kloosterzuster

Nog éven en ik kan naar een klooster waar niet gesproken mag worden. M’n voornaam heb ik mee, Maria klinkt wel goed in die kringen!
Dat ik geen maagd meer ben is misschien nog een dingetje, maar het zwijgen heb ik nu onder de knie!
sttPotdorie wat een gedoe zeg, het heeft toch wel wat bijwerkingen als niet kunt praten.
Nou ja ik kan fluisteren maar dát kan Henk alleen verstaan als het écht stil is in huis, dus geen radio, muziek of TV aan en dát komt de gezelligheid weer niet ten goede.
Het ziet er misschien wel  zwoel  uitals ik dicht bij zijn oor iets fluister maar….  ff jammer dat het dan om een huishoudelijke mededeling gaat  i.p.v. een rode oortjes opmerking.

Een andere vreemde bijkomstigheid is dat Henk dan óók gaat fluisteren, nou ben ik gelukkig niét doof dus heb daar geen moeite mee. Maar het stáát toch een beetje typisch als twee volwassen mensen hun gesprek fluisterend voeren, alsof de kamer vol zit met mensen die niets mogen weten van ons gesprek, wat dan weer  héél onbeleefd zou zijn natuurlijk.

Veel ‘hints”dus, én korte zinnetjes op een kladblokje van mijn kant, waarbij Henk dan soms vergeet dat hij wél kan praten en terug gaat schrijven, wat zijn we toch een kuddedieren!
Hoewel we er vaak om kunnen lachen merk je toch dat weinig praten niet héél gezellig is, het heeft soms iets van een echtpaar dat elkaar na een lang huwelijk niets meer te zeggen heeft.
stilteEn ik moet nog oppassen ook,  je weet maar nóóit waar ik al zwijgend allemaal mee akkoord ga, “wie zwijgt stemt  toe” immers?
Nu maar hopen dat ik Henk niet aansteek, straks  raakt hij óók nog zijn stem  kwijt….. nou dan wordt dat klooster toch wel héél reële optie!

plaatjes van het internet geplukt
48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. minoesjka2
    Mei 20, 2016 @ 17:34:43

    O, maar ik ken meer mensen in mijn omgeving die hetzelfde probleem hebben, nog even en er word rond mij een nieuw klooster opgericht hahaha.
    Beterschap

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Mei 19, 2016 @ 11:38:31

    Er zijn mensen die een week of wat in een klooster gaan zitten om zo de stilte te ervaren die ze bij jou gratis en voor niets kunnen meemaken of ondergaan? Lijkt mij een prima ervaring. Een vrouw die zwijgt. Wij mannen weten niet eens dat ze bestaan…:)

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Mei 18, 2016 @ 21:08:46

    Ja best lastig geen stem. Hoop dat ie gauw weer terugkomt en inderdaad ik herken dat ook gaan fluisteren eigenlijk vreemd dat mensen zich blijkbaar aanpassen of zo.

    Beantwoorden

  4. Mammalien
    Mei 18, 2016 @ 20:11:15

    Ik heb een nicht (ergens eind twintig!) die dat dus af en toe doet: een weekendje retraite in een klooster, niet praten enzo… Verder is het een hele normale meid 🙂

    Wat lastig zeg. Maar geeft wel weer een hele nieuwe impuls aan het huwelijkse leven misschien 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 18, 2016 @ 20:16:11

      Nou Henk zo’n doofheid is wél een stevige handicap, waar iedereen m’n fluisteren prima kan verstaan lukt dat hem niet.
      Ik zou toch liever liezen voor jouw “soort retraite”, in de sauna;-)

      Beantwoorden

  5. Petr@
    Mei 17, 2016 @ 21:15:21

    Toch wel vervelend Riet, je grapt wel maar het is best lastig.
    Misschien is gebarentaal een optie haha.

    Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Mei 16, 2016 @ 23:12:42

    Ik hoop dat je snel je stem weer terug hebt, maar gelukkig hebben we getiepte blogs en niet ingesproken 🙂

    Beantwoorden

  7. terrebel
    Mei 16, 2016 @ 22:40:18

    Oei! Beterschap, Riet! En gek inderdaad: maar als je tegen mensen fluistert, fluisteren ze automatisch terug. Zelfs als ze weten dat dat niet nodig is.

    Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Mei 16, 2016 @ 20:45:10

    Oh, ik vind dat van dat terugschrijven toch wel heel schattig.

    Sterkte verder.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 16, 2016 @ 20:47:34

      Zeker voor iemand die helemaal niéts met schrijven heeft, maar net als het terug fluisteren ben je blijkbaar heel erg geneigd dat te doen. Nou ja, we kunnen wel een lach gebruiken !

      Beantwoorden

  9. Zus
    Mei 16, 2016 @ 20:36:54

    Riet ,wat naar om het zo erg te pakken te hebben. Hier zijn we beiden aan het sn*tteren en hoesten,maar ik voel me al niet zo beroerd meer als in het begin.. Raar he, dat we zo laat in de winter of vroeg in de lente het nog te pakken krijgen. (Of “het” ons) Doof of de stem kwijt is ons bespaard. Ik hoop dat je van de week weer in het zonnetje kunt zitten. dan is het zo over. Beterschap XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 16, 2016 @ 20:42:33

      Nou het ergste heb ik wel achte de rug, voelde me niet héél ziek gelukkig. Maar idt is even lastig en waarschijnlijk veroorzaakt door overbelasting van de stem die van al dat hoesten natuurlijk een klap krijgt.
      Het was ook een vreemde winter , warm tijdens de kerst en nú ineens heel koud. Daar kan een mens alleen maar een koutje mee oplopen, beterschapXXX

      Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Mei 16, 2016 @ 20:25:32

    Pas als je niet meer praten kan, merk je pas hoe graag je praat. En al is het de hele dag onzin, het is gezellig.

    Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Mei 16, 2016 @ 20:20:16

    ik kijk al uit naar een foto van Riet in haar beste nonnenkleedje en bijhorende kap.

    Beantwoorden

  12. ria
    Mei 16, 2016 @ 20:16:42

    Zuster Maria ik herken het en heb met je te doen. Tijdens mijn ziekte was ik 3 weken mijn stem kwijt. Als er bezoek kwam werd even de hand op mijn hand gelegd en dan kon ik hun gesprekken aan de tafel volgen. Er werd gesproken alsof ik niet alleen mijn stem kwijt was maar ook doof was.
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 16, 2016 @ 20:22:34

      O dat is héél erg maar ik snap het wel, Henk vergeet ook vaak dat hij wel geoon tegen me kan praten maar het z”o aan moet kleden dat ik ja, of nee kan knikken of schudden. Nou is Henk nogal afhankelijk van me dus hij móet wel maar ook hij kiest soms toch voor de makkelijkste weg en dan maar niks zeggen.
      Je ziet het vaker dat bezoek bij patiénten het samen gezellig heeft omdat ze elkaar normaal niet dagelijks zien, maar dat ze daarbij de zieke vergeten is wel héél erg. Ik probeer er zelf altijd aan te denken als ik ergens op bezoek ben. Maar zeker als je even niet kunt praten is het nóg belangrijker dat men aandacht voor je heeft. En jij was toen ook nog heel ziek, ik kwakkel alleen maar een beetje.

      Beantwoorden

  13. Hartelijke Hot Hulk
    Mei 16, 2016 @ 20:13:24

    Treeske en ikke liggen hier te gieren van het lachen over je topblog.

    Beantwoorden

  14. datzalwel
    Mei 16, 2016 @ 18:32:31

    Ik hou niet van lawaai, maar dit is weer een ander uiterste. Wij mensen zijn wel erg gevoelig, bij het kleinste dingetje zijn we al flink gehandicapt, maar jullie slaan je er weer goed doorheen.

    Beantwoorden

  15. margrietspanjaard
    Mei 16, 2016 @ 17:59:59

    Je mag nu WEL in de stilte coupé 🙂

    Beantwoorden

  16. powerpointgreetje
    Mei 16, 2016 @ 17:22:45

    haha…. kan ik me heel wat bij voorstellen,
    hoop dat je snel weer de oude bent,
    ’t is allemaal wel een beetje lastig.

    Beantwoorden

  17. Mrs. Brubeck
    Mei 16, 2016 @ 15:56:30

    Denk dat doof zijn of blind ofzo bijzonder moeilijk moet zijn!

    Beantwoorden

  18. Marja
    Mei 16, 2016 @ 15:43:47

    Wij hadden het er gisteravond nog over hoe naar het is om je stem kwijt te zijn. Jullie hebben al een oplossing gevonden. Mijn opa had zo’n uitwisbaar leitje met een stift. Daar konden we dan van alles op kwijt.
    Dat Henk terug gaat schrijven is natuurlijk helemaal geweldig. Grote glimlach hier.
    Sterkte zuster Maria.

    Beantwoorden

  19. majaer
    Mei 16, 2016 @ 15:28:18

    Een paar maanden geleden was ik ook doof, eens in de 2 jaar worden ze door gespoten ik hoorde nog redelijk maar ik moest een week druppelen voor dat ze ze door spoot toen ik hoorde ik niets meer, dus komt mij het bekend voor het was zo stil.

    Beantwoorden

  20. Corja
    Mei 16, 2016 @ 15:07:54

    Komt me bekend voor. Mijn vader was aan het eind van zijn leven doof. Wij schreven dus hele kladblocs vol. Soms schreef hij zijn antwoord dan ook op. Dat was best hilarisch. af en toe, want praten kon hij nog heel goed!
    Sterkte, zuster Maria. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 16, 2016 @ 15:20:54

      Whahaha, eigenlijk niet om te lachen maar inderdaad is doofheid best lastig en in dit geval in het bijzonder. M’n stem natuurlijk bij alle heesheid van het hoesten flink geforceerd om me nog verstaanbaar te maken voor hem , was misschien niet zo handig!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

