nog meer inspiratie

Maar behalve door  “oogje open houden”, komt  log inspiratie ook regelmatig  bovendrijven via logjes van anderen.
Zo stortte kortgeleden Corja met haar logje “ich liebe dich” me in de romantiek, met het logje “liefde is” tot gevolg.
Dit keer is het Mrs. T die in haar  logje “party party” de voorbereidingen beschrijft voor een heuse party voor haar oudste tienerdochter waardoor ik zó het verleden induik!

Wat wás het een leuke tijd toen ons kroost eind jaren 70 de dansschoolleeftijd hadden bereikt.
We bewoonden destijds  een  ruim huis met een  grote zolder  die in de loop der jaren steeds gezelliger aangekleed werd.
Een geïmproviseerde bar, een biljart en  een muziekinstallatie werden aangevuld met wat discolampen toen de kinderen groter werden en zij met  hun vriendenkring ons een beetje van de zolder verdrongen.

zoplder1

Het wás natuurlijk soms wel druk maar wat wil je als ouders van tieners nou méér dan dat het kroost onder eigen dak z’n vertier zoekt.
Voor de “privacy” hadden we zo onze regeltjes, wij hoefden de deur niet uit en verzorgde “de catering”, waren de bitterballetjes  heet drukte we op de bel die rechtstreeks naar de tweede etage ging waarna de schaal gehaald kon worden.

Kwam er niemand om de spullen te halen werd er twee keer gebeld wat zoveel betekenden als,  ” het wordt koud dus we komen ze boven brengen”.
Naar mate ze ouder werd  het kroost actiever met de spullen beneden ophalen, ze begrepen vást dat wij ook een dagje ouder werden en wilden ons niet steeds twee trappen op en af laten lopen, de schatten!

Aanvankelijk, ze waren toen nog heel jong,  brachten we zelf nog de “oprot thee” boven, de eerste keer werden we betrokken in het “napraten” en werd het daardoor zó laat dat er een ouderpaar belde waar hun zoon  bleef….oéps slechte beurt voor ons natuurlijk want wij waren domweg de tijd vergeten. Het werd ons gelukkig vergeven!
zolder2
Het was een reuze leuk stel, vrienden en vriendinnen van onze zoon en dochter die, doordat zoonlief ruim 2 jaar ouder is dan dochterlief, réuze interessant voor elkaar waren.
Er zijn zelfs  twee stelletjes uit die groep  ontstaan en van de rest hebben er veel nog regelmatig contact met elkaar.

Het was een vaste  gewoonte altijd  blanco vellen gekleurd karton op te hangen, in de loop van zo’n avond werden ze vol geknoeid met van álles en nog wat maar voorál “wist je datjes” die ná het feestje vaak tot grote hilariteit leidde.
Ja, ik wéét het,   het klinkt allemaal héél erg braaf vergeleken bij de huidige feestjes waar best wel veel gevaren op de loer liggen.
Achteraf denk ik dat het énige gevaar dat ze bij ons liepen  liepen “brandgevaar” was.
Ik realiseer me nú pas bij deze  foto’s dat al dat hout, die visnetten en die slingers een flinke fik teweeg hadden kunnen brengen.
Gelukkig wás er een dakraam waardoor ze met een laddertje makkelijk en veilig op het dak van de buren konden komen.
Omdat Sinterklaas zelfs een keer door dat raam (links op de foto) van het dak juist naar binnen kwam weet ik zéker dat het zo nodig gewerkt zou hebben, als Sinterklaas het kan…….!

zolder

46 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Korreltje
    Okt 28, 2015 @ 10:13:27

    Ik kom hier via mrs. T, leuk om even te lezen. Ik zet je blog in mn lijstje!

    Beantwoorden

  2. beaunino
    Okt 26, 2015 @ 00:05:35

    Wat gezellig allemaal. En nog bediening ook, toe maar! Leuke tijd was dat hè, ik ben van ’67 dus ik geloof net ietsje jonger dan jouw dochter.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 07:27:56

      Klopt onze dochter is van 65 en onze zoon van eind 62, maar aan sommige foto’s van jou met je moeder was wel te zien dat jullie ook de “oranje/paars periode meegekregen hebben;-)

      Beantwoorden

  3. gewoonanneke
    Okt 25, 2015 @ 22:33:47

    Ja die visnetten hadden we ook op feestjes. Gezellig ziet het er uit. Ik was ook altijd blij dat ze hier kwamen, liever dan op de straat zwalken. Mooie sfeerfoto’s.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 26, 2015 @ 07:30:51

      Helemaal mijn idee, ik benijd de moeder van nu niet echt hoor.,ondanks dat kinderen allemaal een telefoon hebben weet je eigenlijk nooit waar ze uithangen.
      Nou ja, gaat niet voor iedereen op maar al die grote feesten lijken mij best wel angstig.

      Beantwoorden

  4. majaer
    Okt 25, 2015 @ 16:42:33

    Ja dat was altijd erg gezellig die tijd, ik herrinner mij ook nog een verjaardag van mij met visnetten slingers ballonen in de huiskamer dikke pret

    Beantwoorden

  5. meninggever
    Okt 25, 2015 @ 15:24:43

    Mooie herinneringen. En wat zag dat er heerlijk uit in die tijd. Nu is het pas feest als de pillensint is geweest…zo ijkt het althans vaak. Over brandgevaar dacht je vroeger helemaal niet. Wij woonden op de eerste etage van een drieverdiepingenhuis met zolders. Onder dat huis lag een fietsenstalling met opslag van accu’s en oude oliedrums van een garagebedrijf aan de overkant. Houten vloeren….kolenkachels….je dacht er niet over na. Kwam later wel…..

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 16:19:57

      Ja zo ging dat vroeger, we leefden gevaarlijk met kinderen los in de auto desnoods op schoot enz enz.
      Ik verzucht ook stiekem wel eens dat blij ben dat ik nú geen kinderen hoef groot te brengen.

      Beantwoorden

  6. IngridMoorenBlogs
    Okt 25, 2015 @ 12:57:19

    Heerlijk verhaal Rietepietz….

    Beantwoorden

  7. Hanny
    Okt 25, 2015 @ 12:21:11

    Geweldig dat de jeugd zich hier kon uitleven in deze vrolijke omgeving. Persoonlijk vind ik deze ambiance veel leuker dan op de grote dance-festivals.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 12:47:51

      Helemaal mijn idee, minder kans op gehoorschade en over al die andere risico’s die de jeugd van tegenwoordig loopt. maar ja, misschien moeten we de jaren 70/80 niet vergelijken met de huidige tijd;-(

      Beantwoorden

  8. Tessa | 52druppels.nl
    Okt 25, 2015 @ 09:41:26

    Haha mooi dit! Wij hadden een bouwkeet die bij de ouders van een vriend van me op het erf stond. Echt een geweldige tijd!

    Beantwoorden

  9. powerpointgreetje
    Okt 24, 2015 @ 20:09:39

    Leuk…..mooi……wat een pure nostalgie, fijn weekend toegewenst

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 20:19:36

      We denken er inderdaad met plezier aan terug, mooie tijden.Maar vandaag mochten we weer met de derde generatie kleintjes spelen en dat is óók zo leuk!
      jij ook een fijn weekend!

      Beantwoorden

  10. Desire
    Okt 24, 2015 @ 19:12:09

    Ah, dit is nostalgie Rietepietz … pure nostalgie 🙂

    Beantwoorden

  11. Mrs. T.
    Okt 24, 2015 @ 16:06:54

    Als sinterklaas het kan, dan zal het vast goed geweest zijn.
    Hier is het feesthok inmiddels helemaal gereed. Carport dichtgemaakt met zeil, vlaggetjes en lampjes erin. Bartafels en krukken. Het komt vast helemaal goed.

    Heb zelf ook goede herinneringen aan de fuiven die wij vroeger gaven. Heerlijk!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 16:22:42

      Bij nader inzien is het raam op de foto echt een klein dakraam,Ik was even de richting kwijt waarin de foto genomen is) in de andere wand lag een wat groter raam dat ook helemaal open geklapt kon worden, makkie voor de Sint;-)
      Wat zal grote Zus genieten, en haar ouders óók denk ik want wat heerlijk toch dat je het spul dicht in de buurt hebt. Veel plezier allemaal!

      Beantwoorden

  12. J@n.
    Okt 24, 2015 @ 12:18:30

    Met die vliering bij ons was iets dergelijks onmogelijk, maar ze zijn bij ons niks tekort gekomen. 😉

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 14:02:23

      Daar twijfel ik geen seconde aan, er waren natuurlijk ook wel andere mogelijkheden om feestende kinderen niet in de weg te zitten. Maar een beetje luxe was het wel dat het op deze manier kon.

      Beantwoorden

  13. cornma
    Okt 24, 2015 @ 11:30:37

    Wat een heerlijke tijd moet dat geweest zijn. Onze zolder was slechts geschikt als kolenopslag, niet echt geschikt voor feestjes dus. Als er een feestje was, was dat gewoon in de huiskamer en de ouders waren daar natuurlijk altijd bij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 14:00:32

      Ik realiseer me ook goed dat we het best wel goed getroffen hadden met zoveel ruimte. Er bleven ook wel vaak meisjes slapen die dan niet meer laat over straat hoefden, we hadden daar óók genoeg ruimte voor.
      Tja,op een zekere leeftijd zijn ook de liefste ouders toch eigenlijk een stoorzender op een feestje en het was fijn dat wij niet de deur uit hoefden om thuis een feestje mogelijk te maken voor het kroost !

      Beantwoorden

  14. Marion Schütte-de Brabander
    Okt 24, 2015 @ 11:27:05

    Heerlijk, zo’n zolder.
    XXX

    Beantwoorden

  15. John
    Okt 24, 2015 @ 09:55:19

    Oh Leuk Riet. Dit doet me denken aan mijn eigen jeugd waar we zulke zolder feestjes hadden.
    We hebben het er soms nog wel eens over. Wat een tijd was dat. Het is nu wel even anders, want thuis op zolder wat doen is er niet meer bij.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 10:11:37

      Qua leeftijd zit jij natuurlijk ook dichter bij de m’n kinderen dan bij mij;-) mijn kroost is 50 en bijna 53, Het logje dat ik hier aanhaal ,van mrs. T laat zien dat er nog ouders zijn die toch proberen de feestjes “in de buurt”te houden en dat lijkt me echt een pluspunt. Natuurlijk heeft niet iedereen de mogelijkheden in huis maar het gebeurt dus gelukkig nog wel.

      Beantwoorden

  16. Leidse Glibber
    Okt 23, 2015 @ 23:41:29

    Dit doet mij denken aan de garagefeesten die we bij onze ouders hadden. Heerlijke tijd, denk er met veel; plezier aan terug.

    Beantwoorden

  17. Kakel
    Okt 23, 2015 @ 22:19:42

    Echt een gezellige boel bij jullie! En weet je wat het voordeel is als de feestjes bij jezelf thuis gehouden worden? Je weet ook precies met wat voor volk je kinderen omgaan 🙂 Die schrootjes….ik was weer even 18 :-)) Wat staat er trouwens veel sterke drank op de foto. Of zijn dat de lege flessen die jij en Henk stiekem zelf soldaat hebben gemaakt, hihi.
    Lieve groet (fijn weekend, Marion!)

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 09:27:51

      Ja precies, wij hadden vaak een zoete inval en daar was ik alleen maar blij mee, met een paar van die “jongelui” van toen hebben wij óók nog wel eens contact, leuk toch!
      Nou van die lege flessen hebben wij er inderdaad wel een aantal leeg gemaakt op voorgaande feestjes met onze vriendenkring maar omdat zoonlief een bijbaantje in de horeca had nam hij ook wel eens “mooie ‘lege flessen mee om voor “de leuk” neer te zetten. We waren eigenlijk wel ontaarde ouders hé;-)

      Beantwoorden

    • Marion Schütte-de Brabander
      Okt 24, 2015 @ 11:25:10

      Ook zo, Kakeltje.

      Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 24, 2015 @ 16:27:44

      p.s. Het waren geen schrootjes maar pallets die we van de drukkerij mee mochten nemen, klossen eraf geslagen, patroon geschroeid met de verf afbrander en dan zó tegen het zolderdak getimmerd. Schrootjes had een vermogen gekost de zolder was ongeweer 5,5 mtr, x 9 mtr. met een hoge nok;-)

      Beantwoorden

  18. ♫ Mel☺dy ♫
    Okt 23, 2015 @ 20:57:51

    Kijk….dat je een geweldig oma bent wist ik al…. en dat je automatisch een geweldige moeder moet zijn (geweest) kon ik natuurlijk op 1 vinger natellen…. dit log bewijst dat maar weer eens.

    Ik prijs me nog steeds gelukkig dat jaloezie niet een eigenschap van me is dus ik ben blij voor jouw kroost dat zij een fijne jeugd hadden!!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 21:12:17

      Ach niets menselijks was ons vreemd hoor en pubers blijven pubers dus er rammelde óók bij ons wel eens iets.
      Maar zowel wij als de kinderen hebben het toch als een mooie tijd ervaren.
      Je kunt je kinderen niéts mooier geven dan een mooie jeugd. Dat was ik vást van plan, m’n eigen jeugd was weliswaar niet echt slecht, maar toch denk ik er met weinig met plezier aan terug.

      Beantwoorden

  19. Renesmurf
    Okt 23, 2015 @ 20:54:56

    Ja, wat een fijne herinneringen, en nu kijk je er toch wat anders tegenaan, zoals de brandveiligheid en zo. Tijden veranderen, of eigenlijk zijn het de mensen die veranderen, en tegenwoordig worden er nieuwe herinneringen gemaakt op vrijwel dezelfde maar toch heel andere wijze.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 21:04:55

      Mijn gelijk is (gelukkig) toch een beetje bewezen,het is nooit fout gegaan. Er waren ook niet veel rokers onder de jongelui, toen al niet, en mijn kinderen rookten geen van beiden, dat scheelt natuurlijk ook wel. Maar inderdaad, wij waren zelf jonge ouders , hoe ouder je wordt hoe meer je overal gevaren ziet maar dat is wel een normaal verschijnsel geloof ik 😉

      Beantwoorden

  20. margrietspanjaard
    Okt 23, 2015 @ 20:09:02

    Leuke tijd toen, wij hingen net tegen de flowerpowertijd aan, waren er net te jong voor en dus ook op onze hoede voor drugs gelukkig, maar de visnetten en balonnen etc…en sigaretjes natuurlijk….ja…en oh ja…matrassen op de grond als “stoelen”

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 20:14:58

      De zolder is meerdere “hypes'” meegegaan 😉 Maar inderdaad werd er “laag bij de grond” gezeten. Wij hadden de luxe dat ik stoffeer werk deed voor een poyether (destijds nog schuimplastic genoemd) waardoor ik vaak oude vullingen kon hergebruiken en soort lange poefs langs de kanten had liggen.

      Beantwoorden

  21. Marja
    Okt 23, 2015 @ 19:47:11

    Wat een knotsgezellige boel was dat bij jullie. De visnetten en chianti flessen met druipkaarsen herinner ik me nog goed. Mijn broer kreeg in 1972 de zolderkamer toen we naar een eengezinswoning verhuisden. Daar werd ook een bar gebouwd.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 19:52:45

      We hebben er éérst zelf de nodige feestjes gehad, later dus de kinderen en daar ben ik nog altijd dankbaar voor, ik zou de zénuwen hebben als ik nu tieners had die naar een feest gingen;-(. Wel een tijdsbeeld ja, de wanden waren betimmerd met pallets die we van de drukkerij mee mochten nemen, de brander erop en het zag er leuk uit!

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

