wie schrijft die blijft…

De spreuk uit het vorige logje  maakt  de indruk dat ik schrijf omdat ik “iets te zeggen heb”. Nou niets is minder waar natuurlijk, hoewel mijn opvattingen vaak wel door het geschrijf heen schemeren is toch (meestal)  weer niet zo dat ik een mening opschrijf als enige “waarheid”.

Een groot nadeel van alle sociaal media is dat “we overal iets over moeten vinden”.
Er gebeurt heel veel in de wereld en daar moeten we allemaal een mening over hebben en dát vind ik lastig.
Ik heb al moeite genoeg om in m’n eigen omgeving een goede kijk te hebben op alles dat er om me heen gebeurt.

Om een goede mening te kunnen vormen moet je  een zaak van alle kanten kunnen beoordelen en dat is nou eenmaal onmogelijk waar het de grote wereld gebeurtenissen betreft.  Je kunt je inlezen,  maar ook dan  is het toch de interpretatie van een ander waarop je een oordeel baseert, en dan héb ik het nog niet eens over de soms “gekleurde”meningen van mensen die uit eigen belang bezig zijn.

Wat dát betreft waren de jaren 50 in de vorige eeuw nog heerlijk rustig. Het nieuwsbericht op de radio ging grotendeel over Nederlandse zaken en, nog  zonder TV, kwam had je nauwelijks weet van wat er verder in de wereld gebeurde, tenzij het een héél grote ramp was.
Maar dan nog moest je om het te zien naar de Cineac om in een doorlopende voorstelling iets  te zien van  wat er gebeurde.

Als ik eerlijk ben vond ik dat best wel lekker rustig. Uiteindelijk kán ik niet alle  leed in wereld oplossen, óók niet door er over te schrijven en mijn menig erover te ventileren, die is net zo onvolledig, en meestal volkómen niet ter zake doend,  als van de meeste  anderen die in  gloedvolle bewoordingen zaken verdedigen of juist verguizen.

Oke,  ik ben dus geen schrijfster die echt iets te zeggen heeft maar dat wil niet zeggen dat ik nooit ergens over nadenk want …….

quiet spreuk

 

33 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Spinnetje
    Mei 13, 2016 @ 13:55:43

    “Uiteindelijk kán ik niet alle leed in wereld oplossen” Dat zegt manlief ook altijd tegen me als ik me ergens druk over maak. Het helpt me altijd wel om het weer los te laten. En soms laat ik alle social media ook even voor wat het is en geniet ik gewoon van ik het leven wat ik leid en waar ik best tevreden mee ben, zonder me even druk te maken over al het leed in de wereld en de meningen die iedereen erover heeft.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 14, 2016 @ 14:28:19

      Maar zo is toch echt, maar vaak voelen mensen zich beter wanneer ze een probleem aangekaart hebben, misschien wel het idee iéts gedaan te hebben, wat natuurlijk meestal helemaal niet zo is.

      Beantwoorden

  2. Suskeblogt
    Mei 08, 2016 @ 20:00:39

    Ik weet na al die jaren loggen nog steeds niet of ik wel iets te zeggen heb.

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Mei 07, 2016 @ 23:18:07

    Alleen al dat Stephan King dat zei maakt het interessant voor me haha. ik heb een tijdje zijn boeken verslonden. Hoe absurder hoe mooier ik ze vond. Maar je hebt gelijk tegenwoordig heeft iedereen blijkbaar wel een mening ergens over zonder na te denken worden dingen geroepen via de social media.

    Beantwoorden

  4. Melody62
    Mei 07, 2016 @ 10:38:35

    Wederom weer een stuk van klasse!

    Ik ben inderdaad 1 vd mensen die de neiging heeft al snel een oordeel klaar te hebben maar ik ben me al jaren bewust dat dat niet altijd even goed is dus probeer ik elke mening heel genuanceerd te vormen. Al moet ik natuurlijk wel toegeven dat er onderwerpen zijn waarbij mijn emotie volledig de overhand krijgt en ik daarop geen grip heb. (overigens vind ik helemaal zo erg niet dat ik altijd 1 naar mijn hart luister en dan pas naar mijn verstand)
    Gisteren nog… toen ik las dat een zekere geloofsgroep een filmpje, speciaal voor kinderen, heeft gemaakt en dat op scholen wil laten afspelen…. om kinderen te vertellen dat homoseksualiteit fout is….

    Beantwoorden

  5. beaunino
    Mei 07, 2016 @ 07:12:19

    Inderdaad word ik ook wel eens moe van alle mensen die overal een mening over hebben terwijl ze de zaak onmogelijk van alle kanten hebben kunnen bekijken.
    Ik hou wel van mensen met een eigen mening, maar ik hoef niet continue gebombardeerd te worden met al die meningen. Het is zoals het is soms. Punt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 07, 2016 @ 12:57:20

      Precies, een eigen mening is prima maar opdringen aan anderen is natuurlijk uit den boze. We kunnen bést eens kijken naar het standpunt van anderen, kan nooit kwaad, maar dan wél vrijblijvend. Er zijn al genoeg figuren die mensen met een afwijkende mening dom noemen omdat zij zélf de wijsheid in pacht denken te hebben.

      Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Mei 07, 2016 @ 03:19:17

    ik zat vandaag op het water met happy ga je van de wek nog wel zien

    Beantwoorden

  7. Mrs. T.
    Mei 06, 2016 @ 17:31:23

    Heel mooi en raak logje.

    Beantwoorden

  8. Mrs. Brubeck
    Mei 06, 2016 @ 12:13:28

    Ik houd ook van mensen met een mening, en dan vooral diegenen die er integer mee omspringen! Zo iemand ben jij!
    🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 06, 2016 @ 13:31:59

      Dankjewel, natuurlijk hééft iedereen een mening en daar is niets mis mee zolang je die mening niet probeert dwingend op te leggen aan anderen.
      Er leiden vele wegen naar Rome en mijn “favoriete route” kan voor anderen net de verkeerde zijn. Gelukkig maar, het zou anders véél te druk worden op juist die éne route.

      Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Mei 06, 2016 @ 09:12:00

    Je verwoordt het perfect Riet! Mijn buurvrouw zei laatst (is van oorsprong een Limburgse)… vanwege huwelijksproblemen van haar dochter: “Ik kan die aap niet op mijn schouder zetten”. Ik vond hem wel geestig, had hem nog nooit gehoord en zo is het wel… En dat iedereen overal iets van vindt, dat is dan maar zo… lekker laten!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 06, 2016 @ 13:27:30

      Leuk, ik kende hem ook niet!
      Ik lig er ook niet wakker van hoor, bovendien kan ik wel tegen een stootje áls men kritiek heeft. Ik mag dan “bijna volmaakt”zijn;-) daar zit toch nog wel een streepje tussen.
      Het amuseert me vaak als ik zo’n “allesweter” hoor of lees. Het zegt best veel over “de mens”.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Mei 06, 2016 @ 14:51:03

        Haha.. Inderdaad, ik ook hoor. Iedereen heeft zijn/haar eigen mening en dat moet kunnen.. Bijna volmaakt Riet? Ik moe er ook altijd wel om lachen, zeker als ik weet dat het tegendeel juist waar is 😉

        Beantwoorden

  10. Marja
    Mei 06, 2016 @ 08:34:13

    Helemaal waar.

    Beantwoorden

  11. Tessa | 52druppels.nl
    Mei 06, 2016 @ 07:58:57

    ik vind dat je altijd best een duidelijke mening hebt en eigenlijk houd ik daar wel van. tis alleen dat steeds meer mensen niet meer weten hoe je die op een respectvolle manier kunt uiten. maar dat gaat bij jou prima hoor!
    van de andere kant heb ik het gevoel dat mensen steeds sneller gekwetst zijn. al komt dat misschien ook doordat geschreven tekst altijd koud overkomt. een grijns kan zelfs de meest scherpe opmerking nuanceren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 06, 2016 @ 13:14:11

      Heb je helemaal gelijk in, niets mis met een mening hebben maar dring hem anderen (en zeker niet ongevraagd) niet op!
      De makke van de huidige maatschappij is naar mijn idee,”dat een deel van de mensen geen afwijkende mening accepteert en dat een ánder deel zich in bochten wil wringen om het iederéén naar de zin te maken en daarmee onbewust bevestigt dat die afwijkende mening geen bestaansrecht heeft.
      Zelfs schrijvend kun je toch veel doen om de scherpe kantjes eraf te halen maar inderdaad, lang niet iedereen beheerst “het geschreven woord” voldoende om dat te kunnen.
      En dan nóg, dingen waar je niet genoeg vanaf kunt weten kun je ook geen mening over vormen en dat dus beter achterwegen laten.

      Beantwoorden

  12. Hartelijke Hot Hulk
    Mei 06, 2016 @ 07:14:08

    Stephen King heeft ook een bipolaire stoornis, dus hij kan weten dat die ‘rustige mensen’ razende breinen hebben.
    En oordelen of die te verkondigen is echt niet nodig.

    Beantwoorden

  13. Leidse Glibber
    Mei 06, 2016 @ 03:09:34

    Twee dagen rake teksten achter elkaar.

    Beantwoorden

  14. Villasappho
    Mei 05, 2016 @ 23:49:20

    Jij en Stephen hebben gelijk

    Beantwoorden

  15. ria
    Mei 05, 2016 @ 23:03:14

    Ik ben het helemaal eens met Stephen King

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

