ondergedoken

Misschien moest ik maar een tijdje onderduiken….ongeveer  tot advocate Bénédicte Ficq met pensioen is want als ik dit lees zie ik het somber in voor mezelf..

“De tabaksindustrie is misdadig bezig, vinden advocate Bénédicte Ficq en longkankerpatiënte Anne Marie van Veen. Ze zetten een actie op om strafrechtelijke vervolging af te dwingen.”

Nee natuurlijk ben ik  geen sigarettenboer maar ik heb toch wel het nodige “op m’n kerfstok waar mr Ficq  me vást nog wel eens , namens een cliënt,  een kunstje mee wil “flikken”.

niet rokersHoe je ook over roken denkt, de handel in tabak is legaal en, bij het voortschrijdend inzicht over de gevaren, aan  steeds meer regels gebonden.
Voor zover ik weet staat er nérgens  iemand met een pistool achter je om je te dwingen tabakswaren te  kopen en /of op te roken.

Zolang de tabaksindustrie zich aan  alle regels en wetten  houdt zou ik niet weten hoe je dan crimineel kunt zijn op dat gebied, maar dat ligt vast aan mij.
rechterJa  inderdaad, mr. Ficq ziet dat namens haar cliënt anders.
In dit geval is  haar  cliënt niet crimineel, maar wil (misschien wel uit schuldgevoel)  haar zin doordrijven en een ánder als crimineel aanwijzen die dat volgens de letter van de wet niet is.
Als er iémand bijdehand is om criminelen buiten de cel te houden, of op z’n minst zo kort mogelijk in de cel, dan mr. Flick wel, maar iemand erin proberen te werken die geheel conform de wet z’n brood verdiend is vrij uniek.

Kijk en dán ga ik me zorgen maken, voor ik het weet word ik van criminaliteit beschuldigd omdat ik auto rijd, tja dat kán een dodelijk wapen zijn maar daar wordt een auto  niét voor verkocht. Ik wéét dat je met een auto iemand dood kan rijden maar zelfs áls dat gebeurt is dat nooit  de opzet. (enkele criminelen daargelaten)
Ik verleng keurig m’n rijbewijs op tijd en houd me aan de verkeersregels, maar toch hé, wie een stok zoekt om een hond te slaan……?

rechter1Ineens bedenk ik  nog méér op me af komende ellende. Ik heb heel bewust twee kinderen op de wereld gezet,  ondanks  dat ik wéét  je “aan leven  dood gaat” misschien ben ik zelfs wel crimineler dan ik dacht… volgens mij kan ik beter even onderduiken tot ik weet of deze zaak van de grond gaat komen of dat er bij de rechtbank tóch nog mensen met gezond verstand rondlopen.

 

plaatjes van het internet
41 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mei 05, 2016 @ 10:16:19

    Laat ik voorop stellen dat ik onderschrijf dat roken veel kapot kan maken en dat ik geen rokers in mijn omgeving kan dulden. Zelf nooit een sigaret aangeraakt, terwijl ik uit een ‘nest’ kwam van kettingrokers. Vader, moeder, broer, allemaal stevige rokers. Vader werd 64, moeder stopte tijdig en haalde de 83, broer is nu 73 maar heeft dit vooral te danken aan een enorme open-hart-operatie op zijn 45e, met als belangrijkste oorzaak; roken! Hij heeft het nadien nooit meer gedaan. Maar dat neemt niet weg dat iedereen voor zich moet besluiten of hij/zij wil roken en de risico’s aan wil gaan van alles wat door roken kan worden veroorzaakt. De overheid doet van alles om roken te ontmoedigen, maar pakt wel de accijnzen en belastingen die met dat genotmiddel van doen hebben. Net zoals bij de benzine en de vette zoetwaren of alcohol. Een algeheel verbod i.v.m. de risico’s zou te veel geld gaan kosten. Dus blijft het beleid dubbelhartig. Is het de schuld van aanbieders dat de vraag leidt tot aanbod, of zijn we gaan roken omdat het rookwerk werd aangeprezen? Drinken we omdat de wijnboeren ons daartoe dwingen? Nee, het is een eigen keuze. Dat het verslavend is, het zal zo zijn, maar ik snap nooit iets van die juristen en kun halfzachte clienten die daar een zaak van willen maken. Gaan we banketbakkers dan ook een rechtszaak aandoen? Gaan we die wijnboeren aanspreken op alcoholisme? Ik snap daar niks van. Maaja, die advocate waar het hier om gaat verdedigt ook terroristen en zware criminelen. Met verve! Zij kiest voor het foute. En ook dat is een recht. We zullen zien waar het toe leidt…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 05, 2016 @ 14:10:57

      Zoals jij al aanhaalt zou ik, áls er al een schuldige gezocht moet worden nog eerder de overheid aanklagen. Uiteindelijk stellen zij de regels op waaronder het product legaal verhandeld mag worden en zorgen er meteen voor dat de staatsruif flink gespekt wordt.
      Er zijn natuurlijk veel méér factoren van invloed op het ontwikkelen van longkanker dan alleen roken, anders zou mijn niet rokende zus niet aan longkanker gestorven zijn. Maar inderdaad, iedereen wéét wat roeken kán doen en is verantwoordelijk voor zichzelf. Uiteindelijk is de verslaving nou ook weer niet zó erg dat iemand die ervan af wil dat niet zou kunnen. Zeker hier is “willen kunnen! “.Ik was zelf best een behoorlijke kettingrookster maar heb 7 jaar niet gerookt toen we kinderen kregen en ben na aanvankelijk wéér een stevige rookperiode uiteindelijk nog voor m’n 40 ste zonder hulpmiddelen gestopt. Dat zou iedereen dus kunnen die het wil.

      Beantwoorden

  2. Petr@
    Mei 05, 2016 @ 08:22:51

    Het is te gek voor woorden, net wat je zegt dan kun je ook de autoindustrie wel aan gaan klagen en zo is er nog meer op te noemen.
    Die Ficq vind ik toch een rare vrouw, ik geloof dat ze graag op tv komt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 05, 2016 @ 14:01:43

      ën de drankindustrie, én de wapenindustrie én de voedingsindustrie, die mevrouw zoekt gewoon een schuldige voor het feit dat zij longkanker heeft.
      Ficq is inderdaad ook geen fris type, als je ziet wie ze uit de wind wil houden, en dan ook nog hoe is dat slecht voor het imago van de advocatuur.

      Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Mei 03, 2016 @ 01:16:27

    ennuhhh zoals Neerlands Hoop destijds al zei. “Wie de dood niet kent kan eigenlijk niet leven, want dood zal je altijd zijn en het leven duurt maar even”.

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Mei 03, 2016 @ 01:13:38

    Ik ben zelf ruim veertig jaar een stevige roker geweest en sinds drie jaar gestopt. Ik heb er zelf voor gekozen om te gaan roken en en iedereen die zegt dat hij of zij niet wist dat het schadelijk was heeft zeker onder een steen geleefd. Ik vind het echt belachelijk om de directeuren achter de tralies proberen te krijgen.

    Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    Mei 02, 2016 @ 21:44:31

    Heb van de week met verbazing een gesprek op TV gezien met haar… Ik wist niet wat ik hoorde, trouwens ook die vrouw die de rechtszaak aanspant, te belachelijk voor woorden. Niemand dwingt je te gaan roken en iedereen kan stoppen als hij/zij echt wil… (Zei ze uit ervaring)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 02, 2016 @ 21:51:09

      Ik begrijp nog wel dat het mens een schuldige zoekt voor haar ziekte, maar dat een advocaat haar daarin sterkt is belachelijk. Je hebt gelijk, stoppen met roken is niet héél moeilijk als je echt wilt. Ik deed het ruim 30 jaar geleden ook en ik was een stevige rookster. Maar de vrouw raaskant een heleboel onzin, zoals zij redeneert zou je de auto branche aansprakelijk moeten stellen voor een aanrijding met dodelijke afloop met een auto.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Mei 02, 2016 @ 22:18:05

        Ja dat klopt, dan kun je wel van van alles een rechtszaak maken.
        Ik weet dat er mensen zijn die het heel moeilijk hebben met stoppen met roken. Het ook helemaal niet willen. Dat is weer een ander verhaal. Ik heb gerookt van mijn 16e tot mijn 30e en ook tijdens mijn 2 zwangerschappen. En opeens was ik het zo zat.. Weg ermee en nooit meer aangeraakt. Ook geen behoefte meer gehad.
        Het lijkt Amerika wel hier…

        Beantwoorden

  6. tagrijn
    Mei 02, 2016 @ 12:32:19

    Ben het toch eens een keer niet met je eens. Sigarettentabak bevat verborgen verleiders om mensen verslaafd te maken. Als ze niet openbaar vertellen dat dat er in zit heeft de advocaat een punt. Al zetten ze nog zulke afschrikwekkende foto’s of teksten op het pakje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 02, 2016 @ 15:36:55

      Ik verwacht ook niet dat iedereen het met me eens is Tagrijn, dat hoeft toch niet. Maar ik dénk dat men dan eerder kans zou maken de overheid aansprakelijk te stellen, die regelt onder welke voorwaarden tabak verkocht mag worden ( en steekt d.m.v. accijns zelf óók een flinke cent in z’n zak), de tabaksindustrie doet het netjes volgens dié voorgeschreven regels. Maar evengoed blijven we zélf verantwoordelijk of we roken of niet, en iemand met een béétje karakter weet die verslaving echt wel de baas te worden, dus moet niet proberen een ander de schuld te geven als je zélf niet de guts had om te stoppen met roken.

      Beantwoorden

  7. ria
    Mei 02, 2016 @ 11:26:44

    SLECHT
    roken
    borreltje voor het slapen gaan
    NOG SLECHTER
    wandelen of fietsen langs autowegen
    auto’s
    scooters
    bromfietsen
    de vervuilde lucht boven ons land.

    Mijn oude buurman van 92 rookt, drinkt elke avond een of twee cognacjes, fietst nog en waagt soms nog een kansje en vroeg op zijn verjaardag aan mij nog om een dansje.
    Waar praten ze over.

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 02, 2016 @ 15:30:18

      Ik had zo’n tante, rookte als een schoorsteen en hield wel van een drnkje, stokoud geworden . Maar deze mevrouw zoekt gewoon een schuldige voor het feit dat zij longkanker heeft en volgens haar is de tabaksindusrtie er schuldig aan dat zij sigaretten ging kopen en roken. Verder is het beste wat eens kan diens zonder stress door het leven gaan, maar ja, wie ben ik!

      Beantwoorden

  8. Sophie vdA
    Mei 02, 2016 @ 00:34:39

    Goed stuk heeft u geschreven! Ik weet zelf niet echt wat ik er nou van vind…het verbaasd me af en toe welke zaken in de rechtspraak de aandacht van de media krijgen. Omdat iedereen er een mening over kan hebben? Acht het is een “matter of perspective of life” vind ik dan maar.

    Wat ik wel weet: ik rook niet en ga ook niet roken. Andere mensen om mij heen mogen roken als ze dat willen. Zolang het merk niet heel erg stinkt kan ik met diegene nog een gezellig praatje maken en er dus naast staan. Tegen sommige merken die kennissen van je roken kan ik ook niet tegen, of soms alleen al niet als ik achter iemand fiets.

    Wel volg ik nu bij mijn studie een keuzevak over Autotechniek en Milieu. Het gaat hierbij ook veel om scheikunde, de bewustwording van het milieu, de verbetering ervan, wat motoren van auto’s en dus de emissies ermee te maken hebben etcetera.
    Toevallig laatst geleerd een aantal feitjes:
    – vroeger mengde men lood in de benzine <- lood is giftig, dus eruit gehaald
    – vroeger waren de fijndeeltjes van de uitlaatgassen veel grover <- dus komt niet zo ver in je longen maar wordt eerder al tegengehouden in je lichaam / ruimt je lichaam weer sneller en makkelijker op
    – nu zijn de fijndeeltjes echt hele fijne deeltjes die tot diep in je longen dringen en minder makkelijk door je lichaam zelf nog gefilterd wordt om buiten je longen te houden
    – voor CO2 (koolstofdioxide) hoef je niet heel bang te zijn <- immers niet giftig en ademen we zelf uit, en komt voor in de fotosynthese van planten.
    – voor de chloride waterstoffen en stikstoffen echter wel (HCL en NH4).<- wel giftig. Evenals de koolstofmonooxide (CO).

    Er zijn statistieken dat, ondanks dat er milieuwetgeving is en veel oude auto's die nog geen drietakverbranding hebben o.i.d. niet meer toegelaten worden in centra van sommige steden (tenzij je een boete betaald van €90,- (zoals Rotterdam)), zij nog steeds 75% van de plaatselijke luchtvervuiling veroorzaken. Al zijn dat maar 15% van de auto's die er nog rondrijden, nog steeds zoveel impact. Ook als je auto / scooter op olie rijdt trouwens…

    Ik denk dat dit effect van bijvoorbeeld oude auto's op meer mensen invloed heeft als of je wel of niet rookt. Zoals bijvoorbeeld een niet-roker maar wel een smog'ger zijn. Daar kan je weinig aan doen.
    En zo zijn er nog wel meer scenario's in het leven.
    Oke lange reactie haha maar ik wilde dit graag even delen.

    Greetings by Sophie

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 02, 2016 @ 07:59:34

      Lange reacties zijn absoluut geen bezwaar hoor, integendeel.
      Heel verstandig dat je niet gaat roken want ondertussen weten we dus dat het niet goed voor je lichaam is. Maar oke, er is zovéél niet goed voor je lichaam waar we weinig tot géén invloed op hebben. Zelf heb ik wel een jaar of 20 flink gerookt maar ik voel me nog solidair met de rokers, wie wil roken moet dat zelf weten . Vooral in deze tijd duikt het éne na het andere gruwelverhaal op over van alles dat vreselijk slecht voor ons is, het zál allemaal wel. De tijd van de gelode benzine heb ik natuurlijk nog meegemaakt, geen idee of mijn gezondheid gunstig heeft gereageerd nu dat er niet meer in zit maar het zál wel. Misschien is het feit dat we nú niets meer horen over “zure regen”, waar in diezelfde tijd ook veel over te doen was een gevolg van die verandering.
      Fiet is wel dat we , metna het onderkennen en oplossen van fouten, meestal weer nieuwe fouten maken die pas jaren later weer opgelost moeten worden. het is nét kinderen opvoeden, we maken nooit de fouten die onze ouders maakten, maar wél altijd weer nieuwe fouten.
      Maar mensen van criminaliteit beschuldigen die zich volkomen aan de wet hebben gehouden om je eigen fouten te verdoezelen is natuurlijk belachelijk.

      Beantwoorden

  9. datzalwel
    Mei 01, 2016 @ 23:46:33

    Inderdaad aan leven ga je dood. Als je altijd braaf 2 stuks fruit gegeten hebt, als kind op school al kotsend je bekertje melk gedronken hebt , je bij elk zonnestraaltje flink ingesmeerd hebt niet meer als 3 eieren per week gegeten hebt etc dan nóg ga je dood.

    Beantwoorden

  10. Melody62
    Mei 01, 2016 @ 21:56:55

    tja als iets blijkt uit deze waanzin is het wel dat in ons land echt niets te zot voor woorden is…..

    misschien ingegeven door het feit dat ik rookster ben…..

    ondanks dat men geen reclame meer maakt … de accijnsinkomsten van tabak zijn minstens zo belangrijk voor de staatskas als die van alcohol… en ik blijf erbij, op een gemiddeld kerkhof liggen meer slachtoffers van die vloeibare ellende dan van de luchtige ellende …

    onderduiken is, denk ik, evengoed zinloos… ze weten ons toch wel te vinden…. alleen al het buitenhuis begeven betekent dat je jezelf inzet als moordwapen, ook al is dat niet het voorpgezet plan….

    Beantwoorden

  11. Marja
    Mei 01, 2016 @ 21:55:39

    Stel je voor dat de wereld zo in elkaar zou zitten. Zorg dan ook dat je geen druiven kweekt of een snackbar runt of in een messenfabriek werkt. Je bent je leven niet zeker. Ze raken aan de drank, lijden aan hartvervetting en worden neergestoken. Lieve hemel …. het moet niet gekker worden ….

    Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Mei 01, 2016 @ 21:35:31

    Ja, ik vond het ook al raar, een rookster klaagt de tabaksindustrie aan, tja. Dat kan ze toch nooit winnen lijkt me.

    Beantwoorden

  13. Suskeblogt
    Mei 01, 2016 @ 21:10:31

    Een zondebok voor alles en nog wat is rap gevonden en om een hond te slaan vind je altijd een stok. Ik duik ook maar even onder daar ik twee gezegden gestolen heb en door elkaar geplakt vrees ik.

    Beantwoorden

  14. Mrs. Brubeck
    Mei 01, 2016 @ 20:54:04

    De wereld op zijn kop noem ik dat. Schaamteloos 😦

    Beantwoorden

  15. Villasappho
    Mei 01, 2016 @ 20:45:44

    Onschuldig tot het tegendeel toch? Leuk die plaatjes

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Mei 01, 2016 @ 19:57:57

    Inderdaad hoor, heeft die mevrouw nooit de teksten op de pakjes gelezen. Erg zat dat ze longkanker heeft maar ze heeft zelf gerookt. Ik ook trouwens ;). Zou maar niet onderduiken hoor, volgens mij valt je niets te verwijten haha.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 01, 2016 @ 20:01:00

      De waanzin ten top, zo kun je overál wel een schuldige voor aanwijzen. Mijn zus had zelfs nooit gerookt en stierf tóch aan longkanker, m’n andere zus is kerngezond en rookt al. 65 jaar.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

