valse voorlichting

Eh, hé…. ? O jullie vinden het tijd dat ik eens iets serieus doe in een logje. Oke, U vraagt en wij draaien hoor, waar zullen we het over hebben….. even denken!
Já , DENK is wel een onderwerp al doe ik toch liever zo min mogelijk aan politiek omdat er weinig verstand van heb. Maar goed ik citeer iets uit de media;

“Gezeten op een barkruk schilderen Selçuk Öztürk, Sylvana Simons, Tunahan Kuzu en Farid Azarkan „de media” af als „poortwachters voor de gevestigde orde” die bepalen “wat jij en ik als de waarheid voorgeschoteld krijgen”.

Tja, Zolang het nou maar van die media uitgaat wat ze ons voorschotelen heb ik daar niet zóveel moeite mee, uiteindelijk kent iedereen de signatuur van het dagblad dat hij/zij leest en de programma’s die hij/zij volgt. Dan weet je óók vanuit welke hoek een  zaak wél of juist niet belicht zal worden en dat calculeer je in.

Even een typisch Rietepietz voorbeeld: kijk, ik plaats hier een foto waarop een man en kind bedreigd worden en door  een terrorist met een geweer onder schot gehouden worden……

lapterror1
Een toevallige “passant” zou het  misschien geloven als ik hier  een verhaal over een terroristische daad onder schrijf….. maar mijn vaste lezers trappen daar niet in, die wéten  wat ze bij me kunnen verwachten.

Maar véél erger is het wanneer de media van uit de politiek opgelegd krijgen wat jij en ik als waarheid voorgeschoteld krijgen in de media. Dat maakt dus dat deze mededeling van de heren van DENK  grote aanhangers van een zekere president die het vrije woord niét bepaald aanhangt toch een beetje tot een gotspe.

He bah,  eigenlijk toch geen leuk onderwerp om uit te diepen al kan ik er helaas niet m’n hand  in het vuur steken dat er in Nederland  “niets buiten de pers gehouden wordt”.
Maar dat is gelukkig (nog) niet voorschrijven wát er geschreven wordt en meestal ziet júist de pers wel kans om de onwelgevallige  informatie tóch boven tafel te halen.

Hadden jullie al bedacht hoe het nou zat met mijn terroristenfoto?
Nou dat zit zo, Sebastian heeft een modelbouw manie en  liet op skype even zo’n figuurtje zien voor de lens. Daarbij viel me op  dat het piepkleine poppetje Ruud leek te bedreigen en tja…… dan zoek ik snel de camera op en poseren de heren gewillig!

lapterror

 

Advertenties

44 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Jun 29, 2016 @ 22:05:48

    Natuurlijk herkende ik de twee heren gelijk. Daardoor wist ik dat er geen vreselijke dingen aan het gebeuren waren. 😉
    Ik volg alleen het 8 uur Journaal. Dat vind ik ellende genoeg.

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Jun 29, 2016 @ 21:43:07

    Bij al het nieuws moet iedereen ook zijn eigen gezonde verstand gebruiken of dingen vanuit verschillende kanten eens belichten. Ben ook niet zo op de hoogte van politiek allemaal. Maar die geloof ik vaak net zo min.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 29, 2016 @ 21:54:41

      Ja precies, zelf het verstand gebruiken kan geen kwaad. Ik mag dit soort grote politiek graag terug brengen tot”familieproblemen” en dan is het verrassend hoe goed het dán te begrijpen is. Neem de vluchtelingen stroom…vergelijk het met een familie die een familielid met gezin opneemt dat in de problemen zit, niet vraagt om zich aan het gezin aan te passen en het van geld en goederen voorziet zonder tegenprestatie. Het gezin zal in opstand komen omdat het op alle fronten in moet leveren ten bate van de probleem familie die niets te bieden heeft. Dat gaat echt niet lang goed verzeker ik je..

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Jun 27, 2016 @ 20:06:05

    Ik hoor verschillende meningen over immigranten. Ik werk regelmatig met “vluchtelingen” en merk dat er kaf onder het koren zit, net gelijk bij mensen van bij ons. Nu moeten we ons niet laten manipuleren in zulke zaken maar zelf kijken hoe het in je buurt loopt.

    Beantwoorden

  4. meninggever
    Jun 27, 2016 @ 11:45:59

    DENK is een gevaarlijke stroming die onze samenleving uit elkaar wil spelen en de allochtonen een platform wil geven om ons, oorspronkelijke inwoners, van racisme te betichten. Zoals Opsporing Verzocht in hun ogen vast te verwijten valt dat het doet aan etnisch profileren door 90% van de daders af te schilderen als lieden van NoordAfrikaanse/Turkse herkomst of mogelijk Surinaams/Antilliaans. Daar tegen maakten sommige stromingen ook al bezwaar omdat het zo stigmatiserend zou zijn. Maar de waarheid is nu eenmaal dat deze groepen bovengemiddeld in de misdaad zijn terechtgekomen. Uit eigen vrije wil. Wie hier komt wonen moet zich aanpassen aan de geldende wetten, normen en waarden. Wie denkt het Kalifaat te kunnen stichten of een filiaal van de onderwereld krijgt te maken met afkeuring en justitie. Wie meent dat wij hier gaan staan jubelen om de Turkse dictatuur die genocide ontkent, homo’s en vrouwen onderdrukt en het Iraanse model samenleving wil doorvoeren, moet rekenen op tegenstand. Democratie is iets anders dan wat DENK voor staan. In een democratie mag iedereen zeggen, schrijven en uiten wat hij/zij wil. Hoe abject ook. Als je kaatst mag je de bal verwachten. Dat er intussen gemanipuleerd wordt? Zeker. De media zijn er helemaal goed in. Kansloze immigranten worden constant vluchtelingen genoemd, zware Afrikanen zijn Syriers, en besluiten uit Den Haag steevast uitvoering van Brussels beleid. Kortom, er is veel meer mis dan DENK ooit kan oplossen. En dat laatste werkwoord zou voor DENK het hoogst denkbare zijn, Inhoudsloze valse stroming!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 11:59:07

      Ik zie het met lede ogen aan …… we woorden inderdaad ook wel gemanipuleerd maar dat steekt me nog het meest als dat gebeurt door “oorspronkelijke bewoners ” die zelf nergens last van hebben en al die misstanden blijven vergoelijken.

      Beantwoorden

  5. cornma
    Jun 27, 2016 @ 11:25:41

    Gelukkig mag je in dit land nog steeds zeggen wat je DENKt en niemand hoeft het daar mee eens te zijn. Ik ben bang dat alles wat je leest of hoort slechts een stukje van het verhaal is, de rest is aangepast aan de behoefte van de lezer of de schrijver zelf. Het is handig om altijd een pak zout bij de hand te hebben, zodat je alles met een korrel zout kunt nemen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 27, 2016 @ 11:35:25

      En wat dacht je van gewoon zelf blijven nadenken. Men zegt toch altijd “als dingen te mooi lijken om waar te zijn, ze ook te mooi om waar te zijn. De eigen overtuiging verdedigen is mooi maar dan moet er toch wél wat onderbouwing bij.

      Beantwoorden

  6. Spinnetje
    Jun 26, 2016 @ 14:32:25

    Objectief zijn is het moeilijkste wat er is. Ooit een documentaire gezien van manipulatie in de media. Er werd aan de hand van een interview getoond hoe je iets heel goed kan manipuleren. Eerst zag je het hele interview en daarna de bewerkte versies. In de eerste versie was het zo gemanipuleerd dat het leek alsof de geïnterviewde helemaal voor het standpunt was en in de tweede versie juist het tegenovergestelde, alsof de geïnterviewde tegen het standpunt was. Heel apart om te zien dat met een beetje knippen en plakken je een hele andere waarheid krijgt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 26, 2016 @ 14:43:24

      Ik ben me daar ook altijd zéér van bewust, misschien wel omdat ik zelf soms wat rommel in fotobewerking en met filmpjes toch vaak een beetje “mijn waarheid”laat zien.
      Dit soort manipulatie is ook gewoon “gebruik maken” van het feit dat mensen vaak voor het gemak gaan en voor zoete koek nemen wat ze zien en horen zonder er wat kritische noten bij te zetten.

      Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Jun 25, 2016 @ 20:36:27

    Gek kun je er van worden. Vandaag las ik de kop: Ikea ontruimd. Eerste gedachte is dan ‘ai, toch geen enge dingen hoop ik’. Wat blijkt: Ikea is ontruimd vanwege een technische storing in het betalingssysteem.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 20:47:09

      O dát juich ik altijd toe, betaling systemen die niet werken zijn als koren op mijn molen. Zag vorige week ook in IKEA hoe mijn dochter “even snel” iets op wilde halen, ze koos voor de zelfbedieningskassa, man,man,man wát een gedoe eer dat werkte, moest een medewerkster bij komen waardoor aan beide kanten geen énkel tijdvoordeel werd geboekt, dochterlief had bij de bemande kassa eerder klaar geweest en als er bij de zelfscankassa tóch steeds iemand bij moet staan is de dure apparatuur ook weggegooid geld.

      Beantwoorden

  8. Tessa | 52druppels.nl
    Jun 25, 2016 @ 19:51:25

    Mja, het is vast niet altijd de (hele) waarheid die ze ons laten zien. Ik moet zeggen dat ik het wel lastig vind om altijd in te calculeren wat er dan wel en niet waar is. Daar komt bij dat ik mezelf er ook wel eens op betrap dat ik dingen al ingevuld heb zonder dat ik de feiten ken…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 20:29:20

      Maar zolang er niet van hogerhand voorgeschreven wordt wat er naar buiten komt is dat zo’n ramp nog niet.
      En zover gaat men hier niet al probeert men soms wat te sturen in wat er naar buiten komt . Maar inderdaad, natuurlijk laten ook vaak mensen aan het woord die “voor eigen parochie preken” maar dat wéét je dan meestal wel en kun je de zoutpot ernaast zetten.

      Beantwoorden

  9. datzalwel
    Jun 25, 2016 @ 18:46:40

    Er zijn beslist bladen die van deze foto een bijzonder sappig verhaal zouden maken met weer een heleboel gescheld tot gevolg. Een heel minne manier om je gelijk te halen en mensen op het verkeerde been te zetten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 19:07:47

      Dat is één van de nadelen van snelle, en tamelijk anonieme, media als facebook. Die maken dat makkelijker en de zelfcontrole is vaak ver te zoeken. Omdat het meestal ook geen straf tot gevolg heeft gaat dat van kwaad tot erger. Heel triest dat mensen daar zelf niet beter bij nadenken.

      Beantwoorden

  10. ria
    Jun 25, 2016 @ 17:50:42

    Dit is weer echt Rietepietz 😀
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  11. Kakel
    Jun 25, 2016 @ 16:48:38

    Geloof het of niet: ik herkende je zoon en kleinzoon meteen. Een kwestie van een goed geheugen. Uche, uche, ik bedoel: van ze regelmatig te zien krijgen uiteraard (-: Over politiek heb ik ook wel een mening maar daar zit niemand op te wachten. En er zijn al meer dan genoeg anderen die dat beter doen dan ik. Maar ik begrijp dat je soms in je laptop klimt en van het ergerlijke iets aangenaams wenst te maken. En het is je wéér gelukt! Ik heb eindelijk een keer om politiek kunnen lachen!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 17:11:46

      ja ze zijn ondertussen zo bekend als de bonte hond op mijn blog;-)

      Over politiek deel ik wel redelijk jouw mening, en inderdaad, een écht politiek log kom je ook bij mij vrijwel niet tegen. Het schuurt er wel eens een beetje tegenaan (als het me van pas komt) maar dan toch meestal als metafoor, óf omdat het leuk bij iets anders past zoals dit keer om de foto’s van deze “terrorist”te kunnen gebruiken. .

      Beantwoorden

  12. Melody62
    Jun 25, 2016 @ 16:33:27

    Laat dat wat jij hier beschrijft nou precies de reden zijn waarom ik jaren geleden al stopte met het lezen van kranten en het kijken naar het nieuws op tv…. en dus ook op sociale media…. het enige nieuws dat mijn aandacht mag pakken is nieuws over dierentuinen, door henzelf geopenbaard 😉 (en Jeans natuurlijk)

    Beantwoorden

  13. Mammalien
    Jun 25, 2016 @ 14:33:17

    Die man keek al veel te blij voor zo’n nare situatie 🙂 Maar je hebt wel gelijk, wat is waar? Geloof niet alles. Journalisten hebben een mooi en verantwoordelijk beroep.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 15:08:06

      Zelf je hersens gebruiken kan nooit kwaad. Dat viel me ook op in alle aandacht voor de Brexid in de aanloop naar het referendum, alle nadelen werden breed uitgemeten, vooral door alle andere landen, over voordelen hoorde je niets en toch zijn er natuurlijk ook voordelen te bedenken.

      Beantwoorden

  14. Leonoras life
    Jun 25, 2016 @ 13:55:33

    En wat betreft de media… Je weet onderhand welke kranten je niet zo serieus moet nemen. .. 😂😂😂 het is net als op vakantie. . Ben ik lui… Neem ik een krant met weinig woorden gebruik. .. Heb ik iets meer energie dan ga ik een stapje hoger. . Wil ik nadenken. . Ja dan kom ik in andere genres terecht 😂😂😂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 14:25:23

      Hangt er ook nog vanaf hoeveel het dán runnende “hot item”je interesse heeft .
      Ook de serieuze kranten hebben zo hun stokpaardjes trouwens, maar zoals je zegt, dat wéten we!

      Beantwoorden

  15. Leonoras life
    Jun 25, 2016 @ 13:14:02

    Toen ik rechten studeerde.. was ik altijd wetten in mijn hoofd aan het stampen. Zelfs op mijn toilet hingen briefjes… Want stampen is zo niet mijn ding. Ik ben een beelddenker… Maar 1 ding bleef me altijd bij… vrijheid van meningsuiting. .. Met in het achterhoofd. .Zoals een fatsoenlijk mens betaamt. .Dus vrijheid ja… mening ja… Maar zodra je die mening gebruikt om anderen opzettelijk te kwetsen of te vernederen… Fatsoen.. is tegenwoordig ver te zoeken als ik commentaar in de media lees.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 13:31:13

      Maar dat is niet helemaal waar het hier om ging. De denkers beweren dus min of meer dat de media uitsluitend een bepaald beeld als waarheid neer zetten en dus niet objectief zijn.
      Zolang de feiten maar kloppen mag iemand natuurlijk zijn eigen zienswijze loslaten op een onderwerp. Deze “beschuldiging “wordt uiteraard niet onderbouwd door de denkers.

      Beantwoorden

      • Leonoras life
        Jun 25, 2016 @ 13:51:44

        Nee klopt.. Ik was een beetje afgeleid/gedwaald..Door DENK… Ben dat soort schreeuwerige een beetje zat… Mijn mening.. hihi zonder iemand te willen beledigen. . Ik weet niet op we willens en wetens iets voorgeschoteld krijgen door de politiek om op het verkeerde been gezet te worden. . Hooguit doofpot affaires 😂😂😂 daar zijn ze dan wel weer goed in. . Zijn ze in ziekenhuizen ook zo goed in 😕.. efin. . Politiek. . Bah wat een rotonderwerp. ..Zoals ze ooit bij een vuurwerk ramp in Nederland zeiden… ” wat wordt hier verzweegn”…

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 25, 2016 @ 14:29:11

          We hebben hier in Nederland dan altijd nog de káns dat media iets op het spoor komen van zo’n doofpot toestand , en dan wordt ze gelukkig niet echt de mond gesnoerd. Maar er zijn wel onderwerpen waar de overheid inderdaad probeert de beeldvorming te “sturen” , maar dat kun je dan weer niet in de schoenen van de media schuiven.

          Beantwoorden

  16. Mrs. Brubeck
    Jun 25, 2016 @ 12:42:26

    Ik treed Margriet bij, vind die vrijheid van meningsuiting soms ook wel dubbel!

    Beantwoorden

  17. margrietspanjaard
    Jun 25, 2016 @ 11:23:28

    Tsja…vrijheid van meningsuiting…hoever kan/mag je gaan en wie bepaalt dat ? Een discussie, die mede cultuurgebonden moeilijk blijft, temeer daar ik mijn waarden ook niet aan anderen op kan en wil leggen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 12:52:56

      Het lijkt me in ieder geval een must dat wát er geschreven wordt op ware feiten berust. Dan kan ieder daar zijn eigen zienswijze op loslaten natuurlijk maar dáár heb ik geen moeite mee.

      Beantwoorden

  18. John
    Jun 25, 2016 @ 09:34:36

    Ik lees veel. Verschillende kranten om zo van alle kanten het nieuws te krijgen en dan kun je best zelf filteren.
    Er zijn altijd kranten die opblazen en smeuïger schrijven dan andere kranten. We weten het. Ik denk dat het hier wel meevalt. Als je kijkt hoe de politiek in Turkije de wet voorschrijft in de media hebben we hier nog geluk.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 25, 2016 @ 12:50:32

      Je hebt hebt helemaal gelijk, wij hebben ook altijd meerdere kranten gelezen. Er zijn mensen die je dom vinden wanneer je “een bepaalde krant” leest, het lijkt mij éérder dom wanneer je je opinie op één krant baseert. Net als nu het Brexit waar je op voorhand overal uitsluitend nadelen kreeg voorgeschoteld terwijl er zeker ook voordelen zullen zijn, maar dat kwam de voorstemmers natuurlijk niet goed uit.
      Dat is zeker waar maar wanneer het aan de DENKERS ligt zal dat hiet zeker ook veranderen.

      Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Jun 24, 2016 @ 22:59:32

    Het is allemaal net maar door welke bril je kijkt. En de verslaggevers verslaan en moeten dat morgen weer, en is soms geen tijd.

    Beantwoorden

  20. Regenboogvlinder
    Jun 24, 2016 @ 20:06:14

    Goed dat je er uitleg bij geeft want ik zag niet echt wat je bedoelde… 😉
    Hilarisch zoiets, en ja er wordt mogelijk best wel eens geknoeid met beelden…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 24, 2016 @ 20:21:31

      Nou misschien niet eens geknoeid met de beelden maar meer met de interpretatie van een foto of gebeurtenis. ieder mens is nou eenmaal geneigd er uit te halen wat hij/zij denkt dat erin zit en dat hoeft niet perse de waarheid te zijn, en is vaak op z’n minst een beetje gekleurd.

      Beantwoorden

  21. Marja
    Jun 24, 2016 @ 19:34:27

    Jouw uitleg vind ik heerlijk. Met politiek houd ik me niet bezig, maar dat we heel veel gekleurde berichtgeving krijgen …. zeker weten!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 24, 2016 @ 19:40:12

      Politiek is ook minder mijn ding, in ieder geval weet ik er niet genoeg van af om er écht iets over te zeggen.
      Ik probeer situaties wel eens naar een kleinere schaal (bijv. een gezin) te verplaatsen, dan worden ze begrijpelijker voor me.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: