molens

Van de week zag ik dat men éindelijk een  oplossing heeft gevonden om de tegenstanders  van windmolens over de streep te trekken.
windmolensHorizon vervuiling noemen de tegenstanders zo’n rij windmolens langs onze wegen of aan de kust.
Kan ik me best iets bij voorstellen want écht mooi vind ik het óók niet.
En dan heb ik het niet eens over het lawaai dat ze maken. Er staat er één in de duinen dicht bij de plek waar wij graag op het strand liggen.
Het monotone maal geluid  dat iedere slag van die rotor maakt is irritant.

molensNee dan wekken  de ouderwetse molens heel wat minder irritatie op, integendeel, ze hebben een soort romantiek wanneer je ze op een rijtje aan de waterkant ziet staan.
Er is ook meer variatie in die molens, zowel in uiterlijk als in hun functie.
Er werd vroeger vaak ook in gewoond door de molenaar.
De weerstand lijkt dus grotendeels aan het model te liggen  en daarmee is men aan de slag gegaan.
Ik heb een foto van het prototype waar men mee kwam, het is een molen van het oude model dat de binnengezogen  wind meteen opslaat. Is de opgeslagen wind energie verbruikt vouwt men de molen op  en heeft niemand er last van.

molentjes1

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Jul 06, 2016 @ 17:19:52

    Haha goed dat je meedenkt… ik had de foto echt nog niet gezien dus ik dacht er komt een windmolen maar dan het oude model.. gewoon zoals vroeger, alleen kan er niemand in wonen.. Maar dit is hilarisch natuurlijk! Blogvoer hè zoiets, nogal wiedes 😉

    Beantwoorden

  2. depetvantruus
    Jun 29, 2016 @ 21:56:55

    Volgens mij is het eerder een luchtkasteel dan een windmolen.
    Maar het ziet er leuk uit. 🙂

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Jun 29, 2016 @ 21:39:17

    Ja haha lijkt meer een luchtkasteel. Vind de windmolens ook niet mooi maar het is wel goede energie natuurlijk nu we de fossiele brandstoffen langzamerhand aan het oppeuzelen zijn met zijn allen.

    Beantwoorden

  4. Melody62
    Jun 28, 2016 @ 19:39:06

    weet je…. ik denk er niet (meer) over na…. het komt toch zo het komt en hoe men het ook doet / laat….. er zullen altijd criticasters blijven…

    Beantwoorden

  5. ariadnesdraad
    Jun 28, 2016 @ 15:24:59

    Ik moet bij die laatste foto spontaan aan het peperkoeken huisje van hansje en grietje denken, haha …

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Jun 27, 2016 @ 23:21:26

    Blijven ze ook drijven want ze willen nog steeds honderden windmolens in zee zetten he 🙂

    Beantwoorden

  7. datzalwel
    Jun 27, 2016 @ 23:19:47

    Ik denk dat Leo wel een punt heeft. De windmolens kosten een gigantisch vermogen en vervuiling voordat ze staan. De zon laat zich de laatste tijd ook niet van haar beste kant zien. Moeilijk.

    Beantwoorden

  8. ria
    Jun 27, 2016 @ 21:50:56

    Ik zie het voor me iedereen zo’n molentje in de tuin Leuk toch 🙂

    groetje, ria

    Beantwoorden

  9. Kakel
    Jun 27, 2016 @ 20:26:12

    Kinderdijk (-: Ik kan die molens daar bijkans niet meer zien. En druk, niet normaal!
    Ik vind die windmolens wel lelijk, als ik eerlijk ben. Weet je wat ik past stom vind? Dat de regering nieuwe kolencentrales laat bouwen. Toch te idioot voor woorden?
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 21:21:49

      het gekke is dat ik ze nog nog nooit in het echt heb gezien. Toeristische toestanden laat ik meestal links liggen.
      Inderdaad vreemd, die kolencentrales i.p.v gewoon standaard de daken vol te gooien met zonnepanelen. Misschien niet afdoende maar tch een stap in de goede richting.

      Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Jun 27, 2016 @ 20:03:04

    Ik denk toch dat we wel iets moeten energieopwekkendtechnisch gezien.

    Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Jun 27, 2016 @ 20:00:10

    Je zorgt zoals steeds voor een goede oplossing. Alleen jammer dat ze wat te laat komt. Ik zie ze die grote molens niet vlug neerhalen.

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Jun 27, 2016 @ 16:33:38

    Toen ik de titel van je logje las dacht Riet loopt met molentjes haha.
    Maar ik ben voor hoor Riet, ik vind het een geweldig model beter als die ongezellige witte dingen.
    We zien ze hier ook voor de kust, behalve als het mistig is.
    Ik snap wel dat er iets moet gebeuren maar waarom zo lelijk, is er nu niks anders te bedenken?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 18:18:40

      Nou óók wel een beetje ,dat weet je;-)
      Er zal wel al té veel in geïnvesteerd zijn om nog ergens anders te gaan brainstormen. Wat mij betreft zou ik lieve zien dat ze wat meer met zonne energie gaan doen.

      Beantwoorden

  13. beaunino
    Jun 27, 2016 @ 16:23:43

    Goed idee! Wat ben je toch weer inventief Riet;)

    Beantwoorden

  14. majaer
    Jun 27, 2016 @ 15:43:33

    Ik vind windmolens niet erg hoor, maar dat leuke molentje van jouw heeft wel iets. Maar levert wel weinig op je moet toch wat.

    Beantwoorden

  15. meninggever
    Jun 27, 2016 @ 11:36:59

    Ik vind die moderne molens echt verschrikkelijk. Daarbij staan ze er met veel subsidie net toen jaar, dan zijn ze versleten. Ze leveren lang niet zoveel energie als de voorstanders maar blijven beweren. Die willen dat wij in zeilboten gaan varen en onze vakantie naar Frankrijk per fiets met een caravan er achter gaan doorbrengen. Het is landschapsvervuiling. Die oude molens deden hele andere dingen. Ze pompten polders droog, zaagden hout, maalden het meel en nog meer. Daarbij waren het woningen en werden ze vaak riet bedekt. Hoe natuurlijk wil je het hebben? Als ik weer eens in de Flevopolders kom, waar het wemelt van die moderne krengen zie ik ook hoe veel van die monsters er stil staan. Wieken in vaanstand, van de wind gedraaid. Kapot! Die oude molens gingen eeuwen mee. Sommigen doen nog steeds dienst. Geeft te denken! Stop de windmolenterreur!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 11:54:22

      Nou zóver wil ik niet gaan maar ik denk dat onze overheid zich er wél op blind staart. Ze zouden veel meer moeten doen om zonne energie te stimuleren, is ook niet genoeg dat weet ik maar alle beetjes helpen.
      Bij zoon Ruud in de USA levert het energiebedrijf de zonnepanelen en onderhoudt ze, de klant krijgt een korting op de energieprijs. Maar hiet straft de overheid het af door de winst af te romen als je panelen meer opleveren dan je zelf gebruikt. Terwijl je zélf alle investeringen moet doen. Zo wordt het nooit iets met zonnepanelen.

      Beantwoorden

  16. cornma
    Jun 27, 2016 @ 11:29:26

    Als het per se moet, ga ik voor jouw oplossing. Die ongelooflijk lelijke windmolens die nu echt overal het uitzicht vervuilen, kosten meer dan dat ze opleveren, heb ik begrepen. Geen idee hoeveel korrels zout ik daarbij nodig heb.:-)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 11:32:56

      En ze laten de zonne energie lelijk liggen, daar is vast méér mee te doen dan er nu gebeurt. Het enige dat ze nu doen is bij mensen die het zélf bekostigen de winst afromen, i.p.v. er zelf wat geld in te steken. Bij de windmolens kan dat blijkbaar wél!

      Beantwoorden

  17. Jokezelf
    Jun 27, 2016 @ 11:24:55

    Geweldig idee! Dat zou een heleboel schelen aan tegenstand inderdaad. 🙂

    Beantwoorden

  18. John
    Jun 27, 2016 @ 09:34:52

    Hahahahahaha het zou wat zijn zeg. Ik heb zelf geen probleem met windmolens. Zet het maar vol. We moeten toch iets.
    Maar jou oplossing is geweldig 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 10:15:21

      Daar hebben knappe koppen hard aan gewerkt natuurlijk;-)
      Nou we moeten wát en uit dát oogpunt heb ik geen probleem met windmolens, maar mooi is anders.
      Ook zo jammer dat er niet meer aan zonne energie wordt gedaan. Bij mijn zoon in de USA kun je gewoon bij je energie bedrijf zonnepanelen aanvragen, zonder kosten en met een iets lager tarief dan andere stroom. Misschien iets minder financieel gewin maar ook géén investering en onderhoud van de panelen. Dat haalt véél meer mensen over de streep dan zoals het hier gaat.

      Beantwoorden

  19. powerpointgreetje
    Jun 27, 2016 @ 00:07:41

    Nee, ik vind die molens ook niet mooi, zelfs lelijk,
    maar als ze voldoende stroom opwekken, mij goed, dan moet het maar.
    Welterusten en een hele fijne week toegewenst.

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Jun 26, 2016 @ 23:21:18

    Ja, een hele mooie oplossing! Ik vind altijd dat problemen aangepakt moeten worden, en ze van lelijk naar mooi maken is al een goed begin.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Jun 26, 2016 @ 21:48:22

    Verse broodjes? Het ziet er in elk geval leuk uit.
    Robbert heeft ook een enorme hekel aan windmolens. Ik vind ze niet mooi, maar als het echt groene stroom oplevert …. dan moet het maar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2016 @ 21:53:04

      Géén idee, ik heb er helemaal niet op gelet, had het te druk met een foto maken want ik vond het ook een grappig ding.
      Nee mooi zijn ze niet en ze maken echt een rot geluid als je er dichtbij bent. Maar wat je zegt, as het moet met het. Al snap ik niet dat er niet meer werk wordt gemaakt van zonneenergie

      Beantwoorden

  22. Villasappho
    Jun 26, 2016 @ 21:41:49

    Haha wat een grappig ding

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

