kerstsfeer in het dorp

Vanavond was er in het dorp kerstmarkt, kleinschalig maar réuze gezellig. Ik wil nog wel eens mopperen dat er te weinig gedaan wordt in het dorp dit was erg gezellig. De meeste winkels waren open, er waren kraampjes met oude Hollandse  spelletje voor de kinderen, een muziek ensemble in Dickens stijl gekleed en .
We besloten ter plekke de bruine thuis, de bruine bonen te laten en een kleinigheid te eten bij de plaatselijk horeca, je moet wát om een leuk initiatief te steunen hé!
Een zeer enthousiast zangkoor, ook al in Dickenskleding uitgedost stond voor de kerk te zingen, precies….. allemaal vóór het zingen de kerk uit, maar dit ter zijde.

Het klonk  zeker niet slecht en dankzij de grote spots die erop stonden kom ik een stukje filmen,  de nieuw camera heeft steeds kuren dus moest ik me behelpen met de oude.
kestengel
Er stond ook een verdwaalde kerstengel, echt een schatje,  ze was  erg leuk met kinderen bezig  zonder één woord te zeggen.
Ik herinnerde me ineens dat ik in 2009 óók een kerstengel “neerzette”, voor de kerstboodschap ja.
Als ik eerlijk ben háálde ik het niet bij dit lieve kind!
Maar wie  dat graag met eigen ogen wil vergelijken mag op de foto van de engel klikken.
Ter verontschuldiging kan ik hoogstens aanvoeren dat ik “het haar”  en de “onderjurk” van Sinterklaas mocht lenen wat toch iets minder elegant uitpakte dan wat deze engel draagt.

 

48 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Jan 02, 2016 @ 22:52:15

    Mijn complimenten hoe je elke weer iets verzint en in elkaar frutselt, Rietepietz. 🙂
    En verder geef ik maar geen commentaar meer bij je oudere logjes. Ben alweer veel te lang niet geweest. 😉

    Beantwoorden

  2. hanscke
    Dec 20, 2015 @ 12:20:10

    Het is er dit jaar weer niet van gekomen om naar de kerstmarkt in Dokkum te gaan omdat ik toen mijn verjaardag vierde. Misschien volgend jaar.

    Beantwoorden

  3. IngridMoorenBlogs
    Dec 20, 2015 @ 11:41:06

    Wat een prachtige engel! Jammer dat Man bijt hond er niet meer is…..daar had je helemaal op je plek geweest Rietepietz 🙂

    Beantwoorden

  4. Marion Schütte-de Brabander
    Dec 20, 2015 @ 10:34:59

    Tja, dat is wel even gezellig.XXX

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Dec 20, 2015 @ 09:17:17

    Ook wij kenden hier een kerstmarkt in de buurt. Vooral biologisch verantwoord en zo. Maakt de sfeer toch heel anders dan wat we in Duitsland gewend zijn geraakt. Al is de warme Gluhwein hier net zo lekker….dat dan weer wel…..Naar ik begrijp heeft het Limburgse Valkenburg het tegenwoordig goed begrepen en zet het niet alleen in de grotten alles in de lichtjes, maar ook op de straten van dit aloude stadje. Deventer is ook zo’n adresje natuurlijk. Kortom het kan wel. Zou mijn woonstad nog het e.e.a. van kunnen leren.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 20, 2015 @ 09:28:21

      Het nadeel van “het goed doen”is dat het dan zó druk wordt dat het bijna niet meer te doen is voor de bezoekers. Op Deventer ben ik een paar jaar geleden flink afgeknapt, nóóit meer.Ik wil nog wel eens een keer naar Gouda maar dat is er ook dit jaar weer bij ingeschoten.

      Beantwoorden

  6. Spontanity
    Dec 19, 2015 @ 20:14:45

    Wij waren er ook gisteren, was even leuk 🙂
    Ik wilde net vragen of je het niet gezien had op mijn facebookpagina, maar die heb jij niet??

    Beantwoorden

  7. Kakel
    Dec 19, 2015 @ 17:07:44

    Een zeer zware taak, engel zijn. Laat staan een kerstengel. Aan de andere kant heeft een kerstengel meer vrije dagen dan een gewone engel 😉
    De “Dickens” vielen me meteen op terwijl ik dergelijke mensen nooit in het echt gezien heb. Apart wat een boek allemaal teweeg kan brengen! En je moet wat zonder Koek & Zopie…
    Lieve groet – ook voor Marion!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 17:17:00

      hááá, wat fijn dat je weer een beetje “op stap”bent, goed teken.
      Dickensuitstraling begint steeds meet te leven tijdens de kerstdagen. Jammer dat moeder natuur niet mee wil werken want wat zóu het leuk staan met een dik pak sneeuw erbij!
      het kerstengel zijn viel mij in ieder geval niet heel zwaar in 2009. Ik zou het héél moeilijk vinden om zo lang onbeweeglijk te staan als dit meisje in het dorp deed.

      Beantwoorden

  8. Tessa | 52druppels.nl
    Dec 19, 2015 @ 13:21:43

    Ik vind jou als engel ook heel mooi hoor!

    Beantwoorden

  9. datzalwel
    Dec 19, 2015 @ 13:06:55

    Echt gezellig, k vind een kleinschalige aktiviteit ook gezelliger als een waarbij je je ellebogen moet gebruiken.Voor mij mag het ook bij deze temperatuur dan kan ik wat langer buiten blijven.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 13:57:52

      Klopt, het wordt hier al een paar jaar gedaan maar meestal vergeten we het. Dit keer had ik me voorgenomen te gaan kijken en dat viel echt niet tegen. Al is het geen Deventer maar dat is qua drukte alleen maar een plus.

      Beantwoorden

  10. Petr@
    Dec 19, 2015 @ 13:01:35

    Wat een leuk en vlot koor! Heel gezellig!
    Hier stonden een paar zielige kerstmannen (verklede pubers) toonloos kerstliedjes te zingen, een ging er met de pet rond want het was voor een goed doel, dat dan weer wel.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 13:56:24

      Nee hier had men er echt zin in en het klonk geweldig. De aankleding maakt het dan helemaal af. Ook het muziekkorps dat later kwam spelen was helemaal in Dickensstijl gekleed, echt leuk.

      Beantwoorden

  11. majaer
    Dec 19, 2015 @ 12:54:44

    Ik vind het altijd erg gezellig die kerstmarkten in je eigen plaats.
    Overigens leuk dat koor hoort er echt bij voor de kerst sfeer.

    Beantwoorden

  12. Hanny
    Dec 19, 2015 @ 11:41:05

    Jouw engel mocht er ook best zijn. Het gaat om de gedachte, niet om de schoonheid.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 12:15:09

      En ik was een stuk spraakzamer, de engel in het dorp was een “levend standbeeld”maar ze maakte zonder praten toch erg leuk contact met kinderen die hele verhalen tegen haar af staken.

      Beantwoorden

  13. margrietspanjaard
    Dec 19, 2015 @ 11:31:09

    het gaat om de binnenkant Rietepietz 🙂

    Beantwoorden

  14. John
    Dec 19, 2015 @ 09:09:11

    Ik heb dan niets met kerst, des te meer met gezelligheid. Want gezelligheid bind mensen en als ik ergens een voorstander van ben…!
    Ik heb ook nog even op je foto geklikt hoor 🙂

    Beantwoorden

  15. Blog Zonder Naam
    Dec 19, 2015 @ 04:30:22

    Ook bij jullie wordt Kerst dus steeds meer gezien als extra ondersteuning van de middenstand. (weer een extra markt om de verkoop op te krikken)
    Misschien heb je al wel ideeen opgedaan om volgend jaar de kerstboodschap te vertolken. Wellicht als Charles Dickensfiguur: Scroodge bijvoorbeeld. (Met een koortje famillieleden op de achtergrond….)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 12:11:35

      Ik ben bang dat de middenstand er weinig mee opschiet, de mensen komen eigenlijk alleen maar op een andere tijd waardoor de winkelier alleen maar meer kosten moet maken bij zo goed als gelijk blijvende inkomsten. Maar gezellig is het wél.
      Een familiekoor zal het niet worden denk ik, het moet wél een beetje klinken en of dát zou gaan lukken?

      Beantwoorden

  16. terrebel
    Dec 19, 2015 @ 04:04:13

    Ik hou wel van zo’n stukje gezelligheid, Riet! Leuk engeltje inderdaad. Een beetje anders dan die van 2009…;-)

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Dec 19, 2015 @ 02:24:54

    Ikm blijf het gezellig vinden die kerstmarkten. OT ben vandaag met Emmelinda en haar man Mark hier over de kerstmarkt gelopen .

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 12:07:45

      Dat is het ook natuurlijk.
      Héél jammer, ik zou Emmelinda óók graag ontmoet hebben. Maar onze keuse voor de woensdag was de beste, kwam ook goed uit want vrijdag konden we werken.

      Beantwoorden

  18. J@n.
    Dec 18, 2015 @ 23:57:19

    Och Riet, ik ben er van overtuigd dat jij, zoals altijd, je beste beentje voorzet.

    Beantwoorden

  19. Marja
    Dec 18, 2015 @ 22:33:25

    Toch was jij erg mooi als engel. Gezellig bij jullie! Morgen bruine bonen?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 19, 2015 @ 12:05:15

      Mijn engel zijn zit meer van binnen denk ik;-)
      Nee de bruine bonen schuiven door naar een andere dag met weinig tijd, het is de enige groente die we in een pot kopen en die pot wás nog dicht, o ja, ook doperwten halen we in een potje!

      Beantwoorden

  20. ria
    Dec 18, 2015 @ 22:04:02

    Kerst en Dickens kan niet meer zonder elkaar 🙂

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  21. Renesmurf
    Dec 18, 2015 @ 21:53:30

    Ja, dat is overal tegenwoordig, geloof ik, en dat is dan best erg gezellig!
    Hier is het dit weekeinde ook kerst en Dickens geblazen.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

