licht zien

Inderdaad, ik heb het licht gezien, groen licht, rood licht en nee… ik stond niét voor een verkeerslicht…. en ja, ik zat wél in de auto!
Waarschijnlijk vertel ik jou helemaal geen nieuws hoor, ik kom niet héél vaak bij “het zweedse warenhuis” maar omdat kleindochter Annemarie  een beetje aan het herinrichten is mocht ik mee op jacht.
De vestiging Delf is al best lang aan het verbouwen  waardoor de parkeergarage waar ik   bij voorkeur de auto zet omdat je dan  niet over straat hoeft wat best lekker is als het regent  nog onbereikbaar.
Buiten voor de deur rijden meestal veel mensen hun rondjes omdat ze hoe dan ook voor de deur willen staan, een echt logische reden heb ik daar niet voor kunnen bedenken maar dat ligt vast aan mij, en dus rijd ik door naar de grote parkeergarage.

Er zijn naar mijn idee  nieuwe  borden bij gekomen die laten zien hoeveel plaatsen er op iedere etage nog vrij zijn.  Het eerste dek is vol maar op het tweede  dek zijn nog  14 plaatsen vrij…. evengoed knap om dat allemaal zo netjes aan te kunnen geven. Ik geef het toe, elektronische vernieuwingen hebben niet altijd mijn zegen, maar dit is handig en voorkomt dat je iedere etage helemaal door moet zigzaggen vóór je uiteindelijk op  5 hoog een plekje kan vinden.

tukkie
Ja jij kent dat soort systemen  natuurlijk allang, maar ik kom niet zo vaak in parkeergarages.
Als we na een uitputtende rondgang langs alle  meubels en hebbedingetjes en het is  héus niet alleen de oudere garde die even tot rust moet komen,  terugkomen bij de auto valt me nog iets ánders op zodra ik achter het stuur zit….. en nee…..

dan bedoel ik niet dat m’n ramen vies zijn…….
of dat het een slechte foto is……..
Nee ik zie ineens dat tussen de 2 rijen gewone lampen nóg een rij lampjes zit, rode dit keer.
Maar wacht eens, ik zie óók een groen lampje!

park.lamp

Niet lachen nou, ik zei het toch, jij wist dit allang maar ik zit me toch even af te vragen hoe dat nou zit. Waarom de meeste rijen lampjes rood zijn en slecht een willekeurig gekozen  lampje groen. Althans zo lijkt het.
Uiteindelijk valt het kwartje dat ik natuurlijk eerst opraap en bedenk ik  dat het misschien wel van doen  heeft met lege parkeerplekken . Slingerdeslang naar de uitgang rijdend kan ik m’n theorie toetsen en ja zeker, ik zie auto’s wegrijden waarna het rode lampje groen wordt!
Wát ze al niet verzinnen, maar inderdaad bést handig nu je in één opslag kunt zien wáár dan wel die 14 beschikbare  parkeerplekken zijn die het bord heeft beloofd…..!
Het  is wat… zelfs Rietzpietz heeft het licht gezien……

park.lamp1

 

 

 

 

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Apr 15, 2016 @ 10:34:09

    De IKEA aan de zuidkant van Amsterdam is er een van de stevige omvang. Geldt ook voor de parkeergarage. Als we vroeg komen is er bij de uitgang ruimte zat. Lampjes als deze heb ik er nooit gezien, maar ik ga er toch eens op letten. Overigens is het best een handige zaak. Af en toe moet je gewoon even kijken en zien wat er nu weer in de mode is. Hoewel we na de recente wisseling van meubels (die we daar niet haalden) wel even klaar zijn met die meubelzaken. Maar die lampjes, die intrigeren. Toch eens kijken of het hier ook zo werkt….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 15, 2016 @ 10:41:12

      Volgens mijn dochter zitten de lampjes er al langen en moeten ze me bij een vorig bezoek óók niet opgevallen zijn.
      Ik kwam er met Marion af en toe als slecht weer uitstapje, alleen al omdat de toilet voorzieningen er goed zijn en Marion vond de lunch daar ook prima, ik wat minder maar oke, het was háár dag natuurlijk als we daar waren.

      Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Apr 13, 2016 @ 21:00:01

    Waar Ikea al niet goed voor is he haha. Nou ik kom er ook zelden ben er denk ik twee of drie keer in mijn leven geweest. Maar wel leuk om er eens rond te snuffelen.

    Beantwoorden

  3. cornma
    Apr 12, 2016 @ 11:00:33

    Hé, wat een handig systeem met die lichtjes. Ik heb dat nog nooit gezien. Waarschijnlijk omdat ik er nooit op gelet heb.;-)

    Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Apr 12, 2016 @ 00:53:04

    Ik kom er ook niet vaak maar soms is kan je er wel; dingen kopen die je nergens anders vindt of teveel moet zoeken. Alleen ikea heeft twee grote nadelen, het parkeren en dat je verplicht de hele winkel door moet. Ook al neem je de korte route dan is hij nog te lang om even snel servetten en voorraadpotten te kopen 🙂

    Beantwoorden

  5. Renesmurf
    Apr 10, 2016 @ 21:46:33

    Ja, de moderne techniek van tegenwoordig, veel beter voor het milieu ook.
    Ik weet nog wel dat er soms auto`s staan voor de ingang, wachtend tot er iemand uit gaat, en dan maar plekje zoeken. Want dat gaat almaar door en door.

    Beantwoorden

  6. Mrs. T.
    Apr 10, 2016 @ 19:45:58

    IK had het ook nog nooit gezien hoor.

    Beantwoorden

  7. margrietspanjaard
    Apr 10, 2016 @ 17:49:04

    Nou, dat heb ik ook nog nooit gezien hoor…super handig

    Beantwoorden

  8. Melody62
    Apr 10, 2016 @ 14:55:04

    De ike-ja is voor mij een ike-nee ….
    ik kom er hooguit 1 a 2x peer jaar…. meegesleept door niels en anita 😉

    Het is mij er altijd veel te druk…in de zin van ‘geluid’ en daar kan ik niet tegen…

    Parkeren voor de deur of zo dichtbij mogelijk…dat herken ik dan weer wel, scheelt een stuk lopen want de meeste mensen komen met meer naar buiten dan met dat wat ze wilden halen toen ze naar binnen gingen…

    winkelen…..iets dat ik echt verafschuw, doe ik dus ook bijna altijd online.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 10, 2016 @ 14:56:54

      Ik kom er zeker niet méér dan 2x per jaar normaal gesproken. Maar als er kleinkinderen huisje inrichten ga ik natuurlijk toch graag mee. Voor onszelf is het niet echt onze stijl.

      Beantwoorden

  9. majaer
    Apr 10, 2016 @ 14:03:54

    Toen ik nog in Delft woonde kwam ik er veel, maar de verbouwing heb ik niet meegemaakt dus voor mij ook nieuw die lampjes

    Beantwoorden

  10. IngridMoorenBlogs
    Apr 10, 2016 @ 13:10:58

    Dat is toch heel handig..moeten ze overal doen. Ik krijg al zere voeten als ik aan alleen maar aan de Ikea denk…

    Beantwoorden

  11. John
    Apr 10, 2016 @ 10:26:10

    Dit systeem mogen ze van mij overal invoeren. Mss dat ik dan wat vaker de parkeergarage in ga. Want het is precies wat jij al beschrijft wat me er weg houdt. ellenlang zoeken naar een plekje.
    Dit is mooi gedaan zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 10, 2016 @ 12:16:42

      Het zweedse woonhuis regelt z’n zaakjes altijd prima, dat moet ik ze nageven. En dan toch ook alles gratis, parkeren, toiletten, zorgkamertjes voor moeder en kind, best wel een voorbeeld!

      Beantwoorden

  12. Petr@
    Apr 10, 2016 @ 09:46:48

    Dat wist ik ook niet Riet, maar ik kom ook niet vaak in een parkeergarage.
    En als ik er al kom rij ik meestal niet zelf dus dan let je helemaal niet goed op haha.
    Volgende keer zal ik er eens op letten, of hebben ze dit alleen bij de Ikea?
    Daar komen wij eigenlijk nooit.
    Fijne zondag!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 10, 2016 @ 09:51:58

      Ik heb géén idee of het systeem al in meerdere garages gebruikt wordt, maar daar ga ik maar vanuit omdat je bij veel parkeergarages op borden ziet hoeveel beschikbare parkeerplekken er zijn. Maar deze keer vielen dit me op en had wél door dat er geen verkeerslichten aan het plafond hingen;-)

      Beantwoorden

  13. Blog Zonder Naam
    Apr 10, 2016 @ 04:52:26

    Parkeren op z’n Ikea’s: Doe het zelf, maar wel met instructies!

    Beantwoorden

  14. Albert y Mara fotoblog
    Apr 10, 2016 @ 00:20:01

    Rietepietz heeft het licht gezien, maar dat heb je toch al heeel veeel jaren geleden al gedaan. In Málaga hebben wij sinds een jaar of vier ook een Ikea, en af en toe bezoeken we het op het winkelcentrum Plaza Mayor. 2x Zo groot als De Boogaard in Rijswijk bij jou. Vanuit Los Boliches makkelijk te bereiken met de trein en alles wordt voor een kleine meerprijs thuis bezorgd. Parkeren hier geen probleem.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 10, 2016 @ 09:15:03

      Het winkelcentrum in den Boogaard is nu óók al niet meer zoals jullie het kennen, er is gruwelijk veel leegstand.
      Ikea Delft heeft parkeerruimte genoeg en nog allemaal gratis ook!

      Beantwoorden

  15. powerpointgreetje
    Apr 09, 2016 @ 21:40:53

    Ik kom wel eens af en toe bij IKEA,
    maar telkens weer moet ik ECHT de weg zoeken en goed kijken hoe en waar ik lopen moet, pffff….niet leuk!!!! Niet echt een winkel voor mij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 09, 2016 @ 21:48:23

      Daar heb ik toch weinig last van en weet meestal zelfs wel de tussendoor steekjes te vinden.Ik kwam er wel eens met Marion die soms op zoek was naar dingen om haar leven te vergemakkelijken. Met de toiletten zit het daar wel goed trouwens;-)

      Beantwoorden

  16. Zus
    Apr 09, 2016 @ 21:39:41

    Nooit van gehoord, van die lichtjes. Wij gaan heel af en toe wel eens naar IKEA, maar in Groningen is de parkeerplaats buiten Dus geen plafon om lichtjes aan te zien.Maar wel leuk om te weten ,hoef ik niet meer te puzzelen Ofschoon ik dat graag doe,hahaha. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 09, 2016 @ 21:45:32

      Delft heef veel overdekte parkeergelegenheid en maar weinig buitenplaatsen.
      Maar ik neem aan dat er wel meer parkeergarages zijn die zo werken of dat nog gáán doen.
      Het viel me dit keer op, wie weet is dat al véél langer zo 😉 XXX

      Beantwoorden

  17. Regenboogvlinder
    Apr 09, 2016 @ 20:47:35

    Haha mooi geregeld, ik kom ook sporadisch bij Ikea, misschien 1x per jaar of zo.
    Dus van die lampjes in de parkeergarage wist ik ook niets. In Amsterdam zijn ze ook eeuwig aan het verbouwen? Of was ik de laatste keer in Utrecht. Geen idee meer. Ik presteer het altijd om de verkeerde lift te nemen. Snap er dan ook geen bal van dat ik niet uitkom waar ik uit wil komen…

    Beantwoorden

  18. Villasappho
    Apr 09, 2016 @ 20:39:32

    Ik ken het niet maar achja fiets past bijna overal he. Het lijkt mij wel handig

    Beantwoorden

  19. ria
    Apr 09, 2016 @ 20:38:28

    Jeetje wat loop ik een eind achter. Morgen eens vragen aan de kids of ze het al weten.Bedankt voor de tip
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  20. Marja
    Apr 09, 2016 @ 20:11:08

    Dankzij jou heb ik nu ook het licht gezien. Ik had echt geen idee. Misschien dat ik ooit 2x van mijn leven in een IKEA ben geweest en dat was 2x te veel. Volgens mij wandel je de halve vierdaagse voordat je bij de uitgang bent.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 09, 2016 @ 20:19:55

      Ik kom er wel iéts vaker, vooral in de tijd dat de kleinkinderen zelfstandig gingen wonen kwam het iets vaker voor. Je kunt hier en daar wel de route afkorten hoor, als je er iets vaker komt ontdek je dat wel.
      Maar waarschijnlijk komt dit systeem wel in andere garages óók voor.
      Ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

