’t is kaasje

smedigheid
O ja  het is “kaasje” wanneer je op je wekelijkse rondje  maakt over de zaterdagmarkt en je  oog valt op dit bord bij de kaaskraam.
Je  krabbelt natuurlijk éérst je  oog van het bord  en maakt een foto want wat  moet je jezelf  in hemelsnaam voorstellen bij kaas met “ongekende smedigheid“!

Tja de boerin tussen mijn linkjes, wiens man kaasmaker is, wéét natuurlijk van de hoed en de rand maar ik kan er  geen chocola van maken.
Natuurlijk zoek ik even met Google naar smedigheid en Google komt in eerste instantie met uitleg over smedig!

SMEDIG. 1) Buigzaam 2) Gemakkelijk te smeden 3) Kneedbaar 4) Lenig 5) Plooibaar 6) Smijdig 7) Smerige taal uitslaand 8) Smeedbaar 9) Smakelijk 10) Zacht …
-Buigzaam….? eh…. ik zie bij mijn kaasboer nóóit een kaas  gebogen op de plank staan, dat zal dus géén smedige kaas zijn.
-Gemakkelijk te smeden…? uh… met een hoog vuur en zo’n hete pook te lijf gaan om er hoeven onder te maken, hoeven ze de kazen niet te rollen misschien?
-Kneedbaar…..? ik ga een half pond kaas halen en kneed er een leuke bal van, lijkt me niét handig!
Nou ja, ook de rest van de mogelijkheden lossen niet veel op, of het moet zo zijn dat je smerige taal uit gaat slaan wanneer je smedige kaas gegeten hebt.
De winkelier die zijn boter wilde aanprijzen door er een bordje   met “smerige boter” bij te zetten,  bedoelde klaarblijkelijk dat zijn boter goed smeerbaar is, dát kan ik nog wel bij elkaar rijmen,  fout natuurlijk maar toch ook wel weer grappig!

boerenkaasMaar natuurlijk ga ik niet zitten wachten op uitleg van de boerin, die heeft het razend druk met haar koeien die de melk leveren voor de kaas die haar man maakt, dus ik zoek nog even verder en mét succes!

Wat wordt bedoeld met “smedigheid”?

De smedigheid van de kaas is een typische kaasterm die betrekking heeft op de textuur van de kaas. Als een kaas goed van smedigheid is, dan is deze zacht romig, maar toch veerkrachtig en samenhangend van consistentie. De smedigheid wordt getest met de vingers (de smeerbaarheid) en het mondgevoel.

Tja, tussen alle Sinterklaas en Kerstlogjes is wat voorlichting over één van onze nationale producten toch wel op z’n plaats zou ik zeggen, dat je  géén kaas in je handen laat frommelen die stijf staat van de “onsmedigheid”!

 
52 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Dec 20, 2015 @ 09:24:09

    IK heb niks met smedige kaas, ik wil oude….brokkelige, echt gerijpt. Maar die is best lastig te vinden tegenwoordig….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 20, 2015 @ 09:32:15

      Ik heb nog een heerlijk ouderwetse kaasboer in het dorp, en wat mij betreft is het allemaal lekker mits men er niet van alles door gaat doen dat er niet in hoort, zoals brandnetels en dat soort zooi;-)

      Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Dec 17, 2015 @ 21:45:26

    Oude kaas vind ik lekker, die is dan vast niet smedig hè…?

    Beantwoorden

  3. Villasappho
    Dec 17, 2015 @ 20:42:08

    Wat een leuke info! Wist ik niet. Ben wel dol op kaas mn collega’s noemen me kaaskop doelend op mijn voorspelbare beleg.

    Beantwoorden

  4. Tessa | 52druppels.nl
    Dec 16, 2015 @ 10:36:02

    Ik heb kaas het liefst zo oud en onsmedig mogelijk 😀

    Beantwoorden

  5. J@n.
    Dec 15, 2015 @ 23:59:55

    Ben ik onderhand blij dat ik geen kaas hoef, smedig of niet!

    Beantwoorden

  6. margrietspanjaard
    Dec 15, 2015 @ 21:36:18

    Helemaal voor mekaar…kaasje !!!

    Beantwoorden

  7. tagrijn
    Dec 15, 2015 @ 16:44:49

    Weer wat geleerd. Ik had hier nog nooit van gehoord. Ik dacht direct aan het etiketje bij de Jumbo: Smerige kruidenboter, dat ik een paar weken geleden in mijn Tja-rubriekje had staan. Maar dit is dus heel wat anders!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2015 @ 18:20:44

      Ik moest ook meteen aan de smerige boter denken, wist even niet meer wáár ik het gezien had. maar inderdaad,dat was bij jou! Hij is wél leuk en nog te herleiden naar smeren. Deze smedigheid doet het meest aan smeden denken, nou bestáát er wel nagel kaas maar dan heb je het ook wel gehad aan herkenning!

      Beantwoorden

  8. majaer
    Dec 15, 2015 @ 15:41:07

    Ik had er nog nooit van gehoord, maar je heb het goed uitgelegd.

    Beantwoorden

  9. beaunino
    Dec 15, 2015 @ 13:05:57

    Wat ik me dan weer af vraag: Wat zou er nou gebeuren als het kaasje in de drukte zou liggen rijpen?

    Beantwoorden

  10. Marion Schütte-de Brabander
    Dec 15, 2015 @ 10:57:08

    Ik denk toch dat je beter eerst even kan proeven of hij wel naar jou smaak is, overig nooit van gehoord.
    XXX

    Beantwoorden

  11. Hanny
    Dec 15, 2015 @ 10:44:27

    Nooit te oud om iets nieuws te leren.

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Dec 15, 2015 @ 09:40:06

    Ik heb er ook nog nooit van gehoord, maar bedankt voor de uitleg Riet!
    Wij zijn gek op alle soorten kaas, maar oude kaas is favoriet!

    Beantwoorden

  13. John
    Dec 15, 2015 @ 08:35:35

    Dan is zelfs smeerkaas smedig. 🙂 Maar goed, ik heb het nog nooit bij een kaas zien staan. We leren vandaag dus weer wat bij, bij jou op je log 🙂
    Ik eet overigens niet zo heel veel kaas.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2015 @ 13:24:44

      Ja dat móet dan haast wel, maar ja, smeerkaas is natuurlijk wél anders bewerkt denk ik.
      of het nou zo’n nuttig weetje is wanneer je er niet beroepsmatig mee te maken hebt is een ándere vraag;-)
      Ik eet wél heel regelmatig kaas, zowel oud als jong!

      Beantwoorden

  14. Blog Zonder Naam
    Dec 15, 2015 @ 04:26:26

    Ach, je hebr het zelf al opgezocht, zodat ik niets meer hoef uit te leggen…..
    Die ‘smedigheid’ is iets waar klanten juist hun kaas op uitzoeken. Veel mensen willen daarom graag jong, jong belegen of belegen kaas. Kaas droogt namelijk in zodra deze wat ouder en pittiger wordt. De kaas wordt dan vaster en minder smeuig, maar ook daar zijn mensen voor die daar juist weer van houden. Oude brokkel kruimelt al helemaal (= twee jaar en/of ouder).
    Riet, ik weet niet of jullie een Lidl-winkel in de buurt hebben, maar in het kerst-editie krantje van die winkel ( met kerstaanbiedingen e.d.) staat een interview met mijjn man, met foto en al. Sinds kort is hij één van de boerenkaasleveranciers van deze winkelketen. Mijn man is overigens niet in de aanbieding, die houd ik lekker voor mezelf, mocht daar soms een misverstand over ontstaan.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2015 @ 07:47:57

      Toen ik het logje geschreven had realiseerde ik me pas dat je er zelf waarschijnlijk al eens over geschreven had bij een logje over kaaskeuring, het logje herinnner ik me wel maar de term smedigheid dus niet..
      Nee, geen lidl in de buurt dus ik kom er nooit maar ik denk dat het een mooie deal is voor jullie. In een filmpje bij jou heb ik je man al eens gezien en volgens mij is hij een smakelijk hapje maar niet voor mij, in kaas termen, ik hou me aan extra belegen en dus is hij voor mij te jong;-)
      Wat kaas betreft hou ik zowél van heel oud als van heel jong en alles er tussen in. 😉

      Beantwoorden

      • Blog Zonder Naam
        Dec 16, 2015 @ 04:20:15

        Ik zal probern hier een link achter te laten, waar het interview te lezen is. Een tamelijk ‘eigenwijs’ praatje:
        http://flyer.lidl.nl/ea74e9f6-3849-4876-acaf-7ffb06d40f5d/index.html#/32
        Roomboter is redelijk goed te smeren, maar dan moet je he wel buiten de koelkast bewaren.op kamertemperatuur.

        Beantwoorden

        • rietepietz
          Dec 16, 2015 @ 18:50:34

          Helemaal gelukt, dankjewel.
          Mooi artikel al zou het aardig gevonden hebben als je man jouw grote aandeel óók had gemeld.
          Hij zegt nu alleen dat alles van de eigen boerderij komt maar niet dat jij de veehouderij grotendeels runt.
          Mét alle nachtelijke zorgen bij zieke dieren. je mag bést een beetje eigenwijs zijn als je goed product in de markt zet maar ook “ere wie ere toekomt”

          Beantwoorden

          • Blog Zonder Naam
            Dec 17, 2015 @ 04:23:22

            Eh…..Ja ALLES komt van eigen boerderij!! Van de boerderij van mijn man en zijn broers, die drie keer zo groot is als mijn mini-boerderijtje met 40 koeien. De melk die mijn bedrijfje produceert wordt (nu nog) afgevoerd naar de melkfabriek van de Leerdammer(-kaas). Maar er zijn plannen om de melk eventueel naar de kaasmakerij op Giessen-oudekerk (waar het bedrijf van mijn man en zwagers ligt) te vervoeren. En juist het vervoer is een ;probleem, want een melkfabiek heeft eigen tankwagens en die brengen geen melk rond van particuliere kaasverwerkers. Dus daar moeten we iets op vinden. Mijn man ‘helpt’ me wel als het nodig is, maar verder moet ik toch alles zelf doen. Ik laat wel veel werk door een loonwerker doen, gewoonweg omdat dat te zwaar is voor mijn lichaam. Sloten schoonmaken is zoiets bijvoorbeeld. Het filmpje aan de zijkant van mijn blog bij bloggen.be is van het bedrijf van mijn man. Dit even ter info.

            Beantwoorden

            • rietepietz
              Dec 17, 2015 @ 09:04:11

              Ik wist wél dat je heel hard werkt, een boerenbedrijf, ook al is het “maar”40 koeien is gewoon heel hard werken. Gelukkig dat je dus niet “ondergeschoven “werd in dit artikel, dat ik ik zó onverdiend gevonden.

              Beantwoorden

  15. IngridMoorenBlogs
    Dec 15, 2015 @ 01:12:30

    Lekker met een stukje ananas erop….mmmmm.

    Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Dec 14, 2015 @ 23:58:36

    Volgens mij is er tegenwoordig smeerbare roomboter hoor

    Beantwoorden

  17. Leidse Glibber
    Dec 14, 2015 @ 23:56:25

    Als kaasliefhebber heb ik gesmuld van deze blog

    Beantwoorden

  18. powerpointgreetje
    Dec 14, 2015 @ 23:14:33

    Nooit van gehoord, alweer iets bijgeleerd, informatief blogje……….

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Dec 14, 2015 @ 22:52:03

    Nog nooit van gehoord. Ik vind het voornamelijk van belang dat het lekker is.
    Grappig is dat, hier staat elke zaterdag op de markt ook een kaasboer, terwijl dat hier beneden ook is. En degene die hier voor mij woonde heette Smedes.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 15, 2015 @ 07:58:17

      Grappig, zie je vaker dat mensen een beroep hebben dat bij hun naam past, zoals een smit die ook Smit heet en een bakker die Bakker heet, het komt best veel voor. Ja en welke kaas lekker is hangt een beetje van je smaak af, maar jij vindt vrijwel iedere kaas lekker weet ik uit je logjes.

      Beantwoorden

  20. datzalwel
    Dec 14, 2015 @ 22:44:47

    Goed dat je het uit gezocht hebt., anders was ik er gewoon vanuit gegaan dat het een drukfout was. Gelukkig was ik dat niet alleen lees ik bij je reacties. Maar het belangrijkste is dat hij smaakt en dan maakt het toch wel iets gemakkelijker als je de tekst begrijpt.

    Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Dec 14, 2015 @ 22:01:45

    Wat grappig, nog nooit van gehoord terwijl ik toch veel bij boeren geweest ben die kaasmaken.

    Beantwoorden

  22. Marja
    Dec 14, 2015 @ 21:28:36

    Ik dacht al dat het een foutje was en dat er smeuïg zou moeten staan. Toch lijken die woorden wel op elkaar. Smerige boter vind ik wel heel leuk gevonden. Hoe heette die eerste smeerbare roomboter ook al weer?

    Beantwoorden

  23. Suskeblogt
    Dec 14, 2015 @ 20:13:37

    Geen idee of het plakje kaas tussen mijn sneetje brood veerkracht heeft. Het smaakt dus het zal goed zijn.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

