rond 1978

Helemaal zeker wéét ik het niet maar het moet rond 1978  zijn dat deze foto gemaakt werd.

oud

Leuk tijdsbeeld hé, links , een ruim veertig jarige,   rokende Henk  met donkere, volle baard en grote snor. Bijna schouder lang, sluik  haar dat hem eigenlijk van geen kánt stond, maar ja, het was mode!
Ook zoon Ruud,  aan de andere kant op de bank heeft  al vrij lang haar maar omdat hij veel dikke haar heeft “kan hij het hebben” terwijl dochter Inge daar nou juist minder lang haar heeft dan ze normaal gesproken had.
Het “pagekoppie”tussen Henk en Inge in is jullie Rietepietz, uiteraard  óók met een brandende sigaret want ik heb het nu over de jaren dat roken nog volkomen normaal was.
Oke, mijn vader vond nog steeds dat alleen mannen mochten roken maar dát was allang  mijn zorg niet meer, ik had toen alleen nog  te dealen met twee tieners die  het verschrikkelijk vonden  dat we rookten!
sjaalMaar eigenlijk wilde ik het daar allemaal niét over hebben toen deze foto toevallig weer in beeld kwam.
Nee wat me opviel is dat ik zo’n zuinig type ben. kijk nou eens wat er op de foto boven op m’n nek gedraaid is…..
…..en kijk nou eens naar de “selfie” die ik anno 2016 speciaal voor dit logje maakte……!
Niéts veranderd eigenlijk hé, en wat is er mis met een sjaaltje van bijna 40 jaar oud!
Prima kwaliteit geweest zou ik zeggen!

56 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Jan 19, 2016 @ 15:15:51

    Jij was een mooie madame moet ik zeggen. Ook al rookte je…..:) Nee hoor, geweldig plaatje, mooi tijdsbeeld. En natuurlijk meende ik wat ik stelde, maar dat wist ik al langer……:)

    Beantwoorden

  2. Blog Zonder Naam
    Jan 14, 2016 @ 21:29:50

    Zo heb ik verschillende blouses en rokken in de kast hang die al jaren mee gaan. Het oudste bloesje is een rode, die ik al op de MAVO droeg, en zelfs mee op de klassefoto sta. Toen, jaren 80 was de kleding ‘oversized’, waardoor de kleding van nu “precies pas” is. Ons bin zunig! Broeken zijn over het algemeen allemaal al versleten met het werk, maar ook enkele (wijde) rokken van toen pas ik nog steeds. De taille heb ik nog, maar de heupen zijn wat breder, dat zie je echter niet onder de cirkelrokken van toen (Grease- stijl).
    Ja, leuk voor een schoolreunie, om het dan nog eens aan te trekken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 14, 2016 @ 21:54:44

      Nee kleding van toen past me écht niet meer, érgens in de jaren 90 is mijn taille langzaamaan verdwenen, toch een zoeken waar ik dié verstopt kan hebben.
      Maar leuk als je nog dingen aan kunt uit die tijd!

      Beantwoorden

  3. John
    Jan 13, 2016 @ 09:54:31

    Ja, dat sjaaltje heeft zich dubbel en dwars terug verdient. Zo maken ze ze niet meer denk ik. Tegenwoordig moet alles namelijk vergaan en stuk gaan.
    Leuk die eerste foto. Geeft een leuk tijdbeeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 13, 2016 @ 15:20:22

      Klopt, allemaal weggooispul dat je soms amper kunt wassen. ijdsbeeld van de foto zal inderdaad ook jouw jeugdherinnering zijn, je bent maar iets jonger dan mijn dochter die nu bijna 51 is.

      Beantwoorden

  4. Rebelse Huisvrouw
    Jan 13, 2016 @ 09:14:54

    Het kán eigenlijk niet meer, maar toch wou ik je even ‘persoonlijk’ 😂 een mooi en goed 2016 toewensen Rietepietz! Ik moet her en der zoveel bijlezen, dat haal ik nooit meer in.
    Wat is dat een enige foto! Kan zó in een boekje. En dat sjaaltje – geweldig, dat zo’n ding zo lang mee kan. Die doe je niet meer weg denk ik – té veel herinneringen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 13, 2016 @ 15:17:56

      Toch bedankt hoor, je gaat me toch niet vertellen dat je m’n kerstwens niet in gaat halen hé, je wilt toch een sprekende kerstboom niet missen;-)
      Nee, ik denk ook dat het sjaaltje voor eeuwig in de la zal blijven liggen en er met vlagen uit zal komen omdat ik iets heb waar het nou nét goed bij past, net als de laatste 38 jaar;-)

      Beantwoorden

  5. Mrs. T.
    Jan 12, 2016 @ 19:27:38

    Wat leuk zeg. En wat heeft dat sjaaltje een geluk dat het bij jou is komen wonen!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 19:33:44

      Zelfs dochterlief heeft het indertijd wel eens gedragen toen ze er de leeftijd voor had en het is ooit gedragen, in een soort ABBA look, om het hoofd, dat sjaaltje kan verhalen vertellen;-)

      Beantwoorden

  6. Kakel
    Jan 12, 2016 @ 19:13:57

    Je foto neemt me meteen – roetsj! – terug naar eind jaren zeventig. Niet dat mijn vader een baard had, hij rookte ook niet, maar de rest klopt! Mijn broer(tje) had hetzelfde model haar als Ruud en het mijne was net zo kort als van je dochter, maar krulde en beetje. Mijn moeder en jij zouden qua “formaat” zo met elkaar kunnen ruilen.
    Het sjaaltje op de bovenste foto viel me meteen op. Ik kan er niet tegen als ik iets tegen mijn hals/nek heb zitten. Ik gruwel van coltruien. Maar het staat je bééldig 🙂
    Je bent idd zuinig. En niet eens Zeeuws…
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 19:25:00

      Ik blijf het altijd zó grappig vinden dat ik bij veel van “leesvrienden” qua leeftijd éigenlijk “bij de ouders”zit. Maar we délen dan toch wel herinneringen alleen heb ik die dan vaak vanuit een “volwassen”( nou ja) gezichtspunt en jij en anderen vanuit het kind zijn. Ik had in die tijd inderdaad niet écht overgewicht al viel het op die foto wel mee, ik ben echt broodmager geweest. Een colkraag kan ik ook niet hebben maar zo’n sjaaltje is geen probleem . In die tijd droeg ik dat vaak als ik een iets wijdere hals droeg want ik had “peper en zoutvaatjes” , je weet wel, van die grote kuilen bij de sleutelbenen en daar wilde ik de aandacht dan van afleiden;-)

      Beantwoorden

  7. IngridMoorenBlogs
    Jan 12, 2016 @ 17:47:47

    Dat is een goed stofje geweest. Wat een geweldige foto weer….die Rietepietz is een knap vrouwtje!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 18:13:35

      Het zal ook vast niet heel goedkoop geweest zijn, kleding was in die tijd nog niet zo goedkoop als nu.
      Nou knap is een subjectief begrip natuurlijk, maar ik geef toe dat ik foto’s heb waar het allemaal nét ff minder goed uit de verf komt;-)

      Beantwoorden

  8. J@n.
    Jan 12, 2016 @ 16:42:01

    Niks mis mee en je ziet er ook nog precies zo uit als toen, nee gekheid natuurlijk, maar die Henk, hahaha, nee, mode of niet, zo heb ik er nooit bijgelopen. Leuke foto’s overigens weer.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 18:10:09

      Nou ja… wat scheeld het helemaal, ik draag m’n haar nu korter maar dat is het dan wel;-) Ja achteraf was dat haar niet heel geweldig, maar het hád erger gekund, zijn broer liet zijn haar permanenten, zag er écht niet uit!

      Beantwoorden

  9. majaer
    Jan 12, 2016 @ 15:25:07

    Leuk hoor die oude foto, en dat je het sjaaltje nog heb van 40 jaar terug.

    Beantwoorden

  10. beaunino
    Jan 12, 2016 @ 11:03:17

    Wat leuk Riet, en wat was je knap vroeger!! -nog steeds hoor!-
    Ja, zo herkenbaar. Dat shawltje, geinig dat je het nog steeds kan dragen nu.

    Beantwoorden

  11. margrietspanjaard
    Jan 12, 2016 @ 10:51:45

    of ik naar mezelf zit te kijken…ook dat koppie, ook die sigaret, ook naast een man met dat langere haar en een sikkie en ook met sigaret…ja…leuk hoor

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 18:03:17

      Léuk hé, ja zo ging je nou eenmaal gekleed en gekapt in die jaren. Bij Henk is de baard er nooit meer af gegaan, wél steeds aan het modebeeld aangepast, maar nu in het vorige modebeeld blijven hangen, de stoppelbaard;-)

      Beantwoorden

  12. Suskeblogt
    Jan 12, 2016 @ 10:39:26

    Die oude foto straalt de jaren 1970 uit. Ongelooflijk hoe je dingen herkent van toen. Post er nog maar enkele uit die periode. Ze zijn altijd het zien waard.

    Beantwoorden

  13. Corja
    Jan 12, 2016 @ 10:26:31

    Ja, het is echt “op-visite-zitten”. Zie ik daar toevallig ook een neutje staan?
    Onze kinderen waren in die tijd nog wat jonger, maar wij zagen er net zo uit als jullie. Inclusief baard en roze overhemd (mijn man dan, hè?!)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 17:59:42

      Ja bij m’n ouders en dat waren niet de meestal nogal plichtmatige bezoekjes, bij m’n schoonouders was het altijd veel gezelliger.
      Het lijkt inderdaad een borrelglaasje maar van de vier op de bank dronk niemand een “jonge”! Zoon Ruud zou nu een korenwijntje niet afslaan maar destijds was hij nog te jong. Wij drinken nog steeds niet dát borreltje!
      Het is inderdaad wel écht een tijdsbeeld hé, mijn vader vond het maar niks “een vent met een roze overhemd is een mietje”

      Beantwoorden

  14. Marion Schütte-de Brabander
    Jan 12, 2016 @ 10:15:28

    Wat een leuke foto. dat haar van jou vind ik beeldig. Ja, vroeger deden we lang met onze spullen, de kwaliteit was toen ook veel beter denk ik.
    XXX

    Beantwoorden

  15. Petr@
    Jan 12, 2016 @ 09:28:44

    Ons bin zunig! 😉
    Wat een leuke foto Riet! In je zoon’s gezicht zie ik jullie kleinzoon terug (die we kennen van de filmpjes).
    Wat een leuk gezin zijn jullie en die inrichting van het huis, heel herkenbaar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 17:51:41

      Ik denk dat het meer toeval is dan zuingheid, hoewel, iets dat niet versleten is en nog bruikbaar is doe ik niet gauw weg ,dus misschien toch wel zunig;-)
      Het is de inrichting van mijn ouders waar we op bezoek waren, thuis “hing”je in die jaren op de diepe bank of zat je op de grond tegen de bank aan;-)

      Beantwoorden

  16. Hartelijke Hot Hulk
    Jan 12, 2016 @ 08:11:56

    LEKKER DING!!!
    Naast je.

    Beantwoorden

  17. Emile van Aelst
    Jan 12, 2016 @ 02:01:46

    hahhhaahha herkenbaar die oude foto en zelfs de gordijnen zijn ( voor mij) duidelijk herkenbaar die had denk ik bijna iedereen. 🙂 Ennuhhh wat is er mis met zuinigheid, wij hebben dat nog geleerd en daar moet je zuinig op zijn. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 16:14:17

      Ja klopt, het heeft jaen geduurd eer iedereen van z’n “van voor de oorlog” inrichting afwas maar dat was uiteindelijk toch min of meer gelukt, al heeft m’n vader nooit afstand willen doen van z’n “liberty stoel”, die was té makkelijk om even een uiltje in te knappen;-)

      Beantwoorden

  18. Sophie vdA
    Jan 12, 2016 @ 01:46:19

    Leuke foto’s! Het deed me even aan mijn grootouders denken die ook zo’n huiskamer ongeveer hadden. Ik herken de stijl! En een leuk sjaaltje! Dat het er na zoveel jaren nog steeds zo kleurrijk goed uit ziet dan is het nog steeds topkwaliteit!

    Greetings by Sophie

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 16:11:17

      Het was de huiskamer van mijn ouders die er , voor hun doen, toen redelijk modern bij zaten;-) wij hadden toen zelf een inrichting met veel bruin en oranje en groot wit wandmeubel.
      Het sjaaltke is éigenlijk al die jaren draagbaar geweest en nooit helemáál uit de mode. Komt natuurlijk nog uit het tijdperk dat kleding wegwerpspullen zijn geworden;-)

      Beantwoorden

  19. RenéSmurf
    Jan 11, 2016 @ 23:07:28

    Ja, en het staat je nog steeds beeldig! Heel andere tijden toen, en nu weten we het allemaal een stuk beter.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 12, 2016 @ 15:58:50

      Zeker weten dat er veel veranderd is, neem alleen al dat roken. je bent tegenwoordig bijna een paria als je rookt, en destijds stonden de meeste huiskamers gewoon blauw van de rook, deed niemand moeilijk over, o nee, niet helemaal waar, mijn kinderen vonden dat verschrikkelijk en zeurden daar altijd over;-)

      Beantwoorden

  20. Mammalien
    Jan 11, 2016 @ 22:51:23

    Haha, die sjaal. Helemaal hip, zowel de retro look als het consuminderen!

    Ik herken het interieur zoals wij dat vroeger ook thuis hadden… de gordijnen, het behang.(Hangt dat ook nog?)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 11, 2016 @ 23:08:11

      De foto werd gemaakt bij m’n ouders thuis, volgens mij zaten wij zelf in die tijd in het bruin oranje plaatje , misschien met hier en daar nog wat paars;-)
      De sjaal heeft het gewoon overleefd, kun je niet écht consuminderen noemen denk ik 😉

      Beantwoorden

  21. powerpointgreetje
    Jan 11, 2016 @ 22:22:36

    erg leuke foto, pure nostalgie.
    tja…… en dat sjaaltje…..wat leuk toch,
    ik ben een ECHT sjaaltjestype hahaha……

    Beantwoorden

  22. Tham
    Jan 11, 2016 @ 22:10:19

    Wat geniet ik van deze foto’s .Van jou verhaal wat de mooiste herinneringen oproept bij me aan die tijd, en van jou sjaaltje.. 40 jaar bewaard!! Geweldig !!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 11, 2016 @ 22:22:45

      Hé Thammy, wat leuk!
      ja zo af en toe een greep in de oude foto dozen is altijd weer een feestje!
      Niet bewust bewaard hoor, het sjaaltje komt gewoon af en toe nog van pas;-)

      Beantwoorden

    • Tham
      Jan 12, 2016 @ 00:00:03

      En dan het lantaarnplantje boven je hoofd… de gordijnen.. Het is zwartwit maar de kleuren weet ik nog. En wat was je toen al mooi !!

      Beantwoorden

      • rietepietz
        Jan 12, 2016 @ 16:06:51

        De foto was oorspronkelijk wel in kleur maar “heeft geleden” 😉 Als ik me goed herinner waren de figuren in gordijnen bij mijn ouders mosgroen met bruin en zwart.
        Ach wat is mooi, maar het klopt dat ik me bij die haardracht prettig voelde en dat zal ik dan wel uitstralen!

        Beantwoorden

  23. Melody
    Jan 11, 2016 @ 22:00:41

    Geweldig zulke foto’s

    Zo’n sjaaltje had ik ook,er was een tijd dat die in de mode waren en ik ze en verafschuwde en toch droeg…. Ik verafschuw ze nig steeds, wil zoiets niet om mijn nek …. Nu mag her mode worden …ik doe daar toch al lang niet meer aan mee

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 11, 2016 @ 22:04:48

      Ik ben ook niet zo’n sjaaltjes type, vandaar dat deze er nog steeds is, niet héél veel gedragen. Ik gebruik ze alleen als de hals van een kledingstuk me niet flatteert, maar het kledingstuk me verder goed bevalt, dan moet je wát!

      Beantwoorden

  24. Marja
    Jan 11, 2016 @ 21:52:30

    Gaaf! Dat plaatje gooit me meteen terug in de tijd. Ja, zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen … Waar staat jouw slot?
    Ik heb ook nog kleding van eeuwen geleden. Niks mis mee.

    Beantwoorden

  25. Mrs. Brubeck
    Jan 11, 2016 @ 21:45:25

    Is eigenlijk nog niet zo erg lang geleden en toch lijkt het een eeuwigheid… was onlangs ook foto’s aan het bekijken toen ik een tiener was, het zag er net hetzelfde uit 🙂

    Beantwoorden

  26. Zus
    Jan 11, 2016 @ 21:18:20

    Wat een leuke foto, de eerste De tweede ook hoor! Een gezinnetje als het mijne in de tijd. Mijn oudste zoon ook zo’n volle bos.(heeft hij nog) De jongste dito maar die is er nu doorheen aan het groeien,maar heeft een baard als jouw Henk..Ja dat roken was voor die kinderen een last, vooral in de auto.Maar dat hebben we al lang afgeleerd.Och we hebben eigenlijk geen slechte gewoonten meer 😉 😉 XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Jan 11, 2016 @ 21:37:13

      Ha Zus, ja zo was het in die tijd. Ruud heeft héél lang lang haar gehad, veel langer dan op deze foto. @ jaar geleden knipte de kapper er per ongeluk tevéél af en nu kan hij geen staart meer maken want hij houdt het sindsdien wat korter, nog steeds niet echt kort. Inge heeft veel dunner haar en draagt het nu kort.
      Je de baardmode is toevallig weer nét als in de tijd van de foto, maar Henk laat het bij z’n stoppelbaardje dat hij nu al een paar jaar heeft.Dat staat hem prima.
      Ik ben gestopt met roken nog vóór ik 40 was, na een ziekenhuisopname van 2 weken had ik het ergste al gehad natuurlijk en ben niet meer begonnen, Henk is toen ook gestopt. De kinderen zijn nooit gaan roken!
      Klopt, wij ook niet echt al vinde sommige regelmatig “een glaasje wél een slechte gewoonte XXX

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

