jaloers…

Jaloersmakend hé, die luie  kater die breeduit uit ligt te rusten van…… tja, waar wordt een kat nou moe van!
En waar wordt ik moe van….. misschien wel van het voorjaar want eigenlijk ben ik al een paar dagen niet vooruit te bránden.
mattenEn dat terwijl er van een echte voorjaarsschoonmaak alláng geen sprake meer is. Ik kan het me nog wel herinneren, hoe alle kleden en traplopers naar buiten moesten om een flink pak ransel met de mattenklopper te geven. toen ik een jaar of 8 was vond ik dat nog wel leuk óók!
Alles moest in de boenwas, het zeil  moest een goede beurt, en de gezelligheid was ver te zoeken  in die eerste voorjaarsweken.
Maar oke, laat er dan geen echte voorjaarsschoonmaak meer bestaan, er zijn toch wel klusjes die even moeten gebeuren. Zodra we dus even wat minder te doen hebben in de drukkerij is het tijd om de tuin en het dakterrasje zomer klaar te maken. Ja ik wordt er óók niet blij van hoor maar wat moet dat moet.
DSCN3398Ik vervloek dan altijd even mijn geweldige  idee om een balustrade van witte geribbelde latjes te maken…..je wilt niet wéten wat een bagger er in die gleufjes loopt,  en hoe lastig dat schoonmaken is  juist door die ribbeltjes…. en dat ruim  5 strekkende meters lang …van ongeveer 90 cm hoog …. aan de binnen én de buitenkant waarvoor ik dan ongeveer op m’n kop moet hangen.
Je begrijpt de voorjaarsmoeheid is in alle hevigheid toegeslagen….. ik ga even een imitatie van Beau geven, Beau zoekt maar even een ander plekje!

 

32 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. IngridMoorenBlogs
    Apr 17, 2016 @ 15:44:37

    De mattenklopper kennen wij ook nog wel hahha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 17, 2016 @ 16:00:10

      Ik hoop dat je ‘m kent van het matten kloppen en niét dat je er vroeger wel eens slaag mee kreeg, dat kwam bij ondeugende ook voor weet ik, maar jij was natuurlijk een hartstikke zoet meisje!

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Apr 15, 2016 @ 10:28:37

    Ik sta met verbazing te kijken welke groene aanslag we in de tuin op de stenen hebben zitten na zo’n winter. Dus hup, azijn gekocht en er overheen gebezemd. Dat helpt. Maar moet wel even gebeuren. De vorig jaar geschilderde schutting is groen uitgeslagen. Moet ook schoon. De ramen van de dakkapellen zijn ook aangeslagen en vuil, moet ook gebeuren. En zo ga je maar door. Het voorjaar zorgt voor ‘moetstress’. Zit je eigenlijk niet op te wachten, immers, het mooie weer neigt ook tot even lekker wandelen en zo meer. Of een dagje hier of daar naartoe. Zouden we daarom al op voorhand moe worden? Van al dat gemoet? Ik doe maar even niks….gaat de vermoeidheid vanzelf over….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 15, 2016 @ 10:34:10

      Ja dat is gewoon “een bijwerking” van het voorjaar. Vooral als je niet overvloedig met gif wil sproeien wordt er wel een spierinspanning gevraagd.
      Mar ja, je moet wát hé! Dan maar moe. Gelukkig is het vandaag niet echt uitnodigend weer dus moeten we niet zo veel !

      Beantwoorden

  3. Suskeblogt
    Apr 14, 2016 @ 20:50:20

    Vooral de tapijten bleken een broeinest van stof en klein ongedierte te zijn. Ik heb de indruk dat die tapijten bij de huidige generatie verdwenen zijn of toch zo goed als. Hier liggen er al lang geen meer.

    Beantwoorden

  4. Melody62
    Apr 14, 2016 @ 15:38:04

    die ‘ouderwetse’ voorjaarsschoonmaak heb ik nooit begrepen….. terwijl ik het ‘geluk’ had over een zeer conservatie ‘moeder’ en schoonmoeder te beschikken….volgde ik hen óók in dát voorbeeld dus niet.

    Maar je hebt gelijk, die geribbelde latjes… ik kom ze vaak tegen en verafschuw ze ook…. al weet ik inmiddels wel dat een hogedrukreiniger wonderen met ze doet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2016 @ 15:43:04

      Tegenwoordig is die grote schoonmaak ook niet meer nodig maar vroeger, met de hele winter kolen stoken was het toch niet overbodig. Maar sinds de stofzuiger bestaat hoeven we niet meer zo nodig gelukkig.
      De latjes zijn wél hardhout dus daar heb ik nog wel een paar jaar “plezier van”;-(

      Beantwoorden

  5. ria
    Apr 14, 2016 @ 12:33:45

    Dus jij hebt de voorjaarsblues. Daar zal Beau een hoge rug bij zetten:-)
    Gisteren was er groot onderhoud van de provider. Geen telefoon, geen tv en ook geen internet. Dat was flink balen. Maar….gelukkig was het goed weer en mijn tuinvriendin was vrij en had er zin in. Dus ziet mijn tuin er weer prachtig uit.

    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  6. Petr@
    Apr 14, 2016 @ 10:07:20

    Ik krijg ook altijd de schoonmaakkriebels in het voorjaar.
    Binnenkort gaan we de huiskamer opknappen dus die laat ik nu maar even voor wat het is.
    Wat een rotklusje al die kiertjes en naadjes, met een borstel en de tuinslang zou ik zeggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2016 @ 10:33:45

      Nou het moet gewoon gebéuren, ik kan niet zeggen dat het nou direct kriebelt om aan de slag te gaan. Een kamer opknappen is natuurlijk wél een goede reden om de boel eens flink op z’n kop te zetten.
      😉

      Beantwoorden

  7. John
    Apr 14, 2016 @ 08:34:41

    De tegenpartij heeft er ook last van. Ze is de laatste dagen ook niet echt zo fit als normaal. Of het voorjaarsmoeheid is of wat anders weet ik niet maar jullie hebben er maar mooi last van.
    Mijn moeder deed dat ook nog. Alles naar buiten en uitkloppen. Het is eigenlijk wel goed denk ik.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2016 @ 10:37:00

      Ach er heersen ook allerlei virusjes en soms bouw je daar ongemerkt antistoffen tegenop, daar ben je dan meestal ook niet 100% fit van. laten we dáár maar vanuit gaan want dat is gunstig, ben je in ieder geval die virusjes de baas;-)
      Er zijn natuurlijk genoeg klussen die je niet wekelijks doet en dan is zo’n soort voorjaarsschoonmaak wel nuttig.

      Beantwoorden

  8. Villasappho
    Apr 14, 2016 @ 08:25:41

    Oef das idd een rotwerk zeg

    Beantwoorden

  9. Regenboogvlinder
    Apr 13, 2016 @ 23:25:52

    Haha, die schoonmaak.. Mijn moeder deed er al niet aan, die zei ik doe het hele jaar door van alles, dus wordt het ook schoon. Maar mijn schoonmoeder wel.
    Een keer was ze niet in orde in het voorjr. Ze kon die schoonmaak echt niet op haar manier doen. Ik had aangeboden haar te helpen in die tijd, met de gewone dingen. Toen ze me vroeg of ik de vliering wilde vegen en dweilen heb ik geweigerd.. Ben wel goed maar niet gek…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2016 @ 10:39:43

      Het moet niet gekker worden nee, de vliering dweilen*#*#!
      Ik doe ook niet aan de voorjaarsschoonmaak maar toch zijn er dus dit soort karweitjes die dan wél “even ” moeten gebeuren! En het is al niet m’n hobby dat schoonmaken!

      Beantwoorden

      • Regenboogvlinder
        Apr 14, 2016 @ 17:51:57

        Dat deed ze echt elk jaar hoor, hoorde erbij, de balken werden daar eerst gestofferd met een ragebol.. Tjonge jonge wat een werk.
        Inderdaad zijn er van die tussendoorklusjes die moeten gewoon. Nou, ik ben er ook niet van hoor, maar houd wel graag alles bij, maar een slaaf van mijn huis zal ik nooit worden en van mijn tuin al helemaal niet 😉

        Beantwoorden

  10. Leidse Glibber
    Apr 13, 2016 @ 22:49:42

    Moet opeens denken aan een verhaal over de tuin winterklaar maken. Kwamen jaren geleden op een zaterdagmiddag de kroeg binnen en Hill zei tegen iemand ‘Emile heeft vanmiddag de tuin winterklaar gemaakt’. Het persoon begint gelijk zo dat is een hoop werk he , snoeien, bolletjes planten etc etc . Toen hij klaar was met opnoemen zei Hill ‘nou viel wel mee hoor, hij heeft de tuinstoelen ingeklapt en in de schuur gezet. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 14, 2016 @ 10:41:46

      Whahaha, ik kan me jou ook al niet écht voorstellen als snoeiende tuinliefhebber. Aan de andere kant maak je wél veel werk van de kerstversiering dus zal het wel een gevalletje “voorkeur” zijn . 😉

      Beantwoorden

  11. Marja
    Apr 13, 2016 @ 22:26:03

    Mijn moeder was een echte poetsmaniak en ging in het voorjaar helemaal los. Dodelijk vermoeiend. Ik heb alleen last van tuinkriebels. Binnenshuis ben ik niet zo heel ijverig.
    Die ribbellatjes waren inderdaad niet zo’n briljant idee. Arme stakker.

    Beantwoorden

  12. gewoonanneke
    Apr 13, 2016 @ 20:57:09

    Ik zou een goeie zijn voor de voorjaarsschoonmaak, ik barst dan van de energie die ik nu even in mijn tuin steek maar in huis eigenlijk ook nog wel. Gelukkig geen last van een voorjaarsdip, wel van een hagelbui die mijn plannen doorkruist. 😉

    Beantwoorden

  13. margrietspanjaard
    Apr 13, 2016 @ 20:54:38

    hoewel ik er zelf nooit aan gedaan heb, vond ik als kind die schoonmaak altijd wel iets hebben

    Beantwoorden

  14. Renesmurf
    Apr 13, 2016 @ 20:44:57

    Ach en wee. Ik krijg juist altijd energie van meer zon! Ik ontwaak als het ware uit een wintermoeheid. En ik wil alles goed hebben en blijf er verder af, prima zo.

    Beantwoorden

  15. Desire
    Apr 13, 2016 @ 20:38:48

    Gelukkig worden we niet meer ‘verplicht’ om de grote schoonmaak te doen … de mensen van vroegâh leken wel niet goed wijs, als je ergens moe van wordt …
    En de garantie dat het allemaal schoon en stofvrij blijft krijg je niet … dus ik zou zeggen overslaan die grote schoonmaak!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 13, 2016 @ 20:53:10

      Nou vroeger móesten ze wel, nog geen stofzuigers en allerlei makkelijks.
      Bovendien stof veroorzakende kachels en veel mensen op een kleine ruimte.
      Maar al is dát allemaal verdwenen, er blijven toch altijd wel klusje over zoals ik vandaag gedaan heb.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

