nog meer pakjes?

Ja nog meer pakjes? Dat dacht,   toen er gisteren een grote auto van een  bezorgdienst voor de deur stond en er iemand aanbelde met een pakje in z’n hand.
Tja, je raakt verwend natuurlijk na zo’n feest, maar nee, de buren waren niet thuis en of ik het pakje wilde aannemen. Natúúrlijk doe ik dat, en als er nog geen 10 minuten later wéér iemand met een pakje voor de buren aan de deur staat neem ik dat óók aan!

pakjesOnze (nieuwe) buren zijn jonge moderne mensen en bestellen veel via het internet,  dát had ik al eerder ervaren. En er valt genoeg te bestellen  bij zo’n verhuizing na een grote verbouwing blijkt.
Ook vandaag was er weer een pakje voor de buren, en alwéér met een grote vrachtwagen gebracht.
Nou ben ik zelf helemaal niét van het via internet kopen, ik zie en bevoel graag wat ik koop vóór ik het koop en dat gedoe met pakjes terugsturen zie ik al helemáál niet zitten.
Ik denk óók dat het een ongunstig effect op de werkgelegenheid heeft, althans in de detailhandel, want er komt misschien wél ander werk voor in de plaats.
Chauffeurs bijv, voor die grote vrachtwagens,  die nu vanuit een centraal magazijn  stad en land doorkruisen om pakjes te bezorgen die vaak makkelijk in een boodschappentas passen.
Ik wéét het niet, is dit nou wel zo handig als men juist met milieuzones  het verkeer uit de steden wil weren?
-pakketHet kán aan mij liggen hoor maar eh,..is het  toch niet minder vervuilend als zo’n vrachtwagen gewoon een winkel bevoorraad waarna de klant  in z’n eigen omgeving  wel in één keer  alles in  kan kopen, misschien zelfs wel op de fiets.
Nou ja, ik zal het wel verkeerd zien, ach …., ik  heb nou eenmaal gewoon de boot gemist met al dit soort moderne toestanden, zucht…. ik ben een ouderwetse troel!

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Paul
    Apr 27, 2016 @ 17:27:00

    Ik heb toevallig net een fornuis besteld online. En nee, ik hoef ‘m niet in werking te zien, want als ‘ie niet bevalt, dan kun je ‘m weer terugsturen. Over de milieu-effecten had ik nog niet nagedacht, en ik denk dat je gelijk hebt met de stelling dat een winkel milieuvriendelijker is qua vervoer. Alhoewel: hoeveel mensen gaan wel niet met de auto naar de winkel? Of laten vervolgens de meubels alsnog thuis bezorgen….?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 27, 2016 @ 18:25:53

      Bij meubels en witgoed moet er inderdaad bezorgd worden maar zoals je op de foto kunt zien werden er bij mij binnen 24 uur drie kleine pakjes voor hetzelfde adres bezorgd door drie vrachtwagens. Zelfs wanneer je dat met de auto gaat kopen hoeven ze waarschijnlijk veel minder ver te rijden en dan nog met een minder vervuilende auto.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Apr 25, 2016 @ 20:04:57

    Nou ik ben in principe ook niet zo van via internet kopen hoewel toen mijn zus trouwde zocht ik een jasje en na een aantal winkels keek ik op internet een had ik meteen een mega aanbod. Een besteld, was meteen goed en goed geleverd en snel. Ook met mijn schuttingen voor de tuin. Was al bij verschillende tuincentra geweest maar via internet besteld. Duidelijk was ze hadden, geen rijtje verschillende schermen waar je weinig uit wijs werd. Ja wat die dingen betreft vind ik het toch wel gemakkelijk.

    Beantwoorden

  3. tagrijn
    Apr 25, 2016 @ 14:23:00

    Wat de logistiek betreft heb je honderd procent gelijk. Het is vervuilend al die autootjes die met pakketjes door het land reizen dag in dag uit. Maar ik beken dat ik toch zwicht als ik een merkartikel vele euro’s goedkoper (incl.verzendkosten) on line kan kopen dan in de winkel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2016 @ 15:25:56

      Het blijft raar dat men aan de éne kant graag milieubewust bezig wil zijn en aan de andere kant de vervuiler alle kansen biedt. Nou ja, zodra alle winkels uitgeschakeld zijn zal er wel een beter systeem bedacht worden voor de bezorging en daar zal dan ook zeker een prijskaartje aanhangen. Die auto’s rijden natuurlijk niet gratis , net zoals bij de banken nu niets meer gratis is dat vroeger wél gratis was om de klant over de streep te trekken..

      Beantwoorden

  4. Mammalien
    Apr 25, 2016 @ 08:30:00

    Ik bestel echt bijna alles via internet, kleding, witgoed, boeken, deodorant… you name it. Behalve de boodschappen, maar wie weet komt dat ook nog. Het is gewoon handiger, al moet er wel vaak iets terug ja (kleding).
    En zo zie je je buren ook nog eens 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2016 @ 15:27:35

      Als je tenminste buren hebt die vaker thuis zijn dan jijzelf, anders moet je alsnog de deur uit om het pakje zélf te halen bij een afhaalpunt.
      Maar voor mij is het niets, ik winkel gewoon te graag!

      Beantwoorden

  5. Leidse Glibber
    Apr 25, 2016 @ 00:07:05

    Ik koop ook het liefst gewoon in de winkel, maar zo nu en dan is het wel makkelijk iets via internet te kopen. Maar feit blijft, als we allemaal naar V&D waren gegaan in plaats van via internet te kopen dan had V&D nog bestaan. 😦

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 25, 2016 @ 15:30:51

      Dat is zeker waar, ik kwam nog redelijk vaak bij V&D al maakte het uitgeklede assortiment wél dat ik er minder kocht dan vroeger. Het was geen echt warenhuis meer nadat ze stopte met witgoed en van veel artikelen geen keuze meer konden bieden. Maar jammer blijft het.

      Beantwoorden

  6. Renesmurf
    Apr 24, 2016 @ 22:35:23

    Alles is altijd in verandering. Vroeger was er één postbedrijf, en nu zijn het er vele. Binnensteden slibben al dicht met bestelbusjes, want men moet leveren, want vandaag besteld is morgen in huis.

    Beantwoorden

  7. Regenboogvlinder
    Apr 24, 2016 @ 20:50:01

    Nou ouderwets ben je zeker niet Riet… je hebt gewoon je principes en dat mag toch? Ik houd niet van winkelen of shoppen. Dus ja, ik maak me ‘schuldig’ aan af en toe op internet kopen en dan voor van alles en nog wat. Boeken, kleding, behalve schoenen, dat kan echt niet.. Maar laatst was mijn wasdroger aan vervanging toe. Toen ben ik dus eerst op internet gaan shoppen. Kon het type dat ik wilde hebben ook gewoon kopen bij mijn Sch en Fo op de hoek. En die hebben dan weer een regel, zoals veel winkels met dat soort artikelen, dat je als je het kunt aantonen gewoon bij hen ook dezelfde prijs betaalt, dus met een leuke korting.
    Helaas toen ik pas een paar weken later de beslissing nam liep het anders, en dus gewoon in de winkel gekocht…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 21:10:04

      Nou het is niet écht een principezaak voor me hoor, ik vind het gewoon niet prettig en winkel liever.
      Maar dat neemt niet weg dat er inderdaad ook nadelen zitten aan internetshoppen en daar wordt eigenlijk nooit aandacht aan geschonken . Doordat ik korte drie pakjes voor het zelfde adres moest aanpakken vielen die grote vrachtwagens me erg op. Best wel een beetje belachelijk.natuurlijk voor die pakjes die je op de fiets mee kan nemen. Maar natuurlijk is het soms een uitkomst dat het kan.

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Apr 24, 2016 @ 22:17:24

        Ik heb dat gewoon al jaren niet meer.. geen zin meer in die drukte in winkels en zo. In vreemde steden of markten of zo vind ik het wel leuk om rond te wandelen, maar echt winkels in, ach af en toe wel, van de leuke kleine winkeltjes. Maar echt shoppen voor kleding of andere dingen. Ik ben altijd zo klaar.
        Ja die vrachtwagens… als je er inderdaad over nadenkt…

        Beantwoorden

  8. kwan
    Apr 24, 2016 @ 20:17:40

    Ik begrijp je, hoor! Maar als het online shoppen niet had bestaan, had ik niets uit gegeven 😄 ik werk 5 dagen en in het weekend wil ik bij de twee kleintjes zijn. Dus enige gelegenheid om de detailhandel te spekken is door alles in een virtueel winkelwagentje te gooien. (En blij zijn met buren die de pakketjes aan willen nemen 😄)

    Beantwoorden

  9. beaunino
    Apr 24, 2016 @ 19:35:33

    Welnee! Je hebt helemaal gelijk vind ik.

    Beantwoorden

  10. Mrs. T.
    Apr 24, 2016 @ 17:43:00

    Ik koop regelmatig wat op internet maar het allerliefste toch gewoon in de winkel zodat ik inderdaad meteen kan zien en voelen wat ik koop.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 18:38:53

      Het éne artikel leent zich ook makkelijker om via internet te kopen dan het andere. Kleding en schoenen lijken me al heel lastig en moeten vaak weer teruggestuurd worden omdat maten nog wel eens behoorlijk af kunnen wijken.

      Beantwoorden

  11. majaer
    Apr 24, 2016 @ 15:54:02

    ouderwets niet hoor, ik shop graag op het internet en koop regelmatig spulletjes. Maar ik ga ook graag lekker in de stad shoppen want dat is toch wel heel gezellig vind ik.

    Beantwoorden

  12. meninggever
    Apr 24, 2016 @ 15:16:26

    Ook wij kopen tegenwoordig online. Het is buitengewoon praktisch en veel van die winkels bieden een meer dan goede service. Je kunt alles bekijken op internet, de specificaties, de meningen van andere gebruikers, je zet de garantievoorwaarden, energielabels (..) etc. Razendsnelle service die vele winkels niet kunnen bieden. Winkeliers zijn nogal ‘shopgebonden’ en niet klantgericht. Daarbij vaak een wat magerder aanbod. Toen onze wasmachine het na 20 jaar (midden in een wasbeurt) begaf zaten we met de handen in het haar. Snel via de computer gezocht wie wat waar had staan en voor welke prijs. Nou dat viel tegen. De winkels die wij bezochten om snel onze slag te kunnen slaan hadden levertijden van 5-8 werkdagen. De internetwinkel die we raadpleegden leverde binnen 24 uur. Installeerde de machine, nam de oude mee en gaf goede uitleg over de manier van omgaan met die nieuwe. Ook vliegreizen of hoteltrips boeken we nu zo en het gaat vrijwel altijd goed. Kortom, als winkeliers willen meeprofiteren moeten ze beter hun best gaan doen. Klanten weten de weg buiten hen om. En qua service valt er vaak best veel te leren van die online-verkopers….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 15:24:59

      Ik heb geen ervaring met internet shoppen dus kan het niet vergelijken maar ik vind het wél jammer dat er weer een hele beroepsgroep de dupe wordt van toch wat oneerlijke concurrentie. Maar al te vaak laat de klant zich in de winkel voorlichten en kóópt dan online. En vergis je niet, zodra de gewone winkels verdwenen zijn verdwijnt het prijsvoordeel bij de internet shop, er is dan immers geen concurrentie meer, zo gaat het met bijna álles dat ons als goedkoop en makkelijk wordt aangeprezen, neem alleen maar de banken. .

      Beantwoorden

  13. datzalwel
    Apr 24, 2016 @ 14:27:57

    Ik zie het vooral bij twee verdieners die zelden thuis zijn., maar ik hou zelf meer van gezellig winkelen zelfs de dagelijkse boodschappen dus ook geen pakketten met eten voor drie dagen of zo thuisbezorgd. Daarentegen is het voor onze buren heel handig dat wij zo vaak thuis zijn voor hun pakketjes. Er zijn legio redenen te bedenken waarom de pakketdienst een zegen is maar zolang ik mobiel blijf even niet.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 15:02:40

      Nee ik volg jouw lijn helemaal, hoewel wij toch ook nog wel vaak een paar uur van huis zijn kunnen we toch heel vaak pakjes voor buren aannemen.
      Maar ik vind boodschappen doen één van weinige karweitjes in de HH die niét vervelend zijn dus ik winkel graag. Voor ons ouderen is het ook een manier om onder de mensen te blijven en een praatje te maken, daar heeft die bezorger natuurlijk nooit tijd voor;-)

      Beantwoorden

  14. Blog Zonder Naam
    Apr 24, 2016 @ 04:55:07

    Ik ben ook niet van het onlineshoppen. Ik zie graag wat ik koop voordat ik het klikkeloos bestel……

    Beantwoorden

  15. Villasappho
    Apr 24, 2016 @ 02:22:08

    Ouderwets haha als je het zou willen dan ben je het nog niet. Ik bestel standaard Doezels spul online. Voor de rest het meeste in winkels.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 08:37:55

      Doet m’n kleindochter ook hoor met de kattenspullen. Schijnt veel goedkoper te zijn, maar ik wil toch wel graag de winkels open houden dus haal het in de winkel. Met zo’n “ouwewijven karretje” natuurlijk want zo’n zak kattengrint weegt aardig wat.;-)

      Beantwoorden

  16. Hartelijke Hot Hulk
    Apr 23, 2016 @ 23:04:11

    Niet iedere vernieuwing is een verbetering.
    En die chauffeurs werken voor een schijntje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 08:35:13

      En dan zijn mensen ook nog vaak niet thuis, moet zo’n chauffeur bij alle buren aanbellen , die vaak ook niet thuis zijn, en dán moet hij nog een keer terug komen. Schiet niet écht op zou ik zeggen.

      Beantwoorden

      • Hartelijke Hot Hulk
        Apr 24, 2016 @ 11:05:32

        Op mijn vorige adres vroeg ik aan de buren die het pakket kwamen ophalen 5 euro (met een knipoog)
        Dat bestelmannetje noemde mij al Hulk 😕

        Beantwoorden

  17. Marja
    Apr 23, 2016 @ 22:20:11

    Ik ben het in principe helemaal met je eens. Als ex-detailhandelaren weten wij maar al te goed dat het oneigenlijke concurrentie is.
    Toch zijn er heel goede redenen om spullen thuis te laten bezorgen. Ik kom hooguit 1x per jaar in een winkel, omdat mijn lijf en mijn ziel thuis willen blijven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 08:33:53

      Ja weet ik, er zijn genoeg mensen waarvoor het een uitkomst is. Marion bestelde ook wel eens iets. Maar als het éven kon wachtte ze toch tot we er samen achterheen kondenen dan genoot ze van het winkelen.

      Beantwoorden

  18. ria
    Apr 23, 2016 @ 22:04:07

    Om de 3 maanden moet een van de hondjes geknipt worden. Omdat de zorgtijd voor het hondje ca. 2 uur duurt gaan mijn buurvrouw en ik gezellig winkelen, drinken ergens wat en als appje binnenkomt ; hondje is klaar, zijn wij ook klaar. Komt mijn dochter, die verder weg woont, gaan we samen winkelen en maken er een gezellige middag van.
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 24, 2016 @ 08:32:03

      O ja dat ken ik nog wel uit de tijd van ons leenhondje. Altijd gezellig hé even winkelen. Maar ik ga ook wel alleen winkelen, dat is bij ons makkelijk omdat ik er niet echt met de auto voor weg hoef.

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    Apr 23, 2016 @ 21:31:19

    Ik pleit wel schuldig, bol.com heeft een vaste klant aan ons en ook een firma in Nederland voor dierenvoeding. Het zal voor de detailhandel zeker niet goed zijn, maar dat zijn de grote ketens die zich buiten een dorps-of stadskern vestigen ook, die onttrekken klanten uit het centrum 😦
    Het is ook zo dat bv voor de hondenvoeding wij 12 euro per zak minder betalen online, en het wordt ook nog eens gratis geleverd. Onze hond is ziek en heeft dure voeding nodig, dus ja, dan kies ik voor mijn portomonnee!
    Liefs!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 23, 2016 @ 21:46:23

      Ja prijsvoordeel zal trouwens wel snel verdwijnen als de winkels verdwenen zijn, concurrentie is dan niet meer nodig dus gaan de prijzen omhoog.
      Je ziet dat ook bij het betalingsverkeer en veel andere dingen. Maar natuurlijk is het in bepaalde gevallen een zegen. Bol.com heeft het bij mij al helemaal gedaan, zij gaan niet goed om met de klantgegevens om en maken er misbruik van. ooit stuurde een relatie van mij me iets via dat bedrijf waarna ik meteen met allerlei reclame werd bestookt omdat ik “klant zou zijn bij ze” Ik heb er twee brieven tegenaan moeten gooien om duidelijk te maken dat ik daar niet van gediend ben. Nooit een verontschuldiging gehoord maar nu geen last meer van ze .

      Beantwoorden

  20. Melody
    Apr 23, 2016 @ 21:28:42

    Jij een ouderwetse troel? Wat een klinkklare nonsens!
    Als iets NIET op jou van toepassing is, is het wel ‘ouderwets’!

    Al jouw motivaties, al hoe zeer ik het ook met je eens ben, ten spijt…. ben ik dolgelukkig met die mogelijkheid tot online kopen! Vanwege van mijn angstproblematiek durf ik geen winkel meer in…. het lukt me alleen op de heeeeel goede dagen en als Anita bij me is…. komt zelden voor dus.

    Het terugsturen, wat ook heel zelden nodig is, heeft mij nog geen problemen opgeleverd, gelukkig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 23, 2016 @ 21:39:14

      Het is voor sommige mensen echt een uitkomst, Als je niet mobiel genoeg bent om er zelf op uit te gaan bijv.
      Of wanneer je erg afgelegen woont dat kan ik me goed voorstellen hoor.
      Maar voor mij is het niéts, ik winkel liever zelf!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

