regeltjes..

Nee wacht nou ff, ik ga he niet over al die overheidsregeltjes hebben, daar worden we al genoeg mee om de oren geslagen.
Nee het is donderdag en dan heb ik, als heel vaak,  een spelletje scrabble gespeeld als Marion en ik terug zijn van onze strooptocht in één of ander winkelcentrum.

Precies, onze scrabble regels en die wijken een beetje af van de normale spelregels.
Not done vind je? Kan wel zijn maar  wij zijn oud en wijs genoeg om te weten wat het belangrijkste is bij een spel…..
Wij spelen voor ons plezier en vinden het ’t leuks wanneer we het bord  egaal vol kunnen leggen én heel veel lange woorden kunnen maken.

denkermarionOns uitgangspunt is “we moeten het samen eens zijn”, daar trekt Marion niet zo’n diepe  denkrimpel voor hoor, maar ze speelt bloedserieus!
Dat geldt voor alle woorden, ook  werkwoord vervoegingen  vinden wij géén probleem.
Maar het grootste verschil met de officiële  spelregels is dat wij wél  woorden mogen  veranderen.
Dat mag dan géén andere, al gelegde, woorden veranderen, én het woord moet minstens 1 letter langer worden.
Oke, ik laat het wel even zien,  dit is nog wel te volgen, “moten” wordt “moeten“, daarvoor schuif je de M en de O een plaatsjes naar links en legt de E in het vrijgekomen vakje, eitje!

moten
Iets ingewikkelder lijkt het om van “boen”  “kroten” te maken, maar  daar draaien wij de hand niet voor om! De B gaat naar het plankje van de speler, de E en de N schuiven een plekje naar rechts en de speler vult de T in en legt de K en de R voor de O.

boen

Snappie? Zo komen we van “omega”  via een beetje rommelen aan “romige” zie je nou dat het helemaal niet moeilijk is?

omega

Ook hier weer zet je de A die niet meer nodig is (komt nu de E voor in de plaats) voor het nieuwe woord op je plankje, en vult niet aan uit de voorraad omdat je er alweer 7 hebt nadat je de R hebt toegevoegd.
Ach van “Zuid” “schuil” maken kun je nu zelf wel, het voordeel van deze optie is dat je soms  ineens weer heel andere mogelijkheden krijgt op plaatsen waar het spel eigenlijk een beetje vast lag.

zuid
Verder liggen we natuurlijk vaak in de deuk om rare woordcombinaties die lang niet altijd door de beugel kunnen, en zelfs wij houden “de beugel” toch een beetje bij de hand, al is het geen boksbeugel! Daarvoor zijn we  gewoon té veel  aan elkaar gewaagd!

47 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. depetvantruus
    Nov 16, 2015 @ 16:33:01

    Jullie eigen spelregels openen inderdaad weer heel veel mogelijkheden, Rietepietz. Knap hoor. 🙂

    Beantwoorden

  2. Regenboogvlinder
    Nov 15, 2015 @ 15:42:32

    Heerlijk hoor, je eigen spelregels maken… Wie maakt het wat uit, als jullie maar lol hebben! 😛

    Beantwoorden

  3. meninggever
    Nov 15, 2015 @ 14:39:41

    Het lijkt mij toch een Haagse variant op het spel zoals het bedoeld is. Ooit, wij waren onderweg met een mede-blogster en speelden bij gebrek aan beeld op de ingehuurde tv een paar Hollandse spelletjes, kwamen we dit soort afwijkingen in spelgedrag ook tegen. In Rotterdam, de buurt waar zijn woont, ‘spelen we het altijd zo en dat mag…’. Nou in Amsterdam niet en wij zijn met meer. Het werd een lachwekkende vertoning. Maar we kwamen er wel uit hoor, vriendinnetje won met verve. Omdat wij die regels niet snapten. Of zijn we nu gewoon echt in de maling genomen….

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 15, 2015 @ 14:56:48

      Nou volgens Marion stond dit destijds gewoon zó in de spelregels, maar zij heeft dit spel natuurlijk al érg lang.
      Wij tillen er niet aan, zolang je allebei volgens dezelfde regels speelt maakt het immers niks uit! Bovendien zijn Marion en ik nog wel bereid elkaar een hint te geven als er iets te halen valt, we spelen echt voor het plezier.

      Beantwoorden

  4. Melody
    Nov 13, 2015 @ 21:06:51

    heerlijk toch…. ik wou dat ik dat ook zo kon spelen…. ‘helaas’ moet ik me beperken tot feud (scrabble online op gsm) omdat daar wel tegenspelers te vinden zijn die ik hier in huis niet heb

    Beantwoorden

  5. minoesjka2
    Nov 13, 2015 @ 15:44:04

    Nou, wel ingewikkeld hoor die regels van jullie, maar ik weet dat ik met mijn vriendin altijd yatzee speelde en wij ook onze eigen regels hadden gemaakt. Regels zijn er nu eenmaal om je meestal aan te houden, maar uitzonderingen bevestigen de regel 🙂

    Beantwoorden

  6. Tessa | 52druppels.nl
    Nov 13, 2015 @ 15:36:23

    Veel leuker deze spelregels! Ik zou een mail sturen naar Scrabble!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 13, 2015 @ 15:38:33

      Wij vinden het zéker leuker maar of de directie bij Scrabble dar nou blij van gaat worden betwijfel ik. Maar ja, nog éven en mijn logjes zijn zó beroemd dar scrabble zélf wel even hier komt neuzen;-)

      Beantwoorden

  7. IngridMoorenBlogs
    Nov 13, 2015 @ 13:30:41

    jullie zijn ook veel te oud om je nog aan regels te moeten houden 😉

    Beantwoorden

  8. cornma
    Nov 13, 2015 @ 12:04:01

    Ha, geweldig! Kijk, dat zijn nou regeltjes waar ik vrolijk van wordt.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 13, 2015 @ 14:06:19

      Wij ook, en het spel blijft evengoed een uitdaging! Het leuke is ook dat we redelijk gelijkwaardig zijn , dat maakt het extra knokken om toch die paar puntjes verschul te kunnen maken!

      Beantwoorden

  9. margrietspanjaard
    Nov 13, 2015 @ 11:37:53

    Leuk hoor, die aangepaste regels, dat is aan mij ook wel besteed 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 13, 2015 @ 14:03:43

      De uitdaging is ook op deze manier voor ons allebei gelijk maar naar ons idee geeft het méér mogelijkheden.
      We hebben er géén patent op aangevraagd dus ga gerust je gang;-)

      Beantwoorden

  10. majaer
    Nov 13, 2015 @ 11:15:01

    Nu jullie hebben er wel een creatief spel van gemaakt hoor, helemaal niets mee en jullie hebben de grootste lol en dat is het belangrijkste:)

    Beantwoorden

  11. Marion Schütte-de Brabander
    Nov 13, 2015 @ 10:42:37

    Ik kan er nog steeds geen genoeg van krijgen, het was weer gezellig.
    XXX

    Beantwoorden

  12. Petr@
    Nov 13, 2015 @ 09:39:37

    Haha jullie zijn wel erg creatief!
    Als het maar gezellig is, dan maakt het niet uit.
    Maar als je dan eens met iemand anders speelt kom je er dan nog wel uit? 😉

    Beantwoorden

  13. John
    Nov 13, 2015 @ 08:31:21

    Als je het samen eens bent over de regels en dat die afwijken van de originele spelregels is er geen vuiltje aan de lucht.
    Zelf speel ik wel graag de officiële regels met Scrabble, maar daar heb ik een hele goede reden voor 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 13, 2015 @ 13:54:10

      Zo is ’t maar nét. Wij hebben dan weer een goede reden om het net even anders te spelen , we vinden het leuk om hele bord een beetje vol te krijgen, en voorál veel lange woorden en dan is dit dé manier.

      Beantwoorden

  14. J@n.
    Nov 13, 2015 @ 00:30:46

    Ach ja, dat kan de ‘slappe lach’ ten gevolge hebben, dat snap ik wel, maar waar blijf je als je met alle regels de hand licht? Anarchie! 😉

    Beantwoorden

  15. Leidse Glibber
    Nov 12, 2015 @ 23:10:22

    Hoe je het ook speelt, scrabble blijft een geweldig mooi spel. Ik speel het helaas alleen zo nu en dan nog in de vakantie. MAAAAARRR wel elke dag wordfeud op de telefoon met meerdere personen. Dus eigenlijk scrabble ik elke dag met circa tien verschillende tegenstanders.

    Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Nov 12, 2015 @ 22:59:00

    Nou dat zijn wel bijzondere regels hoor moet ik zeggen haha….Maar als jullie het van elkaar weten is het goed toch.. Wel inventief.

    Beantwoorden

  17. Renesmurf
    Nov 12, 2015 @ 22:06:17

    Ehm, het spoor bijster. Maar je vermaakt je vast kostelijk!

    Beantwoorden

  18. Kakel
    Nov 12, 2015 @ 21:34:04

    Jullie leveren een mega-prestatie! Hier moet je veel verder voor doordenken dan bij gewoon scrabble. Nu ik dit weet, wil ik niet eens meer gewoon te scrabbelen.
    Weet je wat zo fijn is van regels? Hoe meer je er kent, des te meer je er kunt breken 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 12, 2015 @ 21:46:42

      Wij breken geen regels hoor…. we buigen ze een beetje om dat is álles;-)
      En uiteindelijk maakt het allemaal niets uit hoe je het speelt zolang de regels maar voor alle spelers gelijk zijn.

      Beantwoorden

  19. Mrs. Brubeck
    Nov 12, 2015 @ 21:30:45

    Ik ben verschrikkelijk verslaafd aan scrabble, heb alleen een wederhelft die het spel haat :), dus heb ik sinds een jaartje ofzo constant een stuk of 5 spelletjes van wordfeud lopen … Heerlijk 🙂

    Beantwoorden

  20. ria
    Nov 12, 2015 @ 21:15:54

    Hemeltje wat heb ik veel gescrabbeld met mijn zus als ze een weekend hier was.
    Leuk om te doen.

    Groetjes, Ria.

    Beantwoorden

  21. Marja
    Nov 12, 2015 @ 21:10:51

    Wauw. Dat is wel een heel creatieve vorm van dit spel. Ik weet zeker dat ik het gigantisch ga verliezen van jullie.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Nov 12, 2015 @ 21:30:24

      Zal wel loslopen hoor, we gaan meer “voor de leuke woorden”dan de punten al geven we ze elkaar niét cadeau! Maar het geeft zoveel méér mogelijkheden m het bord vol te krijgen.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

