gevonden logje

Ooit vroeg   een blogster me hoe ik aan m’n log onderwerpen kom. Kan ik kort over zijn, oogjes open en camera bij de hand.
Zo wandelden we vorige week richting boulevard van Scheveningen toen ik een beetje frommelige vrouw zag bukken en iets oprapen waarna ze, met haar rug tegen de muur van een flatgebouw, stond te prutsen aan hetgeen ze zojuist had opgeraapt.
Nee natuurlijk zet ik dáár geen camera op, privacy weetjewel,  maar toen we haar passeerden zei ze allervriendelijkst goedendag  en voegde er aan toe dat het zulk heerlijk weer was.
En tóen zagen we pas wát ze opgeraapt had, en wat ze aan het doen was…… ze stond een sigarettenpeuk open  te peuteren. Tja, meer heb ik niet nodig voor een logje.
4buksjagEen peuk voor een foto, zónder de vrouw,  is wel te vinden. Deze is wel bruikbaar denk ik, bij een prijs van zo’n € 6,– voor 20 sigaretten ligt hier toch al gauw voor  een cent of 7 aan nog bruikbare tabak in de belevingswereld van deze mevrouw.
Vier van die peuken en een nieuw vloeitje  maken toch mooi een nieuwe sigaret.
Ineens  weet ik dan  dat men daar in de jaren 40/50 een naam voor had…. ff internet afstruinen en ja, bruikbaar plaatje.

1.bukshag
Inderdaad bukshag, een naam die geen nadere uitleg nodig heeft en nóg een gezondheidsrisico aan het roken toevoegt; “roken is slecht voor je rug”!
Nou is  zo’n “samengestelde  sigaret”  natuurlijk  nog smeriger  bagger dan een “gewone” sigaret vanwege alle  nicotine  die al door de afzonderlijke  peuken getrokken is.
Als je ’t mij vraagt een goed moment om met roken te stoppen als je het geld niet kunt missen om sigaretten te kopen.
Op dit moment is geld hebben genoeg, in de jaren van de “bukshag” was alleen geld hebben niet genoeg, je had óók bonnen nodig om aan tabak te komen.

2.bukshag
Als ik me goed herinner was er een distributie kaart nodig om aan bonnen te komen voor alles dat “op de bon was”. De tabaksbonnen kan ik me  nog goed herinneren.
Wat me nu opvalt op de bonnen van de foto is dat deze blijkbaar uitsluitend voor mannen bedoeld waren, roken was dus heel duidelijk een mannen zaak.
puntzakIn de tijd die ik me herinner, dus rond eind jaren 40 begin 50,  rookte  mijn  vader op zondag  een pijp of sigaartje.
Sigaretten rookte hij niet maar  hij pruimde  pruimtabak”, een gewoonte die eigenlijk “niet te pruimen was” door  het smerige gekladder  in speciaal daarvoor gemaakte spuugbakken, de kwispedoor.
Aanvankelijk verkocht men de tabak in grote puntzakken die bij kinderen zeer tot de verbeelding spraken omdat ook snoep meestal in puntzakken werd verkocht.
pruimtabakDe latere verpakkingen leken meer op  pakjes shag,  al kwamen er steeds minder merken beschikbaar.
Of het nog steeds te koop is wéét ik eigenlijk niet maar mijn  vader heeft tot zijn dood in 1993 gepruimd en eh…. over de doden niets dan goeds, dus over de smerige grappen die hij graag mocht uithalen met zo’n pruim ga ik het hier maar niet hebben!

Advertenties

50 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Regenboogvlinder
    Okt 29, 2015 @ 16:10:08

    Oh oh, wat een narigheid als je geen geld hebt om sigaretten te kopen. Te triest voor woorden eigenlijk. En ook ik zou dan denken, mooie gelegenheid om te stoppen. Die term ‘bukshag’ is volkomen nieuw. Misschien gaven ze aan dat fenomeen in Amsterdam eo een andere naam aan… Prachtig logje! De nostalgie druipt ervan af, mooi!

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 29, 2015 @ 16:18:20

      Mijn logjes liggen inderdaad soms gewoon op straat, volgens mij was de term bukshag vrij algemeen bekend in de jaren tussen de crisistijd en pak weg 1950. Omdat ik midden in de oorlog geboren ben heb ik van de jaren armoede ná de oorlog nog veel meegekregen en dat komt dan in zo’n geval allemaal boven bij me.

      Beantwoorden

  2. meninggever
    Okt 25, 2015 @ 15:29:22

    Als stadsmens weet ik wel dat ik die peukenrapers altijd met zwervers heb geassocieerd. Normale mensen deden dat niet, wel die paupers aan de onderkant van de maatschappij. En ik vond het altijd walgelijk. Omdat het viezig was, en idd die achterkanten van die sigaretten vol moesten zitten met rotzooi. Nog erger dan normale sigaretten die ik al mijn leven lang verfoei. Reden? Ja, ouders die als een ketter rookten, een broer die dat ook deed en ik als enige niet-roker daar tussen in. De uiteindelijke gevolgen op latere leeftijd waren voor hen catastrofaal. Maar roken was indertijd ook ‘lekker’ en je was een watje als je het niet deed. Menig robbertje om gevochten….tussen de peuken….van anderen…

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 25, 2015 @ 16:24:42

      Het zijn ook nu toch meestal de mensen aan de onderkant van de samenleving die peuken rapen, vaak ook iets minder begaafd en zich mede daardoor niet druk makend over de slechte kwaliteit van wat ze roken.
      Ik mis het roken nog regelmatig en als ik “maat kon houden”zou ik zéker af en toe een sigaretje op steken, maar ik wéét van mezelf dat ik een verslaafde roker ben , niet doen dus!

      Beantwoorden

  3. cornma
    Okt 24, 2015 @ 11:25:41

    Super leuk log! Bukshag kende ik nog niet, maar pruimtabak natuurlijk wel. Hoewel mijn opa sigarenmaker was, rookte hij die zelf niet, maar hij pruimde wel de hele dag.

    Beantwoorden

  4. Hartelijke Hot Hulk
    Okt 23, 2015 @ 16:32:07

    SUPERLOG!

    Of er nog pruimtabak is, weet ik niet.
    Wel weet ik dat er “niettepruimentabak” bestaat.
    Ik zie nog een neefje van een jaar of zes, een leeg flesje bier uit een krat halen en het aan zijn mond zetten, om het allerlaatste drupje eruit te drinken.
    Helaas voor hem had iemand zijn peuk erin gegooid.

    Beantwoorden

  5. minoesjka2
    Okt 23, 2015 @ 16:15:04

    Ja, die term : bukshag heb ik ook vaak gehoord. Mijn vader heeft zijn hele leven gerookt en heeft dat inderdaad in de oorlog ook vol proberen te houden:-)
    Een beetje triest dat ook de tijden van bukshag weer terug aan het komen zijn, vind je ………………. al, jij hebt weer een leuk blogje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 16:49:39

      Hoewel roken natuurlijk eigenlijk geen directe levensbehoefte is inderdaad toch weer droevig dat onze regering door er zoveel accijns op te zetten roken alleen bereikbaar blijft voor mensen die het geld ervoor hebben.
      .

      Beantwoorden

  6. beaunino
    Okt 23, 2015 @ 12:44:34

    Bukshag dus, weer wat geleerd!
    Wat lijkt dat pruimen me toch vies. Niet te pruimen denk ik.

    Beantwoorden

  7. Renesmurf
    Okt 22, 2015 @ 22:18:24

    Ja, dat gepruim hebben ze toch maar mooi weten uit te bannen, of dat met rookwaar ook gaat lukken, dat denk ik niet. Maar ze pogen het wel, op naar een steeds gezondere samenleving.

    Beantwoorden

  8. Zus
    Okt 22, 2015 @ 22:02:26

    Nostalgisch blog Riet, Buk-shag ! Ja die ken ik nog wel.En dat bracht meteen een andere herinnering naar boven lindebloesem ! Dat leek op lichte shag dat waaide bij elkaar in de goot langs de straat en dat werd verzameld en een beetje geschoont in een vloeitje gerold en aangestoken. En dan stinken maar .
    Dat heette fleur de matras. Vreselijk. XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 23, 2015 @ 10:02:12

      Het leuke van dit soort logjes is dat er altijd nog méér boven water komt uit die tijd.
      Ergens heel vaag heb ik wel eens iets gehoord over die nepshag maar echt weten deed ik het toch niet.Maar wat een prachtige naam hebben ze daar dan weer aan gegeven, “fleur de matras” ! Bedankt weer voor je mooie aanvulling XXX

      Beantwoorden

  9. Truus
    Okt 22, 2015 @ 19:02:58

    Voor mij allemaal nieuwe weetjes, Rietepietz.:-)
    Wel herinner ik me het passief meeroken, bleeeeeh.
    En het peuken rapen heb ik in Amsterdam veelvuldig gezien.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 19:11:56

      Ik heb als kind natuurlijk nog nét een stukje jaren 40 en zeker 50 meegekregen, daardoor heb ik nog wel iéts van de nasleep van de oorlog meegekregen.
      vandaar dat ik dat soort dingen soms nog wel weet!

      Beantwoorden

  10. J@n.
    Okt 22, 2015 @ 15:43:49

    Ik heb wel mensen gekend die pruimden, maar niet in mijn naaste omgeving gelukkig, maar roken deed iedereen zowat en inderdaad, voornamelijk mannen.
    Zojuist nog gelezen dat de grote filosoof uit Amsterdam Johan Cruyf ongeveer zo’n 60 tot 80 sigaretten per dag rookte in zijn glorietijd bij Barcelona….. Hij heeft nu longkanker is, bekend gemaakt.

    Beantwoorden

  11. terrebel
    Okt 22, 2015 @ 15:05:07

    Mooi stukje geschiedenis heb je gevonden, Riet! Dat vrouwen zijn gaan roken komt door de bedenker van ‘Public Relations (PR)’, Edward Barnays. Hij werd door de tabaksindustrie ingehuurd om de verkoop te stimuleren en bedacht advertenties die puur op vrouwen gericht waren, samen met een langere, dunnere en dus ‘elegantere’ sigaret. Door hem zijn dus tienduizenden vrouwen op een nare manier gestorven. Maar inderdaad: ook rokers kunnen oud worden. Doodgaan komt natuurlijk niet alleen door roken.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 16:33:11

      Misschien onthul jij hier wel de oorzaak van het feit dat in de bejaardenhuizen nauwelijks mannen zitten, vrouwen blijken veel ouder te worden dan mannen.
      Dat haalt dan wél onderuit dat meeroken nog schadelijker zou zijn dan zelf roken, want deze vrouwen hebben dus wél meegerookt maar worden tóch ouder dan de mannen! Maar ja, onderzoekers zijn ook maar mensen en willen de uitkomsten bést wel creatief bekijken voor hun “broodheer” .

      Beantwoorden

  12. Hanny
    Okt 22, 2015 @ 12:50:54

    De voormalige vriend van mijn dochter pruimde ook. Tegenwoordig zitten de ‘kogeltjes’ in een blikken doosje.
    Van die bonnen heb ik er hier ook nog een aantal liggen. Wat een verschil tussen toen en nu. Nu zoveel overvloed dat je haast niet weet wat je moet kopen.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 16:25:41

      Hé jakkes, zo jong, ik moet ff niet aan een hartstochtelijk kus denken. Ik dacht eigenlijk dat het ondertussen nog slechts de boertjes en telers op het platteland waren die nog pruimen. Maar ja, in Oostenrijk is wordt natuurlijk óók vaak veel buiten op het land gewerkt.
      Wij hebben alleen nog benzinebonnen liggen uit de jaren 70 ten tijden van de golfoorlog.

      Beantwoorden

  13. Marion Schütte-de Brabander
    Okt 22, 2015 @ 10:03:11

    Bukshag heb ik nooit van gehoord, het doet me wel denken aan de oorlog, mijn vader rookte shag die hij klandestien kocht, die lui hadden de shag zo nat gemaakt, dat hij dat eerst op een krant moest drogen, het scheelde de helft van het gewicht, je werd dus behoorlijk op gelicht.
    XXX

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 16:21:48

      Elkaar oplichten is van alle tijden, maar in oorlogstijd komt dat natuurlijk nog véél harder aan dan normaal omdát je al niets hebt. Wát een schurken! mensen zónder scrupules werden rijk aan de oorlog, ook dat is van alle tijden, treurig maar waar.
      XXX

      Beantwoorden

  14. John
    Okt 22, 2015 @ 09:44:43

    Toch triest. Je zal maar geen geld hebben voor tabak, en de sigaret is de enige troost nog die je jn je leven hebt. Hoe ziet je leven er dan uit vraag ik me af.
    Ik weet het, iedereen kan in zo’n situatie terecht komen, en met het huidige klimaat maken we er allemaal meer kans op dan 20 jaar geleden.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 09:52:49

      Maar het is het regeringsbeleid om het roken te ontmoedigen door er een flinke smak accijns op te gooien en zo zijn de sigaretten dus onnodig onbetaalbaar voor hen met een minimum inkomen. Stoppen met is dan eigenlijk geen vrije keuze meer maar wordt min of meer afgedwongen, Inderdaad triest maar waar.

      Beantwoorden

  15. Petr@
    Okt 22, 2015 @ 09:36:59

    Van een wandeling komt het tot een logje 😉
    Bukshag, nooit van gehoord. Ik snap het wel, als je niets hebt “moet” je wel.
    Tip 5 vind ik erg grappig: goed zuigen is het halve werk haha

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 09:47:40

      Het verbaast me altijd weer wat er allemaal uit komt rollen als na zoiets ga zitten schrijven. Op “bukshag” zoeken leverde dat plaatje op, gewoon een onwijs leuke aanvulling!

      Beantwoorden

  16. gewoonanneke
    Okt 22, 2015 @ 00:04:46

    Ja zoals je al zei de verhalen liggen soms letterlijk op straat. Kijken en je ziet ze. Hier bij ons in het dorp loopt een stel allebei met een rollator. Ze zijn beide minder begaafd en altijd lopen ze peuken op te rapen. Moest daar meteen aan denken bij je logje. Mijn vader rook ‘zondags sigaren ik vond dat altijd zo lekker ruiken. Pruimtabak heb ik nooit in de familie gezien maar het lijkt me inderdaad niet smakelijk haha….Leuk logje.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 08:20:57

      Het zijn inderdaad vaak de wat minder begaafde mensen die dit soort oplossingen aanvaardbaar vinden. Hier in de buurt is een opvanghuis voor “onbehuisden” en daar zie je ook wel eens onbegrijpelijke dingen.
      Ik vind een sigaartje nog steeds héél lekker ruiken, de buurman paft vaak een sigaartje in de tuin, lekker! Ik kan me ook nog goed de “doorrookpijpjes herinneren..

      Beantwoorden

  17. powerpointgreetje
    Okt 21, 2015 @ 23:47:49

    oefffff…. vind ik best wel zielig dat die mevrouw een peukje opraapte, arme ziel.
    Sorry, nooit van bukshag gehoord, alweer iets bij geleerd.
    Mooi verslag weer,
    groetjes Greetje

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 08:17:00

      Ik weet natuurlijk niet of deze mevrouw dit deed omdat ze geen geld heeft voor sigaretten of dat ze misschien niet helemaal 100% is. Je ziet dat wel vaker dat mensen die geestelijk wat minder zijn rare dingen doen.

      Beantwoorden

  18. Melody
    Okt 21, 2015 @ 22:28:40

    Geweldig dit…..

    Mijn grootouders, de ouder van mijn moeder, hadden een tabakswinkel. Ik weet (uit de verhalen) dat mijn opa ’s ochtends om 3 uur opstond om voor de mannen die het veen in moesten om turf te steken tabak te kunnen leveren…. en dan om 7 uur ging de winkel weer dicht…. later overdag ging hij dan open voor de andere functie-mensen en weer dicht om later weer open te gaan voor die turfstekers…
    en ja ook hij had een kwispedoor, ik weet nog dat ik als kind al ziek werd van dat geluid… nu hoef ik er maar aan te denken en ik wordt weer onpasselijk….

    Dat van die bonnen weet ik ook uit verhalen, evenals het feit dat ‘toen’ de vrouwen niet rookten en mannen wel en soms tegelijkertijd pruimden en snoven…. getverrrrr

    En ja oprapen zal ik niet doen…. wij roken beiden. Joop sigaren en ik eigengedraagde sigaretten met goedkoop tabak. EN zo af en toe trakteer ik mezelf op een ‘lekker’ pakkie 😉 Ik heb nog steeds de behoefte niet om met deze ‘zonde’ te stoppen overigens…. en mensen die mij gaan aanspreken op het foute eraan maken me alleen maar nog meer recalcitrant.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 08:15:17

      Nooit geweten dat ook de tabakshandel soms héél vroeg open was, maar dat was natuurlijk wel regio gebonden. Leuke aanvulling op oude weetjes.
      Het was niet m’n bedoeling je misselijk te maken , gelukkig kreeg je dit logje niet op je nuchtere maag voor de kiezen. Over kiezen gesproken, als m’n vader kiespijn had stopte vaak wat tabakskruimels tussen de kiezen en dat bleek te helpen!

      Beantwoorden

  19. Leidse Glibber
    Okt 21, 2015 @ 22:21:45

    Mooi woord bukshag, pruimtabak heb ik nooit begrepen wat daar de lol van is en was inderdaad maar vies hoe ze stonden te spugen. Zou het eigenlijk nog bestaan ?

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 22, 2015 @ 08:11:20

      Geen idee of het nog te koop is, het was volgens mij iets dat nog in hoofdzaak bij boeren en tuinders in zwang was. Daar kan is zo’n flinke kladder uitspugen ook meteen minder een probleem;-)

      Beantwoorden

  20. Marja
    Okt 21, 2015 @ 21:35:29

    Geweldig. Weet je wat ik in de jaren 60 dacht? … Dat “kwispeldoor” zo’n hondje op de hoedenplank was, dat alsmaar stond te schudden. Hoe je van bukshag en pruimen in de kinderfantasie kan belanden ….
    Die spuugbakjes waren trouwens ook lekker hygiënisch, maar niet heus. Je zal die meuk allemaal moeten opruimen als huishoudster.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 21, 2015 @ 22:14:47

      Niet zo’n héél vreemde vergissing natuurlijk als je de echte nooit meegemaakt hebt. Mijn vader gebruikte er trouwens ook geen hoor, die zat altijd op de kolenbak te kladderen, zolang er kolen in zaten was dat niet zo’n probleem maar uiteindelijk roestte zo’n kolenkit gewoon door.;-)

      Beantwoorden

  21. Suskeblogt
    Okt 21, 2015 @ 21:35:01

    er werd tijdens de oorlogsjaren van alles gerookt. Zo meen ik nog gehoord te hebben dat men gedroogd gras rookte met een pijp. Roken begrijp ik niet daar ik nog nooit gerookt heb en het niet van plan ben het ooit te doen.
    En over onderwerpen voor de blog kan ik ook maar zeggen oortjes en oogjes open te houden wat dan komen de onderwerpen zo op je af.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 21, 2015 @ 22:11:16

      dat zou zómaar kunnen dat gedroogde gas maar dáár herinner ik me natuurlijk niets van. Dat peuken rapen heb ik nog wél meegemaakt als kind, vandaar dat ik wel wist dat het bukshag genoemd werd..
      Ja zo werkt het met logjes, als je er oog voor hebt liggen ze op straat;-)

      Beantwoorden

  22. Kakel
    Okt 21, 2015 @ 21:10:46

    Weer humor van de bovenste plank 🙂 Nooit eerder gehoord van bukshag maar daar heb jij verandering in gebracht. Toen een tante van mijn man overleed (na een lang leven als vrijgezel in haar ouderlijk huis) vonden we bij haar op zolder een koffer vol met voedselbonnen en aanverwante spullen. Helaas geen bukshag, want dat had ik zeker onthouden. Ach ja, een blogje en geld ligt op straat,
    Lieve groet

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 21, 2015 @ 21:20:40

      Zo zie je maar dat ook in de oorlog mensen nog wel humor hadden, ik kan me nog herinneren dat het zo genoemd werd. Ik moest er diréct aan denken toen ik die mevrouw zag rommelen met die peuk, Ze keek ons open en vriendelijk aan, geen greintje gene dat wij het zagen. Misschien had ik zelfs wel een foto van haar mogen maken ,maar dat ging me toch te ver om het te vragen!

      Beantwoorden

  23. Mrs. T.
    Okt 21, 2015 @ 21:00:20

    We waren een tijd geleden in het museum in Overloon en daar was een trommeltje met allerlei gebruiksvoorwerpen uit WO II. En inderdaad, daar zat ook een trommeltje met bukshag in. Er zaten trouwens nog een heleboel andere uitvindingen meer in dat trommeltje. Schaarste maakt creatief.

    Beantwoorden

    • rietepietz
      Okt 21, 2015 @ 21:15:14

      Wat grappig dat je het daar tegenkwam, het hoort inderdaad echt bij de oorlogstijd en kort erna .
      Ja nood maakt vindingrijk dat is waar en zeker in de oorlog was men reuze handig met zich “behelpen”! Wij hadden nooit een kruik in huis maar een steens die op de kachel warm gemaakt werd deed óók diens als kruik, om maar een voorbeeld te geven.

      Beantwoorden

Rietepietz is gék op reacties ,dus .....ga je gang ! je hoeft het niet noodzakelijk met me eens te zijn!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: