Sinterfiel

Als het waar is dat een mens krijgt wat hij/zij verdient ben ik waarschijnlijk  “een door en door goed mens” want ………..,
De weervoorspellingen voor de intocht van de Sint waren slecht, bár slecht zelfs!

Op zaterdagmorgen liep ik  dus om half 9  in de strómende regen over de Rijswijkse markt waar Sinterklaas ruim 2 uur later óók verwacht werd.
Rond 10 uur zou de goedheiligman met de boot langs de Kromvlietkade varen om daar wat later aan te meren alwaar hij welkom geheten zou worden.
Daarna zou hij op z’n paard stappen en de route naar de dorpsmarkt rijden.

De ouders en oma van Levi en Amber besloten ondanks het slechte weer tóch  vanuit Zoetermeer naar Rijswijk te rijden, dan maar koffie drinken bij de grootjes als het weer té slecht zou zijn.
En toen gebeurde het…….,

Toen ik drijfnat met de boodschappen thuis voor de deur stond werd het droog…… en nog wat later zagen we zelfs een reepje blauwe lucht…… en rond 10 uur stonden we bij de brug aan de Kromvlietkade in het zonnetje op de aankomst van de  stoomboot te wachten.

Ik moet een bijzónder goed mens zijn om dit te verdienen….. eh, wat zeg je?
Eh….. o ja, het zóu natuurlijk ook één van de anderen geweest kunnen zijn die dit verdient, bijv. de oma van Levi die normaal gesproken nóóit mee kan omdat vrij krijgen op zaterdag  nooit een optie is voor haar.

Nou ja, wié het ook verdiend heeft, we hebben ervan genoten, een intocht uit het boekje. Per schip aankomen, met een extra boot vól met échte zwarte Pieten, dan te paard verder  met in het gevolg natuurlijk muziek Pieten, mooie oude brandweerauto’s om de zakken vol met cadeautjes te vervoeren én een grote auto met peen voor het paard.  Geniéten…en zeker niét alleen voor de kleintjes!
Ja, ja, ja…., ik wéét het, ik ben gewoon hártstikke Sinterfiel, nou en?

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Nov 24, 2015 @ 18:45:46

    Fijn dat het bij jullie nog zo gezellig en kleinschalig is, Rietepietz. 🙂
    OT Hebben jullie nog gekeken voor een naampuzzel voor Amber? 😉

    Beantwoorden

  2. J@n.
    Nov 24, 2015 @ 16:11:54

    Geweldige gebeurtenis voor de kinderen (en de ouderen) En vooral dat het daar nog helemaal volgens traditie gaat, laat dat toch aub zo blijven ze doen er toch niemand kwaad mee en die VN moet maar afgeschaft worden, want die discrimineren ons Nederlanders.
    Genieten joh!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 24, 2015 @ 16:29:32

      Alsof er voor de VN geen taken zijn waar ze wél het verschil kunnen maken, landen genoeg waar de mensenrechten geschonden worden.
      Maar je hebt gelijk, we hebben onwijs genoten met drie generaties;-)

      Beantwoorden

  3. IngridMoorenBlogs
    Nov 24, 2015 @ 12:31:13

    Levi vond het nog een beetje spannend volgens mij 🙂

    Beantwoorden

  4. cornma
    Nov 24, 2015 @ 12:14:14

    Ha, een ECHTE intocht! Helemaal zoals het hoort. Helaas vertoont het filmpje kuren en heb ik het niet in zijn geheel kunnen bekijken, maar ik heb genoeg gezien om te weten dat Levi en Amber hebben genoten. Genoeg gehoord om te weten dat grootje ook heeft genoten.;-)

    Beantwoorden

  5. terrebel
    Nov 24, 2015 @ 12:09:47

    Het blijft een leuk feest, dat Sinterklaas!

    Beantwoorden

  6. meninggever
    Nov 24, 2015 @ 11:30:46

    Ik ben al blij dat er echte Zwarte Pieten waren. Zonder dat is Sinterklaas toch echt geen Nederlands volksfeest….:)

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Nov 24, 2015 @ 01:14:30

    Genoten van je filmpje, inderdaad ook zo’n echte intocht uit het boekje, Waar niet alleen de kinderen maar jij en ik ook zo van kunnen genieten en met echte Zwarte Pieten. Ik verwacht dat de Zwarte Pieten discussie een wending gaat krijgen, zag namelijk zaterdag een paar grijze Pieten, het is nu wachten op de klachten van Omroep Max dat hun leden gediscrimineerd worden 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 24, 2015 @ 07:58:07

      Ik neem zómaar aan dat de mini-mini-glibbertjes een goed plekje hadden bij de inkomst in leiden, moet een fééstje zijn voor het grut.
      Ja als we gaan discrimineren naar “de grijze golf” zijn de rapen gaar natuurlijk. Ik zag hier gelukkig uitsluiten “zwarte”( nou ja zwart, ze zijn meer bruin dan zwart en misschien is dát wel het probleem, vroeger waren ze écht zwart)

      Beantwoorden

  8. RenéSmurf
    Nov 23, 2015 @ 22:23:25

    Ja, hij is er weer en dat is prachtig! Compleet met zwarte pieten!

    Beantwoorden

  9. Corja
    Nov 23, 2015 @ 21:42:58

    Heerlijk! En de kinderen hebben het zeker verdiend, een droge middag! De onschuld druipt ervan af.

    Beantwoorden

  10. Melody
    Nov 23, 2015 @ 17:46:00

    Jij mag in dat spreekwoord geloven hoor, jij bent het gewoon 😉

    Ik geloof er totaal niet in trouwens 😉

    Beantwoorden

  11. tagrijn
    Nov 23, 2015 @ 16:49:06

    Goed dat er nog sinterfielen zijn in dit land. Dat geeft toch wat licht in deze donkere dagen voor sint. (Ben met mijn (twijfelende) kleindochter van vijf naar de intocht geweest. Wat een feest!)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 23, 2015 @ 17:10:46

      O gewéldig, de állermooiste leeftijd 5 jaar.
      In zware twijfel zolang de Sint nog in “Spanje zit”maar weer helemaal heilig overtuigd zodra ze de Sint zien! Het zal in Leiden ook wel leuk geweest zijn!
      Ik ben zelf zwaarder Sinterfiel dan ooit nu er wéér een lichting kleintjes is!Na de kinderen en de kleinkinderen nu dus de achterkleinkinderen.

      Beantwoorden

  12. hanscke
    Nov 23, 2015 @ 16:23:39

    Gewoon Sinterfiel blijven hoor. Dan krijg je wat je toekomt, dat zie je maar weer. Ik moet helaas voor een jaartje afhaken, maar volgend jaar doe ik ook weer mee.

    Beantwoorden

  13. datzalwel
    Nov 23, 2015 @ 12:43:19

    Zo veel blijheid en gezelligheid daar moet de zon zich toch wel even van haar beste kant laten zien. ook hier echte zwarte pieten gelukkig.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 23, 2015 @ 12:52:26

      Ik begrijp gewoon niet dat in de “grote intocht”voor TV, tóch weer mensen hun ongenoegen moesten laten blijken bij dit gezellige evenement. Gelukkig gaat het hier in Rijswijk heel gemoedelijk en lopen er genoeg gekleurde kindertjes rond die graag een handje snoepgoed van de zwarte Pieten aannemen.

      Beantwoorden

  14. John
    Nov 23, 2015 @ 09:05:59

    Het is wel waar dat ze dat zeggen, maar of het altijd klopt laten we maar even in het midden hangen 🙂
    Jullie hadden iig plezier, en plezier verdient iedereen natuurlijk 🙂

    Beantwoorden

  15. Zus
    Nov 22, 2015 @ 23:16:19

    Wat een heerlijk feest is het toch. Je ziet die kinderen genieten Levi was voor mij de ster ! Hoe hij zijn Overopa mee kreeg. En wat een heerlijk kind is Amber helemaal niet bang.Overoma had het zeker druk met filmen. Daarvoor krijgt ze van mij een dikke XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 23, 2015 @ 12:49:13

      Nee Amber is nog te jong om bang te zijn, ze heeft nog geen benul wat er aan de hand is, maar muziek vindt ze geweldig dus had ze tóch plezier.
      Ja het filmen was lastig omdat ik álles wilde zien, én de blije snoetjes én de Sint met z’n zwarte Pieten..en dan nog de camera in de gaten houden….lastig maar toch min of meer gelukt gelukkig. schattig hé hoe Levi vond dat grootopa óók in de vreugde moest delen, dank voor je complimentXXX

      Beantwoorden

  16. Rebelse Huisvrouw
    Nov 22, 2015 @ 20:41:14

    Gezellig he! Wat dat betreft vind ik het wel eens jammer hoor, dat dochter zo snel groot geworden is. Wat een feest was dat altijd!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 22, 2015 @ 20:43:26

      Nou ja, vóór je het weet sta je met kleinkinderen op je arm bij de intocht, het gaat zó hard. Maar ik geef het toe het leukst is het natuurlijk met kleine gelovigen, en die hebben wij nu al voor de derde keer!

      Beantwoorden

  17. Kakel
    Nov 22, 2015 @ 20:08:39

    Zoveel gezelligheid…en een handjevol mensen zou dit de kinderen misgunnen. Onbegrijpelijk. Wat een geweldige binnenkomst van Sint en zijn Zwarte Pieten. Die mensen moeten een topdag hebben, maar als ik naar de snoetjes van Levi en Amber kijk, geloof ik dat zij nog meer genieten 🙂
    Lieve groet (zwaai, zwaai Marion!)

    Beantwoorden

  18. Mrs. Brubeck
    Nov 22, 2015 @ 19:59:16

    Blij dat het nog kan, echte zwarte pieten 🙂

    Beantwoorden

  19. margrietspanjaard
    Nov 22, 2015 @ 19:57:23

    Heerlijk hoor en als ik me nu even een aantal berichtgevingen herinner, heb ik de indruk, dat er to h minder gedoe is om al dan niet zwart en……ik zie gelukkig nog heeeeeeeeel veel zwarte pieten, gewoon, zoals het hoort 🙂

    Beantwoorden

  20. Marja
    Nov 22, 2015 @ 19:50:21

    Geweldig. Wat een feest. Mazzel met het weer. Die wagen met peen vind ik leuk verzonnen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 22, 2015 @ 19:56:23

      Ongelóóflijk hé, zeiknat was ik om 9 uur en het zó grijs dat het nooit meer dag leek te worden. Zó leuk ook voor Inge, die kan in deze tijd meestal geen vrij krijgen op zaterdag maar nú kon ze mee!
      Leuke vondst hé, vonden wij ook! Het is zo knus en “aanraakbaar” bij ons. Vorige week in Zoetermeer was een teleurstelling, téveel mensen en te ver weg allemaal.

      Beantwoorden

  21. gewoonanneke
    Nov 22, 2015 @ 19:13:57

    Hoewel ik er naar toe “moet” voor de krant vind ik het gewoon ieder jaar ook nog leuk om te zien. Zeker die kopjes van die kinderen prachtig. En mooi om te fotograferen dankzij al die ouders die de kinderen op hun schouders nemen. Geniet er maar van hoor.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 22, 2015 @ 19:24:03

      Dat hebben we met volle teugen gedaan. Lastig filmen want je wil zovéél op zo’n moment, én de koppie zien én waar ze naar kijken. Het lukt me gewoon niet om alleen met verstand bezig te zijn

      Beantwoorden

  22. Suskeblogt
    Nov 22, 2015 @ 18:56:18

    ik heb geen kleine kinderen meer rond mij de laatste jaren, maar toch kan ik genieten van naar die kindjes te kijken die zo opgaan in de sint en zijn pieten.

    Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

