rust roest….

Het is héél rustig in logland, niet ongewoon in de zomer maanden natuurlijk, zelfs al laat de  zomer zich niet van z’n beste kant zien.
Ook in de drukkerij is het rustig zodat wij niet veel nodig zijn.
Komt eigenlijk best mooi uit want de logopedie mevrouw zet me hard aan het werk. Er zit echt wel verbetering in de stem maar we zijn  nog láng niet zover dat “m’n eigen stem” altijd helder en duidelijk te horen is.
De winst is;
*  dat ik niet meer “hard fluister”
* dat ik steeds later op een dag toch geluid heb.
* dat, hoewel het nog kraakt, er geen hoe uitschieters meer ontsnappen.
* dat sinds vandaag Henk me ook heel vaak heeft kunnen verstaan.
* dat “m’n echte stem” aan het begin van zin vaak éven te horen is.
* dat ademhalingsoefeningen steeds meer effect hebben.
* dat de korte oefen woordjes vaak zelfs heel redelijk  doorkomen.
* dat ik, hoewel m’n stem roestig klinkt,  nog nergens roestplekken zie.

Nadeel is wel dat ik nog steeds hondsmoe word van veel praten (ik had ook eigenlijk een spreekverbod  maar dat is geen optie)  en zodra ik een goede dag heb ik,  van pure vreugde,  de boel stante pede weer overbelast door te blijven ratelen tegen wié er maar in de buurt komt.

Op die momenten ben ik jaloers op onze kater Beau  die heel stiekem waarschijnlijk een nazaat is van de prinses  op de erwt…… Jaloersmakend zoals het beest ieder lekker kussentje kan benutten, wat zeg ik één kussentje…….

prrins op de erwt

 

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Jul 06, 2016 @ 17:23:04

    Wat goed dat het weer de goeie kant opgaat met je stem.. Het is een langdurige kwestie geworden waar niemand op zit te wachten. Want wat is het toch gewoon dat een normaal mens kan praten met geluid en ook nog verstaan wordt…

    Beantwoorden

  2. minoesjka2
    Jul 01, 2016 @ 13:21:33

    Fijn dat je resultaat aan het boeken bent met logopedie , en ja, dat is vaak hard werken, dus …………. nog even doorzetten, en dan kan je straks gewoon weer praten zoveel als je wilt 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jul 01, 2016 @ 15:43:26

      Ja klopt is inderdaad nogal inspannend, maar ik merk nu dat ik héél langzaam aan wat minder inspanning hoef te gebruiken om te praten. de terugval wordt ook minder en ik kan tot later op de dag redelijk praten. maar ik ben er nog lang niet.

      Beantwoorden

  3. melkenie
    Jun 30, 2016 @ 14:39:42

    Het zou fijn zijn als je stem terugkomt.
    Katten zijn heerlijke beesten. Ook leuke diertjes om te tekenen, altijd eigenzinnig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 30, 2016 @ 14:52:08

      Nou gelukkig is de stem héél voorzichtig “onderweg” want het is knap lastig !
      Wij hebben deze kat nog niet zolang, het was een angsthaas dus dat hij zo rustig ligt te slapen is best bijzonder.
      Tekenen kan ik helaas niet en ik ben stiekem altijd een beetje jaloers op mensen die het wél goed kunnen.

      Beantwoorden

      • melkenie
        Jun 30, 2016 @ 19:38:17

        Gelukkig heb je je blog nog, toch? Kan je nog zo veel vertellen.
        Vroeger bij mijn ouders thuis hadden we altijd katten, ze hebben ze trouwens nog steeds. Helaas wilde mijn vriend geen kat in huis, dus nu hebben we maar een heel lief hondje.
        Iedereen kan tekenen! Blijven oefenen, dat is ook altijd wat ik hoorde. Daarom gaat het bij mij veel beter zodat ik het kan laten zien aan anderen.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 30, 2016 @ 20:00:51

          Daar ben ik ook héél blij mee, het vraagt niet heel veel energie want moeilijk praten vermoeid erg.
          Wij hebben toen de kinderen klein waren ook een poes gehad maar liever hebben nu géén huisdieren, juist omdat we van ze houden. Maar Beau had problemen bij onze kleindochter toen die kinderen kreeg en kon daar niet blijven en dán laten we zo’n beestje niet in de steek natuurlijk.
          Volgens mij kan ik écht niet tekenen, hoeft ook niet ik schrijf liever en knutsel graag in PSP om met foto’s iets te doen.

          Beantwoorden

          • melkenie
            Jun 30, 2016 @ 20:06:55

            Het schrijven gaat je ook goed af. Ik snap je punt om geen huisdieren te nemen. Als ik niet zo veel thuis was, deden wij het ook niet.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Jun 30, 2016 @ 20:17:03

              Wij zijn nu ook veel thuis dus het kan makkelijk. En het is een binnenkat, want ik zou het vervelend vinden als anderen last hebben van onze kat. We hebben ook een periode gehad dat buurkatten een zooitje maakte in onze tuin, best vervelend. Maar een hondje is ook leuk maar vraagt véél meer aanpassing van je dagindeling dan een poes.

              Beantwoorden

  4. Corja
    Jun 29, 2016 @ 22:45:55

    Dit vind ik echt een steengoed uitdrukking: ….’waardoor ik nu logopedie heb om de boel weer aan de praat te krijgen’. Letterlijk dus. Wat duurt het lang, zeg. En ja, ik heb wel eens eerder gehoord dat fluisteren heel slecht is voor je stem. En dan zeker zoals bij jou, wanneer de stem toch al op een laag pitje staat. Succes hoor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 30, 2016 @ 08:35:36

      Klopt, en dan nog met heel veel kracht zo hard mogelijk fluisteren om me voor Henk verstaanbaar te maken…. eigen schuld dikke bult zou je kunnen zeggen.
      Maar het gaat nu heel geleidelijk wat beter gelukkig, ik krijg weer hoop want ik werd e behóórlijk moedeloos van.

      Beantwoorden

  5. depetvantruus
    Jun 29, 2016 @ 21:51:21

    Jeetje, Rietepietz, is je stem nu nog steeds in staking? Dat wordt dan heel veel onderhandelen en delegeren. Op papier dan want je hebt eigenlijk een spreekverbod begrijp ik. Sterkte ermee en als ik ‘spraakwater’ tegenkom stuur ik je een flesje. 🙂

    Beantwoorden

  6. gewoonanneke
    Jun 29, 2016 @ 21:36:50

    Het is inderdaad rustig in bloggersland en om nou te zeggen door het mooie weer haha dat dan weer niet. Ik zie het bij mijn broer die zijn stem voor een groot deel is kwijtgeraakt na een zware operatie dat wanneer hij veel praat hij heel moe wordt. Als er niets aan de hand is met je stem sta je er niet bij stil dat praten zo inspannend kan zijn. Maar fijn dat het toch vooruit gaat met de oefeningen ook.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 21:47:02

      Ja de energie die je praten nodig hebt wordt zwaar onderschat. Ik ben helaas ook een beetje CARA patiënt , wel goed onder controle met een inhallator maar toch een belasting zodra je de stembanden even niet willen. Vervelend voor je broer dat hij dat aan een ingreep heeft overgehouden, ik zeg wel eens “de meeste mensen worden beter óndanks het ingrijpen van een arts”.

      Beantwoorden

      • gewoonanneke
        Jun 29, 2016 @ 21:54:15

        Ja hij heeft er een vreemde stem aan overgehouden en het praten kost hem soms veel moeite als hij veel moet praten. Ze gaan hem misschien nog wel opereren zijn ze aan het onderzoeken. Een keer is hij ingespoten ergens mee en had opeens een heel zware mannenstem. Zo raar na maanden zo’n piepstem. Maar ging al snel weer weg. Hoop dat het bij jou zo weer helemaal herstelt.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 29, 2016 @ 21:59:52

          Waarschijnlijk is hij ingespoten met zijn buikvet , ik ken nog iemand die dat heeft ondergaan, maar dat helpt maar tijdelijk, een jaar ongeveer.
          Ik hoop inderdaad dat ik nu snel gewoon kan praten want ik heb totáál geen zin om het KNO circuit in te gaan.

          Beantwoorden

  7. Suskeblogt
    Jun 29, 2016 @ 19:52:27

    Ik ken iemand die ook lang met haar stembanden problemen gehad heeft. Ondertussen is het goed gekomen. Geduld is de beste medicijn. En katten kunnen inderdaad overal slapen, maar of ze negen levens hebben betwijfel ik. Jammer genoeg. De bloggers die ik volg zijn redelijk actief, maar ik vermoed dat dit binnenkort zal veranderen als er met vakantie zullen zijn.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 20:51:17

      Dat troost me weer, ik hou me maar vast aan de vergelijkbare “gevallen”die ik hoor. Ik zie ook bijna iedere ag wel iets verbetering maar het gaat zó langzaam!
      Nee die 9 levens zie ik ook niet zitten hoor, daarvoor gaat er toch wat teveel mis met katten die veel buiten zijn!

      Beantwoorden

  8. Kakel
    Jun 29, 2016 @ 15:04:19

    Ik ben sowieso jaloers op katten. Waar die beesten allemaal kunnen slapen! Op smalle richels, vensterbanken, in een veel te klein doosje, onder bed, op de bank… En ze hebben ook nog negen levens (-:
    Rust is niet altijd roest. Dat blijkt maar uit het feit dat jou een praatverbod is opgelegd. Maar ik moet er niet aan denken dat iemand tegen mij zegt dat ik iets móet, dus ik begrijp jou heel goed 🙂
    Houd stand, lieve Rietepietz!

    Beantwoorden

  9. cornma
    Jun 29, 2016 @ 12:45:05

    Met zo’n stem, die eigenlijk geen stem is, gaat er toch niets boven pen en papier. Wij hadden vroeger op school een non, die regelmatig riep: “Oh heer, schenk mij een kist met geduld.” Iets voor jou?
    Nog even volhouden, Riet, uiteindelijk komt het weer helemaal goed.

    Beantwoorden

  10. Mammalien
    Jun 29, 2016 @ 11:13:35

    Sterkte met de stem.

    Probeer het eens, zo’n erwtje er onder. ben benieuwd wat poes zegt 🙂

    Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    Jun 29, 2016 @ 10:43:18

    wat vervelend toch met je stem….komt wel allemaal weer goed…”geduld is een schone zaak”
    fijne dag toegewenst

    Beantwoorden

  12. margrietspanjaard
    Jun 29, 2016 @ 10:00:42

    Wat een ellende met die stem of eigenlijk met die geen-stem, in dit geval is geduld dus echt een schone zaak 🙂 en oefening baart kunst, waarbij de oefening “horen-zien-en zwijgen” betreft en het blijkbaar nog geen einde-oefening is 🙂

    Beantwoorden

  13. John
    Jun 29, 2016 @ 07:55:30

    Ja, ik merk ook dat het wat rustig is. Hoewel, het ligt er een beetje aan. Ik weet niet wat er met je stem is gebeurt vanwege mijn blogpauze, en ik ga echt niet alles inhalen. Ik hoor of lees het vast ergens terug. Als reactie hier, of bij mij.
    Beterschap iig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 08:21:53

      Ja klopt, dat heb jij gemist. Na een keelontsteking liet zo’n 6 weken geleden mijn stem het afweten. Na 2 weken ruim een week géén stem kwam de stem in de fluistermodus maar door de doofheid van Henk heb ik de stembanden stevig overbelast waardoor ik nu logopedie heb om de boel weer aan de praat te krijgen . Er schijnt ook iets te heersen dat vervelend doet “op de stembanden” want ik ken nog twee anderen die met het probleem zitten, ook wékenlang al span ik wel de kroon. Maar goed, het lijkt erop dat er nu toch een beetje schot in zit.

      Beantwoorden

  14. Villasappho
    Jun 29, 2016 @ 00:29:43

    Pfff die stem wat aan narigheid veel sterkte nog steeds

    Beantwoorden

  15. datzalwel
    Jun 29, 2016 @ 00:18:03

    Heel vervelend, vooral omdat het zo lang duurt. Je weet dat een verkoudheid een paar weken kan duren maar dan verwacht je ook dat het beter is. Nog even geduld.

    Beantwoorden

  16. ria
    Jun 28, 2016 @ 23:13:30

    Jou vermoeidheid door stemgebrek kan ik me heel goed voorstellen, maar je gaat vooruit en dat is belangrijk.

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Jun 28, 2016 @ 23:11:35

    ja, het duurt wel lang zeg. Maar gelukkig gaat het de goede kant op. Ik kwek helemaal niet graag.

    Beantwoorden

  18. Marja
    Jun 28, 2016 @ 22:31:17

    Hou vol, Rietepietz. Je beloning zal een grote stapel donskussens zijn. Ik heb ze net voor je besteld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 08:12:38

      Ja ik hou vol natuurlijk, er is geen andere optie,
      Die kussens zal Beau heel blij mee zijn, die gek ligt altijd ergens met z’n koppie op. Als ik m’n goede stem weer heb heb ik ze natuurlijk niet meer nodig;-)

      Beantwoorden

  19. Petr@
    Jun 28, 2016 @ 22:16:04

    Jeetje Riet wat duurt dat lang he?
    En ja mag ook geen extra oefeningen doen met je stem, neem ik aan, wat dat is natuurlijk weer belastend.
    Ja het is zeker een stuk rustiger in blogland. Ik heb mijn vorige logje verwijderd, ik was er toch niet tevreden over, maar nu staat er weer een nieuwe!

    Beantwoorden

  20. Leidse Glibber
    Jun 28, 2016 @ 22:08:34

    Voor mij blijven het drukke weken in dit stille stadje 🙂 Hoop dat je stem nu eerdaags toch eens terugkomt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 08:09:15

      Ja in Leiden houden ze je wel bezig.
      Heel voorzichtig schemert m’n stem er af en toe al echt tussendoor. Ik moet alleen wat meer geduld hebben en niet meteen weer op hol slaan.

      Beantwoorden

  21. Melody62
    Jun 28, 2016 @ 19:37:37

    Die rust…. k weet dat het er is maar eigenlijk merk ik er altijd heel weinig van

    En ja jouw stem.. vervelend dat het zo lang duren moet maar wel fijn dat je vooruitgang constateert.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 28, 2016 @ 19:43:23

      Nou ik ben wel een stuk eerder door m’n linkjes rondje heen. Er zijn er maar een paar die nog meer dan 1 logje in de week zetten, daarvan ben jij wel de meest enthousiaste met soms meerde logjes op 1 dag.
      Ja van die stem baal ik enorm, vooral omdat het door Henk z’n doofheid zoveel problemen geeft voor ons allebei.

      Beantwoorden

      • Melody62
        Jun 29, 2016 @ 21:08:39

        Eh ja ik geloof je…. als ik met enige fantasie me probeer voor te stellen hoe jij je linkenlijstje afwerkt… (dom woord is dat eigenlijk maar oke)

        Dat kan ik me goed voorstellen, enorm vermoeiend ook. Met al mijn goede wensen en talrijke kaarsjes elke dag, de intentie is goed maar het effect is niet goed genoeg… Wens je van harte toe dat het probleem zeer rap tot ‘gisteren’ zal behoren.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 29, 2016 @ 21:44:13

          Nou alleen praten is heel vermoeiend, met loggen heb ik gelukkig geen problemen. maar het gaat nu bijna iedere dag wel ietsje beter gelukkig al glij ik ook wel eens een dagje terug als ik uit pure vreugde wat téveel kakel.

          Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

