niks zeggen hoor!

Ergens in de jaren 80 waren er twee hot items  die met het milieu te maken hadden.
De zure regen  die al in de jaren 50/60 “ontdekt werd door wetenschappers  maar pas in de jaren 80 tot de gehele bevolking was doorgedrongen.
Uiteraard werd vanaf die tijd te pas en te onpas door mensen met zure gezichten verwezen naar de zure regen bij iedere onsympathieke maatregel.

En daarna kwam dus het gat in de ozonlaag, uiteraard doken ook daar de milieufanaten bovenop en terwijl de ozonlaag langzaam “verdween” groeide de getallen   die op de zonnebrand middelen kwamen.
zonnetjeEr kwam een “factor” 10, een factor 20….30….40….Nou ja, tot factor 70 toe om de huid te beschermen tegen de schadelijke straling van de zon  die nu niet meer door de ozonlaag werd tegengehouden.
Het hoeft nog nét niet met een plamuurmes aangebracht te worden.
“Gewoon” zonnen is dan meteen levensgevaarlijk, daar krijg je onherroepelijk  huidkanker van  en daarmee  worden we nog dagelijks om de oren geslagen.

Maar er werden ook oorzaken gezocht én, nog belangrijker, maatregelen op wereld niveau genomen, én niet zonder succes. Ik las dit van de week in de krant.

“De ozonlaag rond de aarde herstelt zich en rond de helft van deze eeuw kan de laag weer de omvang hebben zoals in de jaren 80. Dat hebben het milieuprogramma van de VN (Unep) en de Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) woensdag verklaard.”

Ik zou zeggen groot, en bemoedigend,  nieuws….. geweldig wat samenwerking vermag én “vooral zo doorgaan” maar behalve een klein berichtje hoorde ik er helemaal niéts over.
cremeNiet dat het voor mij iets uit maakt in het gebruik van zonnebrand creme want dat spul gebruik ik nooit.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken. Niet rond het middaguur in de felle zon gaan zonnen en vroeg in het voorjaar met korte zonnebaden beginnen, dat werkt beter dan de “beste” zonnebrandcreme  die trouwens zélf soms huidkanker blijkt te veroorzaken.

Maar nee dus, het enige dat er gebeurt is dat er nog even snel een reclame campagne tegenaan gegooid wordt  om toch vooral de huid te controleren op verdachte vlekjes en plekjes…. alsof je als oudere nog  érgens gewone stukken huid  tussen de vlekken hebt ….. misschien wel  helemaal “egaal gevlekt” door de zure regen  waar we ook nog weinig over horen.
subsidiepotNee opgeloste problemen zit de milieu industrie natuurlijk  niet op te wachten!
Laat het ze troosten dat voor ieder opgelost probleem meestal weer twee nieuwe ontdekt worden……  waar ze dan weer goed gevulde “subsidiepotten ” voor zullen vinden.

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. beaunino
    Jul 26, 2016 @ 05:58:58

    Ik begin ook steeds meer op een Dalmatiër te lijken geloof ik…

    Beantwoorden

  2. Suskeblogt
    Jul 17, 2016 @ 17:12:05

    In de jaren 1970 leerde ik dat we op een nieuwe ijstijd aan het afstevenen waren. Nu wordt deze planeet een serre. Zo is het altijd wat met die “geleerden”.

    Beantwoorden

  3. Spontanity
    Jul 14, 2016 @ 17:52:15

    Ik zeg niets.
    En…Rietepietz en Auk in beeld 🙂
    https://aukjes.wordpress.com/2016/07/14/de-punten/

    Beantwoorden

  4. cornma
    Jul 14, 2016 @ 10:20:54

    Goed nieuws vermelden levert niets op, het zijn de slechte berichten waaraan te verdienen valt.
    Ik houd van de zon en van warm, maar echt in de zon zitten doe ik nooit, want dat levert hoofdpijn op en daar houd ik dus niet van.

    Beantwoorden

  5. ria
    Jul 13, 2016 @ 23:07:34

    Vanavond heerlijk jou blog doorgespit. Ik liep eindje achter. Met een brede lach heb ik zitten genieten van het slechte en klein beetje goede nieuws 🙂
    Prachtig
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Jul 13, 2016 @ 22:27:08

    Inderdaad Riet, mee eens, alles met mate. Net als met die zogenaamde voedingsadviezen van niet teveel rood vlees eten e.d.
    Een paar jaar geleden was het advies om niet meer dan 1x per week paling te eten! Ha nou als we het 2x per jaar eten is het veel!
    Gewoon normaal doen en je gezonde verstand gebruiken is het beste!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 14, 2016 @ 09:04:27

      Ik eet nóg minder paling want die lust ik niet;-) Maar natuurlijk, iedere dag tussen 12 3n 3 uur liggen zonnen is niet goed , zeker niet als je geen “ondergrondje”hebt kunnen kweken in het voorjaar. Een keer licht verbranden is ook geen ramp denk ik, overkomt iedereen wel eens maar dat overdaad schaadt is wel zeker.

      Beantwoorden

  7. gewoonanneke
    Jul 13, 2016 @ 22:26:45

    Ik moet zeggen dat ik deze zomer nog amper gesmeerd heb. Normaliter fiets ik ook veel op het heetst van de dag en dan smeer ik wel, gebruik het dan gewoon als bodylotion eigenlijk. Weet ook niet of het allemaal helpt. Ga zelf ook niet in de felle zon zitten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 14, 2016 @ 09:01:55

      Je bent ook niet veel zomer tegengekomen denk ik;-)
      Maar inderdaad op de fiets kan de zon verraderlijk zijn omdat je door de wind die je vangt de kracht van de zon niet goed in kunt schatten.

      Beantwoorden

  8. Tessa | 52druppels.nl
    Jul 13, 2016 @ 16:52:25

    ‘gewone stukken huid tussen de vlekken’ Hahaha! Precies hierom lees ik hier zo graag!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 13, 2016 @ 17:11:04

      Graag gedaan hoor, je weet dat ik altijd graag de waarheid schrijf en nóóit zal overdrijven 😉 beetje zelfspot moet kunnen hoor want er tja, vlekken en ouderen horen gewoon bij elkaar.

      Beantwoorden

  9. willy
    Jul 13, 2016 @ 13:48:01

    net een hevige plensbui voor het moment

    en daar kijk ik zuur van op

    groeten

    Beantwoorden

  10. Regenboogvlinder
    Jul 13, 2016 @ 09:40:55

    Ben blij dit te horen!
    Ik smeerde altijd wel in heel erg warme landen. Op GC staat de zon zo vlakbij de evenaar, mensen geloven het niet, maar hij is daar echt veel sterker. Nu ik zelf met huidkanker (heel oppervlakkig gelukkig) bekend ben, smeer ik mijn neus, wangen en voorhoofd altijd in met een hogere factor. Maar dat soort huidkanker komt niet van nu, dat komt door vroeger.. toen werd er echt helemaal niet gesmeerd en speelde je de hele dag buiten. Maar gelukkig heeft niet ieder mens er last van.
    Schitterende reactie van Marja, want dat overkomt mij dus ook regelmatig, dat ik het weer vergeet.. pfff

    Beantwoorden

  11. John
    Jul 13, 2016 @ 09:40:03

    In zonnebrandcrème zitten stoffen die schadelijker zijn dan zon. Je huid is een groot orgaan en neemt alles in zich op. Ik smeer dus nooit. Ik verbrand ook niet. Dat is sowieso al een voordeel.
    Dat het gat zich hersteld is erg goed nieuws. Nu nog maatregelen voor de uitstoot en zo bedenken en we redden deze planeet mss nog wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 13, 2016 @ 12:47:11

      Zonnebrand creme is rotzooi is ook mijn idee, jij bent altijd veel buiten, ook in het voorjaar , daardoor krijgt je huid de tijd om zélf bescherming tegen de zon op te bouwen. Het gaat pas fout als je weinig buiten komt en dán ineens urenlang in de hoogzomer zon gaat liggen bakken. Heeft dus toch alles te maken met gezond verstand;-)
      Ons grootste probleem is denk ik dat de wereld bevolking blijft groeien, met minder mensen wordt ede uitstoot en roofbouw op onze planeet vanzelf minder.

      Beantwoorden

  12. Leidse Glibber
    Jul 13, 2016 @ 01:02:11

    Inderdaad opeens hoorde je niets meer over de zure regen, terwijl ik het nog steeds heel erg zuur vindt als het regent 😦

    Beantwoorden

  13. RenéSmurf
    Jul 12, 2016 @ 23:42:10

    Mensen zijn altijd met problemen bezig, die op te lossen, en dan op zoek naar het volgende probleem. Ik geloof dat nu dierenwelzijn aan zet is.

    Beantwoorden

  14. datzalwel
    Jul 12, 2016 @ 22:51:54

    Helemaal goed, je blog. Je krijgt wat van al die zgn wetenschappelijk bewezen berichten. Ik begin me er steeds meer aan te ergeren en dat is écht niet goed. Het enige wat ik zeker weet is van leven ga je dood, dus probeer ik er toch maar het beste van te maken en er op mijn manier van te genieten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 13, 2016 @ 08:43:06

      En de énige berichten die we wél graag vaak willen horen, dat het beter gaat op een bepaald gebied, wordt dan een beetje ondergeschoffeld. Alsof ze liever hebben dat we dát niet weten.
      Je hebt gelijk, tegenwoordig is álles slecht voor ons. Gelukkig zij jij en ik opgegroeid in een tijd dat we zelf mochten nadenken.

      Beantwoorden

  15. Kakel
    Jul 12, 2016 @ 21:17:02

    Allemaal azijnpissers, die natuurfreaks. Je mag tegenwoordig niets meer. Nog even en je hebt een vergunning nodig als je je eigen gras wilt kortwieken met een nagelschaartje. Héérlijk om in de zon te zitten wanneer ze schijnt (-:
    Al die campagnes zijn oud nieuws. Ik herinner me een advies dat al eeuwenlang meegaat: alles met mate, ha!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 12, 2016 @ 21:24:56

      Zo is ’t maar net , ik huldig dat principe óók. Er zijn natuurlijk wél problemen maar daar wordt aan gewerkt en verder hebben we gewoon onze eigen verantwoording. Tegenwoordig kun je er vergif op innemen áls je naar een dokter gaat vinden ze “verdachte plekjes” waar ze leuk beleg voor de boterham van maken!

      Beantwoorden

  16. Marja
    Jul 12, 2016 @ 20:44:04

    Ben ik even blij met jouw goede nieuws. Ik houd helemaal niet van zonnebaden, maar zit per ongeluk toch redelijk vaak in het zonnetje te wieden. Van de week ontdekte ik kleurverschil tussen mijn hals en mijn lijf (tussen alle ouderdomsvlekken) en ik schrok me een hoedje. Had ik per abuis zomaar zonder factor X buiten gezeten? Wat bezielde me? Ik had nota bene in 1990 een raar plekje op mijn bovenarm en mocht helemaal niet meer in de zon zitten.
    Paniek in de tent!
    Na jouw verhaal leun ik weer rustig achterover. Duizendmaal dank!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 12, 2016 @ 20:53:45

      Je had het bericht gemist? Kun je nagaan hoe voorzichtig ze met goed nieuws omgaan;-) .Maar niet overmoedig worden hé, het gat wordt niet groter meer en er zijn plaatsen op de wereld waar het aardig aangroeit.
      Maar gelukkig ben jij net zo nuchter als ik, gewoon doen is de beste remedie. Maar het is natuurlijk goed dat men er werk van heeft gemaakt en dat werpt nu vruchten af, ff jammer dat ze dat ze dat niet van de daken schreeuwen.Nou ja, dat doe ik dan wel!

      Beantwoorden

  17. Melody62
    Jul 12, 2016 @ 20:39:53

    😉

    Beantwoorden

  18. Melody62
    Jul 12, 2016 @ 20:29:03

    ……………………………………………………………………………………………………….

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

