rije-rije-rije in…

Zo hé hé, we zijn weer even uitgewerkt en kunnen ons op de kerstvoorbereiding gaan storten.
Vandaag hadden we ook al even de tijd om op het stadhuis m’n Tractor rijbewijs op te halen, jawéhel…!
Een béétje modern mens kan niet zonder en als achterkleinzoon Levi al op de tractor kan rijden ruim vóór hij drie jaar is ben ik er gewoon hártstikke laat mee!

boer Levi
Dat nieuwe rijbewijs was tóch al een verrassing hoor, bij de vorige verlenging kreeg ik maar 5 jaar omdat ik dán tegen de 70 liep en gekeurd moest worden. Ondertussen blijkt die grens voor een keuring opgeschoven te zijn naar 75 jaar en zo kreeg ik dus wéér 5 jaar verlenging zonder keuring

nieuwr RB
En als bonus het Tractor rijbewijs , ……waarschijnlijk omdat dát voertuig het dichtst in de buurt komt van een scootmobiel ……, je weet nóóit waar het goed voor is. Het plaatje op het rijbewijs lijkt ook meer op een invalide karretje dan op een tractor! Hoewel, bij nader inzien heeft dát niet zulke hoge achterwielen. Misschien kan ik nog even wat lesjes krijgen van Levi want ik heb zo’n flauw vermoeden dat ik een tractor niet eens aan de praat krijg…. maar ik mág hem nu dus besturen, ach, zolang de motor niet loopt kan ik weinig kwaad toch?

Tra.RB

45 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hanscke
    Dec 24, 2015 @ 17:39:37

    Oh een tractor besturen lijkt mij ook wel wat. Mar mijn voorkeur gaat naar een echt grote vrachtwagen. Driving home en niet alleen met kerst.

    Beantwoorden

  2. meninggever
    Dec 24, 2015 @ 13:38:15

    Ik kreeg daar ook mee te maken toen de boel werd verlengd. Paar jaar terug, maar toch. Ineens niet meer tien jaar lang ongecontroleerd scheuren, maar nog slechts zeven jaar. Want als je ouder wordt ben je ineens niet meer bij machte om een auto te besturen. Ook al ben je zowat op de achterbank van zo’n ding geboren. Nu heb ik intussen op en in zowat alles gereden. Maar een tractor? Nee, daar waagde ik me nooit aan. Dat is wel erg weinig steeds……Fijne feestdagen Rietz!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 24, 2015 @ 14:45:59

      Nou op zch is het niet slecht om bij het ouder worden iemand anders te laten beoordelen of je nog wel capabel bent om te rijden. Maar dan zou er eigenlijk toch standaard een soort rijtest bij moeten zitten. Je bent immers meestal zélf pas de laatste die doorheeft dat je een gevaar op de weg bent voor anderen. En die kans wórdt nou eenmaal groter bij het ouder worden, ik zag het bij m’n schoonvader, het is dat z’n vrouw altijd heel goed meekeek anders hadden er akelige dingen kunnen gebeuren. Ik stapte zelf voor geen goud meer bij hem in maar hij vond zélf dat hij nog erg goed reed.

      Beantwoorden

  3. Leidse Glibber
    Dec 24, 2015 @ 00:00:01

    Je begrijpt natuurliojk als jij ooit op een tractor gaat rijden ik daar GRAAG een blog over ga schrijven 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 24, 2015 @ 08:05:29

      Misschien kán ik een deal maken met “de boerin zonder naam” die kan altijd wel een hulpje gebruiken, mocht het zover komen sein ik je in zodat je zélf de foto’s kunt maken;-)

      Beantwoorden

  4. Petr@
    Dec 23, 2015 @ 23:38:34

    Ja bij mij staat het ook op mijn nieuwe rijbewijs!
    Ik ga morgen gelijk met de traktor rijden haha.
    Maar misschien moet ik eerst een lesje nemen bij Levi 😉

    Beantwoorden

  5. RenéSmurf
    Dec 23, 2015 @ 21:59:24

    Wat fijn zeg, dat je daar zomaar op mag! ik zou dat dan ook maar eens doen!

    Beantwoorden

  6. Kakel
    Dec 23, 2015 @ 21:10:38

    Het lijkt me rete-stoer om in een tractor over de Tiendweg te razen. Ooit ga ik nog mijn tractorrijbewijs halen 🙂 Misschien dat Levi me een lesje wil leren…
    Lieve groet (dag dag Marion!)

    Beantwoorden

  7. terrebel
    Dec 23, 2015 @ 17:30:59

    Ik wacht met spanning op de foto van jou op de tractor! 😉 Fijne dagen voor jou en de jouwen, Riet!

    Beantwoorden

  8. beaunino
    Dec 23, 2015 @ 17:12:53

    Tja. Als je het hèbt, moet je het ook gebruiken hoor, ik zeg hophop, ga John eens een handje helpen.

    Beantwoorden

  9. cornma
    Dec 23, 2015 @ 15:56:30

    Oh jee, straks, over een jaar of twintig, zien we Levi in het programma Boer zoekt vrouw/man. Heel stoere foto, hoor, van dat manneke.

    Beantwoorden

  10. datzalwel
    Dec 23, 2015 @ 14:27:13

    Ik mag ook nog met caravan rijden, maar mij niet gezien. Vooruit zal wel lukken en tegenwoordig hebben ze handige parkeer hulp maar geef mij m’n luxe auto’tje maar lijkt me veiliger. Leuke foto van Levi 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 23, 2015 @ 14:31:26

      BBrrr… moet ik óók niet aan denken hoor, met m’n Suus kan ik álles doordat Henk altijd de “kunstjes”deed heb ik ze nooit geleerd. Hij leerde in dienst rijden op vrachtwagens mét aanhanger, daar ga ik dan geen “competitie”mee aan, dat begrijp je. Levi is zón heelijk joch, daar kan ik iedere dág wel leuke foto’s van plaatsen!En ze zus wordt al nét zo leuk.

      Beantwoorden

  11. J@n.
    Dec 23, 2015 @ 13:12:51

    Dus gewoon niet starten Riet, maar dan kom je wel nergens 😉 Bij mijn rijbewijs staat dat ik brommer mag rijden……. En dat van mij is geldig tot 2019, dus ik kan ook nog even vooruit, maar niet op een tractor, net als jij.

    Beantwoorden

  12. Blog Zonder Naam
    Dec 23, 2015 @ 12:53:06

    Mooi, dan nodig ik je bij deze uit om een het een keertje te komen proberen. Neem een cameraman mee voor de bloopers!
    Het trekkerrijbewijs is voor 16-jarigen, net als het bromfietsrijbewijs. Nu krijgt de oudere generatie het er nog bij, daar zij (waarschijnlijk) genoeg rij-ervaring hebben opgedaan. Maar ik geef het je te doen hoor, Ik heb zelf ook nog moeite met de trekker en een vierwielige twee-asser achteruit te rijden. Laat ik graag aan een ander over.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 23, 2015 @ 13:56:28

      Helemaal mijn idee, ik mág in pricipe met een aanhangertje rijden maar dat heb ik nooit gedaan omdat Henk destijds in dienst z’n groot rijbewijs had gehaald en dat soort klusjes dus altijd liever zelf opknapte.
      In aanmerking genomen dat er tot voor kort géén rijbewijs nodig was voor de tractor ga ik ervan dat ik het wél zou kunnen leren maar ik moet er niet aan dénken om mezelf met zo’n slakkentempo op de snelweg te moeten redden.

      Beantwoorden

  13. Marion Schütte-de Brabander
    Dec 23, 2015 @ 10:35:43

    Je kan dus zo de boer gaan helpen Levi.XXX

    Beantwoorden

  14. margrietspanjaard
    Dec 23, 2015 @ 09:08:04

    Natuurlijk meteen even mijn eigen rijbewijs erbij gepakt. Tot mijn stomme verbazing staat er bij mij tussen DE en T ….AM en daar ben ik toe bevoegd. Geen idee wat dat is, maar dat ga ik zo eens even uitzoeken …AutoMobiel ??? En zo ja…waar staat BE dan eigenlijk voor ? Goh…interessant 🙂

    Beantwoorden

  15. John
    Dec 23, 2015 @ 08:41:08

    Als je dan toch op de tractor mag, dan kun je hier wel even op het land komen helpen over een maand 😀

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 23, 2015 @ 13:46:37

      Lijkt me géén goed plan, ik ben misschien niet de béste chauffeur van de wereld maar ik weet héél goed wat ik wel en niet kan, en een tractor berijden zou ik écht eerst moeten leren, ze lijken wel gék!

      Beantwoorden

  16. ria
    Dec 22, 2015 @ 22:30:00

    ik lig dubbel 😉

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Dec 22, 2015 @ 22:11:59

    geweldige foto Riet,
    heb vorige week ook van de oogarts mijn kerstcadeautje gekregen:
    geheel onverwachte uitslag bij wazig zien aan mijn linkeroog:
    NIETS meer aan te doen.
    Kan alleen nog met mijn rechteroog zien……. pfff…was even heftig

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2015 @ 22:30:14

      He jakkes, wát een vervelende mededeling. Kwetsbaar om nog maar met één oog goed te kunnen zien.
      Ik hoop dat het andere ook helemaal goed is en onder controle blijft want dát oog kun je natuurlijk helemáál niet missen.

      Beantwoorden

  18. Marja
    Dec 22, 2015 @ 22:01:54

    Geweldig hoe die uk dat stuur vasthoudt. Proficiat met je rijbewijs!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 22, 2015 @ 22:07:15

      Leuk hé, de foto is al uit maart maar ik was ‘m vergeten. Nu was het een prachtige illustratie voor mijn verkregen “vakmanschap”!
      ja ik was blij want zo’n keuring kost weer een hoop geld en mag nu nog 5 jaar wachten.

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    Dec 22, 2015 @ 21:59:50

    Hoe grappig..
    Jongste moest op zijn 16e zijn tractorrijbewijs halen voor zijn opleiding… 1500 euro en een zeer moeilijk examen verder haalde hij het …. En jij krijgt het zomaar? Proficiat 🙂

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

