er geen plaats meer is om er een “piece” naast te zetten!

trekvliet

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Suskeblogt
    Aug 10, 2016 @ 19:45:14

    Soms ontdek ik tussen het spuitwerk alhier echte kunstwerkjes. Veel gekladder zie ik niet meer.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Jul 28, 2016 @ 15:41:46

    Zelfs als er al kunst hangt, echte kunst wel te verstaan, is dat voor de kladderaars geen reden om hun eigen spuitbus op zichzelf te richten. Nee, die gaat dan over de eerdere uiting heen. En dat maakt het ook zo chaotisch rommelig…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 28, 2016 @ 16:52:11

      Nou dát heb ik toch weinig gezien, de heren hebben onderling toch wel een erecode dat ze niet over elkaars “kunstwerken” heen gaan . Maar ook dan kan het heel rommelig ogen wanneer ze ieder open plekje benutten en dus heel veel stijlen door elkaar komen te staan.

      Beantwoorden

  3. Regenboogvlinder
    Jul 27, 2016 @ 15:13:36

    Dat er iets fleurigs van gemaakt wordt is sowieso leuk natuurlijk!
    Mooi graffiti is niet lelijk, maar helaas zitten er altijd ook kladderaars tussen…

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Jul 26, 2016 @ 22:07:43

    Als ik eerlijk ben en dat kan bij jou wel haha vind ik op die vierde foto de kleurige graffiti in zwart/blauw mooier dan zo’n zoetsappige foto van zeilschepen. Ik vind het wel wat hebben en dan heb ik het niet over die kregen in het zwart dat hoeft voor mij ook niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 27, 2016 @ 11:54:05

      Ja natuurlijk, zélf al zou ik het zwar oneens met je zijn is het geen probleem, moet kunnen hoor. Ik kies in dit geval voor de tekening omdat ik wel iets heb met “marines” Mesdagjes enzo , práchtig!
      Bij graffiti zitten soms óók wel mooie maar vaak worden er zóveel verschillende naast en door elkaar gezet en dan wordt het een rommeltje.

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Jul 26, 2016 @ 00:12:26

    Zou inderdaad mooi zijn als ze alle pilaren een mooie prent geven. Ervaring leert dat het niet snel vernield wordt. Hier worden steeds meer viaducten voorzien van een mooie muurschildering.

    Beantwoorden

  6. RenéSmurf
    Jul 25, 2016 @ 23:04:19

    Ja, kon alles maar zo mooi zijn he, een goed idee! Moeten ze overal gaan doen.

    Beantwoorden

  7. terrebel
    Jul 25, 2016 @ 20:43:28

    Mooi gedaan, zeg!

    Beantwoorden

  8. minoesjka2
    Jul 25, 2016 @ 19:57:47

    In mijn wijk hebben ze elektriciteitshuisjes laten beschilderen door graffittispuiters, die wel eerst een ontwerp moesten indienen. En weet je, geen enkel andere spuiter laat er meer zijn handtekening achter. en het ziet er verzorgd uit.

    Aan de andere kant, dat soort viaducten ken ik hier ook, en ook hier kunnen ze doen wat ze willen, maar minder luguber worden ze niet.

    Beantwoorden

  9. tagrijn
    Jul 25, 2016 @ 17:56:03

    Nu moeten ze nog iets bedenken waardoor de Rijswijkse lieverdjes en geen rare graffiti overheen zetten. Misschien een hard plastic laag eroverheen die gemakkelijk is schoon te maken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 25, 2016 @ 18:57:06

      Nou het schilderij blijft wel schoon, dat hangt er al langere tijd, aan de andere kant hangt ook zoiets. Ik had al eens eerder foto’s gemaakt voor een logje maar kon ze niet mee terug vinden, dus het is echt al een tijd je terug.

      Beantwoorden

  10. Kakel
    Jul 25, 2016 @ 14:00:11

    Waanzinnig die schilderingen op het beton! Je mag toch verwachten dat de graffiti-spuiters andermans werk met rust laten. “Kunst”liefhebbers als ze zijn.
    Vroeger – ten tijde van het Sophia – verstopte ik me vaak uren onder een viaduct. Je kon schuin omhoog lopen en dan was er precies tegen de onderkant van het wegdek een groot formaat “gleuf” (het was minder onelegant dan het klinkt..) en daar ging ik dan zitten. Alles beter dan dat gesticht.
    Daar moest ik meteen aan denken. Stom hè?
    Je hebt je uitgeleefd voor deze reportage, Riet, en dat waardeer ik!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 25, 2016 @ 15:39:46

      Ik zie je zitten joh, weet ook ehlemaal wat je bedoelt want ook bij dit viaduct kun je tegen de keien omhoog klimmen , die kant staat dan weer nét niet op de foto’s maar ook dáár zit graffiti, de spuiters klimmen er dus óók tegenop, net als jij;-)
      Ik word toch een beetje treurig van je verhaal, zo verdrietig zo’n eenzaam kind daar, maar ik weer gelukkig dat het goedgekomen is me je.

      Beantwoorden

  11. datzalwel
    Jul 25, 2016 @ 13:24:55

    Ook hier zijn ze bezig de viaducten op te pimpen, en dat oogt een stuk beter als het geknoei of kale beton. Ik hoop dat ze de mooie grafitie met rust laten.

    Beantwoorden

  12. annamariafred
    Jul 25, 2016 @ 10:03:45

    Hmm ja, ik snap wel wat je bedoelt. Graffiti is lelijk, als het zo even snel gekalkt is. Maar er zijn ook wel leuke dingen te zien onderweg! Ik zag eens hele grappige tekstjes, of een hele sierlijke uitscheldpoging. Daar kan ik dan wel weer van genieten. Maar zo’n viaduct blijft altijd een beetje grauw en somber, dat ben ik met je eens!

    Guitig: https://annaobservatory.wordpress.com/2015/03/16/gegraffitied/
    Sierlijk schelden: https://annaobservatory.wordpress.com/2016/02/08/bitch/

    Beantwoorden

  13. Blog Zonder Naam
    Jul 25, 2016 @ 09:49:40

    Rijswijk….. dat is een hele tijd geleden dat ik daar geweest ben. Piet Baas, een neef van mijn opa had daar een winkel. Het is zeker meer dan 40 jaar geleden dat we daar een familie-bezoek gebracht hebben.
    Verkeersaders hebben we hier ook. Als ik achter de schuur sta zie ik in het zuiden de A15 met regelmaat dichtslibben, aan mijn linkerhand de file’s op de A27 in de verte groeien en aan mijn rechterhand glooit de N214 door het polderlandschap en in het noorden de N216 tussen Meerkerk en Dordrecht. Een mooi vierkant geheel, dat bij filevorming helemaal volstroomt met auto’s en als sluiproute dan gezellig bij ons voor het huis langsrijden……
    Geen grafitti, alleen lawaai…… En dan hebben we de Betuweroute nog buiten beschouwing gelaten.

    Beantwoorden

  14. John
    Jul 25, 2016 @ 08:57:59

    Het verdient zeker geen schoonheidsprijs zulke pijlers. Nee, en er zal nog wel ne gezoef van de voorbij razende wagens te horen zijn ook.
    Nee, dan is zo’n prent een beter alternatief. Jammer dat je er als wandelaar moeite voor moet doen om het te zien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 25, 2016 @ 15:27:48

      Ja als je onder e brug loopt hoor je het verkeer inderdaad boven je hoofd zoefen omdat er tussen de wegdelen ook nog wat open roosters liggen. Niet erg want wij zijn er zó onderdoor.
      Ben ik met je eens, de plaat is véél mooier maar het zóu ook anders kunnen ik gooi er gewoon nóg een logje tegenaan want zoonlief stuurde me érg mooie graffiti die van mij best onder de brug zou mogen.

      Beantwoorden

  15. Zus
    Jul 24, 2016 @ 22:37:47

    Graffiti vind ik meestal troep,maar als het mooi gedaan is Met frisse kleuren dan mag het van mij op zo’n saai brugdeel. Maar dat”oude” schilderij is toch iets dat mooi blijft voor mij .

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Jul 24, 2016 @ 22:33:44

    heel mooi verslag met pracht foto’s, fijne avond verder

    Beantwoorden

  17. hanscke
    Jul 24, 2016 @ 22:21:59

    Ik vind de plaat mooi, maar van echt mooie graffiti ben ik ook niet vies. Sommige dingen zijn ware kunststukken, maar het werk van die prutsers en opruiende vertoningen vind ik echt vreselijk. Als de gemeente het goed aanpakt, wordt het vaak uitbesteed aan de echte graffitikunstenaars.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 25, 2016 @ 15:21:08

      Er is zéker wel mooie graffiti, maar helaas wordt er maar al te vaak wat geknoeid op “andermans spullen” soms zelfs op huisdeuren . Het geknoei onder deze brug ( er is nog veel meer dan ik hier op de foto heb) heeft niet zoveel met kunst te maken. Nee dan zie ik toch liever dat “schilderij” daar !

      Beantwoorden

  18. Melody62
    Jul 24, 2016 @ 21:53:02

    alhoewel ik dat graffitispul meestal verafschuw, kan ik sommige kunstwerken soms ook wel waarderen…. zulke wandelingen als jij hier, maak ik overigens nooit ….. zulke pijlers enzo hebben we hier niet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2016 @ 22:06:08

      Er zijn wel eens mooie stukken bij dat is waar, en dié jongens komen er later wel. Maar meestal vind ik het toch knap ontsierend.
      Nee dit zijn wel echte randstad beelden hé!, Ik kan hier met de auto wel op 4 manieren binnen vijf á tien minuten op de snelweg zitten.
      Dat was de grootste verrassing toen we heir kwamen wonen, iedere bestemming was ineens 20 minuten eerder te bereiken dan vanuit hartje Den Haag.

      Beantwoorden

  19. Petr@
    Jul 24, 2016 @ 21:33:10

    Zeker mooi Riet!
    Toch vind ik sommige grafiti ook best mooi hoor.
    Wij hebben een tunnel in ons dorp en daar wordt onder begeleiding van een echte kunstenaar ook grafiti aangebracht. Elke 2 jaar wordt het opnieuw gedaan, zo blijft het mooi. Staat heel vrolijk.

    Beantwoorden

  20. Marja
    Jul 24, 2016 @ 21:29:51

    Er was eens een dame in Rijswijk
    Die wilde een andere uitkijk
    Want graffiti zooi
    Dat vond ze niet mooi
    Die waren haar echt veel te talrijk

    Beantwoorden

  21. Villasappho
    Jul 24, 2016 @ 21:10:26

    Ben bang dat ze het er overheen zetten. Maar ik zie dit soort plaatjes ook liever dan graffiti.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2016 @ 21:42:28

      Dat gebeurt toch niet vaak, ze willen meestal wel dat hun werk goed zichtbaar is en hebben dus liefst een stuk kale muur. Jammer ik ben niet over de weg bovenlangs doorgestoken, dat kan, want k weet dat er aan de andere kant ook zoiets zit. Maar ook helaas alleen aan e waterkant

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

