museumbezoek

In een eerder logje had ik het al over de tentoonstelling van het werk van  Toorop in het gemeentemuseum, en dat ik daar  hoe dan heen wilde. Dat leek makkelijk te realiseren want we passeren dat museum héél regelmatig op weg van of naar de drukkerij maar het kwam er maar niet van.
Medebloggers “Corja en Tagrijn , die allebei  kunstogen hebben…… eh…. nee ze hebben óóg voor kunst kan ik beter zeggen, hadden óók een bezoek in de planning.  Corja schreef in haar reactie zelf een datum  waarop zij het bezoek in de planning had staan en over en weer  leek het ons een leuke toevalligheid wanneer we elkaar daar tegen het lijf zouden lopen.

Nou kun je het toeval bést een handje helpen en dus namen wij óók die datum in gedachte …. men zegt niet voor niets dat toeval niet bestaat…toch?
Dankzij alle foto’s die ik  op m’n blog zet was het voor Corja een fluitje van een cent om mij eruit te pikken, ook al omdat vrijwel  iedereen keurig z’n jas in de garderobe had afgeven  en wij mét jassen dus nogal opvielen, maar oke, we hadden maar een uurtje en daarvan ga je dan niét 2x  in de rij staan bij de garderobe, zeker niet als je zo’n koukleum bent als Henk.

Leuke kennismaking met een prachtige en sympathieke vrouw die in haar avator schuil gaat onder een flinke hoed maar dit terzijde.
We kwámen natuurlijk voor het werk van Toorop en dat bleek  óók de moeite waard.
Ik kende  Toorop eigenlijk alleen van dit soort werk…

gemmu
Verwacht nou géén zinnig verhaal over hoe het “hoe en waarom” ik heb er écht “de ballen verstand van” maar ik vind het práchtig, en daar gáát het toch om bij kunst.
Bij dit schilderij loopt de de tekening door in de brede  ” lijst” écht heel mooi en als iémand me uit kan leggen waarom dat zielige houten lijstje er nog extra omheen moest hou ik me aanbevolen, ik vind het jammer!
Maar dat hij ook andere dingen maakte is een verrassing,  er hangt wel het één en ander dat ik best op m’n verlanglijstje wil zetten, bijvoorbeeld  dit vrij grote schilderij waarop een ‘diender een dief in de kraag heeft gevat.
Misschien wel omdát ik vind dat dieven in de kraag gegrepen moet worden maar ook dit terzijde.

gemu2
Klopt, foto’s maken was niet makkelijk omdat het helaas  érg druk was en je er lang niet altijd recht voor kon staan.
Zijn andere werk  doet soms een beetje denken aan schilders als Monet  (zeg ik in m’n onbenul) maar soms ook aan van Gogh…. al zal de kenner ongetwijfeld verschillen zien tussen deze  zaaier en die van van Gogh.
Een uurtje wás gewoon te kort, zéker als je ook nog een leuke ontmoeting hebt maar voor het moment doe ik het er maar mee, ik heb genoten.

gemm.q

 

 

 

36 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mrt 25, 2016 @ 11:09:21

    Ken de man’s werk net. Dat is duidelijk niet zoals het hoort. Toch eens zien of we dat werk ook eens kunnen gaan bekijken…..In de warmere maanden, dan hoeven we onze jas niet af te geven aan de garderobe….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 25, 2016 @ 16:21:57

      Ik heb geen idee hoelang deze tentoonstelling nog “hangt”. Maar op internet kun je natuurlijk genoeg over hem aan de weet komen. Maar een luxe probleem hoor, er zijn zóveel schilders uit het verleden dat je ze niet allemaal kunt kennen. oude

      Beantwoorden

  2. tagrijn
    Mrt 21, 2016 @ 14:27:22

    Dus je bent al geweest. Dat museum alleen is al de moeite waard. Ik heb al wel het boek gekocht dat helaas niet zo mooi is gedrukt. Kleuren zijn te donker.
    Ik ga als ook de beelden weer op het L.Voorhof staan. Dagje Den Haag dus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 21, 2016 @ 15:18:45

      Klopt, het gebouw is natuurlijk ook helemaal in stijl voor deze tentoonstelling en zeker de moeite waard.
      Het lange Voorhout vergeet ik vaak maar daar is het natuurlijk altijd afwachten wat er staat, voor een cultuurbarbaar als ik is er dan meestal te weinig dat ik mooi zal ga vinden. Maar ik ga eens zoeken vanaf wanneer het begint.

      Beantwoorden

  3. John
    Mrt 20, 2016 @ 22:07:22

    Altijd leuk om een medeblogger te ontmoeten. En dan gecombineerd met een uitje waar jullie allemaal een goed gevoel van krijgen.
    Leuk, en ben het met Kakel eens.

    Beantwoorden

  4. gewoonanneke
    Mrt 20, 2016 @ 20:55:31

    Wat leuk om zo’n bezoek aan een museum te combineren met een ontmoeting. Ben ook niet zo’n kunstkenner maar lees wel graag bij mensen die er over schrijven. Zo pik ik toch altijd weer wat graantje kunst mee.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2016 @ 21:01:34

      Het was een erg leuke middag, en ik heb veel moois gezien. Maar dat heeft inderdaad niet zoveel te maken kunstzinnig zijn want dát ben ik niet. Henk tekent aardig maar ik sta al in de schaduw van een kind van 4 jaar;-)

      Beantwoorden

  5. kwan
    Mrt 20, 2016 @ 20:17:35

    Ik kom veel te weinig in musea, terwijl ik het áltijd leuk vind. Heb dan weliswaar geen kunstoog, maar kan wel een kunstige schop onder de kont gebruiken 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2016 @ 20:22:02

      Ik kom er óók veel te weinig hoor, alleen als er iets is wat ik graag wil zien en dus niét uit oogpunt van culturele activiteit.
      We kunnen nou eenmaal niet allemáál kunstliefhebbers zijn.

      Beantwoorden

  6. Kakel
    Mrt 20, 2016 @ 15:30:30

    Het leuke van bloggen vind ik dat je van anderen leert. Niet alleen qua smaak maar ook qua kennis op bijvoorbeeld kunstgebied.
    En dan doet het er niet toe of de smaak hetzelfde is als die van jezelf, alhoewel het wel mooi meegenomen is. Doordat een ander kunstogen hebt (-: ga je er zelf anders naar te kijken. Het middelste schilderij vind ik het mooist!
    Ik zou dolgraag eens naar Het Rijks gaan maar het reizen en bezoeken is voor mij helaas teveel op één dag. Ach wie weet…in de toekomst…
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2016 @ 15:48:21

      Heb je hélemaal gelijk in, je kan van iederéén wel iets leren ( al is het alléén maar hoe het niet moet) Ik héb trouwens iemand in de straat die sinds kort een “kunstoog heeft” , van glas dus, prachtig gemaakt en het beweegt mee, en ook van dié man kan ik heel veel leren. Hoe hij met humor omgaat met zijn handicap is geweldig.
      Wat jammer voor je dat je (nog) niet de energie hebt om het rijks te gaan bezoeken. Kan me er ets boj voorstellen want de keer dat ik er was was het een uitputtingsslag. Vooruit kaarten kopen helpt niet, ook voor mensen mét kaarten is er een wachtrij. En dan binnen ook nog héél druk, ik hield er echt een kater aan over. Maar ik geef toe dat het gebouw zeker een bezoekje waar is , meer nog dan de schilderijen die op internet eigenlijk ook goed kunt bekijken.

      Beantwoorden

  7. majaer
    Mrt 20, 2016 @ 12:55:50

    Sorry maar ik kom eigenlijk nooit in een museum, en kan er eigenlijk weinig over zeggen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2016 @ 15:15:43

      Hoeft ook niet hoor, ik ben ook geen echte museumbezoekster en kom er niet heel vaak. En dan dan maakt het me niet uit of het om beroemd werk gaat of niet, als ik het maar mooi vind!

      Beantwoorden

  8. cornma
    Mrt 20, 2016 @ 10:56:30

    Ik kom eigenlijk nooit in een museum. Hoewel ik me regelmatig voorneem om te gaan, komt her er gewoon niet van. Is het in musea zo koud dan? Dan zou ik ook mijn jas aanhouden.
    Bovenstaande schilderijen vind ik wel mooi.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 20, 2016 @ 15:14:03

      Wij komen er ook niet heel vaak hoor, dan moet er écht iets zijn dat we graag willen zien.
      Nee héél koud is het er niet hoor, maar wel kouder dan Henk lief is maar dát zegt niets! Henk vind 22 graden al koud;-)

      Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    Mrt 20, 2016 @ 10:02:37

    heb hier een prachtig verslag gelezen met mooie afbeeldingen er bij, fijne zondag toegewenst

    Beantwoorden

  10. RenéSmurf
    Mrt 19, 2016 @ 23:49:55

    Ik heb ook schilderijen gezien vandaag, en er ook van genoten. En daar laat ik het dan ook bij. Het is fijn om andermans werk te bewonderen.

    Beantwoorden

  11. Marja
    Mrt 19, 2016 @ 21:08:52

    Wat een leuke ontmoeting met de dame met de hoed. Had ze die vandaag niet op?
    Van koukleumen weet ik ook alles. Ik draag minstens drie laagjes kleding over elkaar.

    Beantwoorden

  12. ria
    Mrt 19, 2016 @ 20:59:32

    Hier zit ik heerlijk mee te genieten en vind de schilderijen van Toorop fantastisch.
    Het eerste vind ik het meest bijzondere .
    Lieve groetjes. Ria

    Beantwoorden

  13. Corja
    Mrt 19, 2016 @ 20:56:13

    Ha! Het blogje staat er al! Super, heel leuk. Ja wat was het mooi daar. Wij hebben ook nog genoten van Judith en Edith. Heel bijzonder. Wat is het toch een heerlijk museum! En heel leuk om jullie daar te ontmoeten! Je lijkt heel erg op jezelf 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 19, 2016 @ 21:19:38

      Whahahaha, ik lijk heel erg op mezelf….hoe kán dat nou?
      Ik kom er blijkbaar veel te weinig maar hie had ik graag wat langer rondgehangen. Het gebouw zélf is ook al zo mooi met dat prachtige beslag op de glazen deuren al worden ze daardoor loodzwaar.
      De spiegel die jullie zo mooi vonden zijn we ook nog tegengekomen, een juwééltje.Werd ik ook héél hebberig van! Leuk dat ik nu een “plaatje”heb bij jou;-)

      Beantwoorden

  14. Hartelijke Hot Hulk
    Mrt 19, 2016 @ 20:45:01

    Treeske en ik hebben elkaar ook gevonden op het gebied van museumbezoek.
    Liefst met mijn jas aan.

    Beantwoorden

  15. Regenboogvlinder
    Mrt 19, 2016 @ 20:45:01

    Jan en ik hebben elkaar óók gevonden op het gebied van museumbezoek. Jan houdt net als Henk altijd zijn jas aan.. 😉

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

