in de herhaling

Omdat ik nog druk doende ben een nieuw lappie te installeren (ja ik bén een luxe vrouwtje)  heb ik even een logje uit 2008 teruggehaald omdat het onderwerp van  dat logje ook nu weer heel actueel is, discriminatie!
Her ergert me gruwelijk dat “de politie”en “de Nederlander” steeds vaker als racist worden neergezet.
Er zúllen ongetwijfeld wel mensen zijn die discrimineren maar lang niet álles wat voor racisme uitgescholden wordt is dat ook. Ook gaat men voorbij aan het feit dat niet alléén onder  autochtone Nederlanders wordt gediscrimineerd door mensen die aan de andere kant heel makkelijk in de slachtofferrol kruipen……..
Nou ja, dit schreef ik erover in 2008 ……..

Het blijft moeilijk om aan te geven wanneer er nou sprake is van discriminatie en wanneer niet .
In Nederland wordt, uit politieke correctheid, al snel van ongelijke behandeling gesproken!
Ik vind dat het woord “discriminatie ” vaak verkeerd gebruikt wordt uit angst mensen tegen zich in het harnas te jagen.

Echte discriminatie ben ik tegen en zal ik zélf altijd proberen te vermijden. Het klopt niet dat mensen anders behandeld worden omdat ze bijv. een andere huidskleur hebben.
Alhoewel …… een zwarte Afrikaanse of Surinaamse vrouw haar haardos met mijn kammetje  laten kammen  maakt háár niet blij, zij hééft nou eenmaal dik stevig krullend haar  en mijn kammetje komt daar niet doorheen .

Het lijkt een onzin vergelijking maar tóch wordt er in “politiek correcte kringen” van ons eigenlijk verwacht “ons kammetje te delen ” en vooral niet te mopperen als het verder voor ons onbruikbaar is geworden doordat er een heleboel tanden uitgebroken zijn. Dán hadden we maar een grover kammetje moeten kopen, daar had iederéén iets aan gehad, al is het wat meer behelpen voor mijn  dunne vlaskoppie !

Zo zijn er nogal wat zaken waarin gelijke behandeling of discriminatie moeilijk te omschrijven is maar soms is het een makkelijke zaak!
Bij discotheken komt het nogal eens voor dat men mensen die niet “in het plaatje passen” de toegang weigert .
Vaak op huidskleur, zoals vorige week die vier jonge knullen die, hoewel normaal gekleed, niet dronken en gewoon ABN sprekend, door de portiers van discotheek Estupendo  geweigerd werden omdat hun huidskleur en afkomst niet “de juiste” was.
Dat de nieuwe eigenaar deze instructies had gegeven werd zelfs openlijk toegegeven, al wilden de portiers wel kwijt dat ze daar zélf niet erg happy mee waren .
Er was wél een goede raad voor de jongens, “probeer het maar niet want jullie worden binnen afgeslacht “! Een goede raad die verdacht veel overeenkomst vertoont met een dreigement …….!

Mogen deze jongens er nu uit frustratie op los slaan? (Steeds vaker hoor je dat dit soort gebeurtenissen de oorzaak is van het wangedrag van sommige probleemjongeren )
Nee natuurlijk niet, en gelukkig hebben ze dat ook niet gedaan!
Ze kiezen voor “deze discotheek voortaan links laten liggen” én een  klacht indienen, zelfs al wéten ze nu al dat die afgewimpeld zal worden ……..  

Als blanke blonde Nederlanders moet je niet zeuren dat je (in dit geval ) in een openbare gelegenheid geweigerd wordt omdat je géén Hindoestaan bent !

macho.jpg picture by rimpelrat

Advertenties

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spinnetje
    Jun 10, 2016 @ 14:40:20

    Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van Terrebel. Al wordt ik soms wel erg moe van mensen die wanneer je ze ergens op aan spreekt (zoals het op straat gooien van afval) gelijk beginnen te gillen dat je discrimineert.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Jun 10, 2016 @ 10:58:27

    Discriminatie wordt vooral actueel als gefrustreerde nieuwkomers worden aangesproken op in ons land ongewenst gedrag. Van echte discriminatie ten aanzien van deze groepen is maar zelden sprake. Waarbij in bepaalde groepen zelf enorm wordt gediscrimineerd. Zo zien Javaanse/Hindoestaanse Surinamers negroide-medewoners vooral als ‘bosnegers’ enn zien ze die als ‘lui’. Noord-Afrikaanse lieden die hier altijd maar om respect zeuren hebben en enorme afkeer van ‘joden’ en zien ons als kruisvaders die hun geloofsgenoten willen afmaken. Zwarte mensen noemen ons blanken ‘bleekscheten’, en in Limburg zijn alle mensen van boven de grote rivieren ‘Hollanders’ en worden die gezien als mensen met een grote bek. Vanuit al die vooroordelen ontstaat discriminatie. Voor mij zijn veel Roemenen niet meer dan zakkenrollers en neig ik er toe te denken dat veel Poolse mannen vooral drinken. Opsporing Verzocht geeft meen bepaald beeld van zwarte en licht getinte daders dat weinig gevoelens van respect afdwingt t.a.v. de hele groep. Moslims liggen me minder dan christenen, al was het maar omdat die mensen zich hier maar niet thuis willen voelen en zich vooral op hun geloof laten voorstaan, waar ik bijvoorbeeld met name Amsterdammer en Nederlander wil zijn. Mijn geloof doet er niet toe. En dan ben je werkgever en hebt de keuze. Neem je iemand uit een groep lieden die bekend staat als ‘lastig’ of eenn waarvan je bijna zeker weet dat opleiding en afkomst een goede arbeidsverhouding garanderen. Moet je iemand zonder talent voortrekken omdat die een kleurtje heeft? Of gaat het om wat men kan? Al die frustraties die recventelijk naar boven komen hebben niet zo zeer te maken met onze Nederlandse samenleving, maar meer met het feit dat bepaalde mensen zich daar niet in thuis voelen. Net zoals in mijn stad dorpelingen wel even gaan uitmaken dat het hier minder druk moet worden. Omdat ze eigenlijk terugverlangen naar hun dorp. Wellicht iets ter overweging bij hen die al snel wijzen??

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2016 @ 13:44:47

      Ja inderdaad heeft de “positieve discriminatie”alhier behoorlijk stinkende wonden geslagen.
      Ik heb zelf in het verleden inderdaad te maken gehad met de problemen die je in huis haalt met werknemers die belijdend moslim zijn.
      Als ik zelf werkgever was zou ik me wel twee keer bedenken eer ik er 1 aan zou nemen. Niet omdat het slechte mensen zijn maar omdat er 2x per jaar een maand lang geen behoorlijk werk uit hun handen komt door de ramadan en vakanties vaak “verlengd” worden omdat men zich vanuit “het vakantieland” ziek meldt Nederland is, zeker in de zomer, geen geschikt land om een maand lang alleen te eten en drinken als de zon onder is, en dan moet er óók nog geslapen worden in die korte tijd. Voeg daarbij dat er het daar door dagelijks div malen gebeden moet worden en het plaatje is compleet.

      Beantwoorden

  3. terrebel
    Jun 09, 2016 @ 23:25:11

    ‘Discriminatie’ klinkt erg negatief tegenwoordig maar betekent oorspronkelijk gewoon ‘onderscheid maken’ en dat doen wij allemaal. Voortdurend. Mannen zijn niet welkom in een vrouwencafé of bij Leontien’s Lady Bikeride en vrouwen staan nooit in de spits bij het eerste van Feyenoord. Bij basketbal zul je nooit mensen van onder de 1.70m zien meespelen en vrouwen mogen geen lid worden van de PVV. Discriminatie is van alle tijden en culturen. Daar moeilijk over doen ook. En we doen er allemaal aan mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 10, 2016 @ 09:02:34

      Het een andere naam geven verandert niets aan feiten , dat is een overheids handigheidje á la minister Vogelaar( of zoiets)
      Toch kán onderscheid maken heel negatief zijn, maar is veel vaker alleen maar normaal. Zoals je het haar van een Surinaamse vrouw zeker niét met mijn kammetje kunt kammen. Maar tegenwoordig probeert meen vaak, onder het mom gediscrimineerd te worden, af te dwingen dat ik dan maar zorg voor een kam die ze wél kunnen gebruiken, ook wanneer ik daar zelf niet zoveel mee kan.

      Beantwoorden

  4. cornma
    Jun 09, 2016 @ 10:06:11

    Racisme en/of discriminatie is van alle tijden. Tegenwoordig zijn er mensen die er brood in zien en er alles aan doen om van een mug een olifant te maken, want met een grote bek kun je ver komen. Om misselijk van te worden.

    Beantwoorden

  5. depetvantruus
    Jun 08, 2016 @ 19:39:26

    Het is een moeilijk onderwerp maar ik geloof zeker dat er vaak teveel aandacht aan wordt besteed en er flink misbruik van wordt gemaakt. 😦

    Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Jun 08, 2016 @ 16:21:34

    Belachelijk, ik heb het nooit begrepen. Ik discrimineer nooit. We zijn allemaal mensen en we moeten elkaar in elkaars waarde laten. Er wonen in mijn straat ook wat allochtonen, maar gewoon aardige, behulpzame mensen. Waarom zou men die willen discrimineren? Omdat hun ouders of de generatie daarvoor besloten hebben om meer mogelijkheden voor hun gezinnen te zoeken?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 08, 2016 @ 16:40:12

      Het probleem ligt een beetje bij de “politiek correcte hap” die al heel gauw ergens discriminatie in ziet in zaken die het echt niet zijn.
      Het komt té vaak voor dat sommige “minderheden”daardoor aangemoedigd in de slachtofferrol kruipen. Maar zoals je in het log al kunt lezen doen minderheden zelf soms ook aan discriminatie maar dáár hoor je nooit iets over en zijn geen actiegroepen die zich er mee bemoeien.

      Beantwoorden

  7. Leonoras life
    Jun 08, 2016 @ 06:21:57

    Ja dat is ook weer waarheid. . Ik denkt dat je het filmpje ook niet als dusdanig “echt” hoeft te bekijken. Maar puur van.. We zijn allemaal mensen. . En wie weet waar we wegkomen. . En wie of wat geeft ons het recht om over anderen te oordelen of zelf veroordeeld te worden.

    Beantwoorden

  8. Leidse Glibber
    Jun 07, 2016 @ 23:39:22

    Door continu te klagen over en te schermen met discriminatie wordt het volgens mij juist in de hand gewerkt.

    Beantwoorden

  9. gewoonanneke
    Jun 07, 2016 @ 23:12:43

    Ik sprak hier over pas met een mevrouw uit Zuid Afrika…waar nu ook mensen afgerekend worden met wat hun voorouders gedaan hebben. Maar die extremen en dat opgeklop overal vind ik heel erg.

    Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Jun 07, 2016 @ 23:10:30

    Ze moeten nooit naar kleur kijken, maar ja, men ziet het wel. Toch moet iedereen overal welkom zijn waar die maar wil.

    Beantwoorden

  11. Kakel
    Jun 07, 2016 @ 22:59:21

    Ondanks dat het een blog uit 2008 is, is-ie weer hartstikke in het nieuws.
    Als gekleurd medemens hoef je maar even te gillen dat je gediscrimineerd wordt en dan staat er weer een actiegroep voor je klaar. Soms voel ik me als blonde blanke in eigen land gediscrimineerd. Daar hoor ik niemand over!
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 08, 2016 @ 08:18:03

      Onze kleinzoon heeft destijds de krant niet gehaald, wat zéker anders geweest zou zijn wanneer het een allochtone Nederlander in een Nederlandse tent had betroffen, dan rolt heel politiek correct Nederland erover heen. Helaas weet een déél van die mensen de pers héél goed te bespelen.

      Beantwoorden

  12. ria
    Jun 07, 2016 @ 22:00:00

    Wit is niet zwart en zwart niet wit, bruin is niet rood en rood niet geel.
    Zeker weten wordt discriminatie te pas en te onpas gebruikt en misbruikt.
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  13. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 07, 2016 @ 21:27:49

    Een Eskimo is een Eskimo
    Een Duitser een Duitser
    Een neger een neger
    Een Hulk een Hulk
    En……………..we zijn allemaal mensen
    En daar kun je niet over oordelen, want dan oordeel je over jezelf

    Zelfs over de daden van mensen kun je niet oordelen.
    Omdat onze Schepper zegt, “Mij is het oordeel”
    En zegt Hij, “als je oordeeld, zul je veroordeeld worden”.
    Met bovenstaande zijn alle problemen uit de wereld.
    Simpel toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 07, 2016 @ 21:51:33

      Met het eerste deel van je verhaal ben ik het helemaal eens!
      Het tweede deel past niet zo in mijn opvattingen maar als het voor jou werkt vind ik het prima. Het is allemaal toch een stuk minder simpel als je niét van “een Schepper” uitgaat. Maar dat is weer echt Rietepietz, nooit voor de makkelijkste weg gaan.

      Beantwoorden

  14. Marja
    Jun 07, 2016 @ 21:02:36

    Ik discrimineer nooit, maar soms lijkt het wel of mensen dit soort situaties uitbuiten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 07, 2016 @ 21:14:11

      Dat gebeurd zéker, en half Nederland laat zich weer opnaaien.
      Het is gewoon een feit dat wanneer heel jonge knullen in een grote dure auto rijden die meestal niet eerlijk verkregen is. Dat moet je je toch realiseren wanneer je als jonge knul in een eerlijk verdiende dure auto rijdt.
      Laf, om als de agent in kwestie hem eerlijk antwoord geeft met een aanklacht te komen. Misschien waren de druiven wat zuur dat de rapper niet herkend werd.Dat kun je die agent niet kwalijk nemen, ik zou die knul óók niet herkennen.

      Beantwoorden

  15. Leonoras life
    Jun 07, 2016 @ 20:42:26

    Ohhh linkje verdwijnt steeds 😢

    Beantwoorden

  16. Leonoras life
    Jun 07, 2016 @ 20:41:56

    Beantwoorden

  17. Leonoras life
    Jun 07, 2016 @ 20:41:23

    Hee ik zie mijn linkje niet meer. .. is dat wel gepost?

    Beantwoorden

  18. Mrs. Brubeck
    Jun 07, 2016 @ 20:28:06

    Ik wilde net hetzelfde reageren als mijn volgster hierboven!!
    Het is GEEN excuus, maar gaan we het ooit uit de maarschappij krijgen?
    Ik hoop het wel, maar vrees 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 07, 2016 @ 20:37:07

      Het zou al zóveel schelen als men eens wat minder snel op de teentjes getrapt was.Onze kleinzoon heeft destijds laconiek gereageerd , dan gaan we ergens anders heen, zelfs een aanklacht hebben ze uiteindelijk niet ingediend. Maar heel Nederland is te klein als iemand met een donkere huidskleur ergens wordt geweigerd.Als men mensen die in de slachtofferrol kruipen maar eens wat beter zou doorzien…….

      Beantwoorden

      • Mrs. Brubeck
        Jun 07, 2016 @ 20:46:21

        Niet alleen Nederland hoor!!

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Jun 07, 2016 @ 20:51:04

          En ook niet alleen door Nederlanders in Nederland maar hier heerst vaak de selectieve verontwaardiging.
          Een geweigerde Surinamer ,Turk of Marokkaan haalt de krant, onze volbloed Nederlandse kleinzoon kon ongestraft bedreigd worden zonder dat iémand zich er druk over maakte.

          Beantwoorden

          • Mrs. Brubeck
            Jun 07, 2016 @ 20:55:58

            Pfff, moeilijk hé? Ik werd ooit op mijn 1ste werkdag (ik was 22) uitgemaakt omdat ik aan een Marokkaan zijn paspoort vroeg om een cheque uit te betalen! Ik ben er weken niet goed van geweest.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Jun 08, 2016 @ 08:14:16

              Het komt helaas maar al te vaak voor dat mensen met een andere etnische achtergrond zichzelf slachtoffer voelen ( en maken) van bij zaken die voor iedere Nederland gelden. Door onze huidige “politiek correcte ” instelling wordt dat gedrag helaas gehonoreerd. Hoe harder ze schreeuwen hoe meer ze voor elkaar krijgen en er zijn er genoeg die daar gebruik van maken.

              Beantwoorden

  19. Leonoras life
    Jun 07, 2016 @ 20:26:15

    Ik denken dat het een onderwerp blijft van alle tijden .. discriminatie. .Zeker. . Wordt het misbruikt. .. Zeker.

    Ik kwam dit vandaag tegen 😊

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 07, 2016 @ 20:47:07

      Maar in de huidige tijd wordt het als wapen gebruikt, door álle partijen en dat zou niet moeten.
      Het filmpje zegt me niet zoveel.
      Mijn voorgeschiedenis is niet zo belangrijk voor me, al stam ik af van een baviaan uit het jaar 215, het zou wat. Bovendien is het waarheidsgehalte van filmpjes nooit na te trekken , iedere partij maakt filmpjes of verhalen met z’n eigen “bewijzen” . als ik zie wat ik soms zélf in filmpjes kan suggereren;-)

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: