tijdig….

klok-verzetten3
Wat een gedoe toch weer met al die klokken en apparaten om “bij de tijd” te blijven!
Ik weet niet meer wie er in 1977  besliste dat er weer zomer- en wintertijd moest komen maar die moet voorál niet op mijn dankbaarheid rekenen.
Voor die tijd  had Nederland tientallen jaren géén zomer- en wintertijd, wél betere zomers en winters dan tegenwoordig maar of dat iéts met elkaar te maken heeft kan ik niet hard maken.
Oke, ik begrijp het argument dat we  d.m.v. de zomertijd meer van het daglicht kunnen profiteren maar kan iémand me uitleggen wat dan het voordeel is om de boel weer terug te draaien in het najaar?

In de donkerste winterperiode is het maar rond de 8 á 9 uur per dag licht, dan maakt het écht niets meer uit hoe laat het aan het eind van de middag donker wordt, een uur langer daglicht in de late middag kost je en uur langer donker in de ochtend.
Je hebt dan sowieso hetzelfde aantal uren  per dag dat je kunstlicht nodig hebt en van besparing is dus geen sprake meer.

wintertijdWe kunnen toch  massaal weigeren die klok weer een uur terug te zetten,  de zomertijd de norm maken en het gedoe met klokken voor -en achteruit zetten is verleden tijd terwijl het voordeel van de zomertijd gewoon blijft.
Maar goed, met een zucht  ons plicht weer gedaan. Alle klokken en klokken, horloges en apparaten die dat niet zelf kunnen zijn vóór we naar bed gingen een uur terug gezet.
Eh…. nee, dat hebben we niét, zoals aanbevolen, om drie uur in de nacht gedaan, toen hadden we iets anders te doen.
De enige klok die zich niet in een uurtje bij laat stellen is onze biologische klok en op min of meer normale tijd (nu dus eigenlijk een uurtje te vroeg) werd ik vanmorgen wakker van een vreemd gerammel……. precies, m’n maag, die heeft geen boodschap aan de wintertijd, die eist gewoon een  ontbijt!

(plaatjes van het internet)

 

 

Advertenties

60 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. meninggever
    Nov 02, 2015 @ 10:28:34

    Naar ik begreep danken we die zomertijd aan de Duitse bezoekers die tussen 1940-45 langs kwamen in ons landje en de klokken naar hun eigen Berlijnse tijd verzetten. Nu wordt de zomertijd vooral gebruikt als argument om toch vooral stroom te sparen en van de zon te genieten. Maar de omschakeling heeft voor mij persoonlijk niet alleen allerlei gedoe tot gevolg met alle klokken in huis die niet automatisch veranderen. Ook het fysiek is van de leg. Vroeger in slaap nu en veel vroeger op….wordt weer wennen de komende weken….:)

    Beantwoorden

  2. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 29, 2015 @ 11:59:24

    Morgen, zeiden ze, morgen mag je een uurtje uitslapen.
    Vannacht, zeiden ze, vannacht om 3 uur de klok verzetten.
    Dus ik natuurlijk precies gedaan, wat ze zeiden.
    Kon ik erom 3.30 uur weer uit omdat ik, inmiddels klaar wakker, er achter kwam, dat ik iets verkeerd had gedaan.
    Gloeiende, GLOEIENDE wintertijd!

    Beantwoorden

  3. Kakel
    Okt 28, 2015 @ 21:02:57

    Ik vind het ook een stom gedoe! Niemand heeft het mij gevraagd, anders had ik het wel gezegd: van mij mag het altijd zomertijd blijven. Nu zijn we de nachtschuit weer in gegaan, ik heb daar zo’n hekel aan. Nou ja, flink zijn maar 😉
    Lieve groet (zwaai, zwaai Marion)

    Beantwoorden

  4. tagrijn
    Okt 27, 2015 @ 17:32:07

    Van de zomertijd de normtijd maken, kan niet want dan raakt alles in de war. Of de hele wereld zou mee moeten doen.De échte tijd is de wintertijd; zomertijd is bedacht. Dus je zou de wintertijd als norm moeten instellen. (Voor de WOII was er ook een poos zomertijd,. Is afgeschaft door de bezetter en na de bevrijding lang zo gebleven. Daarna kwam er opeens weer zomertijd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 28, 2015 @ 15:55:19

      Tja , ik zie het probleem niet zo want ook niet héél de wereld doet mee aan de zomertijd en alles gaat toch gewoon z’n gangetje.

      Je lag inderdaad in de spam te spartelen, heb je even afgestoft en terug gezet, véél beter hé! Dank voor je waarschuwing want ik kijk zelden of er spam is omdat het vrijwel nooit voor komt.

      Beantwoorden

  5. Villasappho
    Okt 27, 2015 @ 16:11:08

    Hey Rietepietz! Lekker herkenbaar weer. Ik ben opgegroeid in een huis met 70 werkende klokken. Ja 70. Hobby van mn vader.
    Ook ik snap niets van die tijden. Het is ’s morgens eerder licht maar de meeste mensen vertrekken dan naar werk of blijven in bed. Wanneer de meeste thuis zijn is het donker, oftewel dit kost de consument geld. Toch?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 27, 2015 @ 16:22:53

      Ik heb gelukkig géén 70 klokken, lijkt me een nachtmerrie op dit soort dagen, maar met de ongeveer 7 apparaten of klokken die we zelf moeten verzetten vind ik het al erg genoeg!
      In de winter maakt zomer of wintertijd geen fluit uit dus ik zou zeggen”laat het lekker altijd zomertijd” dan hebben we wél het voordeel van de lange zomerdagen en nooit meer géén gedoe met die klokken…. maar ja, wie ben ik hé!

      Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 27, 2015 @ 16:23:57

      P.S. je zal él lekker bij de tijd zijn als je met zoveel klokken opgegroeid bent;-)

      Beantwoorden

  6. Regenboogvlinder
    Okt 27, 2015 @ 14:51:45

    Veel last heb ik er ook niet van eigenlijk, gelukkig niet denk ik.
    Het lijkt me inderdaad heel erg lastig als je hele schema en structuur daardoor van slag raakt. Dus… tot over 5 maandjes maar weer hè, dan gaan we weer de goeie kant op 😉

    Beantwoorden

  7. Leidse Glibber
    Okt 27, 2015 @ 00:52:46

    Ik heb er gelukkig ook dit keer weer geen last van gehad. Ik zet de klokken altijd al halverwege de avond op de nieuwe tijd dan lijkt het onopvallend te gaan 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 27, 2015 @ 08:47:49

      Op zich hebben wij er gelukkig ook niet héél veel last van maar dat gedoe met al die klokken en apparaten blijft lastig. Maar waarschijnlijk stond bij jou Happy toch wat te vroeg in de startblokken voor de ochtendplas;-)

      Beantwoorden

  8. Hanny
    Okt 27, 2015 @ 00:16:48

    Ik ben niet bepaald een voorstander van zomer- en wintertijd. Dieren en baby’s hebben moeite om zich aan te passen. En of de wisseling van tijd nu echt economische voordelen heeft?????

    Beantwoorden

  9. Corja
    Okt 26, 2015 @ 22:22:05

    Het schijnt dat wintertijd de juiste (Huh??? Het is toch allemaal maar bedacht, ooit? Dat hele gedoe met het vastleggen van tijd?) tijd is. En dan nog niet eens helemaal ook, omdat er in de oorlog nog iets is veranderd, wat nooit meer is teruggedraaid. Ik geloof dat het nu nog veertig minuten vroeger zou moeten zijn. En inderdaad, als het eenmaal echt winter is, is het bijna de hele dag donker, dus waar hebben we het dan eigenlijk over! 🙂 Gelukkig hoeven we niet meer te kledderen met olielampjes! En ze scheef hangen, bijvoorbeeld. (Wie kent die uitdrukking nog?)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 27, 2015 @ 08:43:21

      Precies, als ze het tóch aan kunnen passen , waarom dan niet op een manier die voor iedereen de minste nadelen geeft.
      O ja , die ” scheef hangende lamp” potdorie, zou ik zómaar weer een heel logje over kunnen schrijven, je weet, ik ben gék op spreekwoorden. Mijn moeder gebruikte “de lamp hangt scheef” vaak als de centjes op waren . Het vindt ( dacht ik ) z’n oorsprong in inderdaad de verlichting met olielampen . Wanneer er even geen geld wat om de lamp bij te vullen werd de lamp scheef gehangen zodat het minieme laagje olie dat er nog was naar één kant liep en daar weer diep genoeg was om door “de pit” opgezogen te worden. Zó jammer dat de huidige jeugd zo weinig wéét van speekwoorden.

      Beantwoorden

  10. hanscke
    Okt 26, 2015 @ 20:24:40

    Helemaal mee eens. nog één keer naar de zomertijd veranderen en dan einde van dit gedoe. Finito. het is mooi geweest

    Beantwoorden

  11. datzalwel
    Okt 26, 2015 @ 15:53:38

    Ik heb zo-wie-zo al problemen met opstaan, als ik dan al is het maar een keer een uur minder krijg is dat een klein probleempje. Maar ik kan me voorstellen bij mensen die moeten werken en hetzelfde probleem hebben dat het niet leuk is.. Voor afschaffen dus.

    Beantwoorden

  12. J@n.
    Okt 26, 2015 @ 12:00:45

    Bijna helemaal met je eens rietepietz, alleen ben ik er meer voor om de tijd op de originele tijd te zetten en te laten staan en dat heet niet wintertijd, want die bestaat niet. ik heb er namelijk nooit het nut van ingezien dat het in de namiddag een uur langer licht blijft.
    Ik vind donker eigenlijk zeker zo gezellig. 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 12:28:17

      Ja dat is wel waar maar in de zomer hebben wij op mooie dagen dus inderdaad geen lampen branden, als het rond half 11 is gaan we toch naar bed.
      Maar jij bent meer avondmens dan wij weet, boor jou maakt het dus weinig uit ja!

      Beantwoorden

      • J@n.
        Okt 26, 2015 @ 15:49:12

        Verkeerd begrepen rietepietz, dat gehannes met die klokken twee keer per jaar bevalt me niet, maar de juiste tijd is die we in de winter gebruiken en die heeft mijn voorkeur.

        Beantwoorden

  13. cornma
    Okt 26, 2015 @ 11:27:51

    Echt heel veel last heb ik er niet van, maar ik vind dat gedoe met die klokken iedere keer, wel irritant. Beslis gewoon eenmalig welke tijd je wil en laat het dan zo, dan zijn we van dat gedoe af. Ik geef dan wel de voorkeur aan de zomertijd.

    Beantwoorden

  14. Marion Schütte-de Brabander
    Okt 26, 2015 @ 10:23:29

    Ik heb me laten vertellen dat ze dat voor de boeren deden maar voor mij mag het ook bij zomertijd blijven.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 11:33:27

      Dat zóu best het verhaal kunnen zijn ja, maar in de winter maakt het toch niets uit, je krijgt toch niet meer dan rond de 8 uur daglicht en of dat nou tussen 9 en 5 uur valt of tussen 8 en 4 uur,je krijgt er niet méér door.

      Beantwoorden

  15. John
    Okt 26, 2015 @ 08:23:11

    Zoals je op mijn blog kunt lezen doe ik er niet aan mee. Ja, natuurlijk, de klokken gaan terug, maar ik sta op de juiste tijd op, en ga p de juiste tijd naar bed.
    Het is trouwens iets dat helemaal niet meer nodig is. Die klokken kunnen gewoon in de wintertijd – de originele tijd- blijven staan.
    Helaas wordt het op Europees niveau beslist..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 08:45:02

      Wat mij betreft zou het het best dus altijd “zomertijd” kunnen zijn, dan blijft het daglichtvoordeel in de zomer gehandhaafd maar zijn we van de wissel af. Voor veel mensen toch een behoorlijk lastig iets.

      Beantwoorden

  16. beaunino
    Okt 26, 2015 @ 00:10:00

    Eens!

    Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Okt 25, 2015 @ 23:00:53

    voor mij hoeft die zomer en wintertijd niet, mogen ze gelijk afschaffen…………

    Beantwoorden

  18. gewoonanneke
    Okt 25, 2015 @ 22:31:27

    Ik moet ze nog terug zetten dus heb ik vannacht maar een uurtje extra haha. Ook wel lekker.

    Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Okt 25, 2015 @ 21:32:34

    Ja, mijn idee, lekker op de zomertijd laten en er afblijven. Maar helaas, we moesten weer en doen het dan maar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 08:47:20

      Ja het staat natuurlijk slordig als jij om jij een uur eerder van werk weggaat omdat je de wintertijd niet hebt ingesteld, je wás dan wel een uur te vroeg op je werk maar toen was er natuurlijk nog niemand;-)

      Beantwoorden

  20. ria
    Okt 25, 2015 @ 21:18:02

    Ik heb er geen last van .maar de hondjes wel..Ze beginnen om 4 uur al flink te zeuren om hun eten, weten niet beter dan het is 5 uur. Voordeel heb ik er nooit in gezien in dat klokkengedoe.

    Groetjes, Ria

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 21:24:50

      Nou dat je in de zomer langer van het daglicht gebruik kunt maken is natuurlijk wél een voordeel. Maar het kan dan beter altijd gewoon zomertijd blijven, dan hoeven we niet meer te knoeien en hebben toch in de zomer mooie lange dagen.

      Beantwoorden

  21. Marja
    Okt 25, 2015 @ 20:24:56

    Mijn hele reactie is verdwenen ….. ???? Potvolblomme.
    Nou ja, het komt er op neer dat ik liever de gewone zonnetijd heb. Om 12 uur de zon in het zuiden. Prettig geregeld.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 09:02:58

      Volgens mij wilde wordpress jouw reactie invriezen nu het wintertijd wordt;-( je was inderdaad in de spambak gevallen… sorry, je hebt je toch geen pijn gedaan hé, ik heb je even afgestoft en alsnog “toestemming”gegeven dat de reactie geplaats mag worden, géén idee waarom de “spam aansloeg” maar dáár ben je dan weer.
      bedankt voor het waarschuwen.

      Beantwoorden

  22. Melody
    Okt 25, 2015 @ 20:18:04

    Mag van mij ook acuut afgeschaft worden hoor! !

    Beantwoorden

  23. Marja
    Okt 25, 2015 @ 20:14:37

    Van mij hoeft het ook niet. Laat de zon de tijd bepalen. Ik vind het altijd fijn als die om 12 uur precies in het zuiden schijnt. De normale tijd dus.
    Gisteren onwijs lang opgebleven. Het was bijna 1 uur. Dat ging goed en ik werd na ruim 8 uren wakker. Nieuwe tijd: kwart over 8.
    Ik ben de freak die alle klokken al in de middag een uur terugzet. Robbert weet al jaren hoe gestoord ik me gedraag. Ach, het is maar 2 keer per jaar.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 09:05:55

      We hebben het hier óók wel eens héél vroeg gedaan, een dag te vroeg maar dát was per ongeluk, én niet handig. Van mij mag best de zomertijd permanent worden om het voordeel van de lange lichte avond te kunnen behouden, dan schijnt de zon om 1 uur het Zuiden, kan ik wel mee leven.

      Beantwoorden

  24. Mrs. T.
    Okt 25, 2015 @ 20:07:11

    Ik vond het wel fijn dit jaar. Feestje van de oudste dochter was rond 1.30 uur afgelopen, opruimen, toen was het 2.30 uur. Nog even nakletsen en toen naar bed. Toen was het 3.00 uur. Oh nee, toch 2.00 uur. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 20:17:14

      Ja bij een feestje is het natuurlijk een voordeel, behalve in het voorjaar, dán kom je een uur te kort. We gaan vást nog wel iets horen over het feestje, nou ja, géén details natuurlijk;-)

      Beantwoorden

  25. Spinnetje
    Okt 25, 2015 @ 19:57:07

    Van mij hoeft die hele zomer en wintertijd ook niet. En ook ik zie er niet zo het nut van in. Zoonlief was toen hij jong was altijd van slag en later baalde hij dat bij het terug zetten van de klok hij ook weer eerder binnen moest zijn tijdens het buitenspelen.
    En het kan natuurlijk ook fout gaan, een paar jaar geleden had ik al vroeg op de avond de wekkers een uur terug gezet, manlief heeft dat later op de avond nog eens gedaan. Gevold, ik was een uur te vroeg bij een collega die ik zou ophalen om samen naar het werk te gaan. Ach, wel lekker op tijd dus.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 20:02:05

      Ik begrijp het voordeel van de zomertijd wel, maar waarom laten ze het niet gewoon altijd zomertijd, lijkt me voor iedereen beter.
      Whahaha, prachtig zeg, die twéé keer de klok verzetten op één avond. Zoiets had ons ook zómaar kunnen gebeuren!

      Beantwoorden

  26. margrietspanjaard
    Okt 25, 2015 @ 19:54:07

    hahaha…ik heb er totaal geen moeite mee…ik vind het allemaal even leuk 🙂

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 19:58:49

      Tja, ik vind het toch wel lastig, ben ik nét gewend om in het donker weg te moeten rijden als we een dag werken… moet ik wéér door die vervelende schemerperiode heen.En zo zijn er wel meer kleine ergernissen als honger op de verkeerde momenten.
      Voor mij is dat dan niet eens héél ingrijpend maar mensen met bipolaire stoornissen zijn echt wéken van slag.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: