witte donderdag

Met een wit snoetje tref ik Marion  aan op witte donderdag . Ze is dan  2 dagen thuis na de tweede ziekenhuisopname binnen  3 weken.  De zuurstof stond na  iedere opname weer een tandje hoger en dat ze uit de coma kwam waarmee ze de tweede keer in het ziekenhuis aankwam  mag een wonder heten.
Maar ze is thuis  en weet het zeker, een volgende keer  zal de laatste keer  moeten zijn, géén ziekenhuisopname  meer.

Ze is best wel goed als ik  binnenkom al ademt ze hoorbaarder dan anders. Na een dikke welkomstknuffel  bekijk ik of er boodschappen gedaan moeten worden, alleen iets om te lunchen voor ons allebei. We praten nog even bij voor ik boodschappen ga doen, dat geeft haar de gelegenheid weer even bij te komen.
Zodra ik terug ben maak ik de lunch, Marion volgt vanuit haar sta-op stoel  al mijn bewegingen en verorbert de lunch met smaak!

Ze is snel moe  dat wel, om haar weer even rust te gunnen (zolang ik binnen ben praat ze teveel) besluit ik even haar was in de wasserette van het complex te gaan doen.
Met de sleutel loop ik een aantal keren op en neer en kom uiteindelijk terug met een gewassen en gedroogde was.
Op haar aanwijzingen vouw ik de wasmand leeg, ik haast me niet,  Marion kijkt en  geniet  van  het huiselijk sfeertje.  In haar strak georganiseerde badkamer haal ik op haar aanwijzingen de mandjes , links in het witte mandje de hemdjes met korte mouwen…. rechts in het zwarte mandje de hemdjes met lange mouwen…….de pyjama’s in de linkerkast op het stapeltje

Ze kijkt tevreden  als ik de keurige stapeltjes in de mandjes leg.
Sokken….  in het mandje ervoor , ….. de dikke panty’s netjes glad opgevouwen in twee rijtjes in de ladekast  in de slaapkamer.
Nog even het afwasje weg werken en dan is het tijd om op te stappen. Ik sla m’n armen om haar heen en ze  zegt met toch weer even die twinkeling in haar ogen;”kun je niet bij me komen wonen” !
Ik knuffel haar,  we  weten allebei dat dit de laatste keer kan zijn!
“Ik hou van je” zegt ze ; “ik ook van jou” zeg ik , waarna  ik er het gebruikelijke “tot bels” achteraan voeg. Vrijdag bel ik haar, ze klink best goed maar heeft slecht geslapen, alles doet haar pijn,  ze kan niet goed meer liggen en zit liever in haar makkelijk stoel.
De verzorgende zijn lief, maar hebben het druk, ze wordt pas laat geholpen om uit bed te komen….. en moet er veel te vroeg  in als ze geholpen wil worden!

rozenMijn belletje  op zaterdag levert ongeveer hetzelfde  verhaal…….mijn  belletje op eerste paasdag   wordt aangenomen door een zoon van Marion….. Marion ligt sinds een uur in coma……. om half 9 in de avond komt het  telefoontje van diezelfde zoon, Marion is niet meer bij kennis gekomen  en is te midden van al  haar kinderen  rustig ingeslapen…..
Vrijdag 1 april nemen we afscheid van haar, ik weet niet wie dat bedacht heeft  in het hiernamaals, maar ik vind het een héél slechte 1 april grap!

 

88 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Min
    Apr 08, 2016 @ 12:31:29

    Dag lieve Marion, sterkte voor allen die haar lief waren.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Apr 06, 2016 @ 15:30:07

    Bij het lezen van jouw blogs, wat ik al een paar jaar trouw doe, kwam ik haar naam regelmatig tegen. Als iemand zorgde voor het twee handen op een buik gevoel met jou dan zij. Wat zal dit aangekomen zijn zeg. Hartsvriendin verliezen….grrr…IK wens je heel veel sterkte toe bij de verwerking hoor. En ook bij het vinden van nieuwe inspiratiebronnen voor het schrijven over wat je zoal bezighoudt. Excuses dat ik wat later reageerde, ik kreeg via oud-blogster Thamara door wat er loos wat, spoedde mij huiswaarts en las je verhaal. Indrukwekkend! Maar wel heel triest!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 06, 2016 @ 16:15:00

      Ze had er de leeftijd voor om te zeggen”de dood hoort bij het leven” maar ze was zo rijk van geest dat ik dat inderdaad zwaar onvoldoende vond.
      Dank voor je medeleven, dat kán gewoon nooit te laat zijn en wat lief van Tham dat zij je erop attent maakte, leuk om te horen dat ze nog steeds meeleest.
      Menig mens komt in zijn leven niet één zo’n vriendschap tegen en ik ben heel dankbaar voor de 9 mooie jaren die hadden.
      Ik koester alle mooie momenten maar ben ik blij dat ze het lichaam dat haar steeds meer last bezorgde mocht verlaten toen ze het genoeg vond.
      Ik mis haar maar heb haar ook nog heel dicht bij me!

      Beantwoorden

  3. Paul
    Apr 04, 2016 @ 18:38:03

    Gecondoleerd, Riet. Ik lees het nu pas. Veel sterkte toegewenst. Wel mooi dat je zo kort van tevoren nog even bij haar bent geweest.

    Beantwoorden

  4. ria
    Apr 01, 2016 @ 15:57:32

    Je bent al de hele dag in mijn gedachte. Veel sterkte
    Lieve groet, Ria

    Beantwoorden

  5. Melody62
    Apr 01, 2016 @ 12:24:13

    Ach nee he?! Wat verdrietig dit is! En ja natuurlijk gun je haar geen lijdensweg maar haar moeten missen is ook heel hard!
    Gecondoleerd lieverd, ik wens je heel veel sterkte toe en bovenal dat alle prachtige herinneringen je zullen helpen dit verlies draagbaar te maken!

    Dikke knuffel !!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Apr 01, 2016 @ 14:35:45

      Dankjewel, en ik heb héél veel mooie herinneringen én logjes die ik nog eens na kan lezen.Ze is vanmorgen heel mooie herdacht in de familie en vriendenkring we hadden haar graag 100 zien worden maar niet zoals ze er de laatste weken aan toe was, ze was echt op dus haar rust is haar gegund.

      Beantwoorden

      • Melody62
        Apr 04, 2016 @ 18:20:57

        Fijn dat je die herinneringen hebt!

        En ja …loslaten, al gun je iemand die rust nog zo…. je verdriet is er niet minder om… en het cliche van tijd noem ik niet want die werkt niet…. althans niet binnen mijn ervaring.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Apr 04, 2016 @ 18:27:01

          Ik kan me redelijk goed neerleggen bij het onvermijdelijke maar dat wil niet zeggen dat de overledenen dan helemaal uit m’n gedachten verdwenen zijn.
          In het hele leven kom je dan toch weer situaties tegen die ja aan je dierbare doen denken.
          Ik ben wat minder van het blijven gedenken op bepaalde data al wéét ik al die data wel van hen die me ontvielen.

          Beantwoorden

  6. minoesjka2
    Mrt 31, 2016 @ 17:33:47

    Ach Rietepietz, gecondoleerd. Morgen waarschijnlijk een hele lastige dag voor jou, definitief afscheid nemen van je vriendin………….. 😦
    Ondanks dat je weet dat het voor haar beter is, zal jou gemis en pijn moeten slijten, en ja, het loopje, je afspraken met haar …..
    Sterkte

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2016 @ 18:15:57

      Dankjewel, ja verdrietige dag morgen maar het hoort bij het leven van hoogbejaarden. Maar het blijft heel jammer omdat ze geestelijk nog zó goed was. Mijn eerste Marionloze dag zit er op, ze was in m’n gedachten.

      Beantwoorden

  7. roadlaura1969
    Mrt 31, 2016 @ 15:13:54

    Lieve Rietepietz wat zul haar missen. Ik wens je heel veel sterkte en kracht voor morgen en de komende tijden. Ik hoop dat je troost kunt halen aan jullie mooie ,grappige en liefdevolle herinneringen die jullie samen hebben gemaakt .

    Beantwoorden

  8. Suskeblogt
    Mrt 31, 2016 @ 13:39:57

    Heel veel sterkte met dit verlies. Morgen zullen mijn gedachten bij je zijn.

    Beantwoorden

  9. beaunino
    Mrt 31, 2016 @ 12:22:00

    Riet, nee! Wat onverwachts.
    Dit lees ik nu pas.
    Gecondoleerd.
    Wat een gemis voor je. Heel veel sterkte en liefs. X

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 31, 2016 @ 12:32:55

      Dankjewel, Voor mij was het niet helemaal onverwacht hoor, we konden al 6 weken niet meer naar buiten en ze ging snel achteruit en had haar grenzen al eerder aangegeven en die kwamen nu vrij snel in zicht. Voor haar een verlossing maar ik zal haar inderdaad reuze missen.

      Beantwoorden

  10. cornma
    Mrt 31, 2016 @ 09:40:27

    Ach, wat een triest nieuws. Jullie hadden zo’n mooie band samen, je zult haar vreselijk gaan missen. Maar je hebt heel veel mooie herinneringen om met een glimlach op terug te kijken.
    Gecondoleerd, Riet, en heel veel sterkte gewenst, ook voor haar naaste familie.

    Beantwoorden

  11. IngridMoorenBlogs
    Mrt 30, 2016 @ 19:26:19

    Wat een verdrietig nieuws…wat zal je haar missen.Gecondoleerd en heel veel sterkte lieve Rietepietz…

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Mrt 30, 2016 @ 19:13:42

    Ach Riet wat een verdrietig nieuws!
    Ze was toch ook een deel van jouw leven, een lieve vriendin die je moet missen.
    Heel veel sterkte!
    X

    Beantwoorden

  13. majaer
    Mrt 30, 2016 @ 17:30:55

    Gecondoleerd Riet met dit grote verlies, wat zou jij haar gaan missen jullie hadden het zo’n fijne band samen. Ik wens je heel veel sterkte
    Veel liefs Marianne xxx

    Beantwoorden

  14. Villasappho
    Mrt 30, 2016 @ 16:04:17

    Oef dat einde… Sterkte Riet liefs

    Beantwoorden

  15. John
    Mrt 30, 2016 @ 09:08:29

    Jullie hielden van elkaar en ik weet zeker dat je haar gaat missen. Maar dan heb je de mooie herinneringen aan haar.
    Gecondoleerd en sterkte!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 30, 2016 @ 16:15:40

      Dankjewel, klopt, logisch, ze was een prachtig mens en die wil je liever niet missen want er zijn er niet zoveel.
      Maar ze heeft me veel gegeven, heel veel mensen hebben nooit zo’n goede band met iemand gehad. .

      Beantwoorden

  16. sweetlake
    Mrt 30, 2016 @ 09:05:59

    Een pracht vrouwtje met zulke ontzettende ondeugende ogen .Jullie waren aan elkaar gewaagd dat is zeker! Ik ben heel blij dat jullie 8 jaar lang zoveel plezier met elkaar mochten hebben.Een vrouwtje om met een heel warm gevoel aan terug te blijven denken. Liefs en sterkte XXSweetlake

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 30, 2016 @ 16:11:53

      Ja je kende haar en ik denk inderdaad met heel warme gevoelens aan haar en aan alle mooie momenten die we hadden. Ze liep ook altijd zo duidelijk merken hoe blij ze met me was.
      Ik weet dat je aan me denktXXX

      Beantwoorden

  17. Jokezelf
    Mrt 30, 2016 @ 08:52:58

    Gecondoleerd Rietepietz, en veel sterkte, want ook al zal het een troost zijn dat zij nu rust heeft, het gemis is er niet minder om/

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 30, 2016 @ 16:10:11

      Dankjewel. Je hebt gelijk maar haar leeftijd maakt wel dat er geen boosheid is. Dat maakt het zo moeilijk als mensen te jong sterven de vraag “waarom nou juist hij/zij.
      Nu is het eigenlijk alleen “het egoïsme van de achterblijver” die de overledene liever niet wil missen.

      Beantwoorden

  18. Blog Zonder Naam
    Mrt 30, 2016 @ 04:33:06

    Heel veel sterkte in deze dagen.
    Wij bloggers zullen jullie gezemlijke verhalen gaan missen op de ze blog, van de uitjes tot aan het scrabbelen.

    Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Mrt 30, 2016 @ 00:22:27

    Gecondoleerd en wat zal je jullie wekelijkse uitjes en spelletjes scrabble missen. Sterkte, ik weet dat dit gemis heel erg voor je is.

    Beantwoorden

  20. RenéSmurf
    Mrt 29, 2016 @ 22:52:23

    Ach, hoe spijtig. Als leven lijden wordt…..maar fijn wordt het nooit.

    Beantwoorden

  21. Regenboogvlinder
    Mrt 29, 2016 @ 22:30:15

    Een ‘like’ voor het mooie liefdevolle bericht Riet..
    En natuurlijk gecondoleerd met het verlies van Marion. Wat zul je haar missen…
    Veel sterkte de komende week én daarna!

    Beantwoorden

  22. Mrs. T.
    Mrt 29, 2016 @ 21:48:15

    Ach wat ongelooflijk verdrietig voor alle mensen die van haar houden! Heel veel sterkte Rietepietz.

    Beantwoorden

  23. Tessa | 52druppels.nl
    Mrt 29, 2016 @ 21:29:33

    ohh dat meen je niet! denk dat we allemaal een beetje van dr zijn gaan houden door jouw blogjes. wat moet dit verdrietig voor je zijn… heel veel sterkte

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 21:31:51

      Ja verdrietig het maar de wetenschap dat ze er heel erg aan toe was geeft wel troost. Haar lichaam was o gesloopt. Maar zo jammer omdat ze geestelijk nog zo’n kanjer was.
      Dankjewel.

      Beantwoorden

  24. powerpointgreetje
    Mrt 29, 2016 @ 21:28:01

    gecondoleerd en heel veel sterkte toegewenst..

    Beantwoorden

  25. Spontanity
    Mrt 29, 2016 @ 21:14:58

    Oh Riet toch, wat zal jij haar missen!!
    Sterkte.

    Beantwoorden

  26. Zus
    Mrt 29, 2016 @ 21:03:50

    OOch Riet, Nou zit ìk met een brok in de keel.Dat had ik niet verwacht toen ik begon te lezen.Gelukkig heb je een mooie middag gehad om afscheid te nemen. De enige troost voor jou is dat ze rustig is ingeslapen en nu uit haar lijden is. Van harte gecondoleerd en ook haar familie wens ik sterkte met dit verlies.XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 21:16:14

      Dankjewel, ja het ging ineens heel snel, dat hadden wij ook niet verwacht. Maar voor haar was de grens bereikt en ze wilde niet meer “geholpen worden, dat had ze al eerder geregeld en dat wisten we allemaal.
      Die witte donderdag had een gouden randje door de serene rust en haar tevredenheid dat ik om haar heen was.

      Beantwoorden

  27. Mrs. Brubeck
    Mrt 29, 2016 @ 20:50:02

    Wat mooi dat je toch nog tijd met haar hebt kunnen doorbrengen…
    Maar door je blog te volgen weet ik dat je haar erg graag zag en dat dit erg moeilijk moet zijn voor jou!
    Ik stuur je een dikke virtuele knuffel en veel sterkte!
    Liefs 😜

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 21:08:12

      Dankjewel, ik bracht al jarenlang iedere donderdag een uur of 4 á 5 met haar door, ik was haar iijntje met de buitenwereld en daar hadden we zo’n plezier in. we konden bijna moeder en dochter zijn maar dat wilde ze nooit horen, ze was er heel trots op dat ze een “gewone vriendin’ had . Ik zal haar missen maar ik gun haar de rust waar ze zo aan toe was.

      Beantwoorden

  28. datzalwel
    Mrt 29, 2016 @ 20:42:16

    Oh Rietz, da’s schrikken ondanks dat ze toch al een mooie leeftijd had. Wat fijn dat je nog zo’n ” goede ” dag gehad hebt met haar, zeer bewust dat het een afscheid kon zijn. Het goede is alleen dat ze geen lijden meer heeft. Sterkte.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 21:12:23

      Dankjewel, ja dat ze nu niet meer lijdt en bang hoeft te zijn troost echt, ik had haar graag 100 zien worden maar zo egoïstisch mag ik niet zijn. Het is fijn dat haar kinderen , die ik maar een héél enkele keer gezien heb me er zo bij betrekken. Ik mag ook spreken.
      Ik hoorde al van Marion dat haar kinderen heel blij waren met wat ik voor haar betekende.

      Beantwoorden

  29. Lonely Wallflower
    Mrt 29, 2016 @ 20:18:57

    Gecontroleerd, veel sterkte

    Beantwoorden

  30. Hartelijke Hot Hulk
    Mrt 29, 2016 @ 18:16:35

    Gecondoleerd lieve schat.
    Heel veel sterkte met dit verlies.

    Beantwoorden

  31. Marja
    Mrt 29, 2016 @ 17:40:43

    Ach, die arme schat. Nu hoeft ze niet meer te vechten voor elk teugje lucht.
    Ik weet zeker dat ze vreselijk gemist gaat worden. Sterkte!

    Beantwoorden

  32. Corja
    Mrt 29, 2016 @ 17:36:57

    Dat had ik niet verwacht toen ik begon te lezen…… Wat een naar bericht. Maar wat fijn toch dat je zo’n mooie, rustige laatste dag met haar hebt gehad. Met van die gewone huiselijke dingen. Inderdaad, het is een slechte grap. Hoewel… denk je niet dat Marion daar hartelijk om zou hebben gelachen? Veel sterkte, Riet!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 18:03:17

      O ja zeker, het zou haar amuseren, ze is 88 geworden en dat mag nóg een wonder zijn bij alles dat ze mankeerde.
      Maar ze vond héél lang nog genoeg plezier in het leven om het niet op te geven.
      Eén van die pleziertjes voor haar was ik, ik gun haar de rust hoor al zal ik haar vreselijk missen!

      Beantwoorden

      • Corja
        Mrt 29, 2016 @ 18:24:02

        Er zullen zoveel momenten zijn, waarop je aan haar zult denken, haar zult herinneren. Waarop ze er ineens “weer is”. Heel mooi, zo’n hechte band, maar het kan uiteindelijk ook zo pijnlijk zijn…… En met wie moet je nu scrabbelen?

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Mrt 29, 2016 @ 18:39:20

          Ja ik weet het zeker, ik belde haar iedere dag rond half 4 en zat vandaag al met de telefoon in m’n hand toen het tot me doordrong;-(
          Haar zoon belde me , of er iets is dat ik graag wilde hebben als herinnering aan haar, ik zou graag haar scrabble spel hebben, mits niet haar kleinkinderen daar nu juist goede herinneringen aan hebben, die moeten natuurlijk voorgaan vind ik.
          Ik weet zeker dat m’n dochter met dit mooie spel wel eens een potje wil komen spelen!
          Ik heb bijna m’n verhaaltje af voor bij de rouwdienst want ik wilde wel graag nog iets zeggen en dat mag ook.

          Beantwoorden

  33. ria
    Mrt 29, 2016 @ 17:26:34

    Wat een gemis voor jou Riet maar wat prachtig dat je nog zo’n mooie witte donderdag samen kon doorbrengen.
    Het is inderdaad een slechte 1 aprilgrap.
    knuffel, Ria

    Beantwoorden

  34. gewoonanneke
    Mrt 29, 2016 @ 17:17:54

    Ach Riet wat erg je zal haar missen. Hoewel ik haar verder niet ken kreeg ik door je logjes wel een beeld van een mooie vriendschap sterkte voor jou en haar familie .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 29, 2016 @ 17:23:12

      Dankjewel, ja ze maakte al 8 jaar deel uit van m’n leven type in de zoekfunctie ” Marion ” en er komen heel veel logjes tevoorschijn waar zij een rol in speelt.
      Een vriendin die het bloggen me heeft opgeleverd.

      Beantwoorden

  35. margrietspanjaard
    Mrt 29, 2016 @ 17:05:37

    Ja, Rietepietz, niet onverwacht natuurlijk, maar wat een leegte zal dat bij jou geven. Sterkte ermee

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

