5 december

We gáán natuurlijk voor het feest… de sfeer is opperbest
Maar in de winkels is “de geest”… van ’t feest toch flink verpest.


Sinterklaas heeft grote zorgen

zwarte Piet zit in de ban
politiek correct verborgen
verdwijnt het “zwart” hier uit het plan

Inpakpapier met Sinterklazen
strooigoed en misschien de zak
verstopt, op aandrang van wat dwazen,
men Piet uit louter ongemak

Op posters mag de Sint verschijnen
en in winkels geen bezwaar
maar Piet moest meestal wel verdwijnen
en zie je nog slechts hier en daar

Zelfs het zingen van de liedjes
heeft men danig aangepast
nog wel dezelfde melodietjes
maar baas en knecht eruit gejast

Slavernij en ook racisme
woorden die men hier niet schuwt
met een heel eng fanatisme
dat helaas nog steeds niet luwt

Culturele eigenwaarde
heeft men politiek correct
toen men deze dwang aanvaardde
nét als zwarte Piet genekt

Voor wie dit niet zo duidelijk vindt…. leg ik het dus nogmaals uit
ik vind dat je voor de Sint…. geen zwarte Pieten buitensluit.
(een oudje)

33 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Dec 08, 2015 @ 11:29:35

    In bepaalde winkels en ook centra zag je dat men op voorhand al over was geschakeld op het ‘veilige’ kerstfeest. Wat men om andere mensen met lange tenen niet eens meer noemt. Er wordt nu al gesproken van ‘winterverlichting’ en het feest van het licht. Je zou er maar een extremist mee op de kast jagen als het iets christelijks blijkt te zijn. Blijft jammer dat men zich hier zo laat ringeloren door een kleine minderheid van gefrustreerde lieden die helaas een politiek correcte stroming met zich mee weet te krijgen die de meerderheid de wet voorschrijft. Het goed n.b. om een kinderfeest met tradities die zich baseren op schijnheiligheid en fantasie. Mag binnenkort ook niet meer…let maar op!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 08, 2015 @ 13:21:57

      Ja wie vertel je het, ik zie het óók somber in en probeer op mijn manier toch nog wat tegengas te blijven geven. Maar het is gewoon waar, we hebben nog het méést last van onze politiek correcte medelanders die iédere culturele eigenheid weten weg te relativeren, ik wordt er dóódziek van!

      Beantwoorden

  2. hanscke
    Dec 07, 2015 @ 11:43:18

    Door dit hele gedoe en eerlijkheidshalve ook wat andere zaken had ik besloten dit jaar het hele Sinterklazengedoe maar buiten te sluiten en er niet meer aan mee te doen, totdat, enfin, zie mijn blogje, het is toch nog wat geworden!

    Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Dec 06, 2015 @ 23:34:26

    Mooi gedicht op deze Sinterklaasdag. Ja bij ons waren de Pieten gewoon zwart nog en zag ook in winkels zoals de Hema nog zwarte pieten poppen staan als versiering. Tja aan de andere kan wat maakt het ook uit wat voor kleur hij heeft het gaat toch om het feest zelf.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 07, 2015 @ 08:28:50

      ik hoorde (van iemand die er werkt) dat de hema bedreigingen had ontvangen en daarom álles dat maar aan zwarte Piet doet denken uit de winkels had verbannen, en bij ons in de regio is dat ook zo, nérgens iets Pieterigs, kijk dan maakt kleur dus wel degelijk uit. We kunnen wel bezig blijven om onze eigen culturele uitingen weg te relativeren maar een feit is dat een héél klein groepje mensen over de rug van kinderen (want ze demonstreren steeds weer bij de intocht, en naar ik las ook weer bij het uitzwaaien) met oneigenlijke argumenten een héél oud feest aan het verpesten is.

      Beantwoorden

  4. Leidse Glibber
    Dec 06, 2015 @ 00:25:34

    Ik blijf het triest en belachelijk vinden de hele discussie, maar ja dat wist je al. Gelukkig heeft Leiden dit jaar gewoon nog Zwarte Pieten gebruikt, na een verhitte discussie eind oktober waarin duidelijk bleek dat de meeste medewerkers zwarte Piet wilden behouden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 06, 2015 @ 09:06:19

      Het ergste is dat men er de oren naar laat hangen, ik hoor dat de HEMA bedreigingen heeft ontvangen en dáárom heel zwarte Piet verbannen heeft uit de winkels, dat is natuurlijk de verkeerde manier en hét bewijs dat onze vrijheden al lang niet meer bestaan.

      Beantwoorden

  5. Melody
    Dec 05, 2015 @ 16:08:58

    Ook hier ff een poging tot inhaalslag…. t kwam er gewoonweg ff niet eerder van…

    Het sinterklaasfeest is inderdaad deels verpest maar …mensen zoals jij en ik, en gelukkig velen met ons, doen hun uiterste best om het levendig en leuk te houden. Zij het op verschillende manieren.

    Het suprises maken is nooit echt zo mijn ding geweest, in die zin ben ik niet handig noch creatief genoeg maar ik geniet wel dubbel en dwars van mensen die dat wel zijn en kunnen.

    Dat soort plezier laat ik me dus ook niet ontnemen, ongeacht wat een ander er ook van vinden zal en zeggen. En ik heb zo de indruk dat jij dat ook niet doet.
    Kortom, voor al die zeikerds… lekker puh!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 05, 2015 @ 16:12:34

      Zó is dat, nee hoor, ik laat zo’n leuk feest niet verpesten en verheug me op onze surprise avond.
      Maar het is angstig dat het gedoe als een veenbrand ondergrond door smeult, niet in de laatste plaats door mensen die zélf met het feest opgegroeid zijn. Ik hoop toch heel erg dat ook mijn achterkleinkinderen nog met zwarte Piet opgroeien !

      Beantwoorden

  6. margrietspanjaard
    Dec 05, 2015 @ 12:19:51

    Het is gewoon heel betreurenswaardig, al die reuring 🙂

    Beantwoorden

  7. J@n.
    Dec 05, 2015 @ 11:57:35

    Heel goed gedaan weer Riet, het is toch zeker pure discriminatie dat die zwarte piet niet meer mee mag doen, dat ze dat nou niet in de gaten hebben. Een beetje dom.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 05, 2015 @ 14:59:15

      De woorden baas en knecht zijn uit diverse liedjes gehaald hoorde ik, daaruit kan ik alléén maar afleiden dat iemand met een donkere huid dus géén baas mag hebben, lijkt me knap lastig als die allemaal een zelfstandige baan moeten hebben zónder baas boven zich zucht…lastig hoor want ze mogen óók niet overgeslagen worden als men personeel zoekt;-)

      Beantwoorden

  8. Marion Schütte-de Brabander
    Dec 05, 2015 @ 10:13:47

    Dit zijn gewoon de juiste woorden,
    ze kunnen een traditie niet vermoorden,
    we laten dat echt niet toe,
    en roepen heel hard, boeeeeeeee.
    XXX

    Beantwoorden

  9. RenéSmurf
    Dec 04, 2015 @ 23:07:23

    Ja, cultuur is in ontwikkeling, altijd maar door, met voor en tegenstanders en wie erg zijn en wie niet. En we bewaren de kalmte en de rust en vieren binnenshuis zoals we dat altijd doen. En elders net zo.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Dec 05, 2015 @ 09:42:18

      Nou het Sinterklaasfeest speelt zich natuurlijk voor een deel buitenshuis en dat moet kunnen blijven. Het is niet in de haak dat men oneigenlijke argumenten gebruikt om een zó oud kinderfeest de nek om te draaien uit eigenbelang.

      Beantwoorden

  10. ria
    Dec 04, 2015 @ 22:50:57

    Geweldig gedicht, vooral het laatste coupletje

    groetjes, Ria

    Beantwoorden

  11. Truus
    Dec 04, 2015 @ 22:25:04

    Arme Piet is opgeknoopt,
    vermoord door anti-Pieten
    Hoop niet dat dit noopt,
    om elkaar af te schieten.

    Beantwoorden

  12. Corja
    Dec 04, 2015 @ 21:42:29

    Zwarte Piet buitensluiten, dát is pas discriminatie! Ik houd het ook nog steeds bij zwart. Je hebt het weer prima verwoord, Riet! Dank je wel.

    Beantwoorden

  13. powerpointgreetje
    Dec 04, 2015 @ 21:13:44

    Heel mooi gedicht, echt knap van je

    Beantwoorden

  14. majaer
    Dec 04, 2015 @ 20:22:23

    Geweldig gedicht en waar knap hoor. Ik ga het morgen bij mijn zoon vieren en de 3 meiden. Fijne dag morgen met Sint en zwarte Piet

    Beantwoorden

  15. Mrs. T.
    Dec 04, 2015 @ 19:51:10

    Mooi gedaan!

    Beantwoorden

  16. Marja
    Dec 04, 2015 @ 19:41:16

    Super gedicht. Je hebt nog steeds talent. Wat een zielige hangpiet …. snik.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

