’t kruipt….

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan,  en als er een bezoekje gebracht kán worden aan  paleis Huis ten Bosch  dan bréng ik natuurlijk een bezoekje aan  dat paleis.
Je begrijpt dat ik als jullie “ex- Koningin” bijzonder geïnteresseerd ben in m’n  “woonstek” tijdens mijn regeringsperiode.
Het wordt op dit moment opgeknapt omdat ik de boel aan m’n zoon overgedaan heb.
Wie hoor ik daar mopperen dat ik de boel blijkbaar  uitgewoond heb?
Nou ja, kost een paar centen maar daar hébben we het hier niet over, met man en dochter meldde ik me aan bij de poort. Volkomen incognito, nergens pers te zien zodat ik zélf  een foto moet maken.

hekkers
Kon ik meteen even controleren als alles een beetje goed georganiseerd was door zoonlief, en ja hoor, dat was dik in orde. Het bezoek betreft uitsluitend de “Oranjezaal” waarvan je het koepeltje al van verre boven het paleis ziet uitsteken.

koepel
Er is een soort containergebouwtje waarschijnlijk moet m’n zoon de koning het nu even zonder werkkamer doen op Eikenhorst voor de opvang van de bezoekers geregeld  en  vandaar uit maken we de oversteek naar het paleis. Je begrijpt dat ik natuurlijk dé aangewezen persoon ben om de mensen  rond te leiden.
In de ontvangstkamer boven aan de trap, welbekend van de TV bij prinselijke verlovingen, draait een film  over alle vorige eigenaren en/of bewoners van Huis ten Bosch

Vestibule-03

Achter de nog gesloten deuren ligt de Oranjekamer en de trappen links en rechts voeren naar de koepel  waar, achter een  balustrade,  eventueel een klein orkestje opgesteld kan worden.
Zodra de deuren van de Oranjezaal  open gaan kan ik me niet meer bedwingen, ik doe even alsof ik weer thuis ben en  lees de bezoekers voor wat ze over deze kamer moeten weten (en wat geïnteresseerde hier in Wiki kunnen lezen) zoals ik dat vroeger  gewend was, in vol ornaat!
Dan zit mijn taak er voor vandaag weer op en vertrek weer naar mijn huidige bescheiden stulpje.

oranjeVoor wie hier nog niet zo lang leest is mijn Koninklijke rol  natuurlijk onbekend, klik  op de foto om er een idee van te krijgen.

 

55 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gewoonanneke
    Dec 10, 2015 @ 19:05:37

    Mooi verslag en die hoed staat je prima hoor 😉 koninklijk zelfs……

    Beantwoorden

  2. ♫ Mel☺dy ♫
    Dec 10, 2015 @ 18:36:43

    toch maar goed dat je troonsafstand hebt gedaan… nu kun je tenminste echt op je priveekes door de vertrekken schrijden

    Beantwoorden

  3. J@n.
    Dec 10, 2015 @ 10:44:40

    Met zo’n koninklijke gids kunnen we gelukkig hier niet fout lopen. 😉

    Beantwoorden

  4. Blog Zonder Naam
    Dec 10, 2015 @ 04:30:01

    Dat zal een gezellig uitje geweest zijn. Een fees der herkenning. Jammer dat zoonlief er niet bij was……

    Beantwoorden

  5. Regenboogvlinder
    Dec 09, 2015 @ 20:36:05

    Mijn hemel, loop weer eens achter Riet.
    Maar ik ben er weer en houd het weer bij hoor!
    Kom ik terug bij je, val ik hier weer middenin…
    Prachtig logje.. ook even achter de foto gegluurd, hilarisch dat filmpje!
    Lang leve de Koningin! 😉

    Beantwoorden

  6. beaunino
    Dec 09, 2015 @ 16:33:52

    Als gegoten Riet👌

    Beantwoorden

  7. Desire
    Dec 09, 2015 @ 16:10:19

    Wat een leuk en koninklijk logje .. de rol van koningin is je op het lijf geschreven!

    Beantwoorden

  8. Marion Schütte-de Brabander
    Dec 09, 2015 @ 15:13:04

    Ik ben blij dat ik uwe hoogheid weer even gezien heb.
    XXX

    Beantwoorden

  9. Leidse Glibber
    Dec 09, 2015 @ 00:54:02

    Behalve de troonrede zal, ik ook je kerstboodschap dit jaar weer erg missen 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 09, 2015 @ 08:15:48

      Nou de kerstboodschap wordt al een tijdje door “kerstgerelateerde” toestanden verzorgd maar inderdaad, Trix komt niet meer opdraven met kerst of nieuwjaarsboodschappen. ik mis het soms óók wel een beetje!

      Beantwoorden

  10. majaer
    Dec 08, 2015 @ 23:49:30

    Geweldig het was weer lache hoe jij dit beschrijft.
    Je bent een echte Queen!!

    Beantwoorden

  11. powerpointgreetje
    Dec 08, 2015 @ 23:17:25

    hahaha……geweldige humor heb je, schitterend!!!!!

    Beantwoorden

  12. Mrs. Brubeck
    Dec 08, 2015 @ 22:35:08

    Fantastisch… Ik voelde me vandaag niet zo happy, maar heb hier heerlijk zitten lachen!
    Wat ben je een geweldige koningin! 🙂
    Thx!

    Beantwoorden

  13. ria
    Dec 08, 2015 @ 22:29:47

    😀 😀 geweldig

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  14. Corja
    Dec 08, 2015 @ 22:19:29

    Heerlijk! Humor! Wat ben je toch een creatieve geest. En wat blog jij al lang!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 08, 2015 @ 22:24:29

      Ik heb een aantal jaren de troonrede min of meer gepersifleerd, grote lol om te doen en heel stiekem toch een beetje jammer dat Trix de kroon aan de kapstok heeft gehangen.
      Ik blog al 10 jaar en ben het alléén maar leuker gaan vinden. De gekke invallen komen vaak met hoogtijdagen, zo is mijn levert mijn kerstboodschap ook al jaren merkwaardige complimenten op;-)

      Beantwoorden

  15. Marja
    Dec 08, 2015 @ 22:07:35

    Je hebt echt iets koninklijks in je blik. Jammer dat jouw toespraken verleden tijd zijn.

    Beantwoorden

  16. Renesmurf
    Dec 08, 2015 @ 21:34:04

    Jammer dat we niet mogen kiezen wie de koningin is, en dan elk jaar een ander het leven in al die pracht en praal gunnen. Maar helaas, gelukkig kan in de fantasie wel van alles.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 08, 2015 @ 21:41:25

      Waarschijnlijk is de lol er snel vanaf om in die pracht en praal te leven , zéker tegenwoordig nu alles onder een vergrootglas ligt wat dit soort mensen doen. Het lijkt mij in ieder geval geen leuk leven. Maar hun leefomgeving bekijken is dan wél weer leuk!

      Beantwoorden

  17. Suskeblogt
    Dec 08, 2015 @ 20:57:59

    Ik heb de logrede van enkele jaren terug eens beluisterd en die mag dit jaar ook weer voorgelezen worden.

    Beantwoorden

  18. Thamra
    Dec 08, 2015 @ 19:41:53

    IK lig weer in een lachstuip om je !! Je bent een vrouw om te zoenen.. ook al ben je een Queen . ( troonrede 2010 )

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

