kan het gekker?

Ik ben nog wel zo bijbel vast dat ik weet dat het Paasfeest alles te maken heeft met “de verlosser” en dat die verlosser de initialen J.C. had. Precies ja, net als Johan Cruijff wiens overlijden op witte donderdag beslist méér tongen los maakt dan het overlijden en de wederopstanding van die ándere J. C.  in een ver verleden.
kletsenZo heerlijk Nederlands zwaar overtrokken, met over elkaar heen buitelende B.N.ners die hun zegje mogen doen over het fenomeen Cruijff zodat je op Radio en TV  drie en dertig keer dezelfde fragmenten voorbij hoort en ziet komen en zelfs de berichtgeving over de terroristische aanslagen wat overvleugelend.

Helemaal niéts heb ik met voetbal, waarschijnlijk ben ik zelfs de énige in Nederland die met grote vreugde kennis nam van het feit dat Nederland zich niét kon plaatsen voor het a.s. WK laat dát duidelijk zijn. Maar het overlijden van Cruijff verlost ons in ieder geval wél   tijdelijk van al die  deskundige en politici die, in hun  pogingen toch vooral niemand voor het hoofd te stoten,  hun nietszeggende, zalvende commentaren over de aanslagen ventileren.

Waar normaal de heisa rond Cruijff me mateloos zou ergeren  heb ik nu iets van berusting, misschien wel omdat in het geval van Cruijff de vijand, kanker, benoemd wordt en in zo’n geval de dood bij het leven hoort en voor de man zelf een verlossing is.
De dood van Cruijff is voor zijn familie een  groot gemis, maar zelfs iemand met een anti-voetbal instelling als ik  heeft nog wel oog voor wat hij voor Nederland heeft betekend, maar dan meer door de  jeugdsport foundation die hij oprichtte  dan zijn voetbal carrière (althans wat mij betreft).

Omdat ik hem nooit persoonlijk ontmoet heb is mijn beeld over hem gevormd door “de media” en dat kán afwijken van de werkelijkheid. Maar oke, hij leek me een prima vent die, hóeveel hij ook verdiende, nooit zijn afkomst verloochend heeft.
Zijn status is hem nooit naar het hoofd gestegen (eigenwijs was hij als jongetje al begreep ik)  en zijn gezin was hem heilig. Kom d’r is om bij onze huidige duurbetaalde balletjes trappers!
En dus……. laat ze maar even die B.N.ners……. en dát zeg  ik….! Het kan  blijkbaar nog altijd gekker bij Rietepietz!

 

34 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Mrt 28, 2016 @ 12:29:52

    Ik was inderdaad ook helemaal flauw van dat gedoe en echt ik heb Frits Barend wel drie keer hetzelfde in verschillende programma’s horen vertellen, hoe gek kun je zijn. {de tv stond even aan als een soort behang) En tot overmaat van ramp werd e film van gisteravond, waar ik nota bene rekening mee had gehouden met de tijd van thuiskomst vanuit Den Haag afgeblazen voor, ja echt diezelfde mijnheer Cruijfff. Het kon dus nog gekker.

    Beantwoorden

  2. cornma
    Mrt 28, 2016 @ 11:35:28

    Ja, hij was een goede voetballer, ja, hij was en bleef een gewone jongen en ja, hij heeft veel goeds gedaan voor de jeugd. Net als heel veel andere mensen, waar je niets over hoort.
    Het spelen met die initialen vind is eigenlijk niet kunnen, maar moge hij rusten in vrede, Johan Cruyff.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 28, 2016 @ 15:10:04

      Erg overtrokken allemaal ja want natuurlijk zijn er zoals je tereht zegt veel mensen die al die aandacht wel zouden verdienen maar het nooit krijgen.
      Ik heb zelf geen probleem met met dit soort grappen en huldig de stelling dat je of helemaal over geen enkel onderwerp grappen kunt maken óf over alles .want uiteindelijk is bij iedere grap of mop altijd iemand ,of een groep, het “slachtoffer”.
      Zolang het niet overduidelijk bedoeld is om iemand te kwetsen zie ik er geen kwaad in.

      Beantwoorden

  3. beaunino
    Mrt 27, 2016 @ 10:02:59

    Ja, hij deugde zeker. Zoveel goeds gedaan voor de jeugd. En vriendelijk was hij ook. Als ik vroeger bij het Olympisch (beveiliging) bij de tribune de toegang stond te controleren gaf hij een hand en zei: ‘Johan Cruyff’. In schril contrast met bijvoorbeeld Henk Spaan en Harry Vermeegen.

    Beantwoorden

  4. powerpointgreetje
    Mrt 26, 2016 @ 21:21:42

    Kom je even hele fijne paasdagen toewensen, geniet er van.
    groetjes Greetje

    Beantwoorden

  5. Petr@
    Mrt 26, 2016 @ 14:44:15

    Helemaal gelijk Riet!
    Ik dacht ook bij mezelf, ben ik nu een slecht mens dat ik “blij” ben dat we even ander nieuws hebben? Ik had Johan nog wel een paar goeie jaren gegund, unieke man, met bijzondere uitspraken!
    Deze vond ik geweldig: Als je 38 jaar getrouwd bent, weet je dat je altijd rugdekking hebt!
    En zo is het!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2016 @ 15:48:21

      Nee hoor, geen slecht mens, het geleuter over die aanslagen slaat nérgens op. Iedereen krijgt de schuld behálve de daders . Belgie heeft het niet goed gedaan en wij roepen het allemaal zelf over ons af is een beetje de tendens maar niemand durft het beestje bij de naam te noemen .
      Wij hebben nog medelijden met de nabestaanden van het tuig dat zich opblies en dan zijn er mensen die juichen om de aanslagen, het is een schande.
      Dan begrijp ik dat het een verademing is wanneer ander nieuws de overhand neemt.

      Beantwoorden

  6. Melody62
    Mrt 26, 2016 @ 11:53:00

    of het nou te maken heeft met mijn grote weerstand (om het nog maar even netjes te houden) tegen al die sport-bagger op tv en voetbal wel het meest…. of niet…
    ik heb God op mijn blote knietjes gedankt donderdagavond een dvd-speler te bezitten en er een film in te kunnen doen.

    Natuurlijk is het triest dat iemand jong overlijdt… maar die zooi zo uitgebreid op tv, walgelijk! De hypocritie ten top, iemand is dood en ineens was iedereen zijn grootste vriend en is het nodig het onnoemelijke verdriet en verlies op elke zender te knallen… zum kotsen

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2016 @ 14:05:20

      Zo gaat dat nou eenmaal met bekende mensen, daar wil iedereen toch “een beetje bij horen”. maar hij wás dan ook wel heel bekend. Als zelfs ik hem ken zegt dat wel wat want ik ken nauwelijks voorballers bij naam.
      In ieder geval vind ik dit op het moment minder storend dan de ándere actualiteit waar ook jan en alleman z’n zegje over wil doen zónder iets zinnigs te zeggen.

      Beantwoorden

  7. John
    Mrt 26, 2016 @ 09:29:23

    Ik heb me vreselijk geërgerd aan die jankende BNers op tv. Echt. Er gaan elke dag mensen dood aan kanker die op hun manier hun steentje bij hebben gedragen en waar mensen veel verdriet hebben, maar zoals die mannen bij Pauw zaten te snikken was gewoon…. niet normaal.
    Nummer 14 was een echte voetballer. Mijn oom heeft hem persoonlijk gekend maar die is ook alweer een paar jaartjes dood.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 26, 2016 @ 15:13:37

      Ja inderdaad, oke het wás iemand die veel goed deed met zijn geld, dat kun je van de huidige voetballers niet zeggen, maar er werd knap overdreven. Zo werkt het nou eenmaal omdat iedereen wel graag wil laten zien hoe goed ze met hem bevriend waren. Ik kijk nooit naar Pauw dus dát is me bespaard gebleven, ik had al ruim m’n portie met met de journaals , de rest kan ik dan in gedachte wel invullen.

      Beantwoorden

  8. Villasappho
    Mrt 26, 2016 @ 03:13:26

    Ik wil eigenlijk om mn statement te maken vragen wie het was maar zo erg is het ook weer niet. Heerlijk geschreven.

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Mrt 26, 2016 @ 00:29:44

    Hij is inderdaad wel altijd dicht bij zijn afkomst gebleven en een mooie foundation opgericht. Ik ben ook geen voetbalfanaat alleen het EKLen WK vind ik wel leuk maar dat is dan (denk ik) meer om het feestje dan om het spel. 🙂

    Beantwoorden

  10. kwan
    Mrt 25, 2016 @ 23:16:23

    Ik zit bij jouw clubje van mensen die niet erg vinden dat Nederland niet mee mag doen met het EK 🙂

    Beantwoorden

  11. ria
    Mrt 25, 2016 @ 22:13:20

    Johan is altijd gewoon gebleven.Totaal geen kapsones. Dat maakte hem ook geliefd bij de niet voetbalfans, dus ook bij mij.

    Lieve groet, Ria

    Beantwoorden

  12. Regenboogvlinder
    Mrt 25, 2016 @ 21:01:59

    Niks menselijks is je vreemd Riet 😉
    Een gewone Amsterdamse jongen is hij altijd gebleven en ik, die ook niks heeft met voetbal, vind het toch ook een gemis voor de sport.
    Ik heb hem eerlijk gezegd vroeger wel meermalen ontmoet, haha bij de kapper. Neee echt hoor. In begin 70-er jaren hadden Danny (zijn vrouw) en ik dezelfde kapper in Amsterdam ;-). Nooit meer bij stilgestaan eigenlijk.. haha..

    Beantwoorden

  13. Spontanity
    Mrt 25, 2016 @ 20:31:09

    Ik heb ook niet echt wat met voetbal, maar……ik vind het altijd toch wel spannend als NL meedoet met het EK of WK.
    Maar zodra ze eruit liggen kijk ik ook geen voetbal meer, totdat NL weer eens een keertje mee mag doen aan het WK of het EK.
    Maar………aan de oranje gekte doe ik niet mee.
    En Cruijff, ach ja, dood gaan we allemaal.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 25, 2016 @ 20:34:41

      Ik kijk zélfs niet naar dat soort wedstrijden. Klopt, dood gaan we allemaal hij is eigenlijk nog niet zo heel oud en deed erg veel goede dingen voor “arme jeugd”, dus wat dat betreft had ik hem nog wel wat jaren gegund.

      Beantwoorden

  14. RenéSmurf
    Mrt 25, 2016 @ 20:18:49

    Voor mij hoeft het EK en WK ook niet, en ik had niks met JC. Maar ik besef wel dat hij de bekendste Nederlander aller tijden was, en eentje zonder kapsones.
    Nou, snel gecremeerd en weer over tot de orde van de dag.

    Beantwoorden

  15. gewoonanneke
    Mrt 25, 2016 @ 18:08:51

    Ik zei vanmorgen tegen mijn werkgever wat zullen die programmamakers blij zijn geweest dat ze niet weer een uitzending over Brussel hoefden te maken omdat cruijf overleden was . Ik heb wel wat met voetbal al staat het wel op een laag pitje en Ajax is altijd mijn club geweest dus mij deed het best wat . Bovendien hou ik van mensen met een eigen mening en genoot ik van zijn legendarische uitspraken . Het was een bijzonder mens maar ook die kunnen het gevecht niet winnen .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 25, 2016 @ 18:18:20

      Ik ben het zelfs met je eens, omdat voetbal mij helemaal niets zegt “ken”ik alleen de mens Kruijff en die deugde volgens mij wel.
      Met eigenzinnig mensen heb ik écht natuurlijk niets….ahum;-)

      Beantwoorden

  16. Marja
    Mrt 25, 2016 @ 18:06:05

    Recht uit het hart. En je hebt groot gelijk.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

