mag ik vragen..?

Loop ik te mijmeren over een nieuw logje dat best weer eens iets met taal van doen mag hebben…..krijg ik iemand aan de lijn van een radioprogramma die me in het gesprek vraagt; “mag ik vragen hoe oud U bent” ?
Daar kan ik natuurlijk nee op zeggen, dan is de vraag beantwoord, hij mag dan  niét vragen hoe oud ik ben en het gesprek gaat gewoon verder over een ander onderwerp.
Maar ik zeg ; “ja hoor dat mag”,   en dán hebben we de vreemde situatie dat ik wél de vraag beantwoord heb maar dat de vraagsteller toch even stilvalt.
Nu ik toestemming heb gegeven om te vragen hoe oud ik ben kán die vraag toch gesteld worden…..of zie ik dat verkeerd?

Muggenzifterij natuurlijk want in dit soort gevallen zal vrijwel iedereen “de vraag in de vraag”meteen beantwoorden maar tóch, het blijft een beetje vreemde zaak waarom je dan niét de vraag stelt waarvoor je, zo te horen,  toestemming wilde.
Ik tref in ieder geval iemand bij wie, na een korte stilte van mijn kant, het dubbeltje metéén valt en we kunnen er allebei om lachen. Maar het is toch weer een van die  vreemde “toestandjes”  in   onze Nederlandse taal waar ik graag wat mee mag stoeien.
Vraagt er iemand “mag ik je bedanken”….. en komt er na jouw “ja dat mag” verder helemaal niets meer uit wat op een bedankje lijkt.
dankjewelIk wil ze dan nog wel eens aanmoedigen met; “hóe ga je me dan bedanken”  of   “wanneer ga je beginnen met je bedankje” maar denk maar niet dat ze dan een boeket bloemen achter de rug vandaan toveren, of in bloemrijke taal hun dank verwoorden.
Nee, vreemd genoeg vindt men dan meestal dat ik het bedankje al binnen heb!
Ligt vást weer allemaal mij, of eh…. mag ik jullie vragen  of ik onzin uitkraam!

 

 

 

53 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Apr 15, 2016 @ 10:40:49

    In dit kader is de uitdrukking: ‘dan mag u daar gaan zitten’ bij een receptie van een artsenpraktijk of zo altijd een aardige. Ik ‘mag’ gaan zitten. En schudt dan altijd mijn hoofd. ‘Ga maar even lekker zitten hoor, ik roep u straks wel…’ is veel aardiger, klantvriendelijker. Dat mogen zitten, of mogen doorlopen, of mijn jas uit mogen trekken is mij toch iets te dommig of te dictaroriaal…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 15, 2016 @ 10:46:46

      Ja alsof je op geen enkele ander plaats je jas uit mag doen. Ik hoor toch ook vaak iets dat wel redelijk de lading denkt “U kunt/mag in de wachtruimte plaatsnemen tot U opgeroepen wordt.

      Beantwoorden

  2. beaunino
    Apr 12, 2016 @ 05:14:56

    Of ook zo iets: ‘heb jij misschien tijd om even….(klusje)’.
    ‘Ja hoor’.
    ….;-)

    Beantwoorden

  3. Jokezelf
    Apr 09, 2016 @ 22:01:49

    Die vraag komt overeen met de vraag; ” kunt u mij vertellen waar…, of hoe…., of waarom….”. Ja hoor, zeg ik dan altijd, dat kan ik wel. En dan blijf ik ook altijd even stil. Leuk, dat gestoei met taal!

    Beantwoorden

  4. Regenboogvlinder
    Apr 09, 2016 @ 20:43:04

    Haha, je maakt wel weer iets los met dit logje…
    Ik vind het ook vaak hilarisch hoor en maak mensen ook nooit wijzer door ze meteen het antwoord te geven 😉

    Beantwoorden

  5. Blog Zonder Naam
    Apr 09, 2016 @ 04:35:33

    Mag ik je complimenteren met wederom een dijk van een log!

    Beantwoorden

  6. margrietspanjaard
    Apr 08, 2016 @ 13:52:46

    Het “muggezifterige” in deze krijg ik alleen als de persoon in kwestie me irriteert…in andere gevallen ben ik gewoon “aardig” 🙂

    Beantwoorden

  7. Desire
    Apr 08, 2016 @ 12:26:10

    Als iemand dat aan je vraagt: mag ik u bedanken? Dan ligt het op het puntje van je tong om te zeggen: ja hoor! Maar eigenlijk is het de bedoeling dat je zegt: graag gedaan! Best wel verwarrend.
    Tja, taal is een vreemd ding … zeg maar … 😉

    Beantwoorden

  8. John
    Apr 08, 2016 @ 08:35:30

    Ja dat mag je vragen!
    Het is wel herkenbaar. Echter, als ik iemand vraag of ik mag bedanken en het antwoord is positief bedank ik ook. Daarom vraag ik het.
    Meestal vraag ik het niet en bedank gewoon. Als ik al ergens om moet bedanken want ik vraag niet snel hulp met iets, wil nooit cadeaus, en de vrienden hier onder elkaar bedanken elkaar nooit want er komt altijd weer een wederdienst. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 08, 2016 @ 08:55:51

      Bij bedanken zou ik het nooit zo vragend doen, of iemand het nou wel of niet goed vindt, als ik een goede reden heb om iemand te bedanken doe ik dat gewoon.
      Maar in grote lijnen kan ik me wel vinden in jouw manier van doen en zit meestal niet op bedankjes te wachten omdat ik veel dingen vanzelfsprekend vind.

      Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Apr 08, 2016 @ 00:22:38

    Ik hou van dit soort vragen. Mag ik u vragen hoe oud u bent. Ja hoor dat mag. Hoe oud bent u dan. Sorry daar geef ik geen antwoord op. Maar ik mocht het toch vragen. Heeft u toch gedaan en ik heb toch geantwoord. 🙂
    Of ook een leuke. Vraagt iemand, weet u ook hoe laat het is. En dan vriendelijk antwoorden ja hoor en rustig door lopen.

    Beantwoorden

  10. Ximaar
    Apr 07, 2016 @ 23:24:47

    Er zijn ook mensen die zeggen: “Ik wil je nog een goede avond wensen.” En dan zeg ik maar “Ga je gang.”

    Beantwoorden

  11. terrebel
    Apr 07, 2016 @ 22:11:54

    Iemand opbellen en dan zeggen: ‘Kijken of-ie thuis is.’ is er ook zo één. ‘Luisteren of-ie thuis is zou veel logischer zijn. Maar ja, taal is niet altijd logisch.

    Beantwoorden

  12. Renesmurf
    Apr 07, 2016 @ 21:55:17

    Ja, daar is Wim T Schippers ook een ster in, Ronflonflon zit er vol mee, zo vol dat het me niet eens meer opvalt als mensen gewoon luisteren en antwoorden.
    Dus ja in plaats van een getal.

    Beantwoorden

  13. Villasappho
    Apr 07, 2016 @ 21:49:09

    Niet naar de bekende weg vragen Riet.
    Ik ben ook zo’n klier ‘mag ik je wat vragen?’ Dat doe je al.

    Beantwoorden

  14. Marja
    Apr 07, 2016 @ 21:21:37

    Zo grappig. Wij hebben aardig wat autistische trekjes in onze familie en dit is een van de voorbeelden waar “moeilijk” over wordt gedaan. Terwijl ze juist heel logisch zijn.
    Mag ik je een fijne verjaardag wensen? Ook zo’n rare vraag.

    o.t. verkeerd is met een d.
    ik hoop dat ik dat mag zeggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2016 @ 21:46:57

      Misschien héb ik wel autistische trekjes want dit soort dingen valt me altijd op. Alleen amuseert mij dat , dat zal bij iemand met eutisme misschien niet zo zijn.
      Túúrlijk mag je dat zeggen, ik ga ff zoeken wat je bedoelt want ik lees vaak over dat soort dingen heen.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2016 @ 21:50:44

      Oke, gevonden, mag ik je bedanken? 😉
      Ik hád er al een dt foutje uit gehaald, ach je kent me , dan ben ik lekker op dreef en zie alleen wat ik dénk dat ik geschreven heb;-)

      Beantwoorden

  15. ria
    Apr 07, 2016 @ 20:43:24

    Dat woordje ja is inderdaad een stopwoord geworden. Nee is vaak wel nee maar ja is lang niet altijd ja.
    Groetje, Ria

    Beantwoorden

  16. Petr@
    Apr 07, 2016 @ 20:23:11

    Ja hoor dat mag 😉
    Leuk Riet, mag ik vragen of je ook mee doet met het radiospelletje?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2016 @ 20:49:51

      Ja dat mag je vragen , kom maar op;-)
      Whahaha, zie je z o gaat dat. maar oke, ik help je.
      Ja ik doe mee , het stelt niet veel voor ik hoef alleen maar een muziekje te kiezen en een ander muziekje te laten verwijderen, in de eeuwige roem, misschien ken je het programma wel. Er was iemand afgehaakt waardoor ze een invaller moesten zoeken.

      Beantwoorden

  17. datzalwel
    Apr 07, 2016 @ 18:48:06

    Zeker mag je dat. Het komt me zelfs heel bekend voor 🙂 Soms denk ik dan wat ben je een muggen zifter maar van de andere kant mag je de taal toch ook zuiver houden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 07, 2016 @ 18:55:40

      Ach dit soort dingen stoort me niet maar het valt me wél op en amuseert me. Het zit nou eenmaal in ons taalgebruik.
      Soms hoor ik van zoonlief (die al zo’n 20 jaar “Engelstalig” is) dingen die me zélf net eens opvallen maar die hij in de USA altijd tegenkomt als hij ándere van Nederlands herkomst tegenkomt. Zoals het te pas en te onpas JA zeggen zonder dat het als bevestiging bedoeld is .
      eh.. ja …, dat weet ik even niet
      eh…. ja, dat kun je beter aan je moeder vragen enz.

      Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Apr 07, 2016 @ 18:17:30

    Ja

    Beantwoorden

  19. Melody62
    Apr 07, 2016 @ 17:14:23

    ahhhh dus ik ben niet de enige die zulke vragen op die wijze beantwoord en dan wacht op de rest….dat niet komt….

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

