terugblik op….

….. de vierdaagse van Nijmegen natuurlijk want als je die één keer meegelopen hebt ben je er in gedachte ieder jaar weer  bij.
Voor veel mensen is het na 1x  een verslaving en doen ieder jaar weer mee, maar ik ben vrij van verslavingen en dus bleef het bij die éne keer 2008 dat ik mee liep.
Na in het voorjaar nog even een breuk in m’n voet op te lopen was ik gelukkig tijdig uit het gips én gerevalideerd om het te kunnen proberen.
Het enige dat ik niét zou trekken was extreem warm weer, maar dat kwam goed in 2008.

Dit jaar dus de 100ste vierdaagse en potdorie, wordt het uitgerekend nú  bloedje heet,  ik heb nu al medelijden met de lopers. Ik herinner me nog het jaar dat het ook zo heet was en het voor minstens één loper helemaal fout afliep zodat het hele evenement gestopt werd.
Je kunt alleen maar hopen dat iedereen z’n grenzen kent én z’n gezonde verstand zal gebruiken. Hoe leuk het feestje ook is, je moet wél gezond blijven.

Ik kan een 6 meter lang log maken over hóe bijzonder  het was om mee te maken…. dát doe ik maar niet. Maar een klein stukje “belevenissen” kopiëren   (onder de foto)  uit een oud logje uit 2008 moet kunnen……….!

4 daagse

Nadat op de vierdaagse woensdag laat in de middag mijn lichaam door had dat er een bijzondere prestatie verwacht werd kwam de aanmaak van adrenaline in een stroom versnelling, zeg maar op “stuiterniveau” !

In het hotel werd vanaf een uur of 3 al met deuren geslagen door de vroege starters  en ik sliep vanaf dát moment niet meer écht uit angst de start te missen. Opgeven omdat het niet meer gaat zou aanvaardbaar geweest zijn maar te laat voor de start komen ……. ik zou het mezelf nóóit vergeven hebben.
Niet dat ik meteen fris en monter na de wekker uit bed stapte hoor, écht spierpijn heb ik vrijwel niet gehad maar alles móest natuurlijk even voorzichtig in werking gezet worden.
Met stapjes van 15 cm. met de voeten nog onbuigzaam en onwillig, marcheer ik  naar de badkamer, ondertussen mezelf opjuttend met de ritmische dreunen die ik een peloton Bobbies had horen schreeuwen. Met een geknepen kopstemmetje produceer ik ;”

uhlleft ….uhlleft….. uhlleft,right left….. uhlleft ……ulleft…..ulleft,right,left….enz”. Henk ligt nog in bed maar werd wel wakker van de wekker en ligt in een deuk (nee het béd is prima hoor ) als hij me zo bezig ziet.
De andere morgen herhaalt zich het tafereel maar dan op het ritme van de  “hymne” van een peloton militairen ;

“ijsss….ijsss….. ijssskoud bier ……..ijsss ….ijssss…..ijskoud bier enz……” waarna ik met een warme douche alles weer zover aan het werk krijg dat ik kan gaan ontbijten…………

Oke, wie meer wil lezen over mijn vierdaagse avontuur kan álles in het archief vinden,   juli 2008. 

 

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jul 24, 2016 @ 11:40:51

    Hoewel wij niet schrikken van een stevige wandeling, af en toe iets van 8-12 km is geen probleem en dat een paar maal per week, lijkt mij de uitdaging van de Vierdaagse toch wat te veel van het goede. Maar ieder het zijne of hare hoor. Bij dat echt hete weer blijven wij binnen of in de schaduw. Lijkt me toch wat verstandiger…De ochtendwandeling vandaag deden we al heel vroeg, voor de zon kon branden….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 24, 2016 @ 12:13:52

      Voor mij staat vast dat ieder gezond mens de vierdaagse uit kan lopen, maar dat wil nog niet zeggen dat het ook móet.
      Er lopen trouwens veel mensen mee waarvan de gezondheid niét optimaal is en tóch halen ze dan hun kruisje. Kortom, de vierdaagse “zit tussen de oren” en wie ‘m wil lopen loopt ‘m ook meestal wel uit!
      Maar met “wandelen”zoals jij en ik meestal doen heeft het minder te maken, het is meer een evenement, of een happening, waarbij gelopen moet worden.

      Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Jul 20, 2016 @ 19:58:24

    Ik heb respect voor ieder die hem loopt, diverse kennissen van mij lopen hem mee. Nou, ik kan je vertellen ik heb zelfs nog nooit overwogen hem te gaan lopen …………. daar ben ik dan weer wat te lui voor hahahahaha ik kijk wel.

    Beantwoorden

  3. cornma
    Jul 20, 2016 @ 10:31:08

    Mijn broer was een fanatiek wandelaar en heeft de vierdaagse van Nijmegen dan ook tig keer gelopen. “Fluitje van een cent” zei hij altijd. Zelf heb ik een keer of vijf de vierdaagse van Apeldoorn gelopen, die was meestal één of twee weken voor Nijmegen. Mijn broer gebruikte die altijd als opwarmertje voor Nijmegen. Nu ben ik al blij als ik vijfhonderd meter achter elkaar heb gelopen. Als jij nog een keer mee gaat doen, kom ik kijken. Beloofd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 20, 2016 @ 15:42:03

      De vierdaagse van Nijmegen is een soort “verdwazing”en als je daar gevoelig voor bent kom je er niet meer vanaf;-)
      Die van Apeldoorn stond ook ooit nog eens op mijn lijstje, heb je meer keuze in afstanden geloof ik en gaat (dacht ik) meer door de natuur. In Nijmegen kan dat niet door de grootschaligheid.
      Ik denk dat Apeldoorn méér voor de echte wandelaar is, Naar Nijmegen ga je “voor het feestje”. Ik zal je waarschuwen als ik ooit nog plannen in die richting heb;-)

      Beantwoorden

  4. willy
    Jul 19, 2016 @ 14:11:39

    een klassieker

    maar dat wordt wel puffen

    groeten

    Beantwoorden

  5. margrietspanjaard
    Jul 19, 2016 @ 13:33:50

    Met alle bewondering voor de wel-lopers zijn mijn man en ik beiden hardnekkige niet-lopers, van de 4-daagse welteverstaan, want lopen doen we tegen de klippen op, al is dat ook niet helemaal waar, meestal geen klip te zien, als kieviten dan weer wel 🙂

    Beantwoorden

  6. John
    Jul 19, 2016 @ 08:41:45

    Ik zou ook maar 1 keer meelopen als ik het al zou doen. Familie van me loopt na een keer elk jaar weer opnieuw. Mij niet gezien. 4 dagen een vaste verplichting in de vorm van lopen gaat me gewoon te ver.

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Jul 19, 2016 @ 00:30:02

    Ik zag de beelden van Nijmegen vandaag op tv en moest gelijk aan je denken 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 11:07:08

      Ja het blijft toch een bijzonder plekje houden bij me, dat zal nooit meer over gaan. Wie weet komt het er ooit nóg een keer van, het kruisje is wat kaal zonder kroontje, en dat krijg je pas als je de tweede keer uit loopt.

      Beantwoorden

  8. Petr@
    Jul 18, 2016 @ 23:27:17

    Die voet van jou ziet er wel pijnlijk uit!
    Knap hoor die mensen die dat lopen 4 dagen volhouden.
    Ik hou ook van wandelen, maar er zijn grenzen haha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 11:05:39

      Dat viel wel mee hoor, wat blaren tussen de tenen maar die heb ik onderweg zelf doorgeprikt en ingepakt en dan is het goed te doen. Alleen die op de kleine teen raakte geïnfecteerd maar toen was ik al bijna uitgelopen.

      Beantwoorden

  9. schrijfselsvanmij
    Jul 18, 2016 @ 23:23:25

    Mijn vader heeft hem ooit gelopen. Ik niet, ook nooit willen doen. Zelfs nooit in Nijmegen geweest tijdens de 4-daagse. Is me te druk.
    Knap dat jij ‘m hebt gelopen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 11:02:26

      Je hebt dan uit de verhalen van je vader vast wel een indruk gekregen van de sfeer. Maar ook jouw vader heeft het dus bij 1x gelaten. Gelukkig móet je niet maar het kán altijd nog mocht je er ooit zin in krijgen.
      Het voordeel is dat je minder kilometers hoeft te maken als wat ouder bent;-)

      Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Jul 18, 2016 @ 22:54:58

    Het is een geweldig evenement. toen ik Mr T. net kende hadden we afgesproken samen te lopen. Helaas moest ik al voordat we überhaupt konden starten afhaken. uiteindelijk heeft Mr. T. hem twee keer gelopen (in 1995 en 1997) en dat was prima.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 10:59:41

      Had toch wel leuk geweest om samen te lopen natuurlijk, maar je bent hem vast aan gaan moedigen en inhalen zodat je de sfeer toch wel meegekregen hebt.
      Mr.T is een kanjer want jonge mannen moeten 50 km lopen als ik me goed herinner , niet niks hoor, ik hoefde gezien mijn ( vrouw én 60+ zijn ) maar 30 km per dag, een eitje voor jonge mannen;-)

      Beantwoorden

  11. gewoonanneke
    Jul 18, 2016 @ 22:52:05

    Kan me voorstellen als je een keer meegelopen hebt dat je er ook anders naar kijkt. Lijkt me een leuke sfeer maar ook wel heel druk. Ik vind het een prestatie om zo’n eind te lopen. Fietsend zou me beter afgaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 10:56:38

      Het lopen gaat toch een “soort van vanzelf”( mits je een goed voorbereid bent) je loopt op de sfeer. Voor “gewoon”wandelen moet je daar niet zijn, te weinig natuur en teveel mensen maar als evenement écht een waanzinnige gewaarwording.

      Beantwoorden

  12. RenéSmurf
    Jul 18, 2016 @ 22:39:44

    Ja, ik denk dat ik hem nooit zal lopen, hoewel ik dat ooit wel eens van plan was. Soms komt van uitstel afstel, en dat is helemaal niet erg. Arme voeten.

    Beantwoorden

  13. Regenboogvlinder
    Jul 18, 2016 @ 22:13:43

    In 2006 was ik begonnen te wandelen en het plan opgevat te proberen in 2007 ook 1 keer de vIerdaagse te lopen. Maar mijn klutsknietjes vonden het maar niks.
    Ik vind het superknap dat je het in ieder geval een keer hebt volbracht. Jij alleen of liep Henk ook mee? Het moet geweldig zijn geweest om mee te maken.
    Een vriendin van mij loopt nu voor de 3e keer mee. Vorig jaar heb ik haar gezien, maar helaas pas na de finish, er mocht toen voor het eerst geen publiek meer op de Wedren komen. Ik heb te weinig gezien naar mijn zin. Maar de sfeer in de stad is bijzonder..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 19, 2016 @ 10:53:03

      Er lopen heel mensen mee waarvan je zou denken”die lopen dat nooit uit, maar de sfeer daar doet wonderen.
      Henk was wél bij me maar liep niet mee, hij vond het teveel van het goede. Hij heeft me wél heel goed verzorgd en is de laatste 10 kilometer stiekem stiekem in de meute gestapt en heeft die meegelopen, zo hebben we de via gladiola wél samen gelopen.
      Wij hebben dan weer weinig van de feesten gezien, daar had ik geen behoefte aan maar langs de route is het ook één groot feest, dat moet je echt meegemaakt hebben, waanzinnig!

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Jul 19, 2016 @ 15:20:51

        Nou ik kan het me voorstellen dat je genoten hebt, heerlijk!,
        En wat superleuk dat Henk toch de laatste loodjes naast je was! Zou nu niet meer kunnen, ze laten niemand meer op het parcours, in de stad tenminste niet. Inderdaad, je hoort soms dat de lopers door het publiek wordt ‘gedragen’ en dat ze zoveel adrenaline krijgen dat het gewoon lukt, al zijn ze nog zo kapot.

        Beantwoorden

  14. Suskeblogt
    Jul 18, 2016 @ 21:33:14

    Momenteel zou ik het bij zo’n weer niet wagen. Ik zweet nu al gelijk gek. Dat de sfeer uitstekend is kan ik me anders wel voorstellen.

    Beantwoorden

  15. Leonoras life
    Jul 18, 2016 @ 21:14:26

    Wat een happening elk jaar!! En inderdaad wat een ontberingen met warmte en regen door de jaren heen. De oudste dochter van mijn broer heeft hem gelopen, ze was al vanaf haar geboorte hartpatiënt. Ik dacht dat ze een jaar of 18 was toen ze meeliep, haar hartproblemen waren redelijk stabiel op dat moment.. Ohh wat een overwinning was dat voor haar. Aankomend augustus is het alweer 2 jaar geleden dat ze overleed.. 30 jaar mocht ze maar worden ..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 18, 2016 @ 21:23:55

      Och wat verschrikkelijk jong om te sterven, maar ook wat goed dat ze wél geleefd heeft en bijv. de vierdaagse mee kon maken. Het is inderdaad iets bijzonders om mee te maken, veel saamhorigheid en mensen die “voor elkaar zorgen”als dat nodig blijkt.
      Haar ouders zullen dus misschien met wat dubbele gevoelens naar de vierdaagse kijken. Er lopen trouwens veel mensen mee “met een verhaal” en die worden vaak al wandelen verteld aan lopers waar je even in de buurt loopt. Ik maakt een praatje met iemand z’n chemokuur had uitgesteld om mee te kunnen lopen en zo waren er meer verhalen.
      Dat is óók een van de charmes van de vierdaagse.

      Beantwoorden

  16. datzalwel
    Jul 18, 2016 @ 20:55:08

    Ik vind het nog steeds een bijzondere prestatie van je. Die mooie herinneringen blijven. Het geeft natuurlijk elke keer kriebels als je het weer op tv ziet en geeft het wel iets extra omdat je weet wat het inhoud .Even iets heel anders, we hadden vanmiddag visite van Jeroen en Rafael, ook met mooie herinneringen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 18, 2016 @ 21:04:15

      Ja daar heb je gelijk in, ik sluit ook niet uit dat ik ooit nog eens meeloop ,zou toch graag het kroontje op m’n kruisje willen.
      Wat léuk joh dat bezoek, ik heb toevallig kort geleden nog mail cotact met Jeroen gehad. Die waren een flink eind uit de buurt dan. Ze worden als bloggers toch nog altijd een beetje gemist, maar ja, ze hebben nu elkaar en het bloggen eigenlijk niet meer nodig.

      Beantwoorden

  17. Kakel
    Jul 18, 2016 @ 20:50:13

    Het lijkt me heel bijzonder om met zo’n grote groep mensen enorme afstanden te gaan wandelen. Maar ik wandel liever in een omgeving waar ik geen hond tegenkom. Ik blijft het een dappere prestatie van je vinden!
    Lieve groet

    Beantwoorden

  18. Melody62
    Jul 18, 2016 @ 20:33:02

    ik heb bewondering voor allen die het gelopen hebben… maar heb zelf nooit ook maar 1x de zin gehad, laat staan de neiging ertoe 😉
    En ja de temperaturen die voorspeld zijn….ik kan niet anders dan me bij jouw wens aansluiten natuurlijk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 18, 2016 @ 20:42:26

      Ik heb altijd één keer de sfeer willen meemaken en dat wás ook te gek. Maar het is wel vier dagen in één grote mensen massa wandelen, leuk voor een keer maar inderdaad ook minder mijn ding. Voeg daarbij dat je ervoor “van huis moet” en je berijpt dat het voor mij bij één keer gebleven is. Maar die ene keer had ik dan ook écht niet willen missen.

      Beantwoorden

      • Melody62
        Jul 23, 2016 @ 17:15:29

        je weet nu wat je had gemist 😉

        ik ben nog nooit geweest, en het staat ook zeker niet op mijn ‘ nog te doen lijstje’

        ik weet neit wat ik mis, hoef ik ook niet te weten 😉

        Beantwoorden

  19. Marja
    Jul 18, 2016 @ 19:57:22

    Ik heb enorm veel respect voor alle lopers en in het bijzonder natuurlijk voor jou. Laten we hopen dat iedereen heelhuids de finish bereikt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 18, 2016 @ 20:19:24

      Het is een héél bijzonder sfeertje, geweldig om meegemaakt te hebben.
      Maar met de verwachte hitte zou ik niet mee kunnen lopen, een hoge bloedruk is geen aanrader voor zo’n inspanning. Gelukkig waren de weergoden met die die keer;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

