7 maart

Hoewel m’n ouder al héél lang  geleden overleden zijn valt het me vandaag toch weer op dat het 7 maart is, hun trouwdag! Het was niet écht een harmonieus huwelijk  maar natuurlijk, ze hadden ook “de tijd” niet mee  !
Ondanks dat hebben ze nog hun 50 jarig huwelijk meegemaakt, niet echt gevierd omdat m’n moeder toen revalideerde van haar  eerste hersenbloeding, het bleef bij  een etentje bij ons  thuis met de  kinderen en kleinkinderen.
Maar goed, áls ze nog geleefd zouden hebben zouden ze dus al ruim 80 jaar getrouwd zijn, daar is nog nét een naam voor. De Eiken bruiloft.

edelstenenWaar de edel-metalen en -stenen hoogtij vieren bij de huwelijksjubilea, 25=Zilver, 50= Goud, 55= Smaragd  60 =Diamant, 65= Briljant,  wordt je na een topprestatie van 80 jaar afgescheept met Eiken.
Toegegeven, voor de mééste echtelieden waarschijnlijk veel reëler dan goud of  Diamant, de meeste kisten zijn nou eenmaal van hout  en overwegend is  zo’n kist dan toch wel hun vaste woon of verblijfplaats.

Qua leeftijd zóu het voor ons niet eens onmogelijk zijn een  80 jarig  huwelijk. Henk zou dan nog net 103 jaar jong zijn en  we hebben tegenwoordig bósje 100 plussers.
eikenhoutIk ben zelf dan nog op de aanvallige leeftijd van 98  en kom pas kijken eigenlijk.
Goed beschouwd zijn we dan wel aardig op weg met binnenkort een Smaragd huwelijk,  dan moeten we er nog  25 jaar, een compleet zilveren huwelijk, éxtra aanplakken …..,. voor een Eiken huwelijk? …..Ik vind het magertjes hoor!

.

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Mrt 13, 2016 @ 15:27:05

    Voor ons komt goud in zicht, vind ik zelf al een hele prestatie……….:)

    Beantwoorden

  2. gewoonanneke
    Mrt 10, 2016 @ 19:16:16

    Eigenlijk vind ik het wel mooi eiken maar ik heb meer met bomen dan met edelstenen. Maar eiken zit er bij mij niet in . Weer niet wat 35 jaar is verder ben ik niet gekomen 😄 Ben twee keer voor de krant bij 70 jarige huwelijken geweest. En mijn collega haar opa en oma waren 75 jaar getrouwd. 102 en 101 jaar uit. Dus Riet gewoon doorgaan met Henk wie weet zit het eiken er nog in . Maar voorlopig naar de 55 vieren met familie .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 10, 2016 @ 19:41:45

      Als symbool gezien heeft de eik natuurlijk óók wel iets , sterk en goed geworteld.
      35 jaar is koraal, ook best wel mooi hoor maar reuze breekbaar!
      Jij ziet nog eens wat door de krant.
      Ik weet niet of ik wel zó oud wil worden maar als het moet dan natuurlijk het liefst samen.
      Wij zijn in ieder geval wél jonger dan jouw 75 jarig huwelijkspaar;-) bij 75 jaar huwelijk zijn wij “pas” 93 en bijna 99 jaar 😉

      Beantwoorden

  3. mel62ko
    Mrt 10, 2016 @ 17:13:48

    kennelijk was in de tijd dat die titels bedacht werden eikenhout een duur produkt…en hun houdbaarheid natuurlijk…telde vast ook mee?

    80 jarig huwelijk…. hmm….zou moeten kunnen, in 2063 … 106 zijn en ik 100 … hmmmm

    Beantwoorden

  4. kwan
    Mrt 09, 2016 @ 22:02:26

    Dat kun je niet menen, haha!
    Ik moest wel een beetje lachen over je gedachtes 😄 maar eiken is inderdaad wat magertjes!

    Beantwoorden

  5. terrebel
    Mrt 08, 2016 @ 23:12:06

    Goed bezig hoor, Riet! Bovendien: samenzijn is geen wedstrijdje met of tegen anderen maar vooral een fijne bezigheid. Mits beiden bereid zijn er bij tijd en wijle wat moeite voor te doen. Maar volgens mij zit dat bij jullie wel snor!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 09, 2016 @ 16:16:59

      ja hoor geen zorgen ,niets gaat vanzelf dat weten we!
      En een wedstrijdje kan het al niet meer worden, alle andere broers en zussen van me zijn óf overleden of hebben hun partner al verloren !

      Beantwoorden

  6. ria
    Mrt 08, 2016 @ 22:48:40

    En van je hela hola houd er de moed maar in 🙂

    Lieve groetjes, Ria

    Beantwoorden

  7. Zus
    Mrt 08, 2016 @ 20:19:40

    In juni hopen wij de diamanten bruiloft te vieren.De gouden hebben we groots gevierd maar er zijn ondertussen zo veel vrienden en dierbaren gestorven dat feesten gewoon niet leuk zou zijn . Dit keer een dagje en etentje met de kinderen en kl-kinderen en dan gaan we voor nog 5 jaar, maar poeh dat is nog zo lang. Maar in principe moet het kunnen want krakende wagens lopen het langst. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 08, 2016 @ 20:59:11

      Gewéldig, een 60 jarig huwelijk!
      Ja ik begrijp wel dat groot vieren naarmate je ouder wordt om meerdere redenen minder geschikt is. Wij vieren volgende maand die 55 jaar ook niet groot en combineren het met Henk z’n 80ste verjaardag een maand later. Ook met de kinderen en kleinkinderen. , een boottochtje met brunch zodat we in de avond weer gewoon lekker thuis zijn.
      Maar we tekenen natuurlijk óók gewoon bij en gaan dan richting diamantXXX

      Beantwoorden

  8. Mrs. T.
    Mrt 08, 2016 @ 19:16:03

    Ik wed dat de Koning dan op bezoek komt, als je 80 jaar getrouwd bent. 😉

    Beantwoorden

  9. Suskeblogt
    Mrt 08, 2016 @ 19:04:02

    Ik was al over de dertig toen ik trouwde dus veel meer dan goud zullen we wel niet halen. Iets waar ik overigens niet naar streef. We moeten eerst nog zien de 25 te halen.

    Beantwoorden

  10. majaer
    Mrt 08, 2016 @ 16:34:49

    Ik ga voor goud en hoop het te halen, en als we gezond mogen blijven gaat dit wel lukken ook al duurt het nog wel even.
    Voor jullie alvast op naar de Smaragd

    Beantwoorden

  11. roadlaura1969
    Mrt 08, 2016 @ 15:17:07

    En wat mooi zou het zijn om dan nog een blog erover te mogen aanschouwen van twee stevige eiken 😉

    Beantwoorden

  12. Kakel
    Mrt 08, 2016 @ 14:12:26

    Vast verzonnen door een blinde stagiair (-: Een eik is een machtige boom maar in vergelijking met een smaragd mag hij van mij het onderspit delven. Titanium zou een vervanger kunnen zijn maar dat is dan weer een edelmetaal dat me net niet aanspreekt. Ik ga duimen voor jou en Henk, hoor!
    Dikke kus

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 08, 2016 @ 16:58:53

      Nou voor 80 jaar huwelijk lijkt me toch iets teveel van het goede, waarschijnlijk zouden we het zelf niet eens meer beseffen. We gaan van 55 jaar ook geen groot feest maken , hebben we bij 25, 40 en 50 jaar wél gedaan maar we houden het nu klein en meer voor “de intimi” 😉

      Beantwoorden

  13. Corja
    Mrt 08, 2016 @ 13:14:19

    Een eik! Zo’n machtige boom, die honderden jaren oud kan worden. Ontstaan uit zo’n klein eikeltje. En die weer duizenden eikeltjes voortbrengt waaruit weer evenzovele eiken kunnen groeien…. Ik vind het nogal wat!

    Beantwoorden

  14. IngridMoorenBlogs
    Mrt 08, 2016 @ 12:34:45

    Ik gun het jullie van harte…

    Beantwoorden

  15. Tessa | 52druppels.nl
    Mrt 08, 2016 @ 10:33:57

    Ik vind eiken veel mooier dan al die edelmetalen… Hoef je tenminste niet steeds op te poetsen 😉

    Beantwoorden

  16. Emile van Aelst
    Mrt 08, 2016 @ 00:45:16

    Ik vind het ook wat povertjes hoor en met die houtrot van tegenwoordig ben ik bang dat zo’n eiken huwlijk niet lang stand meer houdt 🙂

    Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Mrt 07, 2016 @ 23:52:11

    Ach, het zijn allemaal maar woorden, en allemaal maar getallen.
    Een leven duurt zolang het duurt en het gaat zoals het gaat.
    En helaas heeft de één meer geluk dan de ander, het is allemaal zo zinloos.
    Daarom, geniet!

    Beantwoorden

  18. datzalwel
    Mrt 07, 2016 @ 22:21:17

    80 jaar getrouwd, tjonge jonge dat is toch wel zo sterk als eikenhout daar kan goud of zilver als je het vanuit hardheid bekijkt niet tegenop. Daarom natuurlijk eiken, niet kapot te krijgen. Wij zullen het niet halen, Ik ben dan 102 en Jan 104. Maar toch leuk om te weten.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 08, 2016 @ 16:49:11

      Nou één van de twee zou natuurlijk best bij de 100+ kunnen komen, maar ja, allebéi is toch wel heel veel gevraagd, dat komt toch minder vaak voor.
      Dan bén je ook eigenlijk wel een stel stoere eiken.;-)

      Beantwoorden

  19. Marja
    Mrt 07, 2016 @ 21:31:55

    Ik vind het ook magertjes. Voorlopig zou ik al heel blij zijn met goud. Alvast proficiat met jullie feestje in smaragd. Bij eiken ben ik 100 en Robbert 105. Voor mij hoeft dat niet per se.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Mrt 07, 2016 @ 21:52:06

      Het kán allemaal wel met die steeds stijgende leeftijden;-) Maar ik zit er óók niet op te wachten als je van alles gaat mankeren en niet meer zelfstandig kan functioneren.
      Maar goed eerst maar zien dat we de 55 halen, in een maand kán er nog van alles gebeuren tenslotte .

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

