huisvlijt….

Huisvlijt ja, en dan bedoel ik niet dat ik zelf op dit moment vlijtig in huis ben. Nee dát was vorige week toen ik die paar dozen van de zolder rukte en dan wéét je het wel! Weer foto’s die nog even door de digitale molen moesten.
Wijlen m’n schoonvader was best een handige knutselaar en vond de tegeltjes schoorstenen uit hun jaren 30 portiekwoning maar kaal.
Tussen de beide  ‘kamer en suite” kamers was uiteraard een schuifdeur, maar ook een schoorsteen aan ieder kant, waartussen dan nog een kast was.
Heb je het plaatje? Oke,  schoonpiep vond de licht zee groenige tegeltjes dus maar niets en bedacht er iets op. In de jaren 60 stapten  veel mensen over op  lichtere meubels en huisraad  waardoor  er veel eiken spullen bij het groot vuil terecht kwamen.
Al snel was er van de schoorsteentegeltjes in de voorkamer niets meer te zien.

voor sch.
Wijlen m’n schoonmoeder was “van de knusse volle kamer”,  ieder plaatsje werd benut. Aan de rechterkant hangt de houten rozenkrans die ik ooit voor hen meenam uit Spanje.
Dat het bovenste deel van de schoorsteen van een oude kapstok gemaakt  heeft ze ten volle benut. Op iedere, oorspronkelijk voor een jas bedoelde,  knop hing  wel een koperen of (semi)zilveren frutsel.

voorr.detail
Ook de schoorsteen in de achterkamer moest er aan geloven, en waren tenslotte genoeg oude  kapstokken, spiegels in grote houten lijsten en noem maar op wat er in de jaren ervóór allemaal aan zware houten toestanden in de huizen stond.
Eén gedraaide poot overlangs door zagen leverde voor  rechts en links een zelfde “decor” op.
Met een nep open haardje was  ook de schoorsteen in de achterkamer compleet.
Tja, je moet het in het tijdsbeeld zien natuurlijk, en dan moet je er óók nog van houden, maar als staaltje huisvlijt dat vrijwel geen cent gekost heeft heb ik er altijd wel bewondering voor gehad.
Vandaar dat ik het hier even laat zien, knutsel jij óók wel eens zelf met oude spullen?
schoorstenen_0001

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Melody62
    Mei 01, 2016 @ 21:54:16

    oeffffffff staat daar een wens van ons…..

    zo’n schouw willen wij ook al heel lang weer plaatsen maar ja de pegels hè

    ooit hadden we er eentje, lang niet zo mee als deze maar de kachel die we er voor hadden was dan wel weer mooier…. je kan niet alles hebben -)

    xxx

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mei 01, 2016 @ 22:00:00

      Toch heeft de schouw nauwelijks iets gekost, het waren allemaal oude kapstokken, spiegels en dat soort kleine meubelstukken. Schoonpiep was reuze handig en flnste het allemaal tot één geheel. De gashaarden kwamen toen pas in de mode en er waren best wel mooie bij.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Mei 01, 2016 @ 20:00:20

    Het is wel leuk om te zien haha. Ik denk altijd maar je zou het allemaal maar weer schoon moeten maken en poetsen al die frutsels. Dus mijn ding zou het niet zo zijn. Hoewel heb toch ook wel hier en daar wat kasjes en dingen met frutsels.

    Beantwoorden

  3. IngridMoorenBlogs
    Apr 30, 2016 @ 17:21:14

    Ik hou er niet van,maar vind het geweldig om te zien…

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Apr 30, 2016 @ 14:28:07

    Eh…. nee ik knutsel niet met oude meubels. Ik ben iets te gevoelig voor de antieke waarde die verloren gaat. Mijn man zou een rolberoerte krijgen als ik het antieke kabinet uit 17-zoveel (wat we uit zijn familie geërfd hebben) zou gaan verfen en bewerken met bling-bling handvaten. Nee, dat houden we intact. Iets ouds herstellen, dat zou ik eerder doen. De nieuwe schuur die we vorig jaar gebouwd hebben is dan ook gebouwd met veel authentieke matrialen zodat het bij het hoofdgebouw (1865) past. Ik ‘knutsel’ wel graag, maar

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2016 @ 15:20:50

      Nee logisch, écht oud moet je vanaf blijven, alleen goed onderhouden.
      Mijn schoonvader gebruikte oude spullen van kort voor de oorlog en kort erna, die kapstokken en andere spullen waren nog lang niet antiek.
      Mooi is dat om de schuur te maken met deels oude spullen, natuurlijk zou een grote splinternieuwe schuur toch een beetje afbreuk doen aan een oudere boerderij.

      Beantwoorden

  5. beaunino
    Apr 30, 2016 @ 09:25:26

    Wat gezellig ziet dat eruit. Niet dat ik dat zelf nu nog zou willen in huis, maar het heeft wel iets kneuterigs. Vanuit mijn ouderlijk huis heb ik een balk meegenomen die boven de haard hing. Ook de (loodzware) gietijzeren openhaard attributen heb ik hier, en de antieke bordjes natuurlijk die we ( toen ik 10 was) op een rommelmarkt in Exloo gekocht hadden en sinds jaar en dag op de schoorsteenmantel stonden. Aan de mantel hing een oud veldwachterszwaard. Die heeft Neef nu, hij was er altijd al gek op geweest. Ooit maakt Rem een haard voor me. Mét de balk en alles wat er bij hoort. Leuk Riet, die nostalgie. Fijn weekend.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 30, 2016 @ 15:17:26

      Het was ook niet mijn smaak, maar gezellig was het er altijd wél. Ik kan het altijd wel waarderen wanneer iemand z’n inrichting mooi bij elkaar passend maakt, in welke stijl kan me dan niet schelen, het gaat om het geheel.
      Ja nostalgie en herinneringen storen zich niet aan “stijl’. Leuk dat Neef ook interesse heeft voor “oud spul met een herinnering”, een pluspunt bij jonge mensen.

      Beantwoorden

  6. Leidse Glibber
    Apr 30, 2016 @ 01:37:21

    Zelf ben ik niet zo’n grote knutselaar en mijn vader was dat ook niet, maar mijn opa maakte echt van alles wel iets.

    Beantwoorden

  7. powerpointgreetje
    Apr 29, 2016 @ 23:48:33

    Het ziet er prachtig uit….en dat voor in die tijd, wel een beetje druk, maar goed,
    ieder zijn eigen smaak, zou het niet willen poetsen.

    Beantwoorden

  8. ria
    Apr 29, 2016 @ 23:40:31

    Ik ben helemaal uitgeknutseld:-)

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  9. Zus
    Apr 29, 2016 @ 22:00:36

    Riet, dit zijn alle twee kunstwerkjes.Het is gauw gezegd maar maak het maar eens! En je moet maar op het idee komen.Je moet er wel van houden.Het staat nog chic ook. Ik ben wel aan het knutselen geweest voor in huis, kleedjes kussens, gordijnen. Och je kent dat vast nog, wat toen mode was.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2016 @ 22:18:15

      Ja het was knap gemaakt, daar had ik ook bewondering voor. Maar het was niet mijn smaak, wij begonnen met bescheiden teakhouten meubeltjes, weinig ruimte , maar later veel witte meubels met oranje, bruine en paasrse kussens, gordijnen , vloerdekking enz…..

      Beantwoorden

  10. Renesmurf
    Apr 29, 2016 @ 21:49:07

    Nee, zo vlijtig ben ik niet. Hier heeft wel alles een verhaal, en die zijn al verteld.
    Leuk om te zien hoe anderen er over gedacht hebben en denken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2016 @ 22:12:43

      Ja ik weet dat veel van jouw spulletjes met het huis gekocht zijn en anderen dingen meegekomen zijn uit het ouderlijk huis. Maar je T=shirts heb je natuurlijk zelf gekocht!;-)

      Beantwoorden

  11. Suskeblogt
    Apr 29, 2016 @ 21:28:48

    ikzelf ben geen knutselsmurf maar de dame die ik op mijn blog Grote Muis noem kan alles gebruiken om er iets mee te maken.

    Beantwoorden

  12. Marja
    Apr 29, 2016 @ 21:18:33

    Heel knap bedacht, maar je zal het maar allemaal moeten schoonhouden. Het ziet er wel heel rijk uit.

    Beantwoorden

  13. margrietspanjaard
    Apr 29, 2016 @ 20:32:31

    Nee joh, ik knutsel alleen maaltijden in elkaar, maar vroeger ook kleding, wandkleden, gordijntjes, spreien et etc, maar nooit van gebruikte materialen eigenlijk 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 29, 2016 @ 21:16:16

      Naaien, breien en borduren deed ik ook allemaal, soms inderdaad van ud nieuw maken. Ik herinner me een gabardine regenjas van een tante waar ik een jack voor onze toen 5 jarige zoon van maakte. In huis heb ik ook nog wel wat knutselwerk gedaan.

      Beantwoorden

  14. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 29, 2016 @ 20:07:28

    Nee,ik moet bloggen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

