boompje groot….

Een gezegde dat volgens mij iedereen wel kent is;  “Boompje groot, plantertje dood!”
Men bedoelt ermee dat wanneer  je een boom plant als je nog jong bent je waarschijnlijk al dood bent wanneer de boom volgroeid is.
Nou draai en schuif en wel eens meer met spreekwoorden en gezegden om te bewijzen dat ze ook wel eens niét  opgaan, en soms zelfs het tegendeel van het spreekwoord evengoed bewezen zou kunnen worden.
Vandaag maakte  ik tijdens een wandeling op landgoed Clingendael  deze foto.

gekapt
Hier was duidelijk de boom de klos, overleden. De veronderstelling dat de planter van ooit hem reeds lang voorgegaan is zal  niet uit de lucht gegrepen zijn.
Maar tóch moest ik aan dat gezegde denken, en wel omdat ik het restant van de boom  herkende  van een foto die ik toevallig nog kort geleden gedigitaliseerd had en wel deze.
de boom die er niet meer is-1De foto is ongeveer 26 jaar geleden gemaakt toen Henk en ik eveneens  in Clingendael aan de wandel waren.
We hadden toen nog maar twee kleinkinderen, links Maikel en rechts Jennifer, precies,  die nu zélf al moeder is van Levi en Amber.
Dit is dus zo’n geval dat de kindertjes op de foto nu groot zijn maar dat de bóóm er niet meer is.
Het was een enórm dikke boom met een heel gezellig “zitje” onderaan de stam waar de kleintjes zich toentertijd gewillig in lieten zetten.
Ja sorry hoor, ik had niet de héle boom erop maar  ik weet óók niet altijd 26 jaar vooruit  wat ik later alsnog voor plannen met een foto heb. Het was tóen gewoon een schattig plaatje!
Oéps…. een gemiste kans realiseer ik me, natuurlijk hád ik Levi en Amber mee moeten nemen om de foto nog eens “over te maken” maar dan met hén in het holletje.
Ja natúúrlijk weet ik zeker dat het dié boom was, maar voor de twijfelaars ….overtuig jezelf en vergelijk maar even met de bovenste foto van de stomp.
Volgens Henk heb ik een olifanten geheugen, maar ik denk eerder dat die dikke boomwortels hem aan  olifanten poten doen denken en dát ben ik met hem eens.

de kleintjes

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Jun 08, 2016 @ 19:58:08

    Wat schattig, Rietepietz.:-)
    Volgens mij heb je helemaal gelijk en is dit dezelfde boom.

    Beantwoorden

  2. Suskeblogt
    Jun 02, 2016 @ 20:19:20

    De jaren gaan voorbij en de kleintjes worden groot terwijl die boom het niet overleefd heeft.

    Beantwoorden

  3. Melody62
    Jun 02, 2016 @ 20:00:07

    geweldige foto’s die ondersten de bovenste iets minder natuurlijk maar gelukkig leven de herinneringen eraan voort..

    Beantwoorden

  4. Kakel
    Jun 01, 2016 @ 21:46:44

    Echt een ge-wel-di-ge foto! Jammer van de boom maar dat je kleinkinderen gezond en wel zijn, vind ik belangrijker.
    Lieve groet

    Beantwoorden

  5. giselzitrone
    Jun 01, 2016 @ 12:52:01

    Wie schön die beiden Wünsche einen schönen Tag lieber Gruß Gislinde

    Beantwoorden

  6. datzalwel
    Mei 31, 2016 @ 23:41:23

    Wat een schattige foto, je ziet er zo Levi en Amber in. Jammer van de boom, dat was inderdaad heel leuk geweest om er ook een foto van deze kleintjes van gehad te hebben.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 08:15:50

      Een foto in de restanten van de boom zou ook nog kunnen, heeft ook wel iets denk ik. Amber heeft dezelfde krulletjes die Maikel ook had en ja, ik vind de foto ook nog steeds een plaatje.

      Beantwoorden

  7. gewoonanneke
    Mei 31, 2016 @ 23:25:53

    Nou zou zomaar kunnen hoor aan de vormen te zien en anders nog blijft het een mooi verhaal en leuke foto’s……

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jun 01, 2016 @ 08:11:01

      Ik weet ook zeker dát het die boom was vanwege de plaats in het park.
      We hadden er vroeger toch een min of meer vast rondje dat we liepen.
      De foto is me dierbaar , we hebben zóveel met die kleintjes opgetrokken.

      Beantwoorden

  8. hanscke
    Mei 31, 2016 @ 21:40:05

    Dit vind ik helemaal geweldig. Tjonge jonge, dat die kindertjes nu zelf ook al weer kindertjes hebben. Je kunt het je bijna niet voorstellen. En dan die boom die er niet meer is. Het zou voor mij best wel even slikken zijn geweest, want bomen hebben in mijn idee het eeuwige leven. Niet dus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2016 @ 21:44:22

      Nou bomen leven vaak wél langer dan wij, dus vanuit dat standpunt toch een béétje eeuwig leven.
      Maar het is inderdaad wel bijzonder dat ik juist nu( een paar weken geleden) die foto tegenkwam waardoor het me opviel dat de boom er niet meer was.

      Beantwoorden

  9. terrebel
    Mei 31, 2016 @ 20:52:24

    Geweldig verhaal dit, Riet! En wat een mooie herinnering!

    Beantwoorden

  10. majaer
    Mei 31, 2016 @ 14:29:30

    Wat een leuk verhaal dat je dit nog herkende na zo’n tijd. Erg leuke foto van die twee op die boomstronk

    Beantwoorden

  11. Petr@
    Mei 31, 2016 @ 12:37:37

    Dat moet wel een hele mooie boom geweest zijn, als zelfs het restant ervan mooi is!
    Het jongetje met de krulletjes lijkt sprekend op onze jongste toen hij klein was!
    Hele leuke foto.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2016 @ 13:24:37

      Klopt, ik vond die boom destijds al heel bijzonder herinner ik me.
      Grappig maar kleine kindertjes lijken natuurlijk wel vaker op elkaar , vooral als ze ongeveer hetzelfde haar hebben.
      Het was inderdaad één van de betere foto’s die ik vroeger gemaakt heb.

      Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    Mei 31, 2016 @ 10:30:01

    Misschien kreeg hij niet genoeg water? 😉 Heeft ie zichzelf van binnenuit opgegeten? Inderdaad een schattig plaatje! Wat een leuk logje dit! En zeker is het dezelfde boom…

    Beantwoorden

  13. sweetlake
    Mei 31, 2016 @ 10:02:31

    Dat is inderdaad heeeeel gaaf. En wat is dat toch bijzonder dat je dat dan nog meteen in gedachte schiet. xx sweetlake

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 31, 2016 @ 13:20:15

      Nou het heeft wél geholpen dat ik die foto kort geleden nog in m’n handen heb gehad. Jullie komen er nog wel eens weet ik, je weet dus wat je te doen staat, jouw kleinkinderen in het holletje op de foto;-)

      Beantwoorden

  14. Leidse Glibber
    Mei 30, 2016 @ 23:26:02

    Mooi is dat he dat je zo’n boom dan ooit al in zijn toen nog volle glorie gefotografeerd hebt.

    Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    Mei 30, 2016 @ 23:11:11

    Een hartstikke leuk en mooi verslag met schitterende foto’s, hoe kom je er op, echt heel goed bedacht, complimentje…….

    Beantwoorden

  16. Mrs. T.
    Mei 30, 2016 @ 22:49:58

    Oh wat geweldig!

    Beantwoorden

  17. RenéSmurf
    Mei 30, 2016 @ 21:28:26

    Ja, sommige bomen overleven mensen, en sommige mensen overleven sommige bomen. En gebouwen net zo. Toch zonde altijd.

    Beantwoorden

  18. Villasappho
    Mei 30, 2016 @ 21:02:24

    Och zonde van de boom maar de risico’s met omvallen… heerlijke foto van die 2 kleintjes

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2016 @ 21:08:04

      Ja inderdaad zónde van zo’n prachtige oude boom, maar soms kan het gewoon niet anders. Die “twee kleintjes” zouden nu niet meer samen in dat holletje passen maar hat zou bést leuk zijn om ze er nog eens in te persen na 26 jaar;-)

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    Mei 30, 2016 @ 19:57:39

    Mooi, en een voor en na had idd een leuk idee geweest 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2016 @ 20:02:38

      Inderdaad, maar we komen tegenwoordig veel minder in dat park. Sinds we in Rijswijk wonen hebben we zoveel méér mooie wandel mogelijkheden in de buurt dan destijds in Den Haag. Dus we komen er wel een enkele keer maar de kap is me toch helemaal ontgaan. Waarschijnlijk heeft ook het feit dat ik kort geleden de foto terugvond m’n herinnering flink geprikkeld.

      Beantwoorden

  20. ria
    Mei 30, 2016 @ 19:47:44

    Zoiets zou ik ook nog na jaren herkennen omdat ik altijd op zulke dingen let als ik wandel ergens in de natuur.
    Prachtig verhaal en prachtige foto’s

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2016 @ 19:54:43

      Ik herken natuurlijk niet iédere boom maar dit was wel een héél oude boom, heel herkenbaar en in een park waar ik vooral vroeger heel vaak kwam. De laatste jaren minder, het kappen is me dus ontgaan want dat is zo te zien niet dit voorjaar gebeurd.

      Beantwoorden

  21. Marja
    Mei 30, 2016 @ 17:30:40

    Wat knap dat je die boom meteen herkende. Dit is wel heel bijzonder. Natuurlijk is het plaatje met je kleinkinderen veel mooier dan die arme stronk. Zou hij ziek zijn geweest?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 30, 2016 @ 17:33:46

      Zo te zien was de boom inderdaad ziek, er zit in het midden een flink gat in de stronk en het was écht een machtig grote boom. Waarschijnlijk werd het te gevaarlijk want er wandelen dagelijks veel mensen.
      Het toeval dat ik de foto kortgeleden nog gezien had heeft me wél een beetje geholpen natuurlijk maar met m’n geheugen is niets mis gelukkig.

      Beantwoorden

  22. margrietspanjaard
    Mei 30, 2016 @ 17:20:51

    Het is in elk geval een schitterend verhaal met dito beeld 🙂

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

