mei en Clingendael….

Inderdaad,  de maand mei en landgoed Clingendael  horen gewoon bij elkaar want in  de maand mei heeft het, toch al mooie park,  twee bijzonder extra’s.
japtuinHet meest bekend is wel “de Japanse tuin”, slechts 8 weken per jaar open wegens de kwetsbaarheid van de begroeiing,  maar in de maanden april en mei is de tuin dan ook een juweeltje, héél bijzonder.
Wij waren nét iets te laat, de tuin was al over de mooiste bloei heen dus heb ik daar verder geen foto’s gemaakt.

De andere extra is  de grote hoeveelheid (zowel in aantal als in soorten) Rododendrons die dan in het park in bloei staan. Op sommige plaatsen lijken het gewoon kleurige muren die het park zo héél anders maken dan in de andere seizoenen.
En het park hééft al zoveel te bieden voor de wandelaar want het is er prachtig. Heel jammer is dat er,  behalve in het enige theepaviljoen dat niet altijd open is, nérgens een toiletgelegenheid is. Voor “zeikers” als Henk en ik toch een gemis, vooral met al dat water om je heen.

park
Maar oke, natuurlijk heb ik wél foto’s van de Rododendrons, om ze niet te hoeven verkleinen heb ik ze in een diashow gezet dan spreken ze voor zichzelf.(wel even groot zetten dan hé!)
Er valt verder  ook weinig over te vertellen, dat ze mooi zijn en prachtige kleuren hebben ja, maar dat zie je zelf óók wel!

Ik vind het ook altijd  een beetje vreemde naam dat “Rododendron” lijkt éigenlijk een beetje “vloekerig”.  Spreek het uit met een flink rollende R, nadruk op de éérste en derde  lettergreep,
“Rrroóó- do dén-dron  wat ben jij toch een “lelijk stuk guichelheil”
en je hoeft de naam van de Heer nooit meer ijdel te gebruiken lijkt me!
Jazeker, guichelheil is ook gewoon een plantje dat zich uitstekend als vloek laat gebruiken, voor wie het plantje niet kent klinkt het toch bijna zo erg als al die enge ziektes die er nu nog wel eens in boosheid uitrollen.
Tjonge…. hoe kom ik hiér nou weer in verzeild terwijl ik alleen maar wat mooie bloemen wil laten zien…… laat ik dát dan maar snel gaan doen voor ik nog meer onzin uitkraam.

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spontanity
    Jun 12, 2016 @ 18:41:45

    Lekker muziekje 🙂

    Beantwoorden

  2. depetvantruus
    Jun 08, 2016 @ 19:55:17

    Wat een prachtig park, Rietepietz. 🙂
    Op de N-weg naar Putten rijden we ook altijd langs een heel langs stuk met zo’n muur van Rhododendrons. Echt genieten nu.
    Het spijt me te lezen dat Marion overleden is.
    Alsnog gecondoleerd met het verlies van je lieve vriendin.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 08, 2016 @ 20:37:44

      Dankjewel, ja Marion was helemaal op en wilde niet meer behandeld worden. Ik gun haar haar rust maar ik mis haar nog dagelijks, we belden iedere dag om even de dag door te nemen en deden dan samen ook cryptogrammen. Ze was een heel fijn maatje voor me.

      Beantwoorden

  3. Albert y Mara fotoblog
    Jun 04, 2016 @ 07:44:49

    Sinds mijn moeder overleden is in mei 1994 in de leeftijd van 93 jaar, ben ik nog maar 2x in Rijswijk geweest. Ik heb er helaas niet veel meer te zoeken. Voor volgend jaar mei 2017 staat deze uitgaanstip in onze agenda ” de Japanse tuin” van landgoed Clingendael. Als man doe je makkelijk even een plasje achter een boom *WINK*.
    Salu2 Albert

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 04, 2016 @ 11:17:09

      In 1994 had ik nog geen blog en ik kan me logjes over je moeder nog goed herinneren dus ik dénk dat je even iets door de war gooit bij de sterfdatum van je moeder . Ik denk eerder 20014 dan 1994.
      Ja mannen zijn op dat gebied beter “uitgerust” dan vrouwen om even achter een boom te duiken en die staan er genoeg.

      Beantwoorden

  4. Petr@
    Jun 03, 2016 @ 09:42:03

    Prachtig daar!
    In onze tuin staat er ook een prachtig in bloei, het is onooglijke struik maar de bloemen zijn heel erg mooi!
    Dus we gaan hem in vorm snoeien maar dan na de bloei 😉
    Riet met zoveel struikgewas had je best even kunnen hurken in de bosjes toch?
    En dat rare woord, nooit van gehoord

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 03, 2016 @ 12:28:56

      Ja het is er héél mooi, wij hebben ook een paar Rodo’s in de tuinen en in bloei zijn het juweeltjes.
      Ik ben niet zo van ff door de hurken gaan, je weet maar nooit of ik weer omhoog kan komen met die krakende knietjes.

      Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Jun 02, 2016 @ 21:58:37

    Guichelheil…….. Een schoolannekdote:
    De leraar plantenteelt staat voor de klas en maakt een hilarische verspreking: zoek voor je herbarium het plantje huichelgeil…….
    De hele klas werd doodstil….zat elkaar aan te kijken van “barsten we uit in lachen of gaan we doen of er niets gebeurd is?” Totdat één van mijn klasgenoten vroeg of het wel de bedoeling was om ‘slaapkamerplanten’ in een wilde bloemen herbarium te plakken…. Die mocht de klas verlaten….

    Beantwoorden

  6. Suskeblogt
    Jun 02, 2016 @ 20:16:34

    pas maar op met die rollende “r” of men zal denken dat je uit Frankrijk afkomstig bent.

    Beantwoorden

  7. Melody62
    Jun 02, 2016 @ 20:01:17

    nooit van gehoord…. nooit geweest ook dus……

    mag ik een keertje mee?

    Beantwoorden

  8. terrebel
    Jun 02, 2016 @ 18:40:43

    Nog nooit geweest maar nu staat het nog hoger op mijn lijstje!

    Beantwoorden

  9. majaer
    Jun 02, 2016 @ 17:35:53

    Ik ken het park en het is er prachtig ik ben er vaak geweest.

    Beantwoorden

  10. Hartelijke Hot Hulk
    Jun 02, 2016 @ 10:58:26

    Misschien is die po rolstoel wat voor jullie uit mijn logje ‘genieten’?

    Beantwoorden

  11. RenéSmurf
    Jun 01, 2016 @ 23:20:33

    Ik vind het liedje van Toll Hansse ook zo leuk, achter de rododendron

    Beantwoorden

  12. datzalwel
    Jun 01, 2016 @ 23:16:57

    Wat een prachtig park, je gaat je er zo vredig voelen als je er wandelt hé.

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Jun 01, 2016 @ 22:42:39

    Is echt heel mooi daar. Ik zat vroeger op school op de van Trigtstraat die daar vlakbij ligt. We gingen vaak in de tussen (of spijbel) uren even naar Clingendael of het ANWB kantoor om koffie te drinken 🙂

    Beantwoorden

  14. Zus.
    Jun 01, 2016 @ 22:22:48

    Wat een mooi park! En als het dan zo rustig is als lijkt op je foto’s,is het puur genieten. Zeker met het weer van vandaag en gisteren. Dan mag je zelfs jouw vloeken niet gebruiken. Anders moet je op blote voeten naar bed. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 02, 2016 @ 08:48:33

      In het weekend kan het er wel druk zijn hoor, maar wij gaan natuurlijk op een gewone doordeweekse dag . En dan ook nog in de ochtend, want in de middag is het toch weer wat drukker.
      Oke, ik ben dus gisteren dan maar met blote voeten naar bed gegaan;-) XXX

      Beantwoorden

  15. Kakel
    Jun 01, 2016 @ 20:42:49

    Als ik ergens niet kan zeiken, ben ik snel vertrokken, haha. Mooi filmpje, alleen jammer van de muziek eronder. Maar die kan ik gelukkig uitzetten.
    Wat een mooi park! Ik ben er nog nooit geweest. Gewoon een keer gaan en dan heel de dag niets drinken of in een vijver plassen (-:
    Lieve groet, ook voor Marion.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 20:53:13

      Ja het geluid kan gelukkig uit, ik zet het er meestal niet onder maar dacht laat ik eens gek doen.

      Ach lieve kakeltje, ik realiseer me nu pas dat jij een heel akelig bericht niet meegekregen hebt omdat het tijdens jouw “blogpauze”gebeurde.
      Marion is tot mijn grote verdriet op eerste Paasdag overleden.
      Op 29 maart en 3 april heb ik daar logjes over geschreven maar die heb jij natuurlijk niet meegekregen. Ik hoop dat ik je niet laat schrikken , jij groette haar altijd zo speciaal, ik heb daar nog naar verwezen in mijn toespraakje dat je ook in één van die logjes kunt vinden.Ik mis haar nog dagelijks omdat we ook dagelijks telefonisch contact hadden en dan “de dag doornamen. Sorry, ik heb er niet aan gedacht je daar over te informeren maar ik denk dat het op dat moment ook niet heel goed voor je had geweest.
      Marion vond het altijd héél bijzonder dat ze dat ze zoveel extra aandacht kreeg.

      Beantwoorden

  16. ria
    Jun 01, 2016 @ 20:18:45

    Dan stop je gewoon 2 incontinentieluiers in je broek en voilá 🙂
    groetje, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 20:22:37

      Dat ben ik zéker niet van plan, er zijn genoeg gebouwtjes in het park waarin een toilet ruimte voor publiek gemaakt zou kunnen worden, ik ga ze daar toch eens op aanschrijven.

      Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Jun 01, 2016 @ 19:43:55

    een erg mooi verslag van een prachtig park, fijne avond toegewenst

    Beantwoorden

  18. Regenboogvlinder
    Jun 01, 2016 @ 19:16:03

    Wat een mooie video! Lijkt me inderdaad een prachtig park, maar ze mogen zeker wel rekening gaan houden met de kwetsbare ouderen die daar wandelen en steeds naar de wc moeten, tjonge…!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 19:26:22

      Er zijn ook genoeg jongere mensen die het niet héél lang op kunnen houden, het is natuurlijk vrágen om wildplassers wat misschien weer niet zo goed voor de struiken is..

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Jun 01, 2016 @ 20:17:26

        Ja dat is ook zo, maar de ouderen zijn toch de grootste groep.
        Inderdaad, als je moet dan moet je en dan zoek je echt wel een plekje, maar dan denk ik weer, de dieren doen ook hun behoeftes hier en daar, is dat dan minder erg?

        Beantwoorden

  19. Marja
    Jun 01, 2016 @ 18:07:22

    Prachtig. Niet zo slim dat ze nauwelijks sanitaire voorzieningen hebben, gezien de vergrijzing. Leuke vloeken. Ik hoop ze morgen niet nodig te hebben….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 18:13:15

      Nee dat ben ik met je eens en er staan toch meerdere gebouwtjes waar dat best ingepast zou kunnen worden zonder dat je meten huize Clingendael moet open stellen.
      Nee niét vloeken hoor, ik hoop dat je toch wel ordentelijk onder narcose gebracht wordt?
      Ik ga aan je denken en hoop dat je snel weer naar huis kunt.

      PS ik heb nog even gekeken en dat paviljoen is in de winter zelfs gewoon dicht.

      Beantwoorden

  20. margrietspanjaard
    Jun 01, 2016 @ 15:26:06

    een bijzonder fraaie reportage, Rietepietz van inderdaad…een prachtig park

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 15:36:21

      We kwamen er vroeger veel vaker maar het gebrek aan toiletten is toch lastig.
      Maar vooral in april en mei is het park een aanrader door die twee extraatjes.
      En het is nog gratis toegankelijk óók!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

